Baggrund
Den 6. april 2022 traf Børne- og Familieudvalget beslutning om, at der skal etableres en ny skole i Støvring, og den 2. marts 2023 besluttede byrådet, at den nye skole placeres i den sydlige del af Støvring under et lukket punkt. Endelig vedtog Børne- og Familieudvalget den 4. september 2024 at etablere en midlertidig kapacitetsløsning for den nye skole med start fra skoleåret 2026/2027 og frem til den nye skole står færdigbygget i forventet 2030. Til enhver skole skal der være et skoledistrikt jævnfør Folkeskoleloven § 26, stk. 2. Derfor skal der defineres et skoledistrikt til den nye skole i Støvring, som gælder fra opstart af den nye skole i 2026. Det nye skoledistrikt vil træde i kraft pr. 1 januar 2026 (for de elever, der skal starte i skole til skoleåret 2026/2027). Der har været udtrykt ønske fra forældre og bestyrelser om mulighed for start af elever allerede fra 2025. For lovgrundlag vedr. skoledistrikt og de rettigheder, der medfølger se bilag 1.
Mulighed for opstart fra 2025
Undervejs i processen omkring løsningen af midlertidig kapacitetsudfordring har der været en løbende dialog med skole- og dagtilbudsbestyrelserne.
Forvaltningen har i den forbindelse fået en række henvendelser fra forældre til skolestarterne i 2025 om, at de gerne vil have mulighed for, at deres førstefødte barn kan starte i børnehaveklasse i den nye skole fra 2025. Dette for at sikre en større sammenhæng for familien i forhold til kommende søskendes skolegang. Forvaltningen har taget dette til efterretning, og indstiller til beslutning, at den nye skole kan starte optag af elever til børnehaveklassen allerede i 2025. Der oprettes en klasse på den nye skole i 2025, såfremt der er tilstrækkelig søgning hertil (i omegnen af 15-20 elever).
Opstart af ny skole og løbende ikrafttræden af skoledistrikt
Den nye skole har som udgangspunkt opstart fra skoleåret 2026/2027. Skoledistriktet vil kun gælde for børn født i 2020 eller senere (potentielt fra børn fra 2019 jf ovenstående afsnit). Det vil kun være 0.klasse/børnehaveklassen, der starter op i den ny skole det første år. Næste år starter der en ny årgang, hvormed der er 2 årgange på den nye skole (0. klasse og 1. klasse). Året efter igen tilføjes næste årgang og så videre. For uddybning af ikrafttræden af den nye skoles skoledistrikt se bilag 2.
Analyse af kapacitetsbehov
Der er udarbejdet en analyse af det forventede kapacitetsbehov i Støvring og den nuværende kapacitet på skolerne i Støvring. Analysen afdækker hvor mange elever, der som minimum skal høre til den nye skoles skoledistrikt. Analyse og opmærksomhedspunkter ved dannelse af skoledistrikter, som ligger til grund for udarbejdelsen af forslag til skoledistrikt fremgår af bilag 3.
Forslag til skoledistrikt til ny skole
Forvaltningen har i løbet af august 2024 afholdt møder med bestyrelserne for skoler og dagtilbud i Støvring og drøftet forslag til skoledistrikt til kommende ny skole.
Bestyrelserne er her blevet præsenteret for forslaget om, at følgende områder udgør den nye skoles skoledistrikt: Hulvejen, Bundgaardsminde, Støvring Syd (nyt område), Høje Støvring, Støvring land vest, syd og sydøst og Sørup by/land. For oversigt over antal elever fordelt på områderne og total se bilag 4.
Med forslaget flyttes flere elever end strengt nødvendigt. Der flyttes således mellem 6-18 flere elever i løbet af årene, end der er nødvendigt i forhold til at holde tre spor på Karensmindeskolen med 24 elever i hver klasse (for kommentarer til forslag til nyt skoledistrikt se bilag 5 og for kort over forslag til nyt distrikt se bilag 6)
Proces- og tidsplan
Det er kommunalbestyrelsens kompetence at vedtage skolernes distrikter efter forudgående høring i bestyrelsen. For at være klar til potentiel indskrivning af elever i januar 2025 til skoleåret 2025/2026, er det afgørende, at det nye skoledistrikt er vedtaget inden. Med det udgangspunkt er nedenstående tids- og procesplan udarbejdet
Tid
|
Handling
|
Ansvarlig
|
25. september
|
Forslag til skoledistrikt til ny skole i høring
|
Børne- og Familieudvalget
|
26. september – 29. oktober
|
Høring
|
Skole- og dagtilbudsbestyrelser/repræsentanter
|
30. oktober kl. 9.00
|
Høringsfrist
|
Skole- og dagtilbudsbestyrelser/repræsentanter
|
27. november
|
Behandling og indstilling af skoledistriktsændring efter høring
|
Børne- og Familieudvalget
|
12. december
|
Endelig beslutning af skoledistriktsændring
|
Byrådet
|
Januar
|
Skoleindskrivning m. mulighed for ønske om ny skole i Støvring
|
Center Børn og Unge administration
|
August 2025
|
Mulighed for opstart i ny skole (årgang 2019)
|
Center Børn og Unge administration
|
1. januar 2026
|
Nye skoledistriktsgrænser træder i kraft til skoleindskrivning
|
Center Børn og Unge administration
|
Sag genoptaget efter høring
Der er indkommet høringssvar fra skolebestyrelserne på Bavnebakkeskolen og Karensmindeskolen samt fra forældrebestyrelsen i Dagtilbud Nord og Områdeudvalg ved Dagtilbud Støvring Syd.
Høringssvarene bakker alle op om forslaget til nyt skoledistrikt, hvorfor det indstilles til beslutning.
Herudover er der kommet bemærkninger til den videre proces.
Det er gennemgående i høringssvarene, at det er højt prioriteret, at der så vidt muligt tages hensyn til søskende. Der ønskes søskendegaranti - hvilket desværre ikke er muligt lovgivningsmæssigt - og alternativt så vidt muligt at søskende tilgodeses i planlægningen af det nye distrikt. Lovgivningsmæssigt giver ens bopæl fortrinsret i forhold til skoleplacering og derfor kan vi ikke give søskendegaranti, da det vil kunne betyde at søskende skulle prioriteres på bekostning af nogle, som bor i skoledistriktet. Der er et gældende fortrin for søskende i det tilfælde hvor ledige pladser på en skole skal tildeles.
I den sammenhæng bakker Forældrebestyrelsen for Dagtilbudsområde Nord også op om muligheden for tidligere start på ny skole allerede i 2025, da det kan øge muligheden for at sikre en sammenhængende skoleoplevelse, særligt for de familier, hvor flere søskende kan få en fælles skolegang.
Forvaltningen bemærker i forlængelse heraf, at forslaget til skoledistrikt netop er udarbejdet med blik for en balance mellem på den ene side ikke at flytte for mange til det nye skoledistrikt, og på den anden side flytte flere elever end strengt nødvendigt med henblik på at øge chancen for ledige pladser på Karensmindeskolen og dermed øge chancen for plads til søskende.
Der er ligeledes et højt prioriteret ønske om sikker skolevej. Karensmindeskolens bestyrelse udtrykker ønske en garanti for sikker skolevej, og Bavnebakkeskolens bestyrelse ønsker, at infrastrukturen i hele Støvring gennemgås med blik for 'sikker skolevej', både for nuværende og fremtidige skoleveje. Områdeudvalget ved Dagtilbud Støvring Syd fremhæver, at de 5-6 år, der er til at den nye skole åbner, burde være tilstrækkelig tid til at sørge for sikre skoleveje til alle.
- Midlertidig skoleløsning på Karensmindeskolen
Der udtrykkes opbakning til den midlertidige skoleløsning på Karensmindeskolen og det pointeres fra Karensmindeskolens bestyrelse at det er skolen, som træffer beslutning om, hvor børnene placeres med blik for deres velfærd og med afsæt i pædagogiske overvejelser. Områdeudvalget ved Dagtilbud Støvring Syd appellerer ligeledes til, at de kommende skolestartere på den nye skole, får mulighed for at være en del af indskolingen på Karensmindeskolen frem til de flytter til deres nye skole.
Der udtrykkes tilfredshed med at være involveret tidligt i processen, og samtidig er der et stort ønske om fortsat og yderligere dialog og involvering i forbindelse med den nye skole. I høringssvarene er der følgende konkrete ønsker i den sammenhæng:
- Bavnebakkeskolen
ønsker dialog med kommunen - herunder politikere, udvalg og forvaltning - omkring mulige løsninger af kapacitetsudfordringerne ude såvel som inde på Bavnebakkeskolen.
- Områdeudvalget ved Dagtilbud Støvring Syd opfordrer kraftigt til et borger/informationsmøde for borgere, der bor på de veje, som overgår til det nye skoledistrikt.
- Forældrebestyrelsen fra Dagtilbudsområde Nord opfordrer desuden til at kommunen og skolens leder fortsat inddrager både forældrerådet og skolebestyrelserne i en løbende dialog, hvor de kan dele erfaringer, som kan bidrage til at skabe den bedst mulige skole for børnene i Støvring
Endelig fremføres det fra Områdeudvalget ved Dagtilbuddene i Støvring Syd en opfordring til, at der arbejdes for at alle tre skoler er bæredygtige pædagogisk og økonomisk. Det pointeres i den sammenhæng, at den nye skole bør give mulighed for at lave ensartede klassestørrelser, hvor der generelt er færre elever i klasserne.