Den revidere tidsplan - ønsket af Økonomiudvalget d. 20. juni – er vedlagt sagen. Planen indebærer følgende:
- at der på økonomiudvalgsmødet d. 14. august 2023 skal vedtages og udmeldes et budgetforbedringsbehov/rammer til fagudvalgene sammen med en forenklet udgave af korrigeret budgetlægningsproces.
- at der kører en proces i fagudvalg sideløbende med den oprindelige proces for et budget i balance i forhold til førstebehandling mv.
- at der bliver to behandlinger i fagudvalg af budgetforbedringer. Den første behandling i august, hvor rammeudmelding sendes dagen før. Og den anden i september, hvor budgetforbedringsforslag endeligt skal behandles. Udvalgets beslutning med beskrivelse af spareforslag vil indgå i budgettet til 1. behandlingen.
- at høring er flyttet til perioden 11. - 22. september, så høringssvar netop kan være tilgængelige dagen før d. 3. forhandlingsrunde. Høringssvar lægges i øvrigt løbende på hjemmeside i takt med høringsparter afgiver høringssvar.
Status på Økonomien
I ØKV1 blev der forventet et markant træk på kassen på 108 mio. kr. Det store stræk på kassen skyldes blandt andet udsigterne til betydelige merudgifter på både drift og anlæg i 2023. En række igangssatte initiativer medfører at trækket forventes at blive 30-40 mio. kr. mindre. På trods heraf er kassetrækket fortsat meget alvorligt. Der skal genopbygges likviditet allerede fra 2024 for at undgå kontakt fra Indenrigsministeriet angående kommunens likviditet i 2024.
En medvirkende årsag til udfordringerne på driften i 2023 er den manglende priskompensation i både 2022 og 2023. Regeringen har tilkendegivet, at den ikke vil give kommunerne kompensation for ekstra prisstigninger i 2022 på 1,9 mia. kr. Disse penge, svarende til 9,5 mio. kr. i Rebild, får kommunerne ikke kompensation for, hvorfor de presser økonomien i 2023 og efterfølgende år.
Hjørneflag for budgetlægningen
Den aktuelle situation medfører, at forvaltningen foreslår følgende hjørneflag for budget 2024-2027:
- Kassebeholdning skal genetableres til målsætningen i økonomisk politik på ca. 95 mio. kr. i løbet af budgetperioden 2024-2027. Det indebærer, at der skal budgetlægges med en kassehenlæggelse på 20 mio. kr. årligt.
- Fagudvalgenes budget SKAL samlet set overholdes. Servicereduktioner inden for eget udvalg kan være del af løsning i forhold til at overholde budgettet.
- Budgettet skal være realistisk. Der skal tages højde for alle merudgifter/mindreindtægter i budgetlægningen.
- Der skal budgetlægges med et årligt likviditetsoverskud på 10 mio. kr. til imødekommelse af udefrakommende mindreindtægter eller merudgifter indtil likviditeten har den målsatte størrelse, der indebærer mulighed for at imødegå tilfældige udsving. Dog ikke i 2024, da det ikke anses for muligt at reducere så meget i anlæg.
De skitserede hjørneflag er uddybet i vedlagte økonominotat. Det bør overvejes om der skal indføres et princip om, at midler til udskudte anlæg skal være reserveret i kassen.
Det foreslås, at hjørneflagene indgår i budgetforligsteksten.
Basisbudgettet og et budget i balance
Basisbudgettet medfører et kassetræk på 34 mio. kr. i 2024, og kassehenlæggelser på hhv. 3, 6 og 17 mio. kr. i overslagsårerne. I budget 2023-2026 var forudsat et træk på kassen på 17 mio. kr. i 2024. I basisbudgettet for 2024-2027 udgør anlæg 89 mio. kr. i 2024 og 75 mio. kr. i overslagsår. Der er forudsat statsgaranti på indtægtssiden.
Der tilbagestår en række uløste budgetudfordringer på 22 mio. kr. i 2024 svingende til 21 mio. kr. i 2027. Jævnfør hjørneflaget om, at der skal tages højde for alle merudgifter, skal disse håndteres i budgettet. Den største enkeltpost er en annonceret merudgift på 9,1 mio. kr. til NT. Disse udfordringer er beskrevet i vedlagte økonominotat.
For at få budgettet i overensstemmelse med de satte hjørneflag foreslås en række ændringer og tiltag, som er afspejlet i nedenstående tabel. De er uddybende forklaret i vedlagte notat om økonomien.
Tabel 1: Et budget i balance (mio. kr.)
I det skitserede scenarie forventes den budgetlagte kasse udgøre i omegn af 115 mio. kr. ultimo 2027 opgjort efter kassekreditreglen. Heraf udgør omtrent 25 mio. kr. en buffer mod udefrakommende udgifter. Resten svarer i runde tal til det målsatte på 95 mio. kr. i kommunens økonomiske politik.
Herunder er udvalgte poster uddybet:
Restreduktion anlæg eller andre forbedringer
Det er forudsat i dette forslag til et budget i balance, at anlæg reduceres med 18 mio. kr. i 2024, 40 og 36 mio. kr. i 2025 og 2026 og 17 mio. kr. i 2027. Ved tilpasning af anlæg vil der blive fokuseret på, hvad der rent juridisk er muligt at justere og i hvor høj grad der kan gennemføres en yderligere tidsforskydning af anlægsudgifterne.
Driftsreduktion - Rammeudmelding (serviceudgifter 1%)
Forslaget til et budget i balance forudsætter, at der findes 15 mio. kr. på kommunens drift. I oplægget om Rebilds DNA i tal fremgår, at udgiftsniveauet er lavt på alle fagområder pånær ældreområdet og sundhedsområdet sammenlignet med andre kommuner. Da der i sidste års budget blev besluttet betydelige besparelser på ældreområdet og budgettet til sundhedsområdet er relativt beskedent forslås de 15 mio. kr. ligeligt fordelt efter serviceudgifter. Det svarer til en besparelse på 1 procent. Såfremt der viser sig et potentiale i den analyse af sundhedsområdet, som er igangsat på baggrund af nøgletallet, vil potentialet indgå i den videre budgetlægning som en mulighed. En fordelingsnøgle på udvalgsniveau fremgår af tabellen herunder, og en fordelingsnøgle på sektorniveau er vedlagt sagen.
Tabel 2: Driftsbesparelser – Rammer (1% af serviceudgifter)
|
Procent
|
1.000 kr.
|
Beskæftigelsesudvalg
|
1,2
|
180
|
Børne- og Familieudvalg
|
41,9
|
6.288
|
Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalg
|
7,7
|
1.149
|
Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalg
|
29,5
|
4.423
|
Teknik- og Miljøudvalg
|
4,0
|
593
|
Økonomiudvalget
|
15,8
|
2.367
|
Rebild Kommune
|
100,0
|
15.000
|
Driftsreduktion - Regeringens besparelse på administration (løn 0,35%)
Regeringen har besluttet, at kommunernes budgetter skal reduceres med 700 mio. kr. som følge af frisættelse af kommunerne, og deraf redúcerede administrative opgaver, eksempelvis mindre dokumentation ved brug af stofseler. Da frisættelsen berører hele den kommunale drift forslås sparekravet på 3,5 mio. kr fra regeringen udmøntet efter lønbudgettet. Det svarer til 0,35% af lønbudgettet. En fordelingsnøgle på udvalgsniveau fremgår herunder, mens en fordelingsnøgle på sektorniveau er vedlagt sagen.
Tabel 3: Driftsbesparelser – Administration (0,35% af løn)
|
Procent
|
1.000 kr.
|
Beskæftigelsesudvalg
|
1,3
|
45
|
Børne- og Familieudvalt
|
48,2
|
1.687
|
Kultur-, Fritids- og Sundhedsudvalg
|
5,9
|
208
|
Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalg
|
27,4
|
958
|
Teknik- og Miljøudvalg
|
1,8
|
63
|
Økonomiudvalget
|
15,4
|
538
|
Rebild Kommune
|
100,0
|
3.500
|
Forøgelse af indtægter
Blandt andet med sigte på opførelse af de nødvendige anlægsprojekter for kommunens kernedrift, genoprettelse af kommunens kapitalapparat (veje og bygninger) og på sigt en eventuel styrkelser af den kommunale drift, forslår forvaltningen, at en forøgelse af kommunens indtægter indgår i kommunalbestyrelsens overvejelser for et budget i balance i de kommende budgetforhandlinger. Jævnfør uddybning i vedlagte økonominotat.
Service og anlægsramme
I det foreliggende basisbudget er der hverken udfordring med anlægsrammen eller servicerammen.
Mio. kr.
|
Vejledende fra KL
|
Basisbudget
|
Afvigelse i basisbudget
|
Serviceramme
|
1.521
|
1.500
|
21 mio. kr. i fri ramme
|
Anlægsramme
|
87
|
85
|
2 mio. kr. i fri ramme.
|
Såfremt servicerammen i det endelige budget ikke bliver fuldt udnyttet, vil forvaltningen optage en buffer svarende til mankoen, til imødekommelse af udsving i økonomien. Denne vil teknisk blive budgetlagt, så den ikke påvirker kommunens resultat (likviditet). Der er ikke tale om finansierede midler. Hæves skatten er det begrænset, hvor mange ekstra midler der kan anvendes på driften på grund af servicerammen.
De fire aftalte temaer fra forlig om delvis genåbning af budget.
Der blev aftalt 4 temaer for budgetlægningen i forlig om delvis genåbning af budget. Disse vil indgå i det planlagte forhandlingsforløb med afsæt i de politiske signaler, som bliver givet i den videre proces.
Usikkerhedsmomenter
Budgettet indeholder en række usikkerhedsmomenter:
- Ejendomsskat: Effekt af omlægning af ejendomsskat
- Årets resultat i 2023 og træk på kassen: Såfremt årets resultatet bliver dårligere end forudsat for budget 2024-2027, kan det blive nødvendigt at foretage yderligere korrigerende handlinger.
- Overførselsudgifterne: Er i vid udstrækning budgetlagt parrallelt i forhold til regeringens forudsætninger. Såfremt Rebilds udviklingen adskiller fra det forudsatte af regeringen, kan det enten medføre betydelige mindreudgifter eller merudgifter der ikke modsvares at en tilsvarende midtvejsregulering i 2024.
Bilag
1. Økonominotat.
2. Investeringsoversigt.
3. Revideret budgetproces.
4. Driftsbesparelser – Rammer (1% af serviceudgifter)
5. Driftsbesparelser – Administration (0,35% af løn)