En almen skole der kan mere for flere
Formålet med den politiske Vision 2030 er, at flere børn og unge i kommunen kan udvikle sig og trives i de almene fællesskaber. I dag stiger andelen af børn i specialtilbud, uden det øger deres muligheder senere i livet. Hvis vi ønsker et trivselsmæssigt, økonomisk og bæredygtigt skole- og dagtilbudsområde, skal vi vende den udvikling. Opgaven nødvendiggør, at alle omkring børn og unge har en fælles forståelse for opgavens vigtighed og tager et fælles ansvar. Dette gælder politikere, forvaltning, ledere, fagprofessionelle, forældre og børn. Skoler og dagtilbud er i gang med den svære opgave, som kræver, at alle udfordrer sig selv og tænker sig om på ny. Det arbejde forudsætter, at retningen og formålet med Vision 2030 fastholdes, og at indsatser og udmøntning af midler målrettes og prioriteres hertil.
Udmøntning af midler
Jf. Budgetaftalen 2025-2028 indebærer udviklingen af skoler og dagtilbud en omprioritering og investering i almenområdet, så flere børn og elever kan inkluderes i det almene fællesskab. Investeringen skal intensivere og fremrykke gennemførelsen af udviklingsplanen for skoler og dagtilbud (Vision 2030 og procesplan, bilag 1). Der afsættes 5 mio. kr. ekstra til skoleområdet fordelt med 3 og 2 mio. kr. i hhv. 2025 og 2026, som kan bidrage til kvalificering af de fagprofessionelles samarbejde omkring børn og unge, både når de er alene og når flere er sammen om opgaven. Nedenfor præsenteres forvaltningens oplæg til udmøntning af midler. Oplægget bygger på en samlet fordeling af midler, herunder både de tilførte midler fra budgetaftalen samt skatteprovenuet i 2025 og 2026 i alt 10,2 mio. kr. Se ‘Økonomi’ for yderligere.
Forvaltningens oplæg til udmøntning af midler:1) Målrettet indsatser med ekstra fagprofessionelle i undervisningen, herunder dansk og matematik
6 mio. fordeles direkte til skolerne i 2025 og 2026 til at indsætte ekstra fagprofessionelle til målrettet indsatser, herunder dansk og matematik. De ekstra fagprofessionelle indgår som en aktiv del af undervisningen og planlægger, gennemfører og evaluerer de målrettet indsatser sammen med de fagprofessionelle i teamet, klassen, årgangen eller afdelingen.
Der laves en tilsvarende beregning på fordeling af midler for 2026, når elevtal fra 5/09-2025 kendes.
Udover midlerne til intensivering af Vision 2030 kvalificerer skolerne de timer og ressourcer, de allerede anvender til flere fagprofessionelle i undervisningen (se ‘økonomi’).2) Professionalisering af teamsamarbejde
Inden for skolernes samlede eksisterende økonomiske ramme forpligtes de fagprofessionelle til at samarbejde om at fremme faglig, pædagogisk og didaktisk udvikling samt en refleksiv mødekultur og -praksis, der kan styrke fællesskabet om kerneopgaven, arbejdet med Vision 2030 samt den professionelle dømmekraft og den fælles ansvarsfølelse.
3) Sammen om udvikling af de almene fællesskaber
Inden for skolernes samlede eksisterende økonomiske ramme forpligtes alle fagprofessionelle til at samarbejde om at udvikle og styrke almenområdet. Skolens ledelse skal fastholde retningen og prioritering af, at det almene skal være for flere samt understøtte, at ingen medarbejdere får oplevelsen af, at de står alene med opgaven.
4) PPR som kompetenceopbyggere
Til PPR tildeles 800.000 kr. i 2025 og 1.4 mio. i 2026 til ansættelse af læringskonsulenter, som skal være tæt på praksis i skoler og dagtilbud og med til at udvikle og udbrede specialpædagogiske kompetencer i almene fællesskaber (jf. Analyse af skole og dagtilbudsområdet, scenarie 2). Med Budgetaftalen 2024-2027 og vedtagelsen af tildelingsmodellen blev det fremhævet, at en del af de tilførte midler skulle anvendes til PPR.5) Central understøttelse af Vision 2030
1 mio. afsættes i både 2025 og 2026 til central styring og understøttelse af implementering af Vision 2030, desuden til fælles kompetenceudvikling af fagprofessionelle på skole- og dagtilbudsområdet. Med Budgetaftalen 2024-2027 og vedtagelsen af tildelingsmodellen blev det fremhævet, at en del af de tilførte midler skulle afsættes i en central pulje.
Frisættelse
Forvaltningens oplæg er retningssættende for arbejdet med Vision 2030 og mere styrende for skolerne end tidligere. Med henvisning til den fælleskommunale aftale om frisættelse og afbureaukratisering sætter oplægget formålet øverst for skolernes arbejde og økonomiske tildeling, og der sættes en ramme for udvikling af den faglige og pædagogiske praksis, som muliggør at flere fagprofessionelle kan være sammen om opgaven og eleverne, og hvor inden for skolerne får frihed til lokalt at tage ansvar og sætte de fagprofessionelles faglighed og dømmekraft fri.Igangsættelse og opfølgninger
Ovenstående forslag kan igangsættes umiddelbart efter en politisk beslutning. Der er planlagt møde med ledere på skoleområdet den 29. januar bl.a. med fokus på igangsættelse af indsatser som følge af flere midler. På Børne- og Familieudvalgsmødet til november 2025 fremlægges en opfølgning på baselinemåling for udviklingen af området samt en statussag med fokus på skolernes indsatser og fremadrettede prioriteringer målrettet Vision 2030.
Faglige og pædagogiske anbefalinger
Forvaltningens oplæg bygger på anbefalinger fra skoleledere og fagprofessionelle i Pædagogisk Udviklingsforum (PUF). Bilag 2 viser præsentationer fra drøftelser i disse fora, og danner basis for forvaltningens oplæg.
Anbefalingen fra PUF er, at de fagprofessionelle har brug for at kunne være sammen om opgaven for at lykkes med Vision 2030.“Det er for kompleks og vigtig en opgave til, at vi kan stå med den alene - derfor skal vi være sammen om opgaven”. “Når vi skal ændre vores praksis, har vi brug for at være sammen om at forandre og udvikle - og vi har brug for andres perspektiver end vores eget” (citater fra PUF). At udvikle de almene fællesskaber, fordrer fællesskab og et afstemt samarbejde om at skabe et almenområde, der kan mere for flere.En pointe fra PUF og skolelederne er vigtigheden af at udvikle den almenpædagogiske og didaktiske praksis på alle årgange og ikke afgrænse arbejdet til bestemte fag eller klassetrin. Alle kommunens skoler har de seneste år deltaget i kompetenceudviklingsforløb gennem Den Mangfoldige Folkeskole og Problembaseret Læring, som begge bidrager til udvikling tæt på praksis. PUF og skolelederne anbefaler, at de igangværende og virksomme tiltag ikke bremses, men bygges videre på.PUF fremhæver nedenstående som forudsætninger for at kunne lykkes med Vision 2030:Sammen om opgaven
- Professionalisering af teamsamarbejde
- Flerfaglige samarbejder
- Fælles forberedelse, sammen om gennemførsel og fælles evaluering af undervisning
- Videndeling og sparring
- Fokus på pædagogik og didaktik på møder
Fælles forståelse og udvikling af praksis
- Ressourceorienteret børnesyn
- Deltagelsesmuligheder for alle
- Fokus fra individ til fællesskab
- God almenpædagogik
- Varieret og praktisk undervisning
Sekretariatsleder Helle Grynderup og konsulent Helle Bitsch Pedersen deltager i punktet.