Baggrund
Støvring by har oplevet stor befolkningstilvækst gennem en årrække, og denne tilvækst ser ud til at fortsætte flere år endnu. Særligt børnefamilier flytter til byen. Byens skoler vil på sigt blive udfordret i forhold til deres kapacitet, idet skolerne inden længe vil nå maksloftet for, hvor mange elever der kan starte i skolerne i Støvring. Processen med at finde løsningsmuligheder på problemstillingen begyndte for 3 år siden, da skolekapacitet i Støvring blev behandlet i 2018. Her blev det vedtaget; at der skulle laves en tilbygning af de to eksisterende skoler i to etaper, at Karensmindeskolen fremover skulle være overbygningsskole for Øster Hornum Børneunivers og der blev lavet en ændring i skoledistriktets grænser.
Den nyeste befolkningsprognose for Rebild Kommune generelt og Støvring specifikt, blev præsenteret for Børne- og Familieudvalget d. 5. maj 2021, hvor det blev besluttet at udarbejde en ny analyse af skolekapacitet i Støvring.
Den nyeste befolkningsprognose fra foråret 2021, viser, at antallet af 6-15-årige i Støvring er steget fra 1.345 børn i 2020 til 1.384 børn i 2021, det vil sige en stigning på 39 børn. Den forventede stigning frem til år 2034 er på 722 børn. I forhold til den seneste prognose, er det en yderligere stigning på knap 130 børn samlet i Støvring.
På Børne- og Familieudvalgsmødet den d. 9. juni blev kommissoriet for analyse af skolekapacitet i Støvring godkendt. Analysen er udarbejdet med udgangspunkt i de tre opstillede scenarier i kommissoriet.
Forudsætninger
Analysen klarlægger kapacitetsbehovet og mulige scenarier for at imødekomme behovet. Analysen tager afsæt i en række forudsætninger, som alle har betydning for den endelige vurdering af kapacitetsbehovet.
I kommissoriet for kapacitetsanalysen blev forudsætningerne godkendt. Disse er:
- Antallet af klasser er uden 10. klasse og modtagerklasser
- Der er ikke tillagt elever fra andre distrikter, men er alene på baggrund af børn i skoledistrikterne i befolkningsprognosen tillagt eleverne fra Øster Hornum distrikt i overbygningsklasserne
- Nye årgange i befolkningsprognosen er fratrukket 10 % i udgangspunkt, samt 10 % af udviklingen i prognosen.
- Der udløses nye klasser ved den 27., 53., 79. samt 105. elev, hvor der maksimum er 26 elever i én klasse.
Derudover er der udelukkende kigget på placering på Rebild Kommunes egne jordarealer i Støvring samt lokaltioner tæt på en hal, for at mindske omkostningerne.
Scenarier for analyse af skolekapacitet
Scenarie 1: Udvidelse af de to skoler
Udvidelse af eksisterende skoler på egne matrikler
Scenarie 2: Overbygningsskole og to 0.-5/6. klasses skoler
Opførsel af en ny skolebygning, som rummer enten overbygningsskole eller 0.-5./6. klasses skole:
a) Overbygningsskole som nybyggeri
b) Overbygningsskole på Karensmindeskolen
c) Overbygningsskole på Bavnebakkeskolen
Scenarie 3: Ny skole.
Opførsel af ny selvstændig 0.-9. klasses skole i Støvring
Scenarierne belyses i forhold til kapacitetsbehov, de fysiske rammer og placering, pædagogiske muligheder og overvejelser, halkapacitet, kapacitet i SFO, kapacitet til medarbejdere, udearealer samt økonomi.
Der er yderligere indhentet perspektiver og erfaringer fra de berørte skolers bestyrelse, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen, Støvring Gymnasium, Fælles elevråd, Mariagerfjord Kommune og Morsø Kommune.
Analysens resultater
Scenarie 1: Udvidelse af de eksisterende skoler:
Bavnebakkeskolen vil være en fuld 4-sporet skole (ultimo 2021), hvilket i scenarie 1, vil forblive uændret. Desuden vil muligheden for udvidelse være minimal, da der allerede er stort pres på eksisterende udearealer. Nedlæggelse af udearealer til fordel for tilbygning på Bavnebakkeskolen vurderes ikke muligt. Udvidelse kan kun ske ved opkøb af andre matrikler.
Udvidelse af Karensmindeskolen er en mulighed. Behovet for udvidelse udgør ca. 4.220 m2, svarende til 19 klasselokaler og ekstra faglokaler. Samlet betyder det, at Karensmindeskolen bliver en 5-sporet skole med 6 spor på enkelte årgange. Udvidelsen kan placeres i det sydvestlige hjørne af matriklen, som en bygning i enten 2-plan eller 3-plan. Den nuværende parkeringsplads for personale vil skulle nedlægges, så der kan etableres udemiljøer til eleverne.
Udvidelse af en skole i denne størrelse vil kræve en gentænkning af skolens samlede organisering og læringsmiljøer, hvilket både kan anses som en fordel og ulempe. En gennemgående fordel ved dette scenarie er den røde tråd i elevernes skoleforløb, både med hensyn til faglig progression, kendskab til elevernes potentialer og særlige behov samt let tilgængelige samarbejdsflader ved overgange i skoletiden.
Scenarie 2: Overbygningsskole og to 0.-5./6. klasses skoler
a) Overbygningsskole som nybyggeri
Behov for ny overbygningsskole udgør ca. 8.800 m2., svarende til 31 klasselokaler og øvrige faciliteter til en ny skole. Samlet betyder det, at udskolingsskolen bliver en 8-10 sporet skole.
b) Overbygningsskole på Karensmindeskolen:
Karensmindeskolen vil kunne rumme den samlede overbygning (7.-10. klasse). Der vil ved dette scenarie være mulighed for at anvende Bavnebakkeskolens kapacitet fuldt ud med elever fra 0.-6. klasser. Der vil derudover være behov for at bygge en ny 0.-6. klasses skole. Den nye skole udgør ca. 7.700 m2, hvilket svarer til 26 klasser.
c) Overbygningsskole på Bavnebakkeskolen:
Bavnebakkeskolen vil kunne rumme den samlede overbygning plus 6. klasse (6.-10. klasse), for bedst udnyttelse af kapaciteten. Der vil ved dette scenarie være mulighed for at anvende Karensmindeskolens kapacitet fuldt ud med elever fra 0.-5. klasser, der vil derudover være behov for at bygge en ny 0.-5. klasses skole. Den nye skole udgør 6900 m2, svarende til 21 klasselokaler. Udvidelsen kan placeres på Rebild Kommunes areal Øst for Arena Himmerland (boldbane eller materielgård). Der vil skulle bygges i 2-plan, enten helt eller delvist. Ændring af lokalplan skal udføres. Der vil ske ændringer af SFO områder, faglokaler og udearealer.
Denne placering betyder, at overbygningsskolen kommer til at ligge centralt i Støvring og kan danne rammen om eget campus, hvor samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne kræver fysisk eller digital mobilitet. Ved dette scenarie skal der tages særlig højde for at skiftet sker mellem 5. og 6. klasse, hvilket kan betyde et opbrud midt i mellemtrinnet frem for i overgangen mellem mellemtrin og udskoling. Dette vil kræve en særlig faglig opmærksomhed.
Samlet perspektiver for scenarie 2:
Overbygningsskole:
Med etablering af en overbygningsskolen kan der etableres et campusmiljø med mulighed for skabelse af ungdomskultur og spændende læringsmiljøer målrettet unge. Størrelsen vil give mulighed for at skabe en bredere vifte af tilbud til de unge. Der vil ligeledes kunne etableres samarbejder med ungdomsuddannelserne, Ungdomsskolen, Kulturskolen og andre interessenter om målrettede aktiviteter og tilbud til de unge. Der vil her kunne være stort fokus og specialisering ift. at skabe aktiviteter, som er målrettet unge både af faglig og social karakter.
0.-5./6. klassesskole:
For elever i 0.-6. klasse findes en tryghed i, at de er sammen med andre børn i samme aldersgruppe. Aldersforskellen til de ældste ikke er så stor sammenlignet med en 0.-9. klasses skole. Den forholdsvis lille aldersforskel gør, at aldersspecifikke indsatser kan tilrettes målgruppen, fx faglige og sociale aktiviteter. Desuden er der mulighed for at indgå i tætte samarbejder omhandlende målgruppen, fx tandplejen, kulturskolen, foreninger mfl.
Scenarie 3: Ny 0.-9. klasses skole:
Ved udnyttelse af de to eksisterende skolers kapacitet, vil behovet for ny skole udgør ca. 6.700 m2, svarende til 20 klasselokaler og øvrige faciliteter til en ny skole. Samlet betyder det, at den nye skole bliver en 2 sporet skole.
Etablering af en ny skole betyder, at der aktivt skal skabes en ny organisering, kultur og læringsmiljøer, hvilket både kan anses som en fordel og en ulempe. En gennemgående fordel ved at etablere en ny skole er, at der kan skabes en røde tråd for alle elever i deres skoleforløb, både med hensyn til faglig progression, kendskab til elevernes potentialer og særlige behov samt let tilgængelige samarbejdsflader ved overgange i skoletiden. Et opmærksomhedspunkt er, at en 2-sporet skole kan være økonomisk sårbar, da få til- og fraflytninger af elever kan have stor økonomisk betydning.
Skoledistrikter
De forskellige scenarier vil udløse behov for ændring af skoledistrikterne i Støvring. Når der er truffet beslutning om, hvilket scenarie for udvidelse af skolekapaciteten i Støvring, der skal arbejdes videre med, skal der træffes beslutning om de kommende skoledistrikter. Processen vedr. kommende skoledistrikter igangsættes november 2021. Der vil i den forbindelse blive udarbejdet kriterier for justeringerne og dannelsen af de kommende skoledistrikter.
Midlertidig skolekapacitet
Når der politisk er valgt et scenarie påbegyndes processen frem mod opførslen. Den forventede proces vil løbende blive justeret i forhold til tidsplanen, idet der er mange delelementer i processen, som enten kan tage længere eller kortere tid end forventet og planlagt. "Best case" betragtninger i forhold til procesplan for byggeriet er en ibrugtagning i marts-juni 2025. Det betyder, at der afhængig af det valgte scenarie og de konkrete elevtal og klassedannelser kan være behov for en midlertidig skoleløsning i en periode frem til 2. kvartal 2025. Der er ikke medtaget finansiering af en midlertidig skoleløsning i analysens økonomiberegninger. Der vil i forlængelse af den endelige beslutning blive udarbejdet konkrete løsningsforslag og økonomioverslag.
Høring
Forvaltningen forslår, at analysen af skolekapacitet i Støvring med alle scenarier sendes i en bred høring i alle skolebestyrelser og MED-udvalg på skolerne i Rebild Kommune samt hos dagtilbudsbestyrelserne i Støvring og de involverede parter, herunder Fælleselevrådet, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen og Støvring Gymnasium. Høringsfristen er den 20. september 2021.
Tidsplan - politisk behandling 2021
Hvornår
|
Handling
|
Ansvarlig
|
5. maj
|
Igangsættelse af analyse på baggrund af ny befolkningsprognose.
|
BFU
|
9. juni
|
Udkast til kommissorium
|
BFU
|
11. juni
|
Kommissorium sendes ud til relevante parter til orientering og med henblik på input herfra til dele af analyse
|
CBU
|
11. juni – 20. august
|
Input fra relevante parter til elementer af analysen.
|
CBU
|
8. september
|
Analyse behandles i BFU og sendes i høring hos berørte parter
|
BFU
|
9. september – 20. september
|
Høringsperiode
|
CBU
|
22. september
|
Analysen præsenteres for byrådet på temamøde
|
BY
|
29. september
|
Behandling i BFU efter høring. Oversendelse til budgetforhandlinger
|
BFU
|
Økonomi
Analysen, som i sin helhed er vedhæftet som bilag, indeholdender en beskrivelse af finansieringsmodellerne: 1) Traditionel finansiering, 2) finansiering som Offentlig-Privat Partnerskab (OPP) samr hertilhørende fordele og ulemper ved de to finansieringsmodeller.
Den økonomiske udgift ved de forskellige scenarier spænder fra ca. 90 mio. kr til 186 mio. kr. Den dyreste løsning er scenarie 2, men scenarie 1 som er en udbygning af de to eksisterende skoler vurderes at koste ca. 90 mio. kr og scenarie 3, som er opførelse af en ny selvstændig enhedsskole forventes at koste ca. 135 mio. kr.
Anlægsøkonomi:
I mio. kr.
|
Håndværksafgifter
|
Omkostninger
|
Bygherreleverencer
|
Øvrig
|
I alt
|
Scenarie 1
|
71
|
14
|
5
|
0
|
90
|
Scenarie 2a
|
144
|
28
|
6
|
8
|
186
|
Scenarie 2b
|
126
|
25
|
5
|
9
|
165
|
Scenarie 2c
|
114
|
22
|
5
|
9
|
150
|
Scenarie 3
|
109
|
21
|
5
|
0
|
135
|
Opstart af byggeri forventes at blive maj 2023, og ibrugtagning er marts-juni 2025. Tidsplanen er gældende for alle scenarier.
Udgift til evt. grundkøb er ikke indregnet i anlægsøkonomien.
Midlertidig skolekapacitet er endnu ikke afdækket, men kan blive et behov afhængig af det endelige scenarie og ibrugtagningstidspunkt. Udgifterne hertil indgår heller ikke i anlægsøkonomien.
Indstilling til Børne- og Familieudvalget, den 8. september 2021
Forvaltningen indstiller, overfor Børne- og Familieudvalget, at:
a) Børne- og Familieudvalget godkender, at analysen sendes i en bred høring i alle skolebestyrelser og MED-udvalg i Rebild Kommune samt hos dagtilbudsbestyrelserne i Støvring, Fælleselevrådet, FGU Himmerland Støvring, Ungdomsskolen og Støvring Gymnasium. Høringsfristen er den 20. september 2021.
Beslutning fra Børne- og Familieudvalget, 8. september 2021, pkt. 130:
Godkendt med følgende bemærkninger:
Udvalget besluttede, at såfremt, der skal arbejdes videre med placering af ny skole i Støvring, skal der findes en anden placering end den beskrevne ved materialgården og boldbanerne i scenarie 2 og 3 i analysen. Dette præciseres i høringsmaterialet.
Den planlagte høring igangsættes. Der planlægges senere en høring af en bredere kreds af intressenter forud for endeligt valg af scenarie.
Udvalget ønsker et punkt til kommende møde om ændring af skoledistrikterne i Støvring, som sikrer, at Bavnebakkeskolen fortsætter med 4 spor.
Sagen oversendes til budgetforhandlingerne.
Supplerende sagsfremstilling til Børne- og Familieudvalget, den 29. september 2021:
På udvalgsmødet den 8. september besluttede Familie- og Børneudvalget at sende analysen i høring. Udvalget præsenteres her for resultatet af høringen med henblik på udvalgets stillingtagen til analysen og indstilling til Økonomiudvalg og Byråd.
Høringsberettigede
Fra de høringsberettigede er der i alt indkommet 15 høringssvar. Alle høringssvar er vedlagt som bilag.
Bavnebakkeskolen bestyrelse og MEDudvalg
Er kraftigt imod en opsplitning af de to Støvring skoler. Bavnebakkeskolen hælder mest til scenarie 1, hvilket dog kræver en udvidelse af Bavnebakkens matrikler eller en markant tilbygning på Karensmindeskolen. Alternativt støttes opførelsen af en ny enhedsskole i Støvring.
Karensmindeskolens skolebestyrelse
Anbefaler en fastholdelse af enhedsskoler i Støvring. Der ses gerne en udbyggelse af Karensmindeskolen til 4 spor, evt. 5 spor. Der ses gerne bygget en ny tredje skole med hensigtsmæssig placering, set ud fra et langsigtet perspektiv.
Karensmindeskolens MED-udvalg
Indstiller, at de to eksisterede skoler i Støvring udbygges til hver at kunne rumme 4, evt. 5 spor. Ønskes en tredje skole, hvis den fremtidige kapacitet stiger mere end de fremlagte tal, bør den fremtidige skolestruktur i Støvring by altid være skoler, der rummer 0.-9. årgang.
Rebild Fælleselevråd
Ser gerne opførelsen af en ny skole. Ved udbygning af eksisterende skoler er bekymringen, at der vil være for lidt udearealer og alt for store skoler. Elevrådet frygter, at for store skoler vil medføre mindre sammenhængskraft.
Forældrebestyrelsen Støvring Syd
Ønsker en helhedsskole, hvor børn kan gå fra 0.-9. klasse, og som har det langsigtede perspektiv. Der ses gerne bygget en ny skole, som fx kan placeres i Buderupholm. Dermed støttes scenarie 3.
Dagtilbudsområde Støvring Nord
Forældrebestyrelsen er tilhænger af en enhedsskole, hvor børn går fra 0.-9. klasse, da der ellers er risiko for, for mange skift fra opstart i vuggestue/dagpleje, til færdiggørelse af folkeskolen. Med for mange spor på en årgang er bekymringen, at det enkelte barn ikke bliver tilstrækkeligt set. Til placeringen af den nye skole foreslås Støvring Ådale.
Suldrup Skole
Ser gerne en løsning på skolekapacitetsudfordringerne i Støvring, der tager højde for den samlede og overordnende strategi for skolerne i Rebild Kommune. En overbygningsløsning anses som en dårlig løsning for sårbare elever. En tosporet skole med 0.-9. årgang ses som et velfungerende koncept.
Skørping Skole
Mener ikke, at de bør have en holdning til hvilken skolemodel der vælges i nabobyen. Men ud fra et helhedsperspektiv var det gerne set, at der i materialet var redegjort for, hvilke konsekvenser de forskellige scenarier og deres finansiering vil have for kommunens øvrige skoler.
Haverslev-Ravnkilde Skole
Har ingen fælles holdning til, om det er scenarie 1, 2 eller 3 der er den bedste løsning for elever, medarbejdere og forældre i Støvring by.
Sortebakkeskolens bestyrelse
Peger på ”Scenarie 3, Ny skole”. og foreslår en alternativ placering i Støvring Ådale (på den anden side af jernbanen). Herved opnår man et større samarbejde mellem allerede etablerede institutioner i området og skolen placeres i det område med øget tilflytning.
Kilden Børne- og Ungeunivers
Ser ikke en tilbygning af eksisterende skoler, som en gangbar løsning. Der skal derimod bygges en ny skole, placeret der hvor børnene er, dvs. i det område hvor de nye kvarterer er udbygget fx nord for banen. I forbindelse med udbygningen ses det gerne, at der indtænkes forskellige typer af institutioner, såsom ældrecenter m.fl.
Øster Hornum Børneunivers bestyrelse
Synes det vigtigste er, at børnene fra Øster Hornum får en blød overgang til overbygningen. Både Bavnebakkeskolen og Karensmindeskolen har bevist, at de kan være gode samarbejdspartnere ind i dette. En udvidelse af Bavnebakkeskolen synes ikke som en god løsning pga. den manglende plads omkring skolen. En ny skole kan være en gunstig løsning, men ser også en risiko i dette; nemlig at Støvring skolerne bliver endnu mere rangeret i forhold til hinanden, så man kommer til at tale om 'den gode skole'.
Øster Hornum Børneunivers' MED-udvalg
Har fokus på, at der skabes gode overgange efter at skolens elever går ud af 6. klasse. Det anbefales, at der opføres en ny selvstændig 0.-9. klasses skole.
Rebild Ungdomsskolebestyrelse
Ønsker at deres input på fritids- og skoleområdet opleves harmonisk, uanset hvilken kapacitetsløsning der arbejdes videre med. Ungdomsskolen kan se fordel i scenarie 1 og 3, med en sammenhæng i skoleforløbet med tilknytning til samme skole, for de elever der har brug for et mindre og trygt fællesskab. Ligeledes ser Ungdomsskolen fordele ved scenarie 2 med en udskolingsskole, hvor eleverne kan få en ny start på udskolingen, en større mulighed for differentiering og en større diversitet i ungemiljøet. I forhold til placering ses Støvring Ådale som en dårlig løsning.
Støvring Gymnasium
Beretter at de har en række tætte samarbejder med overbygningsdelen på Karensmindeskolen, som gymnasiet har meget stor interesse i at fastholde.
Opsummering af de høringsberettigede
Der er en overvejende tilslutning til fastholdelse af prinicippet om enhedsskole fra 0. - 9. klasse. Der er forskellige synspunkter på, om det skal være ved udbygning af eksisterende skoler eller ved etablering af en ny selvstændig 0.-9. klasses skole. Forbeholdene mod udvidelse af nuværende skoler handler om, at skolerne bliver for store og de vil mangle udearealer. Enkelte skoler har ikke en holdning til skolekapacitetsudvidelsen i Støvring by, men efterspørger viden om, hvordan udvidelsen vil påvirke resten af Rebild Kommunes skoler. Uanset hvilken løsning der vælges, er det vigtigt at indtænke fortsat godt samarbejde med bl.a. Støvring Gymnasium og Ungdsomskolen.
Høringssvar på Rebild Kommunes høringsportal
Høringsmaterialet har i perioden været tilgængeligt på Rebild kommunes høringsportal. Der er her ialt modtaget 83 høringssvar fra forældre, bedsteforældre og andre med relation til skolerne. Høringssvarene er vedlagt som bilag. Der er i høringssvarene kommet forskellige betragtninger. Den overvejende holdning er modstand mod en udskolingsskole i Støvring, dvs. scenarie 2. Bekymringen er, at det at oprette en udskolingsskole og dermed skabe et campusmiljø kan medføre usunde ungdomsmiljøer med øget mulighed for, at de unge påvirker hinanden i en negativ retning. Generelt er den klare holdning i høringssvarene, at det er vigtigt med en enhedsskole fra 0. -9. klasse. Det fremgår klart, at det er vigtigt at beholde de to gode og velfungerende skoler i Støvring. Det er vigtigt med enhedsskolen, hvori der findes trygge rammer med velkendte miljøer. Det findes positivt når eleverne går på samme skole igennem hele folkeskoletiden og hvor mindre børn kan lære af de større børn. De større børn kan gro - fagligt og socialt - ved at indgå i samarbejderne med de mindre børn. Det væsentligste er, at der skabes faste og trygge rammer, hvor der skabes positive læringsmiljøer, hvori den enkelte elev bliver set og dermed har stor mulighed for at blomstre. Mange af høringssvarene er kendetegnet ved, at forældrene til børnene på de to nuværende skoler er meget glade for deres børns skole og at det, at der var en enhedsskole, har haft stor betydning for deres valg af bopæl.
Der er dog ikke en entydig holdning i de indsendte høringssvar til, hvorvidt der ønskes udbygning af de eksisterende skoler eller om der peges på opførelse af en ny skole. Dog peger størstedelen på at bygge en ny selvstændig enhedsskole.
Forvaltningens bemærkninger
Forvaltningen ser fordele og ulemper ved alle tre scenarier jf. det der er skrevet i oplægget. Det vurderes ikke, at der er faglige argumenter, som taler særligt for det ene løsningsforslag frem for de andre. Det må være en helhedsbetragtning, som kapacitetsudfordringen skal ses ud fra. Dog viser høringssvarene samlet set, at der er ikke er opbakning til en overbygningsskole. I givet fald der skal bygges en ny skole, skal der findes en placering heraf.
I forbindelse med behandlingen af sagen den 8. september besluttede udvalget, at de forud for endelig valg af scenarie, ville sende forslag ud til en bredere kreds i høring. På baggrund af de mange modtagne høringssvar bedes udvalget forholde sig til, om der er behov for yderligere høring.
Indstilling til Børne- og Familieudvalget, 29. september 2021
Forvaltningen indstiller, at Børne- og Familieudvalget træffer beslutning om, hvorvidt der er behov for yderligere høring vedr. valg af scenarie for løsning af kapacitetsudfordringer i Støvring
Forvaltningen indstiller endvidere, at Børne- og Familieudvalget overfor Økonomiudvalget og byråd anbefaler valg af et scenarierne som grundlag for det videre arbejde
Beslutning fra Børne- og Familieudvalget, 29. september 2021
Børne- og Familieudvalget besluttede, at der var behov for at sikre en bredere dialog og involvering om de forskellige scenarier, før der kan træffes beslutning om valg af scenarie. Forud for yderligere involvering kvalificeres materialet med forhold omkring skoledistrikter indenfor rammerne af kommissoriet samt placeringsmuligheder.
Forvaltningen udarbejder oplæg til en proces for inddragelse til udvalgets næste møde.
Udvalget takker for deltagelsen i høringsprocessen og lægger vægt på en fortsat inddragelse af skolebestyrelserne i det videre arbejde.
Supplerende sagsfremstilling til Børne- og Familieudvalgets møde den 3. november 2021:
Børne- og Familieudvalget besluttede d. 29. september, at der er behov for at sikre en bredere dialog og involvering om de forskellige scenarier med henblik på at kvalificere udvalgets beslutningsgrundlag og valg af scenarie. Derudover besluttede udvalget at materialet om kapacitetsudfordringer i Støvring skal kvalificeres yderligere med forhold omkring skoledistrikter og mulige placeringer af eventuel nybygget skole.
På Børne- og Familieudvalgets møde d. 3. november præsenteres de foreløbige overvejelser om procesplan for dialog og involvering samt perspektiver på mulige placeringer og skoledistrikter, så udvalget kan drøfte og give feedback på de foreløbige overvejelser til procesplanen og det supplerende notat.
Procesplanen for dialog og involvering samt det supplerende notat fremlægges på Børne- og Familieudvalgets møde d. 1. december.
Dialog
Der arbejdes med en procesplan, hvor der foreslås en borgerinvolverende proces med fokus på bred involvering, dialog og faglige argumenter, som yderligere skal kvalificere alle scenarier og give flere perspektiver og nuancer på udfordringerne. En afgørende opmærksomhed i procesplanen er, at der ikke startes forfra, men at der bygges videre på de perspektiver og synspunkter, som allerede er fremkommet i første høring.
Placering
Vurderingen af mulige placeringer af en nybygget skole belyses i forhold til planforhold, infrastruktur, miljøforhold, potentialer og ulemper samt tidsperspektivet for forarbejdet inden etablering af en skole på den mulige placering.
Skoledistrikter
Grænserne for de fremtidige skoledistrikter vil i høj grad være afhængige af, hvilket scenarie der vælges samt hvilken placering en eventuel nybygget skole skal have. Der tages udgangspunkt i materialets scenarier og potentielle placeringsmuligheder samt de på nuværende tidspunkt kendte prognoser for områderne i Støvring, når der udarbejdes forslag til fremtidige skoledistrikter.
Fritidsfaciliteter
Fritidsfaciliteter er et tema, som skal favne bredt på den måde, at der skal favne bevægelse og fleksibilitet og det skal være mere end en traditionel 20x40 idrætshal. Der arbejdes derfor med et fokus, hvor involvering og drøftelser i forhold til fritidsfaciliteter medtænkes som en parallelproces til procesplanen for dialog om skolescenarier. Fritidsfaciliteter kan bl.a. dække over legepladser, grønne arealer til boldspil samt andre områder, der kan være mødested for børn og unge.
Dermed dækker fritidsfaciliteter både over fritidsfaciliteter på og uden for skolen samt samarbejder med fx Ungdomsskolen og det lokale idræts- og foreningsliv.