Når en indberetning er sendt afsted, lander den hos tre betroede medarbejdere ved Rebild Kommune og hos det statsautoriserede revisionsselskab BDO. Så bliver der foretaget en vurdering af om indberetningen er inden for de emner der kan indberettes om (se punkt 3 i politikken – link herunder). Hvis ikke bliver den henlagt, og ellers går behandlingen videre.
Kommunens whistleblowerpolitik
Som en del af behandlingen foretager vi en partshøring af den ansatte eller leverandør som indberetningen handler om. I nogle tilfælde vil vi indhente yderligere oplysninger og vurderinger fra andre eksterne myndigheder eller internt i organisationen.
Når sagen er færdigbehandlet kan konklusionen for eksempel være at sagen henlægges, eller at der foretages en politianmeldelse.
Hvem behandler sagen?
Som nævnt er det tre betroede medarbejdere ved Rebild Kommune der behandler sagerne. De tre medarbejdere der er udpeget af byrådet, og har en udvidet tavshedspligt i forbindelse med disse indberetninger. Medarbejderne er:
- Chefen for Fællescenter Sekretariat
- Chefen for Center Natur og Miljø
- Funktionslederen for jura.
Hvis indberetningen handler om ledelsen ...
... er det borgmesteren der bliver orienteret, og revisionsselskabet BDO tager sig af sagsbehandlingen.