Jfr. den kommunale styrelseslov skal revisionsberetningen afgives til kommunen senest medio august, hvorefter Byrådet efter behandling skal oversende den til tilsynsmyndigheden med dertil hørende bemærkninger.
Rebild kommune har modtaget revisionsberetningen den 28. juni 2021. I henhold til den kommunale styrelseslov skal revisionsberetningen sendes til Byrådet senest 7 dage efter modtagelsen. Beretningen er sendt til Byrådet den 28. juni 2021 på mail.
Den overordnede konklusion i revisionsberetning nr. 15 vedrørende årsregnskabet for 2020 er:
"Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Rebild Kommune for regnskabsåret 1. januar - 31. december 2020, jfr. siderne 1 - 11, 63 - 82, 84 - 90, oplysninger om indskud i Landsbyggefonden på side 59 i note 11 samt note 6.1 på side 100 i "regnskab 2020", der omfatter regnskabsopgørelse, balance, obligatoriske oversigter, anvendt regnskabspraksis og noter med følgende hovedtal:
- Resultat af ordinær driftsvirksomhed på 59,2 mio. kr.
- Resultat af det skattefinansierede område på -25,4 mio. kr.
- Resultat af forsyningsvirksomheder på -1,6 mio. kr.
- Aktiver i alt på 1.610,6 mio. kr.
- Egenkapital i alt på -597,3 mio. kr.
Årsregnskabet udarbejdes efter kravene i bekendtgørelse om kommuners budget og regnskabsvæsen, revision mv.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med bekendtgørelse om kommuners budget og regnskabsvæsen, revision mv."
Revisionen har i forbindelse med deres revision bl.a. gennemgået kommunens interne IT-kontroller, bilagsbehandling, funktionsadskillelse og interne kontroller samt løn- og personaleadministration - og konstateret at kommunen i alle væsentlige henseender har implementeret hensigtsmæssige forretningsgange og kontroller.
Revisionen har dog givet anledning til en bemærkning, der skal besvares overfor tilsynsmyndigheden, jfr. afsnit 1.3.2 i revisionsberetningen. Det er en bemærkning der er givet til alle kommuner der har implementeret KSD i 2020 (det nye sygedagpengesystem til alle kommuner). Som det fremgår af nedenstående citat fra beretningen, er der tale om en systemfejl, som berører alle kommuner. Det er således ikke fejl i de enkelte kommuner:
"1.3.2 Revisionsbemærkninger til årsregnskabet for 2020
Vores revision har givet anledning til følgende bemærkninger:
Revisionserklæring vedrørende de sociale it-systemer
Vi har konstateret, at der i revisorerklæringen for KSD er anført følgende:
"Grundlag for konklusion med forbehold
Som anført under kontrolmål 6 "Der er etableret kontroller som medvirker til, at der som led af sagsbehandling i KSD sker en nøjagtig beregning af sygedagpenge og refusion" har vi konstateret, at kontrolaktiviteterne ikke har været effektive, idet der er konstateret mere end 100 fejl i beregningerne i KSD i erklæringsperioden.
Kontrolmålet er dermed ikke fuldt opnået".
Vi gør opmærksom på, at de ovenfor nævnte fejl er på landsplan.
Det fremgår af § 26 stk. 2 i Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse nr. 224 af 17. februar 2021, at kommunen skal sikre, at der foreligger uafhængig revisorerklæring om, at det pågældende system fungerer i et edb-miljø med en tilfredsstillende system- og datasikkerhed, og at de interne kontroller i systemerne sikrer en fuldstændig og nøjagtig behandling af godkendte transaktioner.
Som følge heraf kan vi ikke konkludere om hvorvidt disse fejl eller eventuelle andre fejl i applikationskontrollerne kan medføre fejl i udbetalingsgrundlaget for de sociale ydelser. Som konsekvens heraf er der risiko for, at borgernes retssikkerhed ikke er sikret i tilstrækkeligt omfang.
Kommunen kan ikke gøre noget administrativt for at fjerne bemærkningen og vi har afgivet tilsvarende bemærkninger i andre kommuner, der har implementeret KSD i 2020.
Bemærkningen består frem til det tidspunkt hvor kommunen får en ISAE 3402 erklæring fra en uafhængig revisor vedrørende applikationskontroller i udbetalingssystemet KSD, der dækker et kalenderår, og som er uden forbehold, der vurderes at kunne skabe sikkerhed vedrørende fuldstændigheden og nøjagtigheden i grundlaget for udbetaling af sociale ydelser."
Revisionen har på områder indenfor Beskæftigelsesministeriet, Social- og Ældreministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet foretaget gennemgang af personsager og fundet sager med fejl. Revisionen har udarbejdet særskilte redegørelser til de enkelte ministerier. Redegørelserne er uddybet i Bilag 1, 2 og 3 til revisionsberetningen.