Målsætningen i Erhvervsuddannelsesreformens mål 1 er, at ”Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse." Den politiske ambition var, at mindst 25% skulle vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020, og at andelen i 2025 skulle være min. 30 %. Målet omhandler alene søgningen direkte fra grundskolen og dermed ikke alle unge, der søger ind på erhvervsuddannelserne. Kommunalbestyrelsen skal hvert år opgøre søgeresultaterne og sætte måltal for søgning til både erhvervsuddannelserne og gymnasieuddannelserne i det kommende år.
I 2025 var målet for søgning til ungdomsuddannelserne henholdsvis 66% til gymnasieuddannelserne og 30% til erhvervsuddannelserne.
I år har 24,4% i Rebild Kommune søgt ind på en erhvervsuddannelse, og målet på 30 % er dermed ikke opnået. Det er forsat ambitionen at arbejde videre mod, at 30% af eleverne vælger en erhvervsuddannelse, selvom der fra 2024 til 2025 er sket et fald på 4,9 procentpoint. Til sammenligning kan det nævnes, at det på landsplan kun er 20,0% af de unge, der har søgt en erhvervsuddannelse i 2025.
Målet i 2025 var, at 66% af de unge i Rebild Kommune skulle søge gymnasieuddannelserne. Tallene viser, at målsætningen for 2025 er nået, da hele 69,5% har søgt, hvilket svarer til en stigning på 3,1 procentpoint for søgningen til gymnasieuddannelserne i 2025. Til sammenligning kan nævnes at 72,6% af de unge på landsplan har søgt en gymnasieuddannelse.
Lidt flere unge end forventet i Rebild Kommune er at finde i gruppen øvrige. Målet var 4%, men gruppen er i 2025 vokset til 6,1% mod 4,3% i 2024. Gruppen øvrige dækker over Forberedende grunduddannelse (FGU), Særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), udlandsophold, højskole, arbejde eller andet. Til sammenligning er landsgennemsnittet 7,3% for søgningen til FGU og øvrige.
Tabellen nedenfor viser udviklingen i søgetallene for elever i 9+10 klasse med bopæl i Rebild kommune.
Fra 9.+10. klasse
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Gymnasialuddannelse
|
78
|
75,1
|
69,2
|
70,7
|
62,3
|
70,5
|
71,9
|
66,4
|
69,5
|
Erhvervsuddannelse
|
19,6
|
22,0
|
25,4
|
24,6
|
32,8
|
26,2
|
23,9
|
29,3
|
24,4
|
I alt
|
97,6
|
97,0
|
94,6
|
95,3
|
95,1
|
96,8
|
95,8
|
95,7
|
93,9
|
Øvrige
|
2,4
|
3,0
|
5,4
|
4,7
|
4,9
|
3,2
|
4,2
|
4,3
|
6,1
|
Forvaltningen foreslår, at måltallet for unges søgning til erhvervsuddannelserne, direkte fra grundskolen, i 2026 sættes til 30 % og dermed fortsat følger målet i erhvervsuddannelsesreformen, selvom det ikke længere er et formelt mål.
Målet for andelen, der søger gymnasieuddannelserne, sættes til 66% i 2026. Det betyder, at der positivt arbejdes mod, at andelen af unge der fortsætter under FGU og øvrige, ikke overstiger 4%.
Det betyder, at det samlede mål er, at 96% af de unge, direkte fra grundskolen, skal søge ind på enten en erhvervsuddannelse eller en gymnasieuddannelse i 2026 mod 93.9 i 2025.
Nedenstående tabeller viser de unges uddannelsesvalg i 2025 fra efter henholdsvis 9 og 10 klasse. Tallene indikerer, at eleverne i 9. klasse i større omfang vælger en erhvervsuddannelse end elever fra 10 klasse. Flere fra 10. klasse vælger gymnasieuddannelserne frem for erhvervsuddannelserne. Tallene for elever i gruppen ”øvrige” er steget både for 9. og 10. klasse, men betydeligt for eleverne fra 9. klasse.
Fra 9. klasse
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Gymnasialuddannelse
|
89,3
|
80,4
|
76,4
|
73,5
|
61,3
|
64,6
|
66,9
|
57,3
|
58,6
|
Erhvervsuddannelse
|
9,7
|
16,8
|
18,4
|
22,7
|
35,1
|
30,5
|
26,0
|
36,3
|
31,6
|
I alt
|
99,0
|
97,2
|
94,8
|
96,1
|
96,3
|
95,1
|
92,9
|
93,6
|
90,1
|
Øvrige
|
1,0
|
2,8
|
5,2
|
3,9
|
3,7
|
4,9
|
7,1
|
6,4
|
9,9
|
Fra 10. klasse
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
2025
|
Gymnasialuddannelse
|
65,9
|
70,0
|
63,0
|
67,9
|
62,6
|
74,9
|
75,3
|
73,3
|
76,1
|
Erhvervsuddannelse
|
30,2
|
26,8
|
31,0
|
25,9
|
30,3
|
22,7
|
22,5
|
23,6
|
19,8
|
I alt
|
96,2
|
96,8
|
94,0
|
93,8
|
92,9
|
97,6
|
97,8
|
96,9
|
95,9
|
Øvrige
|
3,8
|
3,2
|
6,0
|
6,2
|
7,1
|
2,4
|
2,2
|
3,1
|
4,1
|