Nød/fjernundervisning under nedlukning
Som foranstaltning mod coronavirus/COVID-19 er lukning af skoler og dagtilbud blevet vedtaget af Folketinget, fra den 16. marts og foreløbig frem til og med den 13. april. I den forbindelse har folketinget vedtaget bekendtgørelser for nødpasning (se sag på samme dagsorden) samt for nød/fjernundervisning. I forhold til førstnævnte - nødpasning - stilles der i lovgivningen krav om, at bekendtgørelsen udmøntes i lokalt vedtagne retningslinier. Dette gør sig ikke gældende i forhold til nød/fjernundervisning. Forvaltningen har dog vurderet, at det - den særlige situation taget i betragtning - også kan være gavnligt med en redegørelse for, hvorledes opgaven med nød/fjernundervisningen udmøntes i Rebild Kommune. Nedenfor gennemgås således en række fokusområder, som forvaltningen i samarbejde med skoleledelserne har taget udgangspunkt i.
Daglig kontakt mellem elev og skole
Minimum en gang om dagen er en lærer/pædagog fra skole/SFO i kontakt med alle elever.
Kontakten foregår på en måde, så eleverne oplever dialog og kontakt med medarbejderen samt har mulighed for at få hjælp til eller feedback på dagens skolearbejde. For de yngste indskolingselever laves der aftaler om omfang og form med forældrene, da kontakten oftest vil være via forældrene.
Kommunikationsformen afstemmes efter elevernes alder, kompetencer og funktionsniveau, men kan eksempelvis foregå via google (hangout, meet, chat, mm.), telefoniske opkald, små videoer eller andre kreative kommunikationsløsninger.
Varieret skoledag/ variation i undervisningen
Det er vigtigt, at eleverne oplever motiverende, tilgængelig og differentieret nød/fjernundervisning, så den enkelte elev lykkes bedst muligt. For at sikre en god og motiverende skoledag for eleverne, koordinerer og planlægger lærerne og pædagogerne en nød/fjernundervisnings-skoledag, som er varieret i form, indhold og aktiviteter. Der medtænkes i videst muligt omfang bevægelse, online åben skole, analog og digitalt arbejde samt varierede undervisningsformer.
Undervisning i alle fag
Nød/fjernundervisningen gælder alle skolens fag, og der undervises ud fra fagets mål under nedlukningen. Det vurderes hvilke faglige mål fra den praktisk orienterede undervisning, der kan gennemføres under nød/fjernundervisningen. Den praktisk orienterede undervisning kan udskydes til efter nedlukningen. Dog sikres det, at den undervisning/de faglige mål, der udskydes til efter nedlukningen, erstattes af undervisning i andre fag/faglige mål i nedlukningsperioden. Der gives ikke erstatningsundervisning efter nedlukningen.
Fællesskaber - sammen hver for sig
I en tid hvor alle skal blive hjemme og er afskåret fra de daglige relationer og fællesskaber, er det vigtigt, at lærere og pædagoger skaber aktiviteter og opgaver, som giver eleverne mulighed for at indgå i gode online fællesskaber.
Fælles It-platforme
Rebild kommunes skoler har gennem flere år arbejdet med udrulning af Google Suite for Education og individuelle chromebooks til alle elever fra 4. klasse - 10. klasse.
I nød/fjernundervisningen er Google Suite for Education den fælles samarbejdsplatform, hvor der kan deles og samarbejdes mellem medarbejdere-elever og elev-elev.
Alle medarbejdere kan anvende Google Suite for Education som platform for online undervisning, klasse-, gruppe- og individuelle møder med elever. Rebild kommune har sikret, at der er tilstrækkelig sikkerhed omkring arbejdet i Google Suite for Education samt indgået databehandleraftale.
AULA, Meebook, digitale læremidler mfl.
AULA anvendes til skriftlig kommunikation mellem skole og hjem, og Meebook anvendes fortsat som fælles læringsplatform.
Det er op til den enkelte medarbejder og det enkelte team at vurdere, hvilke digitale læremidler der bedst understøtter arbejdet med fagets mål.
Elever med særlige behov
Nød/fjernundervisningen tilrettelægges efter den enkelte elevs behov i den udstrækning, det er praktisk muligt.
Skolen leverer ekstra støtte til elever, som ikke får - eller som ikke kan forventes at få - den nødvendige støtte i hjemmet. I den forbindelse sikres det, at alle børn får tilstrækkelig støtte og hjælp til at sikre trivsel, udvikling og læring under nedlukningen. I nogle situationer kan den særlige støtte og hjælp gives på den lokale skole som nødpasning/ nødundervisning. Endelig foretages der minimum en gang om ugen en vurdering af alle børn og unge med særlige faglige, sociale, pædagogiske eller behandlingsmæssige behov for at sikre den rette støtte. Denne vurdering danner grundlag for i samarbejde med forældrene at beslutte det enkelte barns nødpasning/nødundervisning.
Elevernes deltagelse
Eleverne har pligt til at deltage aktivt i nød/fjernundervisningen. Skolen registrerer elevens manglende aktive deltagelse i nød/fjernundervisningen. De nøjagtige rammer omkring forventningerne til nød/fjernundervisning og syge/fraværsmelding defineres lokalt.
Supplerende undervisning
Efter nedlukningen kan skolens leder vurdere, at der for en eller flere elever undtagelsesvis er behov for at give supplerende undervisning eller faglig støtte, hvis de ikke har deltaget tilstrækkeligt i nød/fjernundervisningen eller hvis deres trivsel, læring og udvikling ikke har været tilstrækkelig under nedlukningen.
Nationale test
For de skoler, der enten selv har valgt at gennemføre, eller som er udtrukket til gennemførelse af Nationale test, anbefales det, at de venter med at gennemføre tests, indtil nedlukningen er slut.
Trivselsmåling
Hvis skolen ikke allerede har gennemført trivselsmålingen inden nedlukningen, kan skolen gennemføre den som nød/fjernundervisning. Skolen sikrer, at eleverne er forberedt på målingen, og at forældrene er klar over, at det er eleven selv, der forventes at besvare spørgsmålene.
Prøver og eksamener
Hvis nedlukningen kommer til at ligge hen over prøveterminen 2020, vil der blive sikret en løsning, så alle kan få deres eksamen og dermed grundlaget for videre uddannelse. Her vil der blive taget størst muligt hensyn til, at tiltagene ikke giver eleverne ringere vilkår, end de ville have haft i det almindelige forløb.
Forældrenes rolle
Forældrene kan ikke forpligtes på at udføre undervisningsopgaver i hjemmet under skolelukningen. Forældrene tilskyndes til i videst muligt omfang at understøtte den undervisning, som skolen gennemfører for deres børn.
Det gode skole-hjemsamarbejde
Et godt samarbejde mellem skole og hjem er altid vigtigt, men i denne situation er det særligt vigtigt, da alle oplever stort pres og står i en ny og ukendt situation. Samarbejdet mellem skole og hjem opprioriteres derfor i denne tid.
Skolens medarbejdere sikrer en koordineret adgang og informationsmængde til forældrene, for at understøtte samarbejdet omkring nød/fjernundervisning.
Lærere og pædagogers rolle
Undervisningen er flyttet fra den lokale skole til nød/fjernundervisning i hjemmet. Det er fortsat lærernes og pædagogernes ansvar at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen, herunder præsentere dagens arbejdsopgaver, hjælpe og støtte eleverne ved behov samt give dem feedback.
Teamsamarbejde - medarbejderne
Et vellykket teamsamarbejde er omdrejningspunkt for den gode nød/fjernundervisning, hvor alle elever trives, lærer og udvikles. Nød/fjernundervisningen koordineres, og der laves fælles forpligtende aftaler mellem elevernes lærere og pædagoger.
Samlet vurderer forvaltningen, at alle skolerne i Rebild Kommune arbejder fokuseret og professionelt med at få nød/fjernundervisningen til at fungere så godt som muligt for elever og forældre.