Baggrund
I løbet af 2024 er der vedtaget en række beslutninger, som samlet set medfører et behov for at opdatere styrelsesvedtægten for skoleområdet.
Med Budgetaftalen for 2024-2027 blev der vedtaget en udviklingsplan for kvalitetsløft af skoleområdet, som blandt andet indebar en ny struktur og organisering af området. I forlængelse af budgetaftalen blev der desuden vedtaget en Vision 2030 og en ny tildelingsmodel. Derudover er der kommunalt vedtaget en aftale om frisættelse og afbureaukratisering i Rebild Kommune med henblik på at løfte kvaliteten af velfærden ved at sætte fagligheden og den professionelle dømmekraft fri. I udarbejdelsen af udkastet til ny styrelsesvedtægt for skoleområdet har der også været et blik for den nyligt vedtagne Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram, som er indgået af ’Folkeskoleforligkredsen’ (S, V, M, LA, KF, RV og DF) på nationalt niveau. Når aftalen bliver politisk behandlet, kan der blive behov for yderligere, løbende justeringer af styrelsesvedtægten.
Proces vedrørende ny styrelsesvedtægt på skoleområdet
Budgetaftalen medførte konkrete ændringer i struktur og organisering af skoleområdet, som kræver tilretning i styrelsesvedtægten. Disse forhold er rettet til i vedtægt samt bilag.
Der foruden - med særligt afsæt i aftalen om frisættelse og afbureaukratisering - er hele styrelsesvedtægten inkl. bilag blevet gennemgået i forhold til potentialer for frisættelse inden for gældende lovgivningen.
Skoleledelserne har af flere omgange mødtes og drøftet behov og ønsker i forhold til fælles regulering og frisættelse til lokale beslutninger ud fra de rammer lovgivningen fastsætter. Dagtilbudslederne har ligeledes været involveret i det omfang, det har været relevant. Skoleledelserne har undervejs i processen udtrykt forskellige behov og ønsker. Det udkast, som præsenteres i nærværende sag, er udarbejdet med afsæt i samarbejdet med skoleledelserne og er udtryk for et udkast, der er generel opbakning til fra skoleledelserne.
Nedenstående tabel viser forslag til procesplan for behandling af udkast til ny styrelsesvedtægt på skoleområdet:
Tidsplan:
Tid
|
Handling
|
Ansvarlig
|
14. august 2024
|
Udkast sendes i høring ved skolebestyrelser
|
BFU
|
15. august 2024 - 30. september 2024
|
Høringsperiode
|
Skolebestyrelser
|
30. september 2024
|
Høringsfrist
|
CBU
|
6. november
|
Politisk behandling
|
BFU
|
21. november
|
Politisk behandling
|
BY
|
1. december 2024
|
Ikrafttræden af ny styrelsesvedtægt
|
CBU
|
Udkast til ny styrelsesvedtægt
Styrelsesvedtægten består i dag af ’Styrelsesvedtægt – skoler’ og 7 bilag.
Styrelsesvedtægten fastsætter forhold omkring forældreindflydelse/skolebestyrelser og bilagene fastsætter andre forhold for skoleområdet. Opsætningen af styrelsesvedtægten forslås fastholdt som i dag dog med tilføjelsen af et yderligere bilag vedrørende SFO (som forskyder rækkefølgen af enkelte bilag):
- Styrelsesvedtægt - skoler
- Bilag 1: Børn- og Unge politik (ingen ændring, ikke i høring)
- Bilag 2: Kompetencefordelingsplan
- Bilag 3: Skolestruktur
- Bilag 4: Økonomi (konsekvensrettet, ikke i høring)
- Bilag 5: Specialtilbud (primært konsekvensrettet, afsnit indgår i høring)
- Bilag 6: Skolefritidsordning (SFO) - nyt bilag
- Bilag 7: Andre forhold
- Bilag 8: Valg til skolebestyrelse
I det følgende redegøres for udkast til ændringer i styrelsesvedtægten og bilag
Styrelsesvedtægt - skoler
Den nuværende styrelsesvedtægt præciserer en række forhold vedrørende skolebestyrelsens beføjelser, sammensætning og valg, mødevirksomhed og kontakt med forvaltningen og det politiske system. Med udkast til den nye styrelsesvedtægt er disse forhold i høj grad udtaget og erstattet med overordnet henvisning til folkeskolelovens relevante paragraffer. Det tilskrives til dels, at de tidligere præciseringer alene var gengivelse af lovgivningen, og desuden er det et forslag om øget frihed til de enkelte skolebestyrelser. Der er f.eks. mulighed for at delegere beslutningen om skolebestyrelsens sammensætning til skolebestyrelsen, hvilket der har været et bredt ønske om fra skoleledelserne. Derfor er forslaget med den nye styrelsesvedtægt, at skolebestyrelserne lokalt fastlægger sammensætningen af deres bestyrelse, og hvordan de vil praktisere deres beføjelser inden for de af loven givne rammer.
Forslaget er dog, at forvaltningen også fremadrettet udarbejder tidsplan for skolebestyrelsesvalgene, og at Børne- og Familieudvalget orienteres herom, når der har været afholdt ordinært valg til bestyrelserne (bilag 8).
I Styrelsesvedtægten er afsnittet ’Kontakt med forvaltningen og det politiske system’ udvidet og erstattet med overskriften ’Rådgivende organer’. Skolebestyrelsens kontakt med forvaltningen og det politiske system er bevaret som en del af afsnittet, men derudover præsenteres et forslag om etablering af ’Folkeskolernes Samråd’ i Rebild Kommune og (gen)etablering af fælleselevråd.
Folkeskolernes Samråd har hjemmel i Folkeskolelovens § 41 og er et fælles rådgivende organ for kommunens skolevæsen. Samrådet har til formål at skabe et forpligtende samarbejde omkring kommunens skolevæsen, og det er samrådets opgave at sikre dialog og debat mellem skolevæsenets forskellige parter vedrørende folkeskolernes samlede vilkår og udvikling i kommunen, herunder forhold, der i henhold til folkeskoleloven er beskrevet som kommunalbestyrelsens kompetenceområder. Forslag til samrådets sammensætning og mødevirksomhed udfoldes i udkast til styrelsesvedtægt. Med forslaget vil samrådet erstatte de årlige dialogmøder (§ 16 i nuværende styrelsesvedtægt).
Det forslås i stedet at der, foruden aktiviteterne i Samrådet, afholdes ét besøgs- og dialogmøde på alle kommunens skoler mellem skolebestyrelser, Børne- og Familieudvalget og repræsentanter fra Center Børn og Unge. Endelig er der tilføjet afsnit omkring ’Elevdemokrati’, som præciserer forhold omkring de lokale elevråd, fælleselevråd og undervisningsmiljørepræsentanter.
Bilag 1: Børn- og Ungepolitik
Ingen ændringer og indgår derfor heller ikke i høringsmaterialet.
Bilag 2: Kompetencefordelingsplan
Byrådet/Kommunalbestyrelsen har ansvaret for skolerne i kommunen, men i mange tilfælde er kompetencen delegeret til andre instanser. Kompetencefordelingsplanen (bilag 2) fastlægger byrådets delegation af disse kompetencer i Rebild Kommune til hhv. skolelederen, skolebestyrelsen, Børne- og Familieudvalget eller forvaltningen. Med udkastet er der lavet en ny opsætning med henblik på at gøre det mere tydeligt, hvem der har kompetencen til hvad. Direkte gengivelser af lovgivningen er ligeledes udtaget af hensyn til overskuelighed. Af bilag 2 fremgår det nye udkast til kompetencefordelingen, for de elementer, som kan delegeres jf. lovgivning. Her er der en række ajourføringer og en række nye forslag om delegation af kompetencer. I bilag 2A vedlagt sagen kan et samlet overblik over ændringer ses – både i forhold til den eksisterende kompetenceplan og i forhold til nye forslag.
Bilag 3: Skolestruktur
Bilaget vedrørende skolestruktur er konsekvensrettet i forhold til de strukturelle beslutninger, der er taget med budgetaftalen i 2023. I det hidtidige bilag 3 vedrørende skolestrukturen har der også fremgået lovgivningsbestemte rettigheder omkring specialundervisning og undervisnings i fritiden, ressourcer til to-sprogede elever og modtagerklasser og sprogstøtte. Disse elementer er med det nye udkast udtaget af bilaget om struktur.
Den nye tildelingsmodel fastlægger at opgave og ansvar med sprogstøtte og undervisning af tosprogede er placeret lokalt på skolerne frem for at der er fælles, centrale midler, som tildeles. Derfor er afsnit herom slettet. Der er på nuværende tidspunkt ikke modtageklasser i kommunen. Ved behov herfor på sigt, vil det blive bragt til politiske behandling. Vedrørende betaling for undervisning i fritiden er dette flyttet til bilag 7 ’Andre forhold’.
Bilag 4: Økonomi (Tidligere ’Rammer for undervisningens ordning’)
Bilaget beskriver fordelingen af økonomi til skolerne. Denne del er opdateret med den nye tildelingsmodel, som var i høring og blev vedtaget i foråret 2024 med ikrafttræden pr. 1. august 2024. Enkelte elementer (svømning og lejrtur) er flyttet fra bilag 4 til 7. Dette bilag er konsekvensrettet tidligere beslutninger og indgår ikke i høringsmaterialet.
Bilag 5: Specialtilbud
Bilag 5 beskriver kommunens specialtilbud herunder målgruppe og mål og pædagogik.
Bilaget konsekvensrettes i forhold til budgetaftalen og nedlæggelse af Læringscenter Himmerland og oprettelse af specialtilbud ’V-klasserne’ på Suldrup Skole og dennes målgruppebeskrivelse. Disse elementer sendes derfor ikke i høring igen. De elementer fra bilag 5, som sendes i høring er: Afsnittet ’Ferier og helligdage’, som beskriver ferielukning og koordineret pasning i specialtilbuddene. Heri indgår et forslag om at man som minimum kan indmelde sit barn i SFO i 2 måneder. Forslaget er udarbejdet med henblik på at undgå, at elever alene meldes ind i juli måned, som er en betalingsfri måned. Dette forslag vil ligeledes gælde for de ordinære skolefritidsordninger og fremgår derfor også af det nye bilag 6.
Bilag 6: Skolefritidsordning
Hidtil har der ikke været et særskilt bilag vedrørende skolefritidsordning (SFO). Forslaget er at have et bilag, som fastlægger åbningstider, ferier og helligdage (herunder koordineret pasning).
Åbningstiderne og modulerne for skolefritidsordning har hidtil alene været at finde på kommunens hjemmeside. Derudover indeholder bilaget forslag om et minimum på 2 måneders indmeldelse i SFO tilsvarende for specialtilbuddene.
I forhold til den koordinerede pasning, er der i samarbejde med både skole- og dagtilbudslederne lavet et udkast, som forslår, at der koordineres pasning på tværs af skole og dagtilbud med udgangspunkt i tilmeldingerne til pasning i skoledistriktet. Hvis det giver mening i forhold til behovet for pasning (vurderet ud fra de indkomne tilmeldinger til pasning i ferien), kan der ydermere koordineres pasning i Støvring, i netværket og på tværs af alle skolerne i den rækkefølge. Koordineret pasning forekommer når der er et erfaringsmæssigt lavt behov for pasning grundet ferie. Det meldes fortsat ud til forældre i god tid, hvordan pasningen tilrettelægges, ligesom der fortsat tages hensyn til børnegruppen, geografisk forhold og personalet. I det omfang det er muligt, følger der også kendt personale med børnene.
Endelig er det intentionen, at der i bilaget skal være et afsnit om ’Mål- og indholdsbeskrivelse’ for skolefritidsordningerne jf. Folkeskoleloven § 40 stk. 4. Der er på nuværende tidspunkt nedsat en arbejdsgruppe, som vil påbegynde arbejdet i efteråret 2024 med at udvikle et udkast til Mål- og indholdsbeskrivelse for kommunens skolefritidsordninger. Det skal være med til at understøtte en rød tråd og kvalitet i fritidstilbuddene på tværs af kommunens skoler.
Bilag 7: Andre forhold
Der er behov for at fastlægge en række forhold for skolerne udover dem som allerede er beskrevet i andre bilag. Disse forhold er puljet sammen i dette bilag. Bilaget indeholder bestemmelser omkring skoleindskrivning, transport til og fra skole, elevernes ferieplan og regler for benyttelse af skolernes lokaler og udendørs anlæg. Derudover er der tilføjet et nyt afsnit vedrørende Åben skole og afsnittene omkring skolesvømning og lejrskole er flyttet til dette bilag fra bilag 4 og endelig er et kort afsnit om mulighed for forældrebetaling ved undervisning i fritiden rykket hertil fra bilag 3. Afsnittet omkring Åben skole præciserer det samarbejder herom som skolerne har forpligtet sig på og de fælles kommunale principper for samarbejder i Åben Skole-regi.
I bilaget er følgende ændringer forslået: Skoleindskrivning er fastholdt som i dag med undtagelse af tilføjelse af et ’yngste-ældste-princip’ ved flere ansøgere med søskende på skolen. Dette princip blev anvendt ved seneste skoleindskrivning på Bavnebakkeskolen efter anmodning herom fra bestyrelsen. Princippet vurderes med fordel at kunne være et alment gyldigt princip for prioritering af elever med søskende på skolen. Forslaget prioriterer i de elever, som ønsker en anden skole end distriktsskolen, og hvor begge elever har ældre søskende på skolen. Ved indførelse af princippet, vil pladsen i så tilfælde gå til den elev, som har den yngste ældre søskende.
I forhold til elevernes ferieplan er eneste ændringsforslag, at der i stedet for at præcisere at ’Skolerne kan ombytte en skoledag til en lørdag’, så kan skolerne vælge at ombytte en skoledag med en lørdag ’… eller en anden dag, hvor eleverne har fri fra skole’.
I forhold til transport er der i foråret 2024 udarbejdet en præcisering af gældende lovgivning og serviceniveau på området. På flere niveauer arbejdes der er i kommunen på at optimere transporten generelt og specifikt på skoleområdet. Denne præcisering forslås medtaget i styrelsesvedtægtens bilag 7. Præciseringen omhandler en prioritering af befordringsmidler foruden et afsnit om forældrenes forpligtelse og et afsnit om pædagogisk fokus på mestring. Derudover er der medtaget et forslag om at fastsætte serviceniveauet således at skolerne kan hjemsende fra SFO på to fastlagte tidspunkter (AK-klasserne ét fastlagt tidspunkt), og at elever i reduceret skema kan vælge mellem to fastlagte hjemsendelsestidspunkter i skoletiden og et fastlagt hjemsendelsestidspunkt i skoletiden for S-klasserne.
Bilag 8: Valg til skolebestyrelse
Det er lovpligtigt, at der er et bilag som fastlægger forholdene omkring valg til bestyrelserne. Bilaget er opdateret med mindre rettelser. Derudover er der tilføjet et afsnit om muligheden for forskudte valg, som hidtil var specifikt fastsat i forhold til enkelte skoler i den nuværende styrelsesvedtægt. Med denne ændring bliver det muligt for den enkelte skolebestyrelse at vedtage, om de ønsker forskudte valg.