Budgetprocessen er tilrettelagt med sigte på at inddrage fagudvalgene i udarbejdelse af budgetforslaget, så budgettet bliver så fagligt funderet som muligt. Proceduren for budget 2024-2027 er vedlagt som bilag.
Temadrøftelserne tager udgangspunkt i denne standardsag, der eventuelt kan være vedlagt bilag der specifikt retter sig mod udvalgets økonomi. Drøftelsen berører som udgangspunkt både drift og anlæg.
Driftsvirksomheden
Udgangspunktet for budgetdrøftelserne er de aktuelle driftsrammer i det vedtagne budget 2023-2026.
Det kan imidlertid blive nødvendigt at gennemføre tværgående budgetreduktioner for at sikre balance i kommunens samlede økonomi. For at give fagudvalgene en tydelig ramme at arbejde med så tidligt som muligt vil Økonomiudvalget i marts vurdere kommunens samlede økonomi på baggrund af ØKV0 og de foreløbige regnskabstal for 2022 – og på den baggrund udmelde nogle foreløbige rammer for fagudvalgenes budgetarbejde.
Fagudvalgene har ansvar for at sikre budgetoverholdelse inden for deres fagområder, jf. kommunens økonomiske politik. Det betyder, at eventuelle budgetforslag eller økonomiske udfordringer som udgangspunkt, skal finansieres via omprioritering indenfor fagområdets samlede ramme.
Ifølge budgetprocessen skal driftsforslag fremlægges på fagudvalgsmøderne i maj, hvor de bliver samlet og behandlet af økonomiudvalget og derfra indgår i den videre budgetlægning.
Anlægsvirksomheden
Udgangspunktet for budgetlægning af anlæg er den aktuelle byrådsvedtagne 10-årige investeringsoversigt, der dækker perioden 2023-2032. Den er vedlagt som bilag.
Da budgetlægningen af anlæg sidste år tog udgangspunkt i en omfattende afklaring af kommunens samlede anlægsbehov, vil der forventeligt kun være tale om mindre justeringer af den 10-årige investeringsoversigt ved udarbejdelse af den nye 10-årige investeringsoversigt til budget 2024-2027, eksempelvis som følge af ændringer i befolkningsprognosen eller andre ændrede forudsætninger.
Af proceduren fremgår, at det forudsatte nettoanlægsniveau maksimalt må udgøre 90, 100. 100 og 100 mio. kr. i perioden 2024-2027. Det betyder, at såfremt nye anlæg skal prioriteres, må andre anlæg nedprioriteres.
På den baggrund bedes fagudvalgene drøfte deres anlægsbehov. Såfremt der ønskes nye anlæg, skal der samtidig gennemføres overvejelser om hvilke anlæg der skal udgå af budgettet eller tidsforskydes i den 10-årige investeringsoversigt.
Ifølge budgetprocessen skal anlægsforslag fremlægges på fagudvalgsmøderne i april, hvor de bliver samlet og behandlet af økonomiudvalget og derfra indgår i den videre budgetlægning. Dog afventer anlægsforslag der afhænger af den demografiske udvikling mødet i maj, af hensyn til timing i forhold til udarbejdelse af befolkningsprognosen.
Center Familie og Handicap
I 2013 besluttede byrådet i Rebild Kommune, at økonomien på det udsatte voksenområde i Center Familie og Handicap administreres efter en "budgetgaranteret tildelingsmodel". Dette for at området ikke undergår besparelser, der går ud over de mest udsatte voksne i Rebild Kommune. Konkret betyder det, at det årlige budget tager udgangspunkt i disponeringen for juni måned det foregående år. Dermed forudsættes den økonomiske ramme at være på samme niveau som det foregående år. I Center Familie og Handicap er opgaven derfor, at holde et kontinuerligt fokus på, at udgifterne holder sig indenfor den årligt fastlagte budgetramme.
Center Pleje og omsorg
Temadrøftelsen tager udgangspunkt i de beskrevne udfordringer fra ØKV0 2023.