Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget besluttede den 29. november 2022 (punkt 118, Dagcenterstruktur), at ændre antallet af visiterede dagcentre i Rebild Kommune fra fem dagcentre til to dagcentre - et for borgere med middel eller svær demens på Ådalscentret, og et for somatiske borgere og borgere med let eller middel demens på Suldrup Ældrecenter.
Forvaltningen anbefalede dengang Suldrup Ældrecenter som lokation for et dagcenter, da det dækker det største geografiske distrikt og største hjemmeplejedistrikt, samt på grund af renovering af Skørping Ældrecenter.
Herudover anbefalede forvaltningen dengang, at reducere i antallet af dagcentre, for på den vis at samle de faglige kompetencer og ressourcer, og dermed forbedre kvaliteten af tilbuddet.
Udgangspunktet for ændring i dagcenterstrukturen var en årlig rammebesparelse på 800.000 kr.
Tilbuddet med to visiterede dagcentre har kørt i ca. tre år nu, og udvalget præsenteres for en status på implementeringen af dagcenterstrukturen.
Kriterier og formål med visiteret dagcenter
Borgere kan visiteres til dagcenter, hvis de har en nedsat funktionsevne, og hvis de kan vedligeholde og udvikle fysiske, psykiske eller sociale færdigheder ved at deltage i dagcentret. Herudover kan dagcenter også visiteres som en aflastning af ægtefælle og pårørende.
Formålet med visiteret dagcenter er at:
- Skabe meningsfyldte aktiviteter, som kan danne rammen om socialt samvær, livsglæde og livskvalitet
- Tilbyde en koordinerende indsats, hvor borger kan få hjælp og støtte til at fungere i hverdagen
- Forebygge og bryde isolation, ensomhed og stilstand
- Borger kan deltage i et fællesskab omkring aktiviteter og motionslignende tilbud, som har et forebyggende, sundhedsfremmende og rehabiliterende sigte
- Borger kan vedligeholde og opbygge relationer
- Tilbyde en tilfredsstillende aflastning til borgers pårørende
Ifølge lov om Social Service er det ikke et krav, at kommuner skal tilbyde borgere et visiteret dagcenter. Det er således kommunalbestyrelsens beslutning om hvorvidt, kommunen skal tilbyde et dagcenter, og hvilke rammer dagcentret skal have.
Dagcentrenes rammer
I dagcentret på Ådalscentret er der åben alle hverdage kl. 10-15, og der er plads til otte borgere ad gangen. Der er lige nu i alt tilknyttet 23 borgere til dagcentret, som kan vælge mellem at benytte dagcentret i en, to eller tre dage om ugen.
Der er som udgangspunkt ikke venteliste til at komme i dagcentret på Ådalscentret, og hvis der er venteliste, tilknyttes borgere med størst behov først.
I dagcentret på Suldrup Ældrecenter er der åben alle hverdage fra kl. 9.00, til hhv. kl. 13.30, 16.00 og 12.30. Der er lige nu i alt tilknyttet 52 borgere til dagcentret, og der er plads til 16 borgere ad gangen.
Borgerne har haft mulighed for at komme i dagcentret en dag om ugen, men fra februar 2025 har borgerne kunnet ønske at komme i dagcentret to dage om ugen.
Der er for nuværende 23 borgere, som kommer i dagcentret to dage om ugen.
Der er fem borgere på venteliste til at blive tilknyttet dagcentret, og seks borgere på venteliste til at komme i dagcentret en dag mere.
Udvidelsen af dagene på Suldrup Ældrecenter har betydet ekstra køretid for nogle borgere.
Borgere med lettere demens, som kommer på dagcentret i Suldrup, kan, hvis der sker skred i deres demenssygdom, tilbydes at komme på dagcenter på Ådalscentret i stedet for.
Faglighed og kvalitet i dagcentertilbuddet
Fagligheden i dagcentrene er forbedret efter tilpasning i kapaciteten, hvilket har øget kvaliteten af tilbuddet.
Der har særligt været fokus på følgende:
1. Øget sparring og møder:
- Der afholdes flere sparringsmøder både på Suldrup Ældrecenter og Ådalscentret, hvilket har styrket samarbejdet og vidensdelingen mellem personalet.
- Møder med demensteamet har bidraget til en højere faglig kvalitet og bedre håndtering af borgere med demens.
2. Fokus på demenssygeplejersker og demenskoordinator:
- Der er større fokus på tilknytning af og samarbejde med demenssygeplejersker og demenskoordinatoren særligt for borgere med demens på dagcentret i Suldrup, hvilket har samlet fagligheden og forbedret tilbuddene til borgere med demens.
3. Bedre udnyttelse af kapaciteten:
- En tilpasning af længden og aktiviteterne på dagcentret i Suldrup, har resulteret i en bedre udnyttelse af kapaciteten. Eksempelvis er dagens længde blevet tilpasset for borgere fra kommunens østlige område, så deltagelse også passer med deres transporttid og ressourcer.
4. Sidemandsoplæring og tilpasning af aktiviteter:
- Sidemandsoplæring fra personalet i dagcentret på Ådalscentret til dagcenterpersonalet i Suldrup har forbedret håndteringen af demente borgere og tilpasningen af aktiviteter til målgruppen.
- Personalet i dagcentrene har opnået en særlig viden og faglighed, hvilket har højnet kvaliteten af tilbuddene.
5. Formalisering og strukturering af tilbud:
- Et mere formaliseret og struktureret tilbud har givet en højere faglighed og kvalitet i dagcentrene.
- Ved at reducere i antallet af dagcentre, er fagligheden og kompetencerne blevet samlet, og kan i højere grad udnyttes gennem et formaliseret og struktureret samarbejde.
- Der er altid det samme personale i dagcentret, og personalet arbejder primært kun i denne funktion. Det betyder, at personalet får en særlig viden og kendskab til borgerne, som også giver en øget kvalitet af tilbuddet.
6. Tilpasning til somatiske borgere:
- Der er også fokus på at tilpasse og planlægge aktiviteterne i dagcentret i Suldrup til somatiske borgere, som ofte også er visiteret til dagcentret for at forebygge ensomhed og styrke sociale relationer.
Viden om borgernes tilfredshed og udfordringer i forbindelse med ændring i dagcentrets struktur fra da beslutningen blev taget til i dag, er indhentet gennem tilbuddets personale, som har observeret samt spurgt tilbuddets brugere. Herudover fra Borgervisitationens observationer og samtaler med dagcentrets brugere over tid.
Borgernes tilfredshed
Personalets vurdering er, at borgerne er faldet til og er tilfredse med dagcentrene. Det opleves, at borgerne er overvejende tilfredse med dagcentrenes tilbud, og omtaler tilbuddene positivt, også med fokus på at en stor del har ønsket en dag mere i dagcentret på Suldrup Ældrecenter. Medarbejderne oplever, at borgernes behov for at indgå i aktiviteter og sociale relationer bliver imødekommet ved at komme i dagcentret.
Udfordringer
Dagcentrets personale oplever udfordringer ved at tilgodese henholdsvis otte og 16 borgeres ønsker til aktiviteter på samme tid. Der tages derfor udgangspunkt i hvad flertallet ønsker at lave, og det opleves der til tider utilfredshed blandt borgerne med.
Da brugerne af kommunens dagcentre, skulle flyttes til dagcentret i Suldrup primo 2023, var der 13 borgere, som først startede med at være i Suldrup, men som efterfølgende ikke ønskede at fortsætte. Disse 13 borgere blev dengang spurgt ind til, hvorfor de ikke ønskede at fortsætte på dagcentret.
Det var særligt borgere fra Skørping, Terndrup og Bælum, altså kommunens østlige område, og geografisk længst fra Suldrup, som ikke ønskede af fortsætte i dagcentret.
I borgernes besvarelser kan fremhæves:
- Dagene på dagcentret blev for lange, f.eks. på grund af et behov for at komme hjem og hvile, eller fordi det har været svært for borger at klare aktiviteter en hel dag.
- Borger har ikke interesse i tilbuddet, f.eks. fordi aktiviteterne ikke havde borgers interesse, eller af anden grund ikke ønskede tilbuddet
- Borgere blev tilknyttet dagcentret på Ådalscentret, eller er flyttet i en plejebolig
Det kan bemærkes, at der i kølvandet på ovenstående erfaringsindsamling, blev oprettet kortere dage på dagcentret for de borgere, som havde længst transporttid. Dette netop for, at de bedre kunne holde til at komme på dagcentret.
Opsummering
Forvaltningens vurdering er, at det er lykkedes at have et samlet dagcentertilbud med en høj faglig og kvalitet, som imødekommer borgernes behov.
Den længere afstand til dagcentret i Suldrup, var og er for nogle borgere en udfordring. Både på grund af tiden brugt på transport, og på grund af længere dage i dagcentret, og derfor har været nødt til at melde fra.