Kræftrehabilitering

Livet bliver anderledes, når du får en kræftdiagnose. Der kan være mange bekymringer og problemer som du skal forholde dig til.

Uanset hvor du er i dit behandlingsforløb, og hvilke problemstillinger, der er størst for dig, har du mulighed for at deltage.

Hvad er Kræftrehabilitering?

Formålet med kræftrehabilitering er at støtte dig i at håndtere dit liv med og efter en kræftsygdom, så du kan fortsætte din tilværelse på bedst mulige måde.

Et rehabiliteringsforløb indebærer, at du, sammen med en kræftkoordinator, udarbejder en handleplan for dit rehabiliteringsforløb i kommunen. Udgangspunktet for handleplanen er dine aktuelle behov og de problemstillinger, du oplever.

Hvem kan deltage?

Kræftrehabilitering er et tilbud til alle borgere, der enten har eller har haft en kræftsygdom. Du skal være bosat i Rebild Kommune.

Forløbet

Når du henvender dig til kræftkoordinatoren, vil I i fællesskab vurdere, om der er behov for en personlig samtale, eller om du har behov for rådgivning og vejledning pr. telefon. Ved en samtale vil kræftkoordinatoren hjælpe dig med at afdække de problemstillinger som kan være med til at forhindre dig i at leve det liv, du vil og kan. Kræftkoordinatoren kan støtte dig i at finde frem til de aktiviteter, som du har brug for. Det kan være tilbud her i kommunen. Det kan også være tilbud, som du kan få på hospitalet eller eksempelvis i Kræftens Bekæmpelse.

Et kræftrehabiliteringsforløb kan blandt andet indeholde en eller flere af følgende aktiviteter:

• Samtale med kræftkoordinatoren.
  • Hjælp til at koordinere dit rehabiliteringsforløb, når der er flere afdelinger i kommunen som er involveret.
  • Rådgivning i forhold til bivirkninger eller senfølger til kræftsygdom eller behandling.
  • Hjælp til sorg/krise håndtering.
  • Kurset: Rygestop - individuelt eller på hold
  • Træningsforløbet: Move to life
  • Kostvejledning
  • Naturrødder
  • Samtale gruppe kræftramte i livslang behandling
  • Motion og Cafe

Vil du vide mere?

Du og dine pårørende kan altid kontakte kræftkoordinator, hvis du har brug for rådgivning og støtte i dit forløb, eller hvis du har spørgsmål inden du starter på forløbet.
For yderligere information kontakt os.

Hvem møder du...

Mads, Trine, Sanne og Sara