Den sociale fællesliste har tidligere fremsat følgende forslag vedr. aflønning i forbindelse med nytteindsats: "Ved oprettelse af nyttejob, ønsker vi at timetallet fastsættes, så arbejdstiden svarer til den timeløn, der er gældende i henhold til overenskomsten på området". Arbejdsmarkedsudvalget besluttede på møde den 10. november 2014, at: "punktet genoptages når der foreligger egentlige funktionsbeskrivelser af nyttejob. Punktet ønskes fuldt oplyst ved næste behandling".
Baggrund
Den 1. januar 2014 trådte kontanthjælpsreformen i kraft. Et nyt redskab blev her introduceret – nytteindsats. Nytteindsats følger reglerne for virksomhedspraktik, men har et andet formål og målgruppe. Hvor formålet med virksomhedspraktik er at opkvalificere og forbedre den lediges muligheder for ordinært job eller at afklare beskæftigelsesmål, er formålet med nytteindsats, at den ledige arbejder for sin ydelse, indtil personen kan starte i job eller uddannelse.
Nytteindsats er primært rettet mod de mest ressourcestærke ledige, hvilket vil sige åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der afventer opstart af uddannelse, og jobparate kontanthjælpsmodtagere, som ikke er kommet i job inden for tre måneders ledighed. Desuden kan personer, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse få tilbud om nytteindsats.
Et nyttejob er karakteriseret ved at omfatte samfundsmæssige opgaver på en offentlig arbejdsplads, der skaber nytte. Jobbet må ikke tage arbejde fra andre. Et nyttejob varer højst 13 uger, men kan afløses af et nyt nyttejob. Arbejdstiden kan være op til 37 timer om ugen. For modtagere af arbejdsmarkedsydelse gælder der en regel om, at nytteindsatsen skal vare 20 timer ugentligt.
Forvaltningen har endnu ikke oprettet nytteindsats, men arbejder pt. på en samarbejdsaftale med Rebild Kommunes Driftsenhed, hvori der er beskrevet et udkast til konkrete arbejdsfunktioner, som vurderes at have en samfundsnyttig værdi. Der har desuden været afholdt møde med repræsentant fra 3F Aalborg i forhold til rammerne for nyttejob og hvilke ønsker det faglige forbund kunne have til en procedure. Med baggrund heri vil etablering af nyttejob fremadrettet følge nedenstående fremgangsmåde, som sikrer inddragelse af involverede parter:
Fremadrettede procedurer ved oprettelse af nyttejob
Nytteindsats følger disse principper i Rebild Kommune:
• Løntilskud og virksomhedspraktik prioriteres før nytteindsats
• Ved tilrettelæggelse af nytteindsatsen går hensynet til den enkeltes muligheder på
arbejdsmarkedet altid forud for den kommunale opgaveløsning - indsatsen skal være meningsfuld for den ledige
• Nytteindsatsen kan være til gavn for den kommunale opgaveløsning
• Fokus skal være på deltagelse og optræning
Procedure:
Arbejdsgiver, lokale tillidsmænd, den faglige organisation og repræsentant fra jobcenteret inddrages i beskrivelse af relevante opgaver i nytteindsatsen.
Jobcentret udarbejder en samarbejdsaftale om X antal løbende nyttejob, som ovenstående parter underskriver.
Det lokale arbejsmarkedsråd orienteres om de aftaler, som relevante parter har godkendt.
Forvaltningen forventer at oprettelsen af 5-10 nyttejob kan dække behovet. Vurderingen er, at redskabet særligt giver værdi i forhold til målgruppen for åbenlyst uddannelsesparate unge. Det er erfaringen at disse ressourcestærke unge får øget incitament til at finde et job, hvis de stilles overfor krav om straksaktivering. Med nytteindsats er kommunerne givet et redskab, som kan modvirke at bl.a. ressourcestærke unge ender på passiv forsørgelse.
Vedrørende timetal i nytteindsats
I lovgivningen er der ikke krav til arbejdstiden i en virksomhedspraktik eller i nytteindsats. Det fremgår dog af § 56, stk. 2 i bek. nr. 1645 om en aktiv beskæftigelsesindsats, at deltagelse i virksomhedspraktik og nytteindsats skal ligge inden for virksomhedens normale arbejdstid og må ikke have et omfang, der overstiger normal, fuld arbejdstid pr. uge. Dog er der fastsat et ugentligt timetal på 20 timer for modtagere af midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
At arbejdstiden i nytteindsats skal modsvare overenskomstmæssige forhold er ikke nævnt i lovgivningen.
Såfremt der skal foretages beregning af timetal udfra overenskomst på det givne område og den lediges ydelsessats, vil der blive tale om en adminstrativ og individuel beregning i hvert enkelt sagsforløb.
Nedenstående er beregninger med udgangspunkt i grundtimelønnen på kr. 118,70 for en ufaglært renovationsmedarbejder, som vil være den beregning, der skal foretages hvis forslaget fra Den sociale fællesliste godkendes og der oprettes nytteindsats på genbrugspladserne:
Hjemmeboende modtager af uddannelseshjælp (u/30 år): 5 timer
Udeboende modtager af uddannelseshjælp (u/30 år): 12 timer
Jobparat kontanthjælpsmodtager (o/30 år), forsørgertakst: 28 timer
Jobparat kontanthjælpsmodtager (o/30 år), ej forsørger: 21 timer
Såfremt forslaget følges og der oprettes nyttejob indenfor andre områder, skal der laves andre beregninger, som vil kunne medføre et andet timetal.
Et alternativ kan være at tage udgangspunkt i den timelønssats, som anvendes i offentlige løntilskud på kr. 143,14 pr. time. Ved valg af denne løsning, skal der anvendes færre administrative ressourcer, idet der ikke skal anvendes ressourcer på opslag i overenskomster. Derudover vil man som aktiveret i nyttejob altid arbejde samme timetal, uanset hvilket tilbud der gives. Vælger Udvalget denne model vil det betyde følgende timetal i nytteindsats:
Hjemmeboende modtager af uddannelseshjælp (u/30 år): 4 timer
Udeboende modtager af uddannelseshjælp (u/30 år): 10 timer
Jobparat kontanthjælpsmodtager (o/30 år), forsørgertakst: 23 timer
Jobparat kontanthjælpsmodtager (o/30 år), ej forsørger: 18 timer
Timetallene er afrundet og er eksempler. Der findes også andre forsørgelsestakster - i alt fordelt på 22 kategorier foruden barsels- og aktivitetstillæg, f.eks. til ledige forsørgere der er enlige, til gravide, til unge under 30 år som har en uddannelse eller samboende og gifte.
Udvalget skal være opmærksom på, at der med den nuværende refusionsmodel kan hjemtages 50 % refusion af ydelsen, når den ledige deltager i virksomhedsrettet aktivitet som f.eks. nytteindsats. Hvis timetallet reduceres til under 25 timer ugentligt, nedsættes refusionen til 30 %. Timetallet forventes ikke at have refusionsmæssig betydning efter 1. januar 2016, hvor refusionsomlægningen forventes at træde i kraft.
Hidtidig praksis og erfaringer
Idet der endnu ikke er oprettet nytteindsats i Rebild Kommune, er der ikke fastlagt en praksis i forhold til timetal i nyttejob. Arbejdsmarkedsudvalget kan rent lovgivningsmæssigt derfor vælge at tilslutte sig forslaget. Praksis ved etablering af virksomhedspraktikker for jobcentrets målgrupper er, at job- og uddannelsesparate tilbydes en så normal arbejdstid som muligt. Derfor etableres praktikkerne typisk på 30-37 timer under hensyn til praktikstedernes mulighed for at tilrettelægge et meningsfyldt praktikforløb og således at den ledige stadig har tid og mulighed for aktiv jobsøgning sideløbende.
Erfaringer fra eksempelvis Aalborg Kommune viser, at ca. 30 % af de unge åbenlyst uddannelsesparate, som henvises til straksaktivering i nyttejob, efterfølgende vælger ikke at søge offentlig forsørgelse. Forklaringen er, at de fleste unge vælger en anden løsning. I Aalborg arbejder de unge 34 timer ugentligt i kommunens Haveprojekt. Timetallet er fastsat ud fra, at projektmedarbejderne også skal have rum til administrative arbejdsopgaver. Der er ingen endelige og offentlige opgørelser på effekterne af nytteindsats, men i foråret 2014 blev der foretaget en rundspørge i kommunerne. Resultaterne i flere af de kommuner, som gik i gang med at anvende nytteindsats viste, at omkring 40 % af de unge der blev henvist til nyttejob i årets første måneder, ikke længere modtog offentlig forsørgelse marts 2014.
Anbefalinger
Forvaltningen anbefaler, at hidtidig praksis omkring fastsættelse af timetal fastholdes. Dermed bevares lovens intentioner om, at de ressourcestærke ledige får mulighed for at indgå i et arbejdsfællesskab og bidrage med samfundsnyttige opgaveløsninger. Ligeså er det forvaltningens vurdering, at de ressourcestærke ledige ved timetal på 30-37 timers aktivering bibeholder incitamentet for at gå i job og uddannelse frem for at modtage offentlig forsørgelse.