Styrkelse af samarbejdet med virksomhederne
Ambitionen var at antallet af nye jobordrer skulle stige i 2021. Samtidig skulle andelen af besatte jobordre også stige. Tabellen herunder viser udviklingen de seneste 3 år.
År
|
Antal nye jobordrer
|
Afsluttede jobordrer
|
Andel besatte jobordrer
|
2019
|
146
|
117
|
43%
|
2020
|
202
|
210
|
60%
|
2021
|
280
|
269
|
61%
|
Som det fremgår af tabellen, steg antal nye jobordrer med 78 fra 2020 til 2021 svarende til en stigning på ca. 39%. Samtidig skete der en stigning i antal besatte jobordrer fra 60% i 2020 til 61% i 2021.
Med en stigning på ca. 39% fra 2020 til 2021 lykkedes det at skabe en betydelig stigning i antal nye jobordrer i 2021. Samtidig er det lykkedes at øge andelen som besættes om end kun marginalt. Målene for 2022 er yderligere stigninger og samarbejdet med virksomhederne om rekrutteringsopgaven er fortsat en af jobcentrets højeste prioriteter.
Derudover er det ambitionen at sikre en positiv udvikling i virksomhedernes vurdering af samarbejdet med Jobcenter Rebild. For at følge dette gennemføres der halvårligt en survey blandt virksomheder, som har været i kontakt med jobcentret. Resultaterne af disse kan ses herunder.
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
Andel tilfredse virksomheder*
|
85,7%
|
88,15
|
85,0%
|
82,8%
|
Det fremgår af tabellen, at andelen af virksomhederne, som angiver at være tilfredse med jobcentret, er faldet i 2021. Det samlede resultat for 2021 dækker over en tilfredshed på ca. 78% i første halvår 2021 og mens den var ca. 88% i efteråret 2021.
Tilfredsheden blandt de virksomheder, som har været i kontakt med jobcentret, var ca. 83 % i 2021 og dermed faldet lidt ift. 2020, hvor andelen var ca. 85%. Andelen var dog steget fra 78% i første halvår til 88% i 2. halvår, hvilket indikerer at omorganiseringen og det styrkede fokus på virksomhedsservice fra medio 2021 har gjort en forskel.
Om- og opkvalificering af ledige
Ambitionen er at flest muligt får den om- eller opkvalificering, der er nødvendig for at få og bevare en plads på arbejdsmarkedet.
De officielle tal på området er ikke blevet opdateret siden medio 2021. Tabellen herunder viser udviklingen andelen af ledige i Jobcenter Rebild som påbegynder et uddannelsesforløb sammenlignet med landsgennemsnittet de seneste 9 år.

Figuren viser, at Rebild generelt ligger højere end landsgennemsnittet når det gælder om at få ledige i gang med at opkvalificere sig gennem uddannelse.
I figuren herunder fremgår fordeling af uddannelse på de forskellige ordninger det seneste år.

Det fremgår af figuren, at den højere andel ledige i uddannelse er forholdsvis jævnt fordelt på de forskellige ordninger.
Fokus på opkvalificering er en integreret del af arbejdet med de ledige – især når kompetencerne ikke matcher dem, som efterspørges på arbejdsmarkedet. Det er ikke muligt at sætte konkrete tal på om flest muligt får den nødvendige om- eller opkvalificering. Men det kan dog konstateres, at Jobcenter Rebild anvender uddannelse mere end gennemsnittet på landsplan.
Flere personer med handicap i beskæftigelse
Ambitionen var at reducere ledigheden for fleksjobbere til højst 13 % ved udgangen af 2021.

I december 2020 var 87 ud af 532 fuldtidspersoner ledige, hvilket svarer til en ledighed på 16,4 %. I december var 57 af 557 fuldtidspersoner ledige, hvilket svarer til 10,2%. Landsgennemsnittet er 13,4 %, mens gennemsnittet i Nordjylland er 12,2 %.
I december var ledigheden for fleksjobvisiterede ned på 10,4% og dermed blev målet nået. Også her er fokus på området forsat ind i 2022, hvor ambitionen er at opnå og fastholde en ledighed på under 10%.
Flere selvforsørgende flygtninge og familiesammenførte
Ambitionen var at hæve beskæftigelsen for flygtninge og familiesammenførte kvinder til 30 % ved udgangen af 2021.

Andelen er steget fra 24,5 % i december 2020 til 32,6 % ved udgangen af 2021. Det dækker over at 29 personer ud af 89 i målgruppen var i beskæftigelse i december 2021. Landsgennemsnittet var 37,7 %, mens gennemsnittet i Nordjylland var 37,1 %.
Med et resultat på 32,8% i december 2021 lykkedes det at nå målet. Men resultatet ligger fortsat under niveauet både i Nordjylland og på landsplan. Så det er med god grund, at indsatsen fortsætter i 2022, hvor fokus er udvidet til at inkludere alle flygtninge og ikke alene kvinder.
Flere unge vælger en erhvervsuddannelse
Ambitionen var at mindst 26 % af de elever som forlod folkeskolen i 2021 skulle vælge en erhvervsuddannelse og mindst 95 % skulle vælge en erhvervsuddannelse eller en gymnasialuddannelse.
Søgning til
|
Rebild
|
Mål
|
Hele landet
|
Region Nordjylland
|
EUD
|
32,8%
|
26%
|
19,9%
|
25,1%
|
EUD + GYM
|
95,1%
|
95%
|
92,1%
|
93,4%
|
Målsætningen om søgning til erhvervsuddannelserne var med 32,8 % indfriet. Det dækker over at 127 af 387 elever har søgt ind på en erhvervsuddannelse. Samtidig er 95%-målet også nået, da 62,3% søgte ind på en gymnasial ungdomsuddannelse.
Rebild havde landets højeste stigning i søgningen til erhvervsuddannelserne fra 2020 til 2021 og endte derfor med et resultat et godt stykke over målsætningen. Derudover søgte 95,1% ind på enten en gymnasial eller erhvervsuddannelse og således blev målet også her nået.
En positiv udvikling i oplevelsen af værdig behandling blandt de borgere, som er i kontakt med jobcentret
For at kunne følge udviklingen i borgernes vurdering af kontakten med jobcentret, var der planlagt en borgersurvey primo 2021 og en opfølgende survey ultimo 2021. Covid-19 og de deraf ændrede krav, muligheder og arbejdsbetingelser har betydet, at den første borgersurvey først blev gennemført i november 2021. Det er således ikke muligt at se en udvikling i 2021.
Samlet set viste den survey, som blev gennemført i november 2021, at 87% af borgerne I høj grad følte sig taget alvorligt og lyttet til, mens 12 % I nogen grad mente. at det var tilfældet. Det øvrige svarede enten Hverken eller eller Ved ikke. Der var således ingen af de 179 borgere, der svarede på spørgeskemaet, som angav I mindre grad eller Slet ikke til spørgsmålet.
Selvom det med kun en enkelt survey ikke er muligt at se en udvikling hen over året, er det dog tilfredsstillende, at stort set alle de adspurgte borgere (98%) har tilkendegivet, at de oplever sig taget alvorligt og lyttet til. Der vil fortsat være fokus på området, da det er afgørende at borgerne får en værdig behandling når de kommer i jobcentret, ligesom det er et vigtigt grundlag for at borgerne kan få det størst mulige udbytte af indsatsen i jobcentret.