Ældre-, Pleje- og Omsorgsudvalget har besluttet, at der hvert år laves en afrapportering på voksenhandicapområdet for tilsynsrapporter udarbejdet i det indeværende år for tilbuddene Bostøtten Solgården, Boformen Søparken og Rafus Grande. Afrapporteringen sker ultimo hvert år.
Denne sagsfremstilling omfatter tilsyn for Bostøtten Solgården.
Tilsynsrapporterne for voksenhandicapområdet er udarbejdet af Socialtilsyn Nord og indeholder socialtilsynets bedømmelse og vurdering af, om tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet og samlet set opfylder betingelserne for godkendelse (jf. §§ 6 og 12-18 i lov om socialtilsyn). Socialtilsynet belyser botilbuddets kvalitet gennem interviews med medarbejdere, leder og stedfortræder samt observationer og gennemgang af relevant dokumentation.
På baggrund af de indsamlede informationer udarbejdes en rapport, hvor Socialtilsynet vurderer kvaliteten med udgangspunkt i kvalitetsmodellen, der er struktureret ud fra otte overordnede kvalitetstemaer.
Et tilsyn kan godt indeholde mere end ét tilsynsbesøg, og det fremgår af tilsynsrapporten, hvorvidt der har været et fysisk tilsynsbesøg, på hvilken afdeling og hvorvidt det var anmeldt eller uanmeldt.
Kvalitetsmodellens 8 temaer:
1. Uddannelse og beskæftigelse
2. Selvstændighed og relationer
3. Målgruppe, metoder og resultater
4. Sundhed og trivsel
5. Organisation og ledelse
6. Kompetencer
7. Fysiske rammer
8. Økonomi
Bostøtten Solgården
Bostøtten Solgården er et kommunalt botilbud, som er godkendt til i alt syv pladser (jf. almenboliglovens §105) med støtte efter lov om social service §85. Tilbuddets målgruppe er borgere i alderen 18-85 år med sindslidelse, herunder borgere med psykiske og sociale problemstillinger, der har brug for særlig tilrettelagt støtte og omsorg i hverdagen for at udvikle sig.
Socialtilsyn Nord har d. 9. februar 2024 været på anmeldt besøg hos Solgården og vurderer, at tilbuddet fortsat kan godkendes som tilbud. Herunder vurderes det, at tilbuddet har den fornødne kvalitet, vurderet ud fra kvalitetsvurderingens otte temaer. Ved tilsynet var der særligt fokus på følgende temaer:
- Sundhed og trivsel
- Organisation og ledelse
- Fysiske rammer
Bedømmelse:
Sundhed og trivsel:
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har et relevant fokus på at sikre borgernes sundhed og trivsel, og at borgerne generelt trives. Tilbuddet arbejder med at fremme borgernes mentale sundhed gennem en anerkendende og dialogbaseret tilgang, hvor borgernes ret til selvbestemmelse respekteres. Dette indebærer, at borgernes ønsker bliver lyttet til og inddraget i beslutninger vedrørende deres hverdag i tilbuddet. Socialtilsynet vurderer også, at tilbuddets viden og indsats vedrørende borgernes fysiske og mentale sundhed er passende i forhold til deres behov, og at der samarbejdes med relevante partnere om sundhedsydelser. Desuden understøtter den pædagogiske indsats, at vold og trusler undgås.
Dog bemærker Socialtilsynet, at tilbuddet mangler tilstrækkeligt kendskab til retningslinjer og målgruppe for magtanvendelser. Socialtilsynet har drøftet dette med tilbuddet, både under tilsynsbesøg og i en efterfølgende telefonsamtale med ledelsen. Tilbuddet har i denne proces tilkendegivet, at de vil erhverve sig den nødvendige viden og kompetencer omkring retningslinjer og målgruppe for magtanvendelse.
Organisation og ledelse:
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har en fagligt kompetent og ansvarlig ledelse, som har visioner og strategier for tilbuddet. Medarbejderne beskriver ledelsen som tilstrækkeligt tilstede, og socialtilsynet vurderer, at ledelsen udviser stort engagement i tilbuddet og har tillid til medarbejderne. Ledelsen deltager i ledernetværk på tværs af kommunen, hvor der indgår ekstern supervision samt nedsættes arbejdsgrupper i samarbejde med psykiatrien. Derudover vurderes det, at tilbuddet drives både fagligt og økonomisk forsvarligt, og at ledelsen sikrer strategisk udvikling samt ekstern supervision til medarbejdergruppen fire gange årligt.
Dog bemærker socialtilsynet, at tilbuddet ikke har sikret en hensigtsmæssig brug af ikke-fastansatte medarbejdere. Dette konstateres, da ikke-fastansatte medarbejdere, når de arbejder alene, ikke har tilstrækkelig adgang til relevante informationer om borgerhistorik, funktionsniveauer og indsatsmål. Socialtilsynet har drøftet dette med tilbuddet, og i denne proces har tilbuddet tilkendegivet, at de fremadrettet vil sikre, at alle ikke-fastansatte medarbejdere får adgang til nødvendig viden gennem tilbuddets dokumentationssystem og ved udarbejdelse af "vikarmapper".
Fysiske rammer:
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet understøtter borgernes trivsel og udvikling. Tilbuddet omfatter private lejligheder i almennyttigt
boligbyggeri samt en fælleslejlighed med en rummelig stue, fælleskøkken, samtalerum og personalekontor. Tilbuddet er beliggende
i udkanten af en mindre by med gode muligheder for udeliv og sociale aktiviteter. Borgerne i tilbuddet har let til
diverse sundhedsydelser, da både læge, tandlæge og sundhedscenter findes i nærområdet. Tilbuddets design, faciliteter og
omgivelser vurderes velegnede til tilbuddets målgruppe, og de fysiske rammer tilgodeser borgerens interesser, behov og rettigheder i forhold til
trivsel, ret til privatliv samt mulighed for dannelse og/eller opretholdelse af sociale netværk. Socialtilsynet bemærker også, at der i
indretning af både fælleslejlighed og borgernes egen lejlighed, er der taget højde for borgernes specielle behov.
For nærmere detaljer henvises til tilsynsrapporten, der er vedlagt som bilag.