Du kan ikke bruge rebild.dk i Internet Explorer. Du skal bruge en anden web-browser. Internet Explorer udgår i slutningen af 2021.

Selvbetjening

Spar turen til rådhuset! Vores selvbetjening har åbent 24 timer i døgnet hele året rundt. Og du kan bruge den hjemmefra.

Børne- og ungdomsudvalget besluttede op deres møde i december 2013, at sagen vedr. ny organisering sulle udsættes til  mødet i januar og at inden afholder formand og næstformand et fællesmøde med de involverede bestyrelser. Mødet med bestyrelserne afholdes den 14. januar 2014.

På det udvalgsmødet den 13. november besluttede Børne- og Ungdomsudvalget, at udsende forvaltningens forslag, om en ændret organisering af dagtilbudsområdet i Støvring, i høring. Forslaget går konkret på en ledelsesmæssig samling af dagtilbuddene i den nordlige del af Støvring by, henholdsvis den fællesledede institution Børnehaverne Støvring Nord (Bavnebakken og Skovhuset) og den selvstændige institution Børnehuset Kronhjorten. Øjeblikkeligt er kontraktholderen for Støvring Nord konstitueret kontraktholder for Kronhjorten. Såfremt forslaget vedtages, vil det fremadrettet netop være en kontraktholder, som leder begge institutioner.

Forslaget har været sendt i høring til Støvrings institutioner samt til lederen af dagplejen. Sidstnævnte med baggrund i, at dagplejens gæstehus er beliggende i Kronhjorten.

Der er ved høringsfristens udløb modtaget 7 høringssvar fra henholdsvis: 1) MED-udvalg og Kontraktholder Støvring Nord, 2) Forældrebestyrelse Støvring Nord, 3) Forældrebestyrelse Børnehuset Kronhjorten, 4) MED-udvalg Børnehuset Kronhjorten, 5) MED-udvalg Støvring Syd, 6) Kontraktholder Støvring Syd, 7) Lederen af Rebild Kommunes Dagpleje.

Høringssvar

Høringssvarene i deres fulde længde, samt en oversigt over pointerne herfra, er vedlagt sagen som bilag. Nærværende gennemgang er således meget overordnet.

Helt overordnet udtrykker høringssvarene fra MED-udvalg og forældrebestyrelse for Børnehuset Kronhjorten undren i forhold til, hvorfor forslaget om en ledelsesmæssig samling bringes på bane nu. Herudover peges der på Kronhjortens kompleksitet (huset rummer børnehavebørn, småbørnsgruppe, gæstehus og legestue), hvilket høringssvarene mener nødvendiggør en stærk daglig ledelse af huset. Høringssvaret fra forældrebestyrelsen i Kronhjorten ser det dog som en mulighed, at underlægge de to institutioner samme kontraktholder, men fastholde en selvstændig bestyrelse for Kronhjorten samt en daglig leder på fuld tid.

Høringssvarene fra MED-udvalg og forældrebestyrelse for Børnehaverne Støvring Nord er overordnet positive i forhold til en organisatorisk samling, men ønsker dog dels en daglig leder i hvert institutionshus dels en særskilt stillingtagen til Kronhjortens øjeblikkelige underskud.

Høringssvaret fra MED-udvalget for Støvring Syd opfordrer til, at man respekterer medarbejderne i Kronhjorten og Støvring Nords ønsker. Herudover anbefaler høringssvaret, at man er bevidst om de mulige negative konsekvenser ved stordrift.

Kontraktholderen for Støvring Syd peger i sit høringssvar på de muligheder for optimal ressourceudnyttelse, der kan være forbundet med drift i større institutioner.

Lederen af dagplejen har ingen indvendinger mod forslaget, men finder derimod, at det kan give bedre overblik med færre institutioner.

Forvaltningens kommentarer

Forvaltningen vurderer fortsat, at det både i forhold til faglighed og udnyttelse af ressourcer, vil være fordelagtigt, at lave en organisationsmæssig samling af Børnehuset Kronhjorten og Børnehaverne Støvring Nord. Forvaltningen anerkender høringssvarenes pointe om, at Kronhjorten er en stor og kompleks enhed, hvorfor det er væsentligt med daglig ledelse. Under henvisning til erfaringerne fra Støvring Syd og Børnehusene i Skørping vurderes det dog muligt for en kontraktholder, at prioritere således, at alle enheder i en fællesledet institution oplever synlig og tilgængelig daglig ledelse. Det foreslås derfor, at ledelsestildelingen - i fald sammenlægningen vedtages - følger principperne for kommunens øvrige fællesledede institutioner. Ligeledes foreslås det, at der sammensættes en ny fælles bestyrelse ud fra de gældende principper herfor.

I forhold til økonomi må denne nødvendigvis ses under ét i en ny samlet institution. Dette vil, som anført i høringssvarene, medføre en udfordring for den ny samlede institution, grundet Kronhjortens underskud i 2013. Det vurderes dog, at de muligheder og rationaler, som er forbundet med drift af en større enhed, vil gøre det muligt rette økonomien op, og på sigt skabe en sund økonomi i institutionen.

Såfremt det vedtages at sammenlægge de to institutioner foreslås det, at forvaltningen i samarbejde med den konstituerede kontraktholder, udarbejder en tids- og procesplan for den videre proces, som forelægges udvalget i januar.  

ESDH ID
Sagsfremstilling

Monsido - statistik

Cookieinformation