I Beskæftigelsesplan 2019 blev der opstillet en række konkrete målsætninger på de enkelte indsatsområder. I vedlagte bilag fremgår den endelige opfølgning på, i hvilket omfang de konkrete måltal blev nået. Herunder gennemgås forvaltningens vurdering af målopfyldelse og årsager. Den fulde opgørelse findes i bilag.
1: Flere personer skal i beskæftigelse eller uddannelse i stedet for at være på offentlig forsørgelse
Det første mål gik på at øge andelen af borgere som oplever, at mødet med jobcentret gør en positiv forskel ift. deres muligheder for job og uddannelse. Det er gjort ved at sammenligne en måling fra november 2018 med en måling fra marts 2019. Corona udbruddet har desværre gjort, at slutmålingen blev afbrudt før tid. Så grundlaget for at konkludere på udviklingen er begrænset.
Samlet set er der ikke sket markante ændringer i borgernes vurdering af mødet med jobcentret. Generelt var der en mindre andel i 2020, som oplevede at få viden om muligheder for job og uddannelse. Til gengæld var der flere som gav udtryk for, at samtalen i høj grad gav dem større tro på en fremtid på arbejdsmarkedet. Endelig var der lidt færre i 2020 som svarede, at de slet ikke eller i mindre grad havde drøftet vejen til job eller uddannelse og lavet aftale om, hvad der konkret skulle ske efter samtalen.
Målet er videreført i Beskæftigelsesplan 2020 med en ambition om, at borgerne oplever at få endnu mere ud af samtalerne end i 2019. Vejen til dette udgøres overordnet af to særlige initiativer, som netop fokuserer særligt på samspillet med borgerne. For det første arbejdes der med at høste gevinsterne af en forenklet beskæftigelsesindsats, hvor rammerne for beskæftigelsesindsatsen giver mere rum til, at rådgivere og borgere sammen kan tilrettelægge en mere individuel og målrettet indsats. Samtidig arbejdes der videre med implementering af samskabelsesprincipperne, som mere generelt sigter mod at styrke samarbejdet på tværs af kommunen og samtidig udvikle den måde, der samarbejdes med borgerne. Det sker helt konkret gennem en række konkrete prøvehandlinger, som udspringer af principperne.
Det andet mål var at nedbringe andel sygemeldte borgere til landsgennemsnittet. I 2019 har andelen samlet set været 0,26 procentpoint højere i Rebild end på landsplan i 2019. Det svarer til 39 fuldtidssygemeldte. Målet er således ikke nået. Men der er dog sket en positiv udvikling, da forskellen er faldet fra 2018 til 2019. Samtidig var niveauet i december 2019 faktisk på niveau med landsgennemsnittet. Hvis investeringerne i nedbringelse af antal sygemeldte medfører de ønskede effekter, er der god grund til at tro på at udviklingen kan fortsætte, og niveauet herefter kan fastholdes under landsgennemsnittet i 2020 og frem.
2: Virksomhederne skal sikres den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft
Første målsætning går på, at der skal formidles mindst én relevant kandidat til mindst 90% af de indkomne jobordrer. Det er ikke lykkedes at nå målsætningen, da der kun blev formidlet en kandidat til 72,5 % af jobordrerne. Til gengæld var der bedre resultater i forhold til ansættelser af de formidlede kandidater i 2019 end i 2018. Selvom der blev formidlet færre kandidater, var der ikke færre jobordrer, som resulterede i ansættelse af en formidlet kandidat. Der var omvendt en større andel af de formidlede kandidater, som efterfølgende blev ansat. Virksomhederne oplever derfor i højere grad, at de kandidater, som jobcentret formidler, er relevante.
I Beskæftigelsesplan 2020 er målsætningen netop flyttet fra formidling til ansættelse af kandidaterne. 30 % af alle jobordrer skal afsluttes med ansættelse af en kandidat formidlet via jobcentret. For at lykkes med det, skal jobcentret blive endnu bedre til at finde relevante kandidater. Samtidig var antallet af jobordrer faldet fra 2018 til 2019, hvilket ikke er tilfredsstillende. Der arbejdes derfor på at sikre ressourcer til, at området kan prioriteres højere fremadrettet.
Som supplement til målet om formidlingsgraden, blev der opstillet et mål om at øge andelen af virksomheder, som har en positiv vurdering af jobcentrets rekrutteringsindsats. I 2019 var der en større andel, som var tilfredse med kontakten til jobcentret i forhold til 2018. Målet blev således nået. Til gengæld var der en lavere andel af de virksomheder, som har samarbejdet med jobcentret om rekruttering, som angav at samarbejdet resulterede i ansættelse af en medarbejder.
3: Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende
Første målsætning går på beskæftigelsesgraden for kvinder, som ligger markant under mændenes. Ambitionen var, at andelen med ordinære timer skulle øges til 22 % ved udgangen af 2019. Andelen af beskæftigede kvinder lå på 18,9 % i december 2019, og målet blev derfor ikke indfriet. Dog har andelen af beskæftigede kvinder ligget over 22 % det meste af året. Men fremadrettet er det en udfordring, at status ved udgangen af 2019 er det laveste niveau siden august 2018. En stor del af forklaringen er, at store dele af indsatsen på området, Projekt Integrations- og Beskæftigelsesambassadør (IBA-projektet) ikke blev sat i gang efter planen. Men som udvalget blev orienteret om på seneste møde, er de rette kompetencer til at drive projektet sikret, og der arbejdes nu intensivt på at indhente det forsømte. Målet for 2020 er en beskæftigelsesgrad på 27%, så der ligger en stor opgave forude.
Den anden målsætning gik på selvforsørgelse for flygtninge 3 år efter ankomst til Rebild. Resultatet for 2019 var, at 46 af de 69 flygtninge, som i løbet af 2019 havde været her i 3 år, var selvforsørgende. Det svarer til ca. 67 %. Målet på 70 % blev således ikke helt nået. Eftersom det fortsat er kvinderne, som ligger markant under mændene, er det vurderingen, at en forbedring af selvforsørgelsen efter 3 år, især skal lykkes ved at øge kvindernes tilknytning til arbejdsmarkedet. Det fremgår således også, at beskæftigelsesgraden for kvinder er markant lavere end landsgennemsnittet, mens mændene er på niveau med landsgennemsnittet. Det er netop målsætningen med IBA-projektet at hæve beskæftigelsesgraden for kvinderne.
4: Flere jobparate personer på kontanthjælp skal i beskæftigelse, og flere aktivitetsparate bliver jobparate eller kommer i beskæftigelse
Ambitionen i den første målsætning var at hæve andelen af kontanthjælpsmodtagere, som har ordinære timer med 50 %. Status i december 2019 var, at andelen var steget med 15 %. Det svarer til 28 af de 203 personer, som var på kontanthjælp. Målet blev således ikke nået. Det skyldes for det første, at der er sket et fald i antal jobparate kontanthjælpsmodtagere, som alt andet lige har de bedste forudsætninger for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet. Derudover er andelen i Rebild 52 % højere end gennemsnittet for hele landet under et og 39 % højere end i Nordjylland. Så målet har givetvis været for ambitiøst.
Det andet mål var et reducere antal kontanthjælpsmodtagere fra 214 i september 2018 til 195 i december 2019. Der er sket en reduktion fra 214 fuldtidspersoner i september 2018 til 198 i december 2019. Målet blev således ikke helt nået, men udviklingen har været fornuftigt.
Samlet set er det forvaltningens vurdering, at der både er områder med en god udvikling i løbet af 2019, og at der samtidig er områder, som fortsat er udfordret ved udgangen af året og derfor fortsat kræver stort fokus og en særlig indsats i 2020.