Byrådets drøftelser og beslutninger foregår som hovedregel for åbne døre (jf. styrelseslovens § 10). Bestemmelsen åbner dog mulighed for, at byrådet kan beslutte, at en sag skal behandles for lukkede døre, hvis det findes nødvendigt på grund af sagens beskaffenhed.
Sager, hvor der forventes at komme fortrolige oplysninger frem, behandles for lukkede døre. Om en oplysning anses for at være af fortrolig karakter, afhænger af en konkret vurdering af, om oplysningerne anses som fortrolige efter forvaltningslovens regler.
Forretningsorden § 1 stk. 2 peger i den forbindelse på følgende sager:
- Sager, hvis afgørelse forudsætter en bedømmelse af personlige forhold
- Sager om køb og salg af fast ejendom
- Overslag og tilbud vedrørende bygningsarbejder og leverancer.
Udvalgenes møder er ikke åbne for offentligheden (styrelseslovens § 20). Der er ikke lovhjemmel til, at udvalget kan beslutte, at møderne skal holdes for åbne døre. Resultatet af udvalgets arbejde er derimod tilgængeligt, idet dette vil fremgå af referaterne af møderne på kommunens hjemmeside, men kun for de åbne sager.
Dagsorden/sagsfortegnelse kan også læses på kommunens hjemmeside.
Dog har du som udvalgsmedlem tavshedspligt med hensyn til videregivelse af oplysninger om, hvilke synspunkter/vurderinger/argumenter de andre udvalgsmedlemmer har sagt på møderne. Du må med respekt af den almindelige tavshedspligt gerne referere dine egne synspunkter/bemærkninger på mødet.
Tavshedspligten gælder ikke for faktiske oplysninger, der fremkommer under mødet, medmindre der er tale om fortrolige oplysninger. Eksempel: Et udvalgsmedlem videregiver fortrolige oplysninger om personers rent private forhold til medierne.
Tavshedspligten gælder ikke i forhold til medlemmer af din politiske gruppe i byrådet. unnpartimedlemmer.
Sager, der behandles for lukkede døre - og fortrolige oplysninger i øvrigt - kan ikke drøftes på gruppemøder, hvor der deltager personer, som ikke er medlemmer af byrådet.
Det er strafbart at bryde tavshedspligten.