Jævnfør budgetproceduren er formålet med "et budget i balance", at der udarbejdes et budgetforslag, der overholder kommunens økonomiske målsætninger, og samtidig tager højde for de udfordringer, som budgetlægningen indebærer.
"Et budget i balance" bygger ovenpå basisbudgettet. Basisbudgettet indeholder udgiftsjusteringer efter spilleregler byrådet tidligere har vedtaget samt politiske beslutninger, der er truffet siden sidste budgetvedtagelse.
I proceduren fremgår desuden, at der i budgetlægningen skal være fokus på et realistisk budget i balance, hvorfor der tages stilling til alle udgifter der kan forventes at forekomme. Udgiftspres udover hvad der fanges af basisbudgettet skal således håndteres af "et budget i balance".
Med "et budget i balance" foreligger der således et udgangspunkt for de politiske forhandlinger, der balancerer i forhold til kommunens økonomiske målsætninger og de hjørneflag Økonomiudvalget har sat, og som samtidig har taget højde for kendte udfordringer.
Økonomiske målsætninger
Som udgangspunkt forudsættes "et budget i balance" udarbejdet, så det overholder de økonomiske målsætninger i kommunens økonomiske politik, hvor der fremgår følgende målsætninger:
- overskud på det skattefinansierede område inkl. renter, låneoptag og afdrag.
- et bruttoanlægsniveau på 90 – 110 mio. kr. eksklusiv ældreboliger, således at kommunens kapitalapparat som minimum bevares.
- en løbende kassebeholdning (opgjort efter kassekreditreglen), der udgør kr. 3.000 pr. indbygger.
- låneoptagelse (inden for det skattefinansierede område) navnlig sker, hvor det lovgivnings- eller aftalemæssigt er en forudsætning for kommunens finansiering af projekter eller aktiviteter.
- som udgangspunkt sker en nettoafvikling af kommunens samlede gæld over de kommende 4 år for dermed at sikre kommunens økonomiske handlemuligheder (eksklusiv ældreboliger).
- økonomiske udfordringer uden for det lovbundne område finansieres via omstillinger. Tillægsbevillinger på lovbundne områder finansieres om muligt ved træk på forud opbygget økonomisk råderum. Der tillades dog overførsel mellem årene i henhold til gældende vedtagne regler herfor.
- taksterne på de brugerfinansierede områder følger omkostningsudviklingen (dette punkt er ikke aktuelt med forsyningens udskillelse fra kommunen fra 2024).
Kommunens primære driftsresultat og anlæg
Det primære driftsresultat er kommunens indtægter fratrukket kommunens driftsudgifter. Det finansierer anlæg, afdrag, lånoptag og finansforskydninger (indskud i landbyggefond og deponering).
Kommunens primære driftsresultat er som udgangspunkt relativt stabilt, da det er sammensat af kommunens indtægter og driftsudgifter, som er to relativt stabile størrelser. Resultat i form af kommunens kassehenlæggelser kan være mindre stabilt, da det er påvirket af kommunens anlægsniveau, afdrag, lånoptag og finansforskydninger.
Sidst i budgetperioden (2027 og 2028) vil det kommende skolebyggeri påvirke kommunens kassehenlæggelser, selv om det primære driftsresultat er relativt stabilt. Periodiseringen af skolebyggeriet er således et indre forhold, der kan skabe ubalance i enkelte år sidst i budgetperioden.
Ønsker byrådet at styrke anlægsområdet på længere sigt, skal der på sigt arbejdes på at forbedre kommunens primære driftsresultat.
Aktuelle situation
Byrådet har med de sidste to års budgetaftaler gennemført en betydelig omlægning af den kommunale driftsvirksomhed for at sikre en mere optimal drift i forhold til kvalitet og økonomi. Der er ligeledes sket en tilpasning af anlægsporteføljen samt sikret flere indtægter via en skattestigning.
Omlægningen af kommunens driftsvirksomhed er forudsat at skulle gennemføres over en 1-3 årig periode, enkelte med længere tidshorisont.
Disse initiativer har medført, at det primære driftsresultat er forbedret og at likviditeten er forøget. Likviditeten er dog aktuelt positivt påvirket af forskydninger af anlæg mv.
I den kommende tid vil regeringen præsentere deres bud på en sundhedsreform og der skal gennemføres en beskæftigelsesreform. Begge er ydre forhold, der kan ændre de økonomiske grundforudsætninger for kommunens drift. Hertil kommer nye aftaler om kommunernes økonomi m.v.
Kommunens udgangspunkt for de kommende budgetaftaler vurderes på den baggrund at være godt, men aktuelt er der en række ydre og indre faktorer som på lidt længere sigt kan påvirke kommunens drifts- og anlægsvirksomhed betydeligt, og som derfor medfører, at vurderingen af balancen i kommunens økonomi på sigt er forbundet med stor usikkerhed (2027 og 2028). På den baggrund anbefales det, at der kun sikres budgetbalance to år i "et budget i balance".
Hjørneflag
På baggrund af den aktuelle situation beskrevet herover forslås følgende hjørneflag som "et budget i balance" skal holde sig indenfor:
- At forvaltningen fastholder fokus på et realistisk budget, hvilket vil sige at, alt udgiftspres skal håndteres, enten via initiativer, omprioritering eller tilpasning af budget.
- At resultatet i de kommende to budgetår (2025 og 2026) skal balancere til sammen, og at budgettet i de to år forudsættes at overholde kommunens økonomiske målsætninger. For budgetoverslagene for 2027 og 2028 er der som nævnt betydelige ukendte ydre og indre faktorer, som gør budgetlægningen i disse år vanskelig.
- At såfremt der viser sig ubalancer i sidste halvdel af budgetperioden (2027 og 2028), vil en stillingtagen til ubalancen eller et ønske om at styrke anlæg som udgangspunkt skulle afvente primo næste byrådsperiode, når forudsætningerne er bedre kendt.
Tidsplan
Herunder til orientering tidsplan for det videre budgetarbejde.
Dato
|
Forum
|
Indhold
|
12. august
|
Økonomiudvalg
|
Sætter hjørneflag for forvaltningens videre arbejde med et budgetforslag i balance
|
august
|
Forvaltning
|
Udarbejder "et budget i balance" på baggrund af Økonomiudvalgets hjørneflag
|
19. august
|
Byråd,
seminar
|
Byrådets budgetseminar
|
21. august
|
Økonomiudvalg
|
Vedtagelse af "et budget i balance", der sendes til behandling i fagudvalg
|
3. og 4. september
|
Fagudvalg
|
Drøfter det udmeldte budget i balance
|
11. september
|
Økonomiudvalg
|
1. behandling af budgettet
|
19. september
|
Byråd
|
1. behandling af budgettet
|
30. september
kl. 9.00
|
Partier
|
Deadline ændringsforslag
|
2. oktober
|
Økonomiudvalg
|
2. behandling af budgettet
|
10. oktober
|
Byråd
|
2. behandling af budgettet
|