Leder af Vej, Byggeri og Anlæg i en kommune i rivende udvikling
– nærmere beskrivelse af indhold og opgaver
Vi søger en leder til afdelingen Vej, Byggeri og Anlæg med tiltrædelse den 1. oktober 2022.
Der er tale om en nyoprettet stilling med henblik på at styrke den daglige og faglige ledelse i afdelingen. Dette tager bl.a. udgangspunkt i den store vækst i Rebild Kommune og et stort fokus på center Plan, Byg og Vejs opgaver fra såvel byråd som borgere. Der er derfor behov for nærværende og synlig ledelse, der kan fastholde trivsel og kvalitet og bidrage til prioritering af sager, faglig sparring og beslutningskraft. Vi skal sikre fremdrift og udvikling af opgaveløsningen samtidig med, at det bliver ved med at være sjovt at gå på arbejde!
Vi folder herunder baggrunden for jobopslaget, indholdet og forventningerne til ansøgerne nærmere ud. Du kan desuden læse mere om de mange spændende opgaver og projekter vi arbejder med i Center Plan, Byg og Vej – og i særdeleshed i Vej, Byggeri og Anlæg.
For øvrigt materiale henvises til Rebild.dk
Hvis du vil vide mere, kan du i fortrolighed kontakte centerchef for Plan, Byg og Vej Britta Pørksen på 50 83 42 84. Da det er sommerferie, kan du sende en sms, og så bliver du ringet op.
Situationen
Rebild Kommune er en attraktiv kommune med en unik beliggenhed. Vi oplever stor befolkningstilvækst og efterspørgsel efter nye boliger, for i Rebild Kommune kan man bo bynært med naturen tæt på, samtidig med, at der er nærhed til motorvej og jernbane. Væksten medfører en række spændende opgaver inden for byggeri og anlæg.
Støvring by er vokset med ca. 20 % de seneste 5 år, og udviklingen fortsætter. Samtidig tiltrækker beliggenheden ved motorvejen flere virksomheder, og vi arbejder målrettet for at være den mest erhvervsvenlige kommune i Nordjylland. Det er en højt prioriteret opgave at skabe de rette rammer for væksten og integrere ambitioner for bosætning og erhvervsudvikling med FN’s verdensmål, bæredygtighed og kommunens unikke natur.
Der er store projekter i støbeskeen, og Center Plan, Byg og Vej har en vigtig rolle i de fleste. Der er en stor mængde lokalplaner på vej, og vi arbejder med udvikling af små og store bysamfund i kommunen – fra overordnede strategier og planer til konkrete anlægsprojekter og myndighedsgodkendelser. Der er desuden fokus på bæredygtig udvikling – fra klimaplan DK2020 til bæredygtig tilgang til kommunale ejendommen og energiforbrug. Vi skal de kommende år planlægge og opføre 3-4 nye daginstitutioner og en ny skole i Støvring, planlægge og etablere en ny omfartsvej syd om Støvring og vedtage en strukturplan for Støvring syd, der vil sikre byudviklingsmuligheder i en årrække. Samtidig skal vi også sikre udvikling og anlæg i mindre bysamfund og fastholde sikker drift af såvel anlæg som myndighedsopgaver.
Center Plan, Byg og Vej spiller en essentiel rolle – fra visionen og den overordnede planlægning til myndighedsbehandling og realisering af det konkrete projekt. Vej, Byggeri & Anlæg varetager vigtige opgaver i forhold til at sikre, at de mange store og små planer realiseres og udføres.
Så vi spænder spredt – fra visionen og den store skala til den enkelte kantsten – og fra mangeårige projekter og processer til afgørelser, der gerne skulle være truffet i går. Hvis du vil arbejde i et center, hvor der er en rød tråd fra helhed til detalje – fra vision til mursten – så er det her, du skal være!
Organisationen
Den store vækst og de mange ambitioner betyder, at Center Plan, Byg og Vej er vokset – både i antal medarbejdere, antal opgaver og kompleksitet. Det er derfor besluttet at organisere centeret, så der etableres tre afdelinger med hver sin funktionsleder, der refererer til centerchefen for Plan, Byg og Vej. Stillinger som leder af Plan og leder af Vej, Byggeri og Anlæg er nyoprettede.
Ledelseslaget skal sikre, at der er tilgængelig og nærværende ledelse i hverdagen. Funktionslederne forventes således at have fokus på den daglige ledelse – såvel personaleledelse med fokus på trivsel og kompetenceudvikling som faglig ledelse, hvor der skal være fokus på prioritering, koordinering og kvalitetssikring. Organiseringen skal desuden frigøre ressourcer til, at centerchefen i højere grad kan fokusere på nye udviklingstiltag, den langsigtede strategiske planlægning samt politisk betjening. Pga. af det store politiske fokus på centerets opgaver er der et tæt dagligt samarbejde mellem ledere, centerchef og direktør om opgaveløsningen.
Vej, Byg og Anlæg er en del af Center Plan, Byg og Vej. Centeret har ca. 40 ansatte og holder til i administrationsbygningen i Nørager sammen med Center Natur og Miljø, 30 minutters kørsel fra Aalborg, Viborg og Randers. Enkelte medarbejdere sidder i Støvring.
Centeret vil fra 1. oktober bestå af tre afdelinger:
- Veje, Byggeri & Anlæg:
- Team Vej: Drift, vejmyndighed, anlægsopgaver, byggemodning og trafiksikkerhed
- Team Byggeri & Anlæg: Nybyggeri, drift og vedligehold af kommunens bygninger samt energiforbedringer.
- Byg: Byggesager, dispensationer, landzonesager, landsbyfornyelse og nedrivninger samt BBR og ejendomsskat.
- Plan: Fysisk planlægning, områdefornyelse, klimaplanlægning og GIS
Center Plan, Byg og Vej er et velfungerende center, både fagligt og socialt, med dygtige og dedikerede medarbejdere. Der er højt til loftet, et unikt sammenhold og en uformel omgangstone med masser af humor. Vi lægger vægt på helhedsorienteret opgaveløsning, samarbejde og vidensdeling og på, at den enkelte kan udvikle sig fagligt og personligt i jobbet. Det er vigtigt for os, at alle trives, og at der er balance mellem arbejdsliv og familieliv.
Fagområder i Vej, Byggeri og Anlæg
Team Vej og Team Byggeri & Anlæg samles i én afdeling for at opnå synergi mellem en række sammenlignelige opgaver inden for byggeri og anlæg, udbudsprocesser, bygherrerådgivning og projektstyring.
Herunder er en nærmere introduktion til udvalgte fagområder i afdelingen for Vej, Byggeri og Anlæg, så du kan få et indblik i spændet i afdelingens opgaver fra myndighed til drift og anlæg:
Myndighedsbehandling
Væksten i Rebild Kommune betyder, at der er mange myndighedsbehandlinger. Myndighedsbehandlingerne omfatter bl.a. råden over vejareal, gravetilladelser, myndighedsbehandlinger af nye udstykninger, matrikulære sager, beskæringssager eller sager i forhold til vejloven eller privatvejsloven.
Drift af veje
Vi vedligeholder ca. 890 km veje. Vedligeholdelsen omfatter bl.a. udlægning af slidlag, tømning af vejbrønde, gadefejning, gadelys, afvanding, afmærkning og vintertjeneste. Vedligeholdelsen af vejene foregår i samarbejde med kommunens driftsenhed samt eksterne entreprenører.
Trafiksikkerhed
På baggrund af borgerhenvendelser og udpegning af uheldsbelastede kryds arbejder vi med trafiksikkerhed. Her bidrager vi til, at Teknik- og Miljøudvalget kan prioritere midler til trafiksikkerhed- og forskønnelse, og gennemfører herefter projekterne – ofte i tæt dialog og samarbejde med lokale interessenter. Derudover arbejder vi med at sikre skoleveje.
Anlæg af veje og cykelstier
Efterspørgslen på byggegrunde og erhvervsgrunde har medført udarbejdelse af mange nye lokalplaner og dernæst anlægsprojekter for veje, stier og byggemodninger. Vi projekterer selv de fleste offentlige anlæg, men har også samarbejde med eksterne rådgivere. Derudover er vi i gang med planlægning og miljøvurdering af en ny omfartsvej omkring Støvring, byggemodning af nye boliggrunde og erhvervsområder samt projektering og anlæg af cykelstier.
Kommunens byggerier
Rebild Kommune har været i rivende udvikling, og i sammenhæng med en kraftig stigning i indbyggertal, så stiger behovet for kapacitet i daginstitutioner og skoler, hvor en meget stor del af vores byggeaktivitet er placeret. Konkret betyder det, at der de næste år skal planlægges og opføres flere nye daginstitutioner samt en ny skole i Støvring. Vi arbejder i udgangspunktet med bygherrerådgivning, og projekteringen foregår i stort omfang eksternt, hvor der indgås aftaler med rådgivere efter entrepriseform.
Opgaverne mangeartede, og består bl.a. af:
- Bygherrerådgivning.
- Projektledelse.
- Bestillerfunktion.
- Administration af lejekontrakter.
- Opgaver i sammenhæng med køb og salg af ejendomme.
- Drifte og opdatere FM-system.
Vedligeholdelse af kommunale bygninger
Rebild Kommune har ca. 100 bygninger med et samlet areal på ca. 133.000 m². Vedligeholdelsen af de kommunale bygninger er generelt opdelt i indvendig og udvendig bygningsvedligeholdelse, hvor vi står for den udvendige vedligeholdelse. Det omfatter:
- Udvendig bygningsoverflader/klimaskærmen.
- Belægninger i terræn (asfalt/fliser).
- Totaludskiftning af tekniske installationer (el, vand, varme, ventilation) - Energioptimering.
- Indvendige overflader (gulvbelægning - totaludskiftning).
- Ansvarlig for tomme bygninger.
- Samarbejde med administrator.
Energioptimering
Med udgangspunkt i FN’s Verdensmål arbejder Rebild Kommune med at fremme en bæredygtig udvikling, og et element her i er at drifte og vedligeholde kommunens ca. 100 bygninger. Energioptimering er derfor højt på dagsordenen, og opgaverne består i den sammenhæng af bl.a.:
- Opsamling af forbrugsdata og afregning.
- Serviceaftaler på tekniske anlæg.
- Samarbejde med pedeller/servicepersonale og uddannelse af disse.
- Implementering af tekniske installationer i FM-system.
- Energioptimering i forbindelse med drift- og vedligehold samt anlægsopgaver.
- Supportere bygningsbrugerne.
Hvem er vores nye leder …?
Vi mangler først og fremmest en leder, så vi forventer ikke, at du skal vide alt om alting eller være den faglige ekspert. Men det er vigtigt, at du har indblik i afdelingens opgaver og kan bidrage til kvalitetssikring og udvikling af opgaveløsningen. Rebild Kommune er en lille kommune, og du skal som leder være indstillet på at komme helt tæt på opgaveløsningen, ligesom du kan få ansvar for udvalgte projekter.
En meget stor del af kommunens anlægsprojekt er projekter, der udføres i Vej, Byggeri og Anlæg. Det er en væsentlig ledelsesopgave at sikre overblik over og fremdrift i igangsatte projekter. Der er ofte tale om projekter, der gennemføres i samarbejde på tværs af afdelinger og centre, og det er vigtigt at have blik for helheden og de tværgående referencer. Du skal som leder være særligt opmærksom på, at afdelingen spænder mellem rollen som bygherre på byggerier og anlæg og myndighedsrollen.
Du vil have ansvar for den daglige ledelse af 16 dygtige og engagerede medarbejdere. Du skal have særligt fokus på trivsel, tilgængelighed og udvikling. Der er tale om en ny afdeling med to teams, der hver især er meget velfungerende men har hver deres kultur. Du skal derfor det første halve år have stor fokus på at få skabt en fælles kultur i afdelingen med øje for synergieffekter og bedre samarbejder.
Den gode kandidat har følgende faglige profil:
- Erfaring med ledelse af store og komplicerede projekter, processer og projekter
- Viden og erfaring med anlæg, byggeri og udbud – gerne fra en kommune
- Har politisk tæft og erfaring med at arbejde i en politisk organisation.
- Kendskab til vejområdet og myndighedsbehandling samt vilkår for offentlige udbud.
- Har overblik over projekter, økonomi og tidsplaner
Din personlige profil betyder, at du
- Er inspirerende, konstruktiv og bidrager til at skabe helhedsorienterede løsninger og resultater.
- Har en tillidsfuld og anerkendende ledelsesstil med fokus på trivsel, godt arbejdsmiljø og udvikling af den enkelte.
- Tror på frihed under ansvar og har tiltro til den enkelte
- Er beslutningsdygtig og tager ansvar, når det er nødvendigt.
- Har øje for udvikling af såvel faglige løsninger som den fælles kultur.
- Er god til at skabe relationer, inddrage og formidle
- Er uformel og humoristisk og spreder god energi omkring dig.
Du refererer til centerchefen for Plan, Byg og Vej og blive en del af en ledergruppe på tværs af Teknik og Miljø, der udgør en direktør, to centerchefer og seks funktionsledere. Der er tale om et nyt ledelseshold, og der vil derfor for stor mulighed for at præge samarbejdet. Vi løfter i fællesskab i Rebild Kommune.
Vision
Byrådet har den 22. juni 2022 vedtaget en Vision 2035 – sammen udvikler vi Rebild. Visionen kan ses i sin helhed her.
Byrådets vision
Vi er en lille, moderne kommune, som møder borgerne i mange forskellige roller og med mange opgaver med stor kompleksitet. Vi har et stort ansvar for udviklingen af vores lokale samfund. På nogle områder betyder det, at vi går forrest, og på andre områder indtager vi den faciliterende rolle. Men vi lægger altid vægt på at handle i fællesskabets interesser.
Naturen og de små og store byer blomstrer side om side i vores kommune og forbinder os i et stærkt fællesskab. Naturen er vores fundament, hvor vi skaber et sundt og godt liv både for den enkelte borger, for samværet i foreningerne og for vores erhvervsliv. Det er en del af vores identitet, som vi er stolte af, og som andre kender os for. Vi vil være et naturligt sted at vælge at bo, besøge, arbejde og drive virksomhed.
Alle borgere skal opleve at høre til og at være en betydningsfuld del af fællesskaber, hvor de trives socialt og fagligt. Vi har plads til både dem, der bidrager til fællesskabet, og til dem, der har brug for, at fællesskabet holder hånden under dem.
Vi har fokus på naturen, mangfoldighed og sammenhængskraft.
Lederen af Vej, Byggeri og Anlæg skal sammen med centerchefen og de øvrige ledere bidrage til, at kommunen udvikler sig i den retning, som visionen angiver. Foruden de konkrete fokusområder, udstikker visionen også nogle pejlemærker for, hvordan vi skal arbejde. Det handler om:
- Vi gør det i fællesskab
- Vi vil være på forkant
- Vi ser sammenhænge og tænker på tværs.
Politik
Den politiske struktur er opbygget med Byrådet og Økonomiudvalget samt fem stående udvalg, herunder Teknik- og Miljøudvalget.
Center Plan, Byg og Vej leverer primært sagsfremstillinger til Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget. Du har som leder en vigtig opgave i sammen med centerchefen at sikre, at vi fremlægger fyldestgørende og retvisende sagsfremstillinger for udvalget. Centerchefen varetager sammen med direktøren servicering og rådgivning af Teknik og Miljøudvalget.
Samspillet mellem det politiske og administrative niveau i Rebild Kommune er organiseret efter princippet ”central styring og decentral ledelse”. Heri ligger en decentraliseringstænkning, som giver ledere på alle niveauer et væsentligt ledelsesrum.
Rebild Kommune styres i form af kontrakter på centerniveau, som knytter sig op til kommunens vision og politikker. Kontrakterne indgås imellem centerchefer og fagudvalg, og der skal udarbejdes nye kontrakter i efteråret 2022 på baggrund af den nye vision. Kontrakterne danner baggrund for lokale handleplaner og ressourcestyring.
Det forventes, at alle ledere udnytter deres ledelsesrum effektivt og målrettet, i forhold til den kommunale organisation, til den politiske ledelse og i samspillet med eksterne samarbejdspartnere.
Rekrutteringsproces
Ansættelsesudvalget består af centerchefen, funktionslederen fra Byg samt medarbejdere fra Vej, Byggeri & Anlæg. I anden runde vil centerchefen fra Center Natur og Miljø deltage. Derved vil vi sikre os, at vi får sat det bedste lederhold i forhold til det tværgående samarbejde.
Ansøgningsfristen er søndag den 7. august kl. 24.00. Ansøgning sendes via linket på kommunens hjemmeside
Vi gennemfører to samtalerunder - første samtale finder sted den 16. august og anden samtale 24. august 2022. Der vil til anden samtale blive stillet en eller flere opgaver.
Der vil blive indhentet referencer efter nærmere aftale.
Vi forventer, du kan tiltræde den 1. oktober 2022.
Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst og principperne i Ny Løn.
Kommunen ønsker at fremme ligestilling og mangfoldighed, og opfordrer derfor alle kvalificerede og interesserede uanset alder, køn, religion, handicap og etnisk tilhørsforhold til at søge stillingen.
Den 1. januar 2019 blev der indført røgfri arbejdstid – og matrikler for alle ansatte i Rebild Kommune.