Baggrund:
På vegne af Social- og Ældreministeriet undersøger Ankestyrelsen årligt kommunernes sagsbehandling på området udsatte børn og unge. Undersøgelsen kaldes Børnesagsbarometret, og alle landets kommuner indgår i undersøgelsen hvert tredje år.
Rebild Kommune har deltaget i undersøgelsen, der blev gennemført i 2021 og udgivet juni 2022. De 10 sager der indgår i undersøgelsen fra Rebild Kommune, er alle med afgørelser fra årene 2017 - 2019. Resultatet af undersøgelsen viser sagsarbejdet på de 10 sager i den tidsperiode, og er dermed ikke et billede på det aktuelle sagsarbejde.
I juni 2023 har Rebild Kommune modtaget brev fra Ankestyrelsen, hvor der appelleres til, at byrådet på første møde efter sommerferien forholder sig til de tiltag forvaltningen har igangsat for overholdelse af regler og frister i relation til udarbejdelse af børnefaglig undersøgelse og børnesamtale - altså de dele af Børnesagsbarometret 2022 hvor Rebild Kommune ikke scorede så højt i de 10 indsendte sager.
Denne sagsfremstilling vil efter byrådets behandling blive videresendt til Ankestyrelsen, som derpå vil vurdere, hvorvidt der ønskes gennemført en tilsynssag.
Børnefaglig undersøgelse:
I den landsdækkende undersøgelse fra Børnesagsbarometret 2022 er kravet om afslutning af børnefaglig undersøgelse indenfor 4 måneder overholdt i 35% af sagerne. I 4 ud af 9 sager fra Rebild Kommune er tidsfristen på 4 måneder for den børnefaglige undersøgelse overholdt - altså 44%.
Rebild Kommunes børne- og ungemyndighed bemærker, at overskridelse af frist for udarbejdelse af børnefaglige undersøgelser aktuelt ikke opleves som et problem, men at det var en særlig udfordring, i de år hvor disse afgørelser blev truffet. Dette skyldes primært, at myndighedsafdelingens praksis på det tidspunkt var, at den udslagsgivende aktivitet for iværksættelse af børnefaglig undersøgelse var, når beslutningen om iværksættelse var truffet.
Familieafdelingen ændrede sin praksis i 2020, da det blev kendt, at Ankestyrelsen anser den udslagsgivende aktivitet - altså den dag de 4 mdr. tæller fra - for at være den dag hvor kommunen er blevet opmærksom på, at et barn eller en ung kan have behov for særlig støtte. Dette er den primære årsag til, at startdatoen for de 4 måneder myndighedsafdelingen har til at udfærdige den børnefaglige undersøgelse, har været tolket forskelligt, og medført en overskridelse af tidsfristen for 5 ud af de 9 sager i 2017-2019.
I dag og siden medio 2020 har myndighedsafdelingen på familie- og børnehandicapområdet arbejdet efter Ankestyrelsens forståelse af tidspunkt for "den udslagsgivende aktivitet" som startdato for den børnefaglige undersøgelse er. Herunder graf over rettidighed for Rebild Kommunes udarbejdede børnefaglige undersøgelser fra november 2020, hvor det ses, at Rebild Kommunes rettidighed på børnefaglige undersøgelser generelt ligger væsentligt over landsgennemsnittet på 35 % fra Børnesagsbarometret 2022. Graf over rettidighed på afsluttede børnefaglige undersøgelser indgår også i den ledelsesinformation, der tilgår Børne- og Familieudvalget tre gange årligt.
Rettidighed på børnefaglige undersøgelser monitoreres løbende af ledelsen, og er et vigtigt opmærksomhedspunkt på den faglige koordinator / funktionsleders sagsgennemgang med den enkelte myndighedsrådgiver.
Børnesamtale:
I den landsdækkende undersøgelse fra Børnesagsbarometret 2022 er kravet om samtale med barnet overholdt i 93% af sagerne. I alle sager fra Rebild Kommune er kravet om børnesamtale som et led i den børnefaglige undersøgelse overholdt.
I den landsdækkende undersøgelse fra Børnesagsbarometret 2022 er kravet om børnesamtale, forud for afgørelsen hvor der tales om den konkrete foranstaltning, overholdt i 55% af sagerne. I 6 ud af 10 sager fra Rebild Kommune er krav om børnesamtale forud for afgørelsen overholdt - altså 60%.
I perioden 2017-2019 var der en sagshåndtering, hvor det ikke i tilstrækkelig grad blev håndhævet, at den børnesamtale der indgår i den børnefaglige undersøgelse, ikke alene er fyldestgørende forud for afgørelse om iværksættelse af konkret foranstaltning. Også her er der siden 2020 blevet strammet op på praksis, idet børnesamtale forud for myndighedsrådgivers afgørelse om foranstaltning både indgår i de ledelsestilsyn der afholdes tre gange årligt, og måske vigtigst af alt er en vægtet del af den løbende sagsgennemgang og sparring mellem myndighedsrådgiver og faglig koordinator / funktionsleder.
Ledelsen på myndighedsområdet oplever i forhold til afholdelse af børnesamtale forud for iværksættelse af foranstaltning, at denne del nu praktiseres helt som foreskrevet.