Teknik- og Miljøudvalget besluttede 10. august 2022, at der som en del af planlægningen skulle undersøges alternativer til Ny Nibevejs tilslutning i en rundkørsel ved Vestre Primærvej, alternativ 2 i kortbilag 1.
Alternativerne omfatter dels de undersøgte alternativer fra lineføringsanalysen, dels et nyt alternativ, som ikke har været undersøgt tidligere, hvor Ny Nibevej tilsluttes ved Nibevej ved rundkørslen ved Juelstrupparken, og Vestre Primærvej forlægges. Strækningen af Nibevej mellem Juelstrupparken og Vestre Primærvej nedlægges.
Projektet for Ny Nibevej er budgetlagt til 2031-2033, hvorfor høring og godkendelse af lokalplan og miljøvurdering er sat i bero. Af hensyn til planlægningen for udbygningen motorvejstilslutning ”Støvring Syd” og områderne i tilknytning hertil, er der dog behov for at få fastlagt den fremtidige vejstruktur i området.
Følgende alternativer er undersøgt:
- Alternativ 1a - Tilslutning ved Juelstrupparken, hvor Nibevej lukkes, og Vestre Primærvej forlægges til Ny Nibevej
- Alternativ 1b - Tilslutning ved Juelstrupparken, hvor Nibevej og Præstevej lukkes, og både Vestre Primærvej og Præstevej forlægges til Ny Nibevej
- Alternativ 2 – Tilslutning i en rundkørsel/signalanlæg ved Vestre Primærvej
- Alternativ 3 - Tilslutning ved Juelstrupparken, hvor Præstevej lukkes og forlægges til Ny Nibeve
De undersøgte alternativer fremgår af kortbilag 1, og de trafikale vurderinger af den nordlige tilslutning af bilag 2.
Undersøgelserne af alternativernes trafikale konsekvenser er foretaget med baggrund i modelberegninger af trafikken i 2035. I scenarie 2035 indgår en generel trafikvækst på 0,5 – 1% pr. år (afhængig af vejtype), samt fuld udnyttelse af lokalplaner og rammelagte erhvervs- og boligarealer i Støvring, herunder realisering af strukturplanens bolig- og erhvervsarealer i området mellem Ny Nibevej og Nibevej.
Modelberegningerne viser, at:
- Alternativ 1a /1b vil giver den samme aflastning af Hobrovej som alternativ 2, men en mindre trafikvækst på Vestre Primærvej (700-1.000 færre køretøjer pr. døgn).
- Alternativ 2 vil flytte trafik til Vestre Primærvej og aflaste Hobrovej.
- Alternativ 3 vil give den mindste trafikstigning på Vestre Primærvej og den mindste aflastning af Hobrovej.
I forhold til trafikafviklingen i Støvring by vurderes alternativ 1a/1b at være de mest attraktive, idet de giver samme aflastning af Hobrovej som alternativ 2, og størst prioritet til den motorvejsrelaterede trafik.
I alternativ 2 vurderes rundkørslen ved Vestre Primærvej at kunne håndtere den forventede trafikvækst frem til 2035, men løsningen vurderes at være mindre fleksibel end alternativ 1a/1b i forhold til at håndtere en vækst i trafikken efter scenarie 2035. En evt. fremtidig ombygning til signalanlæg vil betyde, at trafikken mod motorvejen skal afvikles i et venstresving, hvilket kapacitetsmæssig er mere krævende, end hvis hovedstrømmen ikke skal krydse andre trafikstrømme.
I alternativ 3 erstatter Ny Nibevej Præstevej i rundkørslen ved Juelstrupparken, og ligesom ved alternativ 2, vil hovedstrømmen mod motorvejen skulle afvikles i et venstresving, hvis/når det bliver nødvendigt at ombygge til signalanlæg. Tilgængeligheden mellem erhvervsområde og motorvej vil være mindre end ved de øvrige alternativer.
Alternativ 1a/1b vurderes bedst at kunne indpasses i strukturplanen og giver størst fleksibilitet. Alternativet vurderes samlet at være mere robust overfor både fremtidige trafikstigninger og krav i forbindelse med byudvikling.
I scenarie 2035 vurderes kapaciteten i rundkørslen ved Juelstrupparken at være ved kapacitetsgrænsen, og det vil herefter blive nødvendigt at ombygge denne til et signalanlæg. Den konkrete udformning skal samtænkes med Vejdirektoratets planer for udbygning af rampekrydsene ved motorvejstilslutningen.
Med de forventede kapacitetsudfordringer i rundkørslen ved Juelstrupparken allerede i 2025, og med de aktuelle forventninger til anlægsmidler i 2031-2033, vurderer Forvaltningen det formålstjenligt at etablere signalanlægget fra starten.
Der vurderes ikke at være væsentlige trafiksikkerhedsmæssige forskelle mellem de enkelte alternativer. Uheldsrisikoen vil afhænge af, hvilke krydsudformninger der vælges, og hvilke trafikarter der skal færdes i disse. Rundkørsler er generelt mere sikre end signalregulerede kryds, men løsningen er mindre egnet til afvikling af store trafikmængder, og cyklister føler sig generelt mere utrygge i rundkørsler.
I alternativ 2 vil den motorvejsrelaterede og bynære trafik samles i en rundkørsel/signalregulering ved Vestre Primærvej, hvor den aflastede del af Nibevej i strukturplanen vil blive brugt som adgangsvej til boligområder, institutioner mv.
I forhold til trafiksikkerhed og tryghed for især de svage trafikanter vil en løsning, hvor den motorvejsrelaterede trafik og den bynære trafik så vidt muligt holdes adskilt (alternativ 1a/1b og 3), være at foretrække, også i forhold til mulighederne for i fremtiden at løse evt. trafiksikkerhedsproblemer.
Forvaltningen anbefaler at inkludere alternativ 1a/1b i strukturplanen, og sikre nødvendigt areal i kommuneplanen, herunder udvidelse af Nibevej for senere ombygning af rundkørslen ved Juelstrupparken til signalanlæg.
Den aflastede del af Nibevej
Der er gennemført modelberegninger (scenarie 2035) af forskelle udformninger af den aflastede del af Nibevej (se bilag 3: Nibevej). Beregningerne er baseret på alternativ 2, men vurderes at være repræsentativ for de andre alternativer:
Nibevej lukkes på strækningen gennem Mastrup Ådal.
Nibevej vil øst for Mastrup Ådal skulle betjene trafikken fra Høje Støvring, og vest for Mastrup Ådal betjene trafikken fra de nye bolig-og institutionsområder. Vejstrækningen gennem ådalen vil kunne nedbygges til cykel- og gangsti, og i øvrigt tilpasses landskabet. Tilgængeligheden for biltrafikken på tværs af området, fx fra Høje Støvring, vil blive reduceret, og trafikken vil blive delt ud på Over Bækken og Ny Nibevej.
Nibevej holdes åben med de hastighedsbegrænsninger der er gældende i dag.
Trafikmængden vurderes at blive ca. 1.700 køretøjer pr. hverdagsdøgn, hvilket er lidt mindre end trafikmængden på Over Bækken. Forbindelsen vurderes primært at betjene trafikken fra de tilstødende boligområder bl.a. Høje Støvring, Buderupholm og industriområdet ved Hagensvej.
Nibevej holdes åben, men med lokal 30 km/t hastighedsgrænse og kørselsforbud for tunge køretøjer på strækningen gennem Mastrup Ådal.
Trafikmængden vurderes at blive på ca. 1.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Forbindelsen vurderes primært at betjene trafik fra de tilstødende boligområder bl.a. Høje Støvring, Buderupholm
I det fremtidige vejsystem med Ny Nibevej realiseret, vurderes den aflastede del af Nibevej ikke at være et alternativ til Ny Nibevej, men vil primært fungere som fordelingsvej til boligområderne.
Forvaltningen anbefaler, at vejen holdes åben, og afhængig af hvilke funktioner (boligområder, skole mv.) Nibevej skal betjene, kan trafikafviklingen tilpasses fx med hastighedsdæmpende tiltag og kørselsforbud for tunge køretøjer. Cyklister og skolevejen kan sikres ved etablering af cykelsti/bane.