Amazon kommer!

Amazon
Amazon kommer! - Sådan lyder skrækscenariet for mange brands og e-shops. Men hvordan kan Amazons kommende indtræden på det danske marked vendes til en fordel for de danske virksomheder? Netop dette var dagsordenen i forbindelse med Kickstart Rebilds arrangement, som løb af stablen tirsdag aften.

Kommunens erhvervsdrivende var endnu en gang indbudt til et spændende arrangement faciliteret af Kickstart Rebild og Business Rebild. Teamet denne gang var Amazon, og hvordan Amazon kan løfte virksomheders onlinesalg, nationalt såvel som internationalt.

Amazon er en verdens største online markedspladser – og suverænt den største i USA og Europa. Alene i Europa har Amazon mere end 100.000.000 brugere, og rummer derfor et enormt potentiale for erhvervsdrivende. Det kræver dog at man har forståelse for de forhold der gør sig gældende ift. handel på Amazon, og netop denne opgave havde amazon-eksperterne - Søren Kipling, CEO ved Be-Ahead, og Lars Mansfeld-Giese, ejer af Real Coffee, ansvaret for at formidle til arrangementsdeltagerne.

”De store salgsplatforme skal ikke ses som en trussel for danske virksomheder, men nærmere som en mulighed for at vokse og gå ind på et langt større marked med Amazon som salgskanal. Det betyder ikke, at du skal lukke dine nuværende salgskanaler – men i højere grad undersøg om Amazon ikke giver dine produkter mulighed for at øge din omsætning og nå nogle kunder som du aldrig ville kunne nå via din nuværende salgsstrategi.  Ved at oprette dine produkter på Amazon, får du med et enkelt klik adgang til 340 millioner online købere bare i Europa. Fremtiden findes på Amazon”, fortalte Søren Kipling.

På trods af at det er forholdsvist simpelt at komme i gang på Amazon, er det dog væsentligt sværere at opnå synlighed og få en god placering på platformen.

”Det kræver en intensiv og kontinuerlig indsats at gøre dine produkter synlige – en indsats, der kan sammenlignes med at lave søgemaskineoptimering. Det kræver en uophørlig indsats. Amazon er et volumenmarked, så hvis du knækker koden og kan konkurrere på pris og gode ratings, så er vejen lagt til en potentiel meget succesfuld forretningsmodel, hvor du forholdsvist hurtigt kan øge dit salg betragteligt, ” fortsatte Søren Kipling.

En af dem som har lykkedes med at drive en succesfuld virksomhed på Amazon er Lars Mansfeld-Giese, som er ejer af virksomheden Real Coffee, der er Skandinaviens største producent og leverandør af Nespresso kompatible kaffekapsler.

”Jeg ser Amazon som en kæmpe mulighed for at vækste mindre virksomheder som vores var. Vi voksede mindst 15 procent hver måned, så på et år var salget via Amazon blevet større end eksempelvis salget i Sverige og Norge, som vi havde arbejdet på i fire år. Jeg kan godt forstå at mange i detailhandlen er bekymrede for Amazon. Hvis man sælger et generisk produkt, så risikerer man at blive ramt af et godstog, når Amazon kommer til Danmark. Omvendt rummer Amazon også en masse muligheder for den virksomhed, der har et veldefineret koncept og et brand. Amazon har uendelig hyldeplads og er derfor ikke begrænsede i varebeholdningen ligesom traditionelle supermarkeder. Det betyder, at flere virksomheder og produkter får en chance på det globale marked.”

Thomas Nielsen, iværksætterkonsulent hos Business Rebild, udtalte efter arrangementet:

”Vores fornemmeste opgave hos Business Rebild er at stå til rådighed for det lokale erhvervsliv og være med til at skabe vækst og udvikling for virksomhederne i Rebild Kommune. Det har vi forhåbentlig gjort i dag sammen med Søren Kipling og Lars Mansfeld-Giese. Søren og Lars har på indlevende vis hældt ud af deres erfaringer og viden og givet virksomhederne et unikt indblik i Amazon, en kommende toneangivende aktør på det danske marked.”

Gårsdagens arrangement blev indledt med velkomst ved iværksætterkonsulent hos Business Rebild, Thomas Nielsen, hvorefter Søren Kipling og Lars Mansfeld-Geise tog over med to spændende og inspirerende oplæg. Der var som altid rig mulighed for at netværke deltagerne imellem.

Menu