Ankestyrelsens statistikker over afgørelser i klagesager:
Ankestyrelsen har siden 2014 halvårligt udsendt statistik til alle kommuner med de seneste tal for Ankestyrelsens afgørelser i klagesager vedrørende kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet. Statistikken vil blive offentliggjort på Ankestyrelsens hjemmeside og bliver derudover anvendt til Social- og Ældreministerens danmarkskort over fejl i klagesager på socialområdet.
Statistikken vedr. hele 2022 er netop udsendt og fremlægges hermed til orientering for Beskæftigelsesudvalget. Der henvises til bilag (ankestatistik 2022).
Klagegangen i sager på beskæftigelsesområdet følger følgende procedure:
Når en borger modtager en afgørelse, der ikke fuldt ud giver den pågældende medhold, skal afgørelsen ledsages af en begrundelse og en klagevejledning. Dette følger af Forvaltningslovens §§ 22-24 om begrundelser og § 25 om klagevejledning. Hvis borger klager over afgørelsen, og dette er sket indenfor den lovbestemte tidsfrist, foretager kommunen en revurdering af afgørelsen. Hvis kommunen fastholder afgørelsen, skal borgers klage sendes til Ankestyrelsen, der er klageinstans i sådanne sager. På beskæftigelsesområdet træffer Ankestyrelsen afgørelse i sager efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), lov om aktiv socialpolitik (LAS), sygedagpengeloven (SDP) og lov om social pension og lov om højeste, mellemste mv. førtidspension (PL). Ankestyrelsen træffer afgørelse om enten stadfæstelse af kommunens afgørelse eller ændring/ophævelse af kommunens afgørelse. Derudover kan Ankestyrelsen hjemvise sagen til fornyet behandling i kommunen, hvilket sker, når det vurderes, at væsentlige regler for sagsbehandlingen ikke er fulgt, f.eks. hvis der ikke er sket partshøring af borger forud for, at der er truffet afgørelse, eller hvis der er behov for yderligere oplysninger, som kommunen skal tage med i afgørelsen. Dette betyder dermed ikke nødvendigvis, at kommunen taber sagen, men at den skal afgøres på ny, hvorefter borgeren evt. kan klage over den igen. Endelig kan Ankestyrelsen afvise at behandle klagen, f.eks. fordi denne er modtaget for sent.
Ankestyrelsens statistik for 2022:
Af statistikken for 2022 fremgår, at Ankestyrelsen for Rebild Kommunes vedkommende samlet set har afgjort 73 sager, hvilket er på niveau med sidste år. De få klager betyder, at der skal meget lidt til for at ændre i den statistiske sammensætning af udfaldet af klagerne.
På beskæftigelsesområdet er der færre klager end sidste år, idet der er set et fald i antal klager efter LAS. Lige som sidste år er der ikke hjemvist eller ændret nogle sager efter LAS, og kun en enkelt efter PL er ændret. De fleste klager ligger inden for SDP, hvor 11 ud af 15 sager er stadfæstet.