Beskæftigelsesområdet er komplekst og kan ikke koges ned til enkelte nøgletal, hvis der skal tegnes et forholdsvis retvisende billede på området. Forvaltningen kommer i det følgende med en række forskellige bud på ledelsesinformation, som kan understøtte udvalgets mulighed for at følge de overordnede tendenser i udviklingen på beskæftigelsesområdet. Der vedlægges nogle eksempler, som udvalget kan drøfte. Formålet med informationen er, at Arbejdsmarkedsudvalget har den rette information for at kunne træffe relevante politiske beslutninger på fagudvalgets område.
Opgørelser baseret på egne systemer
Oplysninger fra egne systemer, herunder primært sagsbehandlingssystemet Fasit, anvendes primært til intern driftsopfølgning. Men oplysningerne udgør også grundlaget for den ugentlige statusopgørelse Ugens Tal, som viser et opdateret øjebliksbillede hver uge. Ugens Tal giver muligheden for at følge udviklingen i antal personer og aktivitetsniveauer for alle jobcentrets målgrupper. Samtidig kan den aktuelle uges opgørelse sammenlignes med status de seneste 11 uger, samt gennemsnittet i de seneste 4 afsluttede kvartaler. På den måde kan tendenser udpeges og evt. undersøges nærmere.
Styrken ved Ugens Tal er først og fremmest, at tallene altid er helt opdaterede og derfor afspejler den dagsaktuelle situation. Svagheden ved Ugens Tal er primært, at der ikke er mulighed for at benchmarke og sammenligne direkte med andre kommuner. Der kan kun sammenlignes med jobcentrets egen udvikling over tid. Derudover ses kun nettoudviklingen. Det vil sige, at ugens tal ikke giver indblik i, om der er flow i sagerne - eller om det er de samme sager, der går igen uge efter uge. Desuden vil der med helt nye tal altid forekomme en del efterregistreringer, da det ikke er muligt at foretage/registrere alle ændringer med det samme i systemet.
Den seneste version af Ugens Tal er vedlagt det faste orienteringspunkt. I den seneste byrådsperiode blev Arbejdsmarkedsudvalget orienteret om ugens tal på hvert udvalgsmøde.
Økonomivurderinger
Udvalget bliver 3 gange årligt præsenteret for en økonomivurdering. I økonomivurderingerne beskrives det forventede forbrug på Arbejdsmarkedsudvalgets område. Udvalget får således et overblik over den samlede økonomi på området, herunder hvor der eventuelt forventes mer- og mindreforbrug.
Beskæftigelse og ledighed i Nordjylland fra Det Regionale Arbejdsmarkedsråd
Hver måned udsender Det Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR) en pressemeddelelse med de seneste tal for ledigheden og beskæftigelsen i de nordjyske kommuner. Ledigheden dækker over, hvor mange ledige, som er jobparate og dermed står til rådighed for arbejdsmarkedsmarkedet ift. størrelsen på arbejdsstyrken. I seneste opgørelse udsendt 5. januar 2018 var ledigheden i Rebild 3,5 % mod 4,7 % i hele Nordjylland. Ledigheden i Rebild Kommune dækker over 498 ledige ud af en arbejdsstyrke på 14.055 personer i aldersgruppen 16-64 år. Beskæftigelsen viser udviklingen i antal lønmodtagere på baggrund af deres bopælskommune.
Fordelen ved at anvende denne opgørelse er, at den giver et hurtigt overblik over den seneste status for to helt centrale nøgletal på beskæftigelsesområdet sammenlignet med de øvrige nordjyske kommuner. Samtidig udarbejdes opgørelsen af RAR Nordjyllands sekretariat og medfører derfor ikke et ressourcetræk på forvaltningen. Omvendt er der en række afgørende lokale forhold, som kan påvirke ledighedsopgørelsen og som ikke kan læses ud af opgørelsen. En stigende ledighed kan umiddelbart ses som en negativ udvikling, men reelt kan det f.eks. være udtryk for, at det er lykkedes at flytte en gruppe af kontanthjælpsmodtagere tættere på arbejdsmarkedet, hvormed de kommer til at indgå i statistikken.
Se vedlagte eksempel på aktivitetsopfølgning for nærmere uddybning af tallene bag opgørelserne. I seneste byrådsperiode blev udvalget ikke præsenteret for disse pressemeddelelser.
Benchmark (Jobindsats.dk)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udstiller en stor mængde data om beskæftigelsesområdet på hjemmsiden Jobindsats.dk. Styrken ved disse data er, at de er tilgængelige for alle kommuner, hvilket giver mulighed for at sammenligne med kommuner, regioner, klynger samt hele landet under ét, ud fra en ensartede kriterier. Samtidig udarbejdes og udstilles der også data på særlige fokusområder som f.eks. ministerens beskæftigelsespolitiske mål og reformer på beskæftigelsesområdet. I den vedlagte rapport "Nøgletal for Beskæftigelsesindsatsen", er der samlet en lang række opgørelser på tværs af områder med særligt fokus på realisering af intentionerne bag de senere års reformer.
Udover rapporten er der vedlagt to eksempler på manuelle udtræk fra Jobindsats.dk, hvor tallene er hentet som rådata og efterfølgende bearbejdet af forvaltningen med henblik på at lave en fremstilling, der giver de bedste muligheder for at vurdere tallene.
Det første eksempel er en opgørelse der viser, i hvor høj grad det lykkes kommunerne at få nye ledige eller sygemeldte tilbage i selvforsørgelse. Det måles helt konkret ved at se på udslusningsgraden, som angiver, hvor stor en andel af nye ledige eller sygemeldte i en given periode, som ikke længere er forsørget i jobcentret efter f.eks. 26 uger. I vedlagte eksempel er der taget udgangspunkt i de 2.045 påbegyndte a-dagpengeforløb i 2016. Her sammenlignes udslusningensgraden ved 26 uger med de mest sammenlignelige kommuner på området (klyngen). Opgørelsen viser, at det efter 26 uger var lykkes at udsluse 65,5 % til selvforsørgelse i Rebild Kommune mod 60,1 % på tværs af klyngekommunerne. Hvis Rebild havde ligget på niveau med klyngen, ville 111 af de ledige med afsluttet dagpengeforløb, fortsat være ledige efter 26 uger. Opgørelsen over udslusningsgraden er tilgængelig for dagpenge, kontanthjælp og sygedagpenge.
Det andet eksempel tager udgangspunkt i det første mål i Beskæftigelsesplan 2018 om at reducere antal offentligt forsørgede med 100 fuldtidspersoner. Opgørelsen viser, hvordan Rebild ligger blandt de øvrige kommuner, når man ser på andelen af befolkningen på offentlig forsørgelse i perioden 3. kvartal 2016 til 2. kvartal 2017. Det fremgår af opgørelsen, at 14,5 % af befolkningen i aldersgruppen 16-66 år var på offentlig forsørgelse. Det rangerer Rebild Kommune som nr. 21 blandt landets 98 kommuner i perioden.
Der er mulighed for løbende opfølgning og orientering om udvalgte opgørelser. Udover en løbende opfølgning på udvalgte opgørelser, er der også en mulighed for at sætte særlige temaer eller områder på dagsordenen med selvstændige orienteringspunkter på udvalgets møder. Det kan være et område, som enten har særlig politisk bevågenhed eller som i de løbende økonomivurderinger udviser en atypisk/overraskende udvikling, som kræver en mere dybdegående gennemgang. Der er vedlagt to eksempler på aktivitetsopfølgninger. Det første er fra foråret 2017 og tager udgangspunkt i ledigheden i Rebild Kommune. Det andet eksempel er fra foråret 2016 og fokuserede på jobafklaringsforløb, hvor Ugens Tal viste, at niveauet var langt over det budgetlagte.
I seneste byrådsperiode fik Arbejdsmarkedsudvalget kvartalsvise aktivitets- og driftsopfølgninger, som beskrev et udvalgt tema/område som evt. var udfordret, hvor der blev set en udvikling eller hvor der var et særlig politisk fokus. I kvartalsopfølgningerne blev inddraget relevante statistikker fra f.eks. Jobindsats.dk.
Herudover blev der løbende brugt data fra Jobindsats.dk (nøgletal og manuelle udtræk) i forbindelse med sagsopfølgninger, hvor det blev vurderet relevant i forhold til at kvalificere det politiske beslutningsgrundlag.
Fremtidige muligheder med nyt ledelsesinformationssystem
Et af de helt centrale fokuspunkter på beskæftigelsesområdet er effekten af indsatsen: hvad virker for hvem og hvornår? Det er et kompliceret spørgsmål, eftersom der er mange forhold, som spiller ind på hver ledig eller sygemeldts forløb. Så bortset fra de store kontrollerede forsøg som foretages centralt af STAR eller lignende, er muligheden for at opnå sikker viden begrænset. Men det betyder ikke, at der ikke kan ses på sammenhænge mellem indsats og effekt i form af udslusning til job og uddannelse. Til det formål skal Center Aarbejdsmarked og Borgerservice til at implementere et nyt ledelsesinformationssystem, som blandt andet giver nye og bedre muligheder for hurtigt at bearbejde data, og på den måde undersøge om der eksempelvis er sammenhæng mellem deltagelse i
tilbud og de ønskede/forventede effekter. Når systemet er fuldt implementeret, vil der være nye muligheder for ledelsesinformation - også til Arbejdsmarkedsudvalget.
Opsummering/anbefaling
Med henblik på at sikre et godt grundlag for Arbejdsmarkedsudvalgets arbejde anbefaler forvaltningen, at udvalget får fremlagt følgende informationer:
- Ugens Tal - hvert udvalgsmøde
- Nyeste pressemeddelelse fra RAR - hvert udvalgsmøde
- Tematiseret drifts- og aktivitetsopfølgning med benchmark - ad hoc f.eks. når udvalget ønsker særligt fokus på et område eller hvis forvaltningen ser behov for at orientere om en udvikling eller lignende.