Din afgift på rottebekæmpelse vil fremover blive beregnet ud fra et fast beløb per ejendom, samt et beløb der udregnes efter antal bebyggede kvadratmeter og bliver fra årsskiftet opkrævet via en bidragsbillet, som dækker rottebekæmpelse.
Opkrævningskort i din digitale postkasse
Tidligere blev du som ejer af en ejendom opkrævet ud fra ejendomsværdien. Fra 1. januar 2025 bliver afgiften beregnet ud fra en fast afgift plus 2 arealbaserede satser, altså hvor mange kvadratmeter du har bygget på grunden – jf. Rottebekendtgørelsen, kapitel 12, paragraf 52, stk. 2 og 3.
I forbindelse med ændringen i opkrævning har Miljøministeriet ligeledes valgt at ændre på opkrævningsmodellen for rottebekæmpelse.
Opkrævningen foregår via en bidragsbillet sendt til din digitale postkasse. Er du ikke tilmeldt digitalt post, modtager du opkrævningen med fysisk post.
Er du allerede tilmeldt PBS i forhold til din hidtidige betaling af ejendomsskat, skal du ikke foretage dig yderligere, da opkrævningen vil ske automatisk. Er du ikke tilmeldt PBS, får du tilsendt et girokort omkring d. 20. januar.
Sådan beregner du din afgift
I Rebild Kommune er satsen i 2025 beregnet på følgende måde:
- Fast afgift per ejendom på 64,80 kr.
- Afgift på 0,41 kr. pr. kvadratmeter af bebygget areal fra 0 til 250 kvadratmeter.
- Afgift på 0,20 kr. pr. kvadratmeter af bebygget areal der overstiger 250 kvadratmeter.
Du kan selv beregne din kommende afgift. Hvis du har en bolig på 160 kvadratmeter og en carport med redskabsskur på 40 kvadratmeter, er din samlede bebyggelse på 200 kvadratmeter.
Omregnet betyder det, at du i 2025 skal betale 146,80 kr. pr. år i rottegebyr. (200 m2 x 0,41 kr. = 82 kr. + 64,80 kr.)
Din afgift i 2026
Med forbehold for afvigelser, forventes der en stigning i afgiften for 2026 på ca. 2 – 2,5 %.
Bidragsbillet som kopi
Er I to eller flere ejere af samme ejendom, vil hovedejer, eller den der står, først modtage en original bidragsbillet. Øvrige medejere modtager bidragsbilletten med påskriften ”kopi”.