Regeringen har nu truffet beslutning om opfølgningen for Frikommuneforsøg II, hvor Rebild har deltaget i flere af forsøgene. Flere forsøg henvises til mulig opfølgning i andet regi, hvor tidsperspektivet for lovændringer er senere end 31. december 2021, hvor forsøgshjemlerne udløber. Regeringen har derfor besluttet at søge Folketingets opbakning til at forlænge lov om frikommunenetværk for de forsøg, som henvises til opfølgning i andet regi, indtil 31. december 2022. Forvaltningen anbefaler på den baggrund, at følgende forsøg forlænges til udgangen af 2022.
Lægeattest til rehabiliteringsteammøde
Forsøget
LÆ265 er en lovpligtig lægeattest der indhentes i forbindelse med at sagen skal behandles på et rehabiliteringsteammøde. Attesten er en fremmødeattest og udfyldes af praktiserende læge. Frikommuneforsøget giver mulighed for at fravige kravet om at indhente lægeattesten LÆ265 forud for deltagelse i rehabiliteringsteammøde efter førtids- og fleksjobreformen i de tilfælde, hvor der i forvejen foreligger tilstrækkelige helbredsmæssige oplysninger. Målgruppen er personer, der skal have deres sag forelagt rehabiliteringsteamet forud for stillingtagen vedrørende fleksjob, ressourceforløb og førtidspension.
Den faglige vurdering
Frikommuneforsøget har betydet, at der kan fokuseres på udelukkende at indhente den relevante helbredsmæssige dokumentation, hvor primær behandler kan være sygehus, psykiatri osv. For borgerne har det betydet, at de ikke unødigt skal til egen læge i de tilfælde, hvor det er sygehuset der varetager behandlingen. Derudover har det givet mulighed for at anmode om de attester, der bedst muligt beskriver borgers helbredsmæssige situation.
I de tilfælde hvor egen læge inddrages, har det været muligt at anmode om den relevante attest, hvilket i mange tilfælde i stedet er en generel helbredsattest, idet egen læge her beskriver andre punkter end i LÆ265. Det har således givet en mere smidig sagsbehandling med fokus på, hvilke attester der er de rette at indhente for borger/sagen.
Fritagelse for forelæggelse af visse jobafklaringssager for rehabiliteringsteamet
Forsøget
En sygemeldt kan modtage sygedagpenge i op til 22 uger. På det tidspunkt skal retten til fortsat sygedagpenge vurderes. Vurderes borgeren fortsat uarbejdsdygtig uden at opfylde betingelserne for en forlængelse af sygedagpengene, vil borgeren have ret til et jobafklaringsforløb. Ved overgangen til jobafklaring er det et lovkrav, at man skal have sin sag behandlet på et rehabiliteringsteammøde i forhold til, hvilke indsatser der skal være i jobafklaringsforløbet.
Frikommuneforsøget giver mulighed for at undlade eller udskyde behandling af visse sager om første jobafklaringsforløb på rehabiliteringsteammøde, hvor teamet alene skal give indstilling om indsatsen. Formålet med forsøget er at sikre en mere fleksibel og individuelt tilpasset behandling af sager, der skal forelægges rehabiliteringsteamet mhp. at styrke borgerens inddragelse og give mere rum til empowerment.
Borgeren skal kunne se formålet med rehabiliteringsteamets behandling, herunder mening med at deltage på mødet. Derudover er fokus på at anvende ressourcerne til tværfaglig behandling der hvor der er behov, sådan at borgere, der alene har arbejdsmarkedsrettede udfordringer, eller hvor der allerede er lagt en tværfaglig plan, der fungerer, ikke oversagsbehandles. Derved gives plads til mere kvalitet for de borgere, der har brug for teamets indsats, for at få lagt en tværfaglig plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Endelig giver forsøget mulighed for at få iværksat en indsatsplan hurtigt, med fokus på de rigtige og tilstrækkelige indsatser ift. borgerens raskmelding eller beskæftigelse.
Målgruppen er sygemeldte borgere, der er overgået til første jobafklaringsforløb, grundet manglende mulighed for forlængelse af sygedagpengene, eller grundet at de i forbindelse med tidligere sygemelding har opbrugt ret til sygedagpenge.
Den faglige vurdering
Under frikommuneforsøget har det været sådan, at såfremt borger ønskede at få behandlet sin sag i forbindelse med overgang, eller hvis der var behov for en tværfaglig drøftelse, har sagen været behandlet jævnfør lovgivningen.
Før frikommuneforsøget betød ventetid på rehabiliteringsteammøde, at planen og igangsættelse af aktiviteter i sager med et mere uklart forløb, afventede indstillingen fra mødet, hvilket har forhalet sagsforløbet. I sager med et klart forløb var det sjældent at rehabiliteringsteamet kunne pege på nye indsatser ,og mødet bidrog således ikke med nye perspektiver.
I jobcentret er der i stedet sat fokus på overlevering og sparring i de tilfælde, hvor der sker et rådgiverskifte ved overgang til jobafklaring for at sikre, at der udarbejdes en god plan sammen med borger.
Det vurderes, at resultaterne ved at behandle sager om første jobafklaringsforløb på et rehabiliteringsteammøde har været yderst begrænsede og ikke har medført hurtigere raskmelding.
Det vurderes også, at forsøget har medført en mere smidig sagsbehandling, hvor borger ikke unødigt skal igennem et rehabiliteringsteammøde.
Ledighedsydelse – fritagelse for årlig revurdering
Forsøget
Ifølge den gældende lovgivning skal kommunen vurdere, om betingelserne for at få et fleksjob fortsat er opfyldt, når en person har fået ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Herefter skal kommunen revurdere sagen, hver gang personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder.
Grundlaget for vurderingen skal bestå af
1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene,
3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat, og
4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.”
Formålet med forsøget er at skabe en forenkling i regelsættet, så borgerne oplever sammenhæng mellem behov og tiltag.
Hensigten med forsøget er at
- Skabe større gennemsigtighed i sagsforløbet for borgerne
- Minimere borgerens oplevelse af usikkerhed om fremtidigt forsørgelsesgrundlag og dermed også øge jobfokus i forløbet
- Borgerne får tilbud på det tidspunkt, for det er relevant i deres ledighedsforløb
- Optimere medarbejdernes ressourceanvendelse ift. at støtte borgerne i arbejdsmarkedstilknytning
Målgruppen for forsøget er alle borgere, der modtager ledighedsydelse i mere end 12 måneder.
Faglig vurdering
Det vurderes at formålet med dette forsøg er opfyldt. Forsøget har medført øget jobfokus, at borgerne får et tilbud på rette tidspunkt, og der er frigivet medarbejderressourcer til netop at fokusere på dette.