Du kan ikke bruge rebild.dk i Internet Explorer. Du skal bruge en anden web-browser. Internet Explorer udgår i slutningen af 2021.

Selvbetjening

Spar turen til rådhuset! Vores selvbetjening har åbent 24 timer i døgnet hele året rundt. Og du kan bruge den hjemmefra.

Mulig køber af Gammel Skørpingvej 138, Skørping har af ejer fået fuldmagt til at søge byggetilladelse og landzonetilladelse til ny bolig til erstatning for den eksisterende bolig på grunden. Den eksisterende bolig agtes nedrevet. Grunden ligger umiddelbart syd for Erhvervsområdet Skørping Nord. Grunden er omfattet af en kommuneplanramme, som reservere areal til udvidelse af erhvervsområdet. Arcon Sunmarks er igang med en udvidelse af deres lagerkapacitet på den del af grunden uden bygninger. Det betyder, at der skal udarbejdes en ny lokalplan for hele grunden inkl. bygninger samt det eksisterende erhvervsområde. Lokalplanen er igangsat. På den resterende del af grunden ligger ejendommens bygninger. Se kortbilag 1 med et oversigtskort over ejendommen og området.

Forvaltningens erfaring er, at der kan opstå miljøkonflikter, hvis der findes boliger i erhvervsområder. Det skyldes, at boligens beboere kan blive generet af f.eks. støj eller støv. Hvis der opstår en miljøkonflikt, og virksomheden ikke kan overholde grænseværdien for f.eks. støj, vil virksomheden blive pålagt at ændre i driften eller foretage tiltag så støjgrænsen kan overholdes. Dette kan have økonomiske konsekvenser for virksomheden. Mange ældre lokalplaner indeholder mulighed for etablering af bolig i tilknytning til en virksomhed. Dette gælder også den eksisterende lokalplan for erhvervsområdet, Skørping Nord. Der findes 2 boliger i erhvervsområdet. Der er ikke tidligere modtaget klager over gener fra virksomheder fra de 2 boliger.

I kommuneplan 2009 blev det for erhvervsområder tilføjet, at der ikke må etableres nye boliger. Det skete efter en politisk diskussion af, at man ikke ønskede boliger i erhvervsområder.

Hvis der udarbejdes en ny lokalplan som fastlægger, at der ikke kan opføres nye boliger, kan de nuværende 3 boliger fortsat blive (Skørpingvej 138 samt 2 boliger i erhvervsområdet), men de eksisterende boliger kan ikke erstattes af en ny bolig. De eksisterende boliger kan vedligeholdes. Årsagen til denne restriktive tilgang er, at området efterhånden vil kunne blive omdannet til et rent erhvervsområde, hvis en virksomhed ønsker at udvide eller etablere sig, hvor der findes en bolig. Dette vil være mindre sandsyndligt, hvis der findes en nyopført bolig, da omkostningen for virksomheden til at købe boligen vil blive større. Samtidig har det også betydning for forvaltningens vurdering af sagen, at der forventes mangel på erhvervsareal i Skørping i løbet af kort tid dels på grund Arcon Sunmarks udvidelse og dels på grund af forventning om etablering af en ny virksomhed i området.

Planloven giver mulighed for, at kommunen kan nedlægge et forbud for højst et år for forhold som kan hindres ved en lokalplan. I løbet af det år har kommunen mulighed for at udarbejde en lokalplan, som kan videreføre forbudet.

Samlet vurdering

Forvaltningen mener, at det vil hensigtmæssigt, at erhvervsområdet på lang sigt, bliver et erhvervsområde uden boliger. Det opnås bedst ved i en lokalplan at fastlægge, at der ikke kan opføres boliger. Indtil lokalplanen er udarbejdet bør der derfor nedlægges et midlertidigt forbud mod opførelse af nye boliger.

ESDH ID
Sagsfremstilling

Monsido - statistik

Cookieinformation