Du kan ikke bruge rebild.dk i Internet Explorer. Du skal bruge en anden web-browser. Internet Explorer udgår i slutningen af 2021.

Selvbetjening

Spar turen til rådhuset! Vores selvbetjening har åbent 24 timer i døgnet hele året rundt. Og du kan bruge den hjemmefra.

Passion for detailhandel har sin pris

Mads Thorhauge er 29 år, sindssygt dygtig til minigolf (efter eget udsagn) og nærer en stor svaghed for sko med en samling på over 100 par. Sidst, men ikke mindst, er han også indehaver af herretøjsforretningen MATHstore i Støvring bymidte, der har service og oplevelse i det absolutte højsæde.

Vi har sat os ned med Mads for at høre mere om dét at drive butik i sin hjemby, skabelsen af en oplevelse for hele familien, og hvordan han nægtede at lade sig kue af corona. Mads Thorhauge var egentlig trådt ud af herretøjsbranchen. Det lokale ønske om en selvstændig herretøjsforretning i Støvring var imidlertid stort, og efter gentagne opfordringer gik Mads i gang med at udleve en drøm.

Planlægningen begyndte i 2014, hvor den største udfordring var at finde en bank, der ville være med til at finansiere hans projekt. Da Mads endelig fik finansieringen på plads efter to års søgen, blev en lejekontrakt på det nye bytorv underskrevet. Endelig stod MATHstore klar til åbning den 11. november 2016, da Mads var bare 23 år. Det lokale kendskab var og er en vigtig faktor. Mads er født og opvokset i Støvring og kan slet ikke forestille sig at have sin base andre steder faktor. Mads er født og opvokset i Støvring og kan slet ikke forestille sig at have sin base andre steder.

- Mine forældre har drevet virksomhed lokalt i snart 25 år, og jeg er selv udlært i byen her og kom videre ud på den lokale Shell. Derude hev en del mennesker fat i mig med et ønske om en herretøjsbutik med smartere tøj. Det har jeg altid brændt for, og så kan jeg også godt lide være at være med til at gøre en forskel. Det kan man herude i de mindre byer. Fordelene ved at drive forretning i sin hjemegn er, at netværket og de gode kunderelationer er på plads.

Sko og pose

Som hjemby har Støvring en helt særlig plads i Mads’ hjerte, og det er vigtigt for ham, at der holdes gang i erhvervslivet.

- Hver gang vi sidder på indkøb, har jeg nærmest allerede solgt halvdelen til dem, som jeg i forvejen kender i mit netværk. Derudover handler det også for mig om at skabe en interesse i detailhandel i mindre byer. Det er sindssygt vigtigt i forhold til byens udvikling. Under corona havde Støvring kun én butik åben i Jernbanegade. Det har virkelig været en øjenåbner for mange indbyggere i byen. Det er også dét, der driver mig til at ville skabe en oplevelse. Jeg synes, at det er rart at give folk en oplevelse udover det sædvanlige og forventelige.

BLANDT T-SHIRTS, JEANS OG EN GIRAF

Der er bestemt ikke noget sædvanligt og forventeligt ved første besøg i butikken. Fra start har MATHstore skilt sig ud med butiksudstillinger, hvor den ene overgår den anden. MATHstore vil nemlig være mere end bare en herretøjsforretning – det skal være en oplevelse for hele familien. Gennem tiden har kunderne stået ansigt til ansigt med en isbjørn, pingviner, en indendørs swimmingpool, små tigerunger og en 3,6 meter høj giraf. Der er ingen tvivl om, at udsmykningen er med til at skabe omtale og drage folk til butikken fra nær og fjern.

- Mit mest stillede spørgsmål går på, om jeg kan tjene penge på det her. Det kan jeg ikke svare på, for jeg kan ikke måle, hvad det giver mig i kroner og ører at leje en giraf eller en isbjørn. Men folk husker det og bliver tilpasse i det, og netop dét er det allervigtigste for mig. Folk skal være sig selv, og besøget i butikken skal være afslappet.

Butikkens tema udskiftes med jævne mellemrum, så der er altid en god undskyldning for at vende tilbage. Temaerne er velovervejede, og på det seneste har Mads især været inspireret af danskernes udlandslængsel:

- Vi er altid et år i forvejen på valg af tema. Det er noget, som jeg og min dekoratør bruger meget tid på. Når vi afslutter et tema, har vi allerede fundet næste års tema. De sidste par temaer har gået meget på, at vi ikke har kunnet komme ud og rejse. Så når vi ikke kan komme til Afrika, kan vi tage i MATHstore og se løver og giraffer.

En disk og kasseapperat

Det er imidlertid ikke udsmykningen alene, der lokker kunderne til. MATHstore vægter også service højt, og der er tænkt på den travle familie, der skal presse tøjkøb ind en sen eftermiddag.

- Mor og far har travlt, og ungerne er måske lidt trætte og udkørte. Så kan de komme ind og se på en giraf eller hvad vores udstilling nu byder på, og de kan få en slikpose (hvis de må) eller en flaske kold vand. Man skal føle, at det er rart at være her for hele familien. Det er ikke en turistattraktion, men det bliver det alligevel for mange i sidste ende.

SELVOPOFRELSE UNDER CORONA

MATHstores succes er imidlertid ikke kommet til Mads i søvne. Som resten af detailbranchen, blev MATHstore i høj grad udfordret under coronanedlukningen. Butikken måtte lukke på grund af restriktionerne, men der skulle stadig udbetales løn og driftsomkostninger for at holde webshoppen kørende.

Mads var derfor nødsaget til at flytte hjem til sine forældre og leve med hjælp fra banklån, da han ikke kunne få hjælpepakker. Det gjorde at de ansatte i det mindste var sikret en løn – alt sammen for at undgå at dreje nøglen og miste sit uundværlige personale.

- Jeg har kun skulle betale min bil, og det har jeg gjort ved at tage lån i banken. Og så har jeg bare sørget for, at mit personale har fået deres løn. Hvis jeg ikke havde mit personale, kom jeg heller ikke over på det anden side af corona. Hvor rigtig mange valgte at fyre deres personale og tage det hele selv, var det bare ikke løsningen for mig, når jeg nu stod med en webshop. Jeg går ikke på arbejde for pengenes skyld, men det driver også én med en økonomisk gulerod – og den drivkraft har man ikke i over et år. Så må man bare kæmpe sig tilbage.

Med coronakrisen lagt bag os, har detailhandlen endelig fået lov til at fungere som normalt igen. Her har det været vigtigst for Mads at betale lånene ud. Derfor bor han fortsat hos sine forældre og er først nu begyndt at trække løn til sig selv. Mads ser heldigvis optimistisk på fremtiden og prioriterer så småt sig selv igen.

- Det er lidt ambivalent at få så ”høj” en løn lige pludselig, men det er også bare et skulderklap til, at vi nu er på den anden side. Nu har jeg i gåseøjne ofret seks år af mit liv til at få virksomheden banket op, men nu skal jeg også til at tænke på mig selv. Jeg kan ikke tilsidesætte mine egne behov for altid. For at jeg er en god chef og en god leder, skal jeg også være en god udgave af Mads ved siden af. Så det er næste step.

FREMTIDIGT VOKSEVÆRK

Med en lysere tid forude, er Mads ikke uden ambitioner for MATHstore. Basen skal først og fremmest helt på plads i Støvring bymidte. Der skal derfor tænkes i alternativer hvad angår webshoplager, butikslager og så videre, hvis forretningen skal blive ved med at vækste. Mads vil nemlig ikke væk fra butikkens nuværende placering. Mads’ hjertebarn er detailhandel, hvorfor de fremtidige indsatser primært vil gå på at udvide virksomheden med flere butikker. Det er dog ikke ensbetydende med, at Mads ligger på den lade side, hvad angår webshoppen.

- Vi kommer ikke udenom, at nethandel er med til at styrke salget i butikken. Vi oplever rigtig mange mandlige kunder, der kommer ind og fortæller, at hustruen har set en vare på vores webshop, som manden gerne vil prøve. En webshop er dermed ikke kun en webshop i dag. Man er nødt til også at betragte det som et online udstillingsvindue eller et slags online katalog. Så for mig er det lige så vigtigt, at webshoppen er optimeret ligesom butikken er optimeret.

Der er ikke langt fra tanke til handling, så netop webshoppen har Mads satset på i 2022. I november gik den nye webshop i luften – lige i tide til Black Friday. Den står lige så skarpt som butikken i Støvring, og Mads går også her all-in på indsatsen med service. Som han selv siger, er det den høje service, hvorpå MATHstore adskiller sig fra øvrige herretøjsforretninger.

- Jeg sælger ikke noget, som du ikke allerede kan købe hos store mastodonter i både ind- og udlandet, men jeg giver en service, som de ikke kan tilbyde i samme forstand. Og dét er jeg nødt til at slå på. Med ambitionerne på plads, glæder vi os blot til at følge med i det fantasifulde univers på Støvring Bytorv.

Om MATHstores forløb med Business Rebild

MATHstore er en del af Detailnetværk Rebild, som drives af Business Rebild. Gennem samarbejdet med Business Rebild, har Mads fået tildelt erhvervsfremmemidler til at få igangsat flere forskellige projekter i sin forretning. Dertil har han også opnået et stærkere indblik i dét at drive en virksomhed. Derudover har Mads deltaget i et kompetenceforløb med fokus på bæredygtige indsatser målrettet detail- og turismeaktører.

Herigennem har han fået screenet sin forretning samt fået hjælp til at undersøge, hvilke konkrete områder han kan arbejde på for at optimere og udvikle sig i en grønnere retning.

Mennesker rundt om et bord

Har du en virksomhed inden for handel? 

Måske netværk eller forretningsudvikling er næste step for dig? 

Læs om detailnetværk Rebild 

Mia Bentsen

Vil du vide mere? 

Kontakt Mia Bentsen 

Erhvervskonsulent 
Tlf. 41 77 61 98 
Mail: mibe@rebild.dk 

Monsido - statistik

Cookieinformation