Hjemmeplejens udfordringer
Det organisatoriske servicetjek viser udfordringer i hjemmeplejen, som består af:
- Det nære sundhedsvæsen og en øgning i kompleksiteten og deraf behov for nye kompetencer i hjemmeplejen. Opgaver efter Sundhedsloven fylder 43% af opgaverne i hjemmeplejen.
- Rekrutteringsudfordringer på Sosu-området.
- En stigning i sygefraværet i hjemmeplejen. Fraværet ligger på mellem 8 og 10 pct. og har været stigende de sidste 12 måneder.
- En stigning i personaleomsætningen det sidste år i alle tre hjemmeplejegrupper.
- Pres på ledelsesressourcer. Ledernes opgaver omhandler i stor grad drift, hvilket i en presset organisation ikke frigiver meget tid til ledelse - både faglig og personaleledelse. Det er vigtigt at skabe rammer for ledelse, og disse rammer er ikke til stede i den nuværende organisation, pga. manglen på medarbejdere og det stigende antal af borgere og mere komplekse opgaver.
Disse udfordringer har også haft indflydelse på økonomien i hjemmeplejen.
Ovenstående viser et billede af en hjemmepleje under pres og med en række udfordringer, som skal tages hånd om for at nå ambitionen om, at skabe Nordjyllands bedste hjemmeplejen.
Hjemmeplejens udfordringsbillede understøttes endvidere af nylig indsamlet data vedrørende social kapital i alle tre hjemmeplejegrupper. Sundhedsudvalget orienteres om resultaterne herfra på udvalgsmødet.
Nuværende organisering
Hjemmeplejen er for nuværende, og har siden 2016, været organiseret i tre hjemmeplejegrupper, med afsæt i en optimal geografisk placering.
- Hjemmeplejen Øst med ca. 35 faste medarbejdere, der har adresse og kører ud fra Terndrup Ældrecenter.
- Hjemmeplejen Vest med ca. 55 faste medarbejdere, der har adresse og kører ud fra Støvring Ældrecenter.
- Hjemmeplejen Syd med. ca. 50 faste medarbejdere, der har adresse og kører ud fra Haverslev ældrecenter.
Herudover har hjemmeplejedistrikterne et antal timelønnede medarbejdere.
Antal borgere i distrikterne - opgørelse uge 37 2021.
- Syd: 191
- Øst: 216
- Vest: 192
- I alt: 599
Hver hjemmeplejegruppe har en leder, som har den direkte ledelse af alle medarbejderne, både det faglige ansvar og personaleansvar. Lederne referer til centerchefen for Center Pleje og Omsorg.
Der er tilknyttet to planlæggere i hhv. distrikt Øst og Syd, og distrikt Vest har tilknyttet tre planlæggere, da alle hjemmeplejens nattevagter er placeret her.
Planlæggerne har ansvaret for planlægning af kørelister til medarbejderne, ligesom de står for akut dækning ved fravær. Planlæggerne har desuden også opgaver som f.eks. ansvarlige for elevområdet, beklædning, oplæring af nye medarbejdere og tovholder i Nexus. Oplevelsen er, at planlæggerfunktionen er sårbar og udfordret.
Lederne af hjemmeplejegrupperne har ansvaret for langtidsplanlægning herunder sommerferieplanlægning og opfølgning på diverse driftsopgaver.
Sygeplejen er organisatorisk adskilt fra hjemmeplejen. Den komplekse sygepleje varetages af udekørende sygeplejersker i tæt samarbejde med social- og sundhedsassistenter fra hjemmeplejen.
Inspiration fra andre kommuner
Der er søgt inspiration i andre kommuner og medarbejdere fra forvaltningen samt repræsentanter fra hjemmeplejens ledelse var i juni 2021 på inspirationsbesøg hos hhv. hjemmeplejen i Jammerbugt og Mariagerfjord Kommune.
Særligt Jammerbugt Kommunes organisering af hjemmeplejen og deres erfaringer og tilsvarende udfordringer er brugt i forvaltningens forslag til organisering i Rebild Kommune. Notat med beskrivelse af organiseringen i Jammerbugt Kommune og erfaringer herfra er beskrevet i vedlagte bilag 1.
Ny model for organisering af Rebild Kommunes hjemmepleje
På baggrund af ovenstående udfordringsbillede i hjemmeplejen, har forvaltningen udarbejdet følgende forslag til en ændret organisering af hjemmeplejen i Rebild Kommune, som vurderes at kunne imødekomme ovenstående udfordringer.
Ved den nye organisering foreslås det at placere de tre hjemmeplejegrupper på den samme lokation i kommunen, så alle hjemmeplejens medarbejdere møder ind og kører ud fra det samme sted i kommunen.
Se bilag 2 for illustration af forslag til ny organisering.
Hjemmeplejen skal stadig være delt i de tre grupper med hver deres distrikt og område i kommunen, og stadig have deres egen leder og egne planlæggere.
Det vil betyde at de tre ledere kommer til at have kontor i samme bygning, og derfor tættere daglig kontakt og sparring. Ligeledes betyder det, at planlæggerne kommer til at have kontor i samme bygning og tættere daglig kontakt, sparring og kan hjælpe hinanden.
Det forslås yderligere, at planlæggernes ekstra opgaver, som beskrevet i ovenstående er f.eks. elevansvarlige og beklædningsansvarlige, skal ligge hos andre. Det vil betyde, at planlæggerne har flere ressourcer og mere ro til at udarbejde kørelister og sørge for dækning ifm. fravær. Der vil i den ændrede organisering være to planlæggere i hver hjemmeplejegruppe.
En række af de opgaver, som tidligere har været ved planlæggerne forslås i stedet løse af en uddannelses- og kvalitetsmedarbejder som ligeledes har base på den samme lokation og som servicerer alle tre hjemmeplejegrupper.
Placering af den samlede hjemmepleje skal være så optimal i forhold til kørsel som muligt, idet det skal undgås så vidt muligt at skabe unødig og for meget kørsel. Forvaltningen vil undersøge mulighederne for en intern løsning på kommunens eksisterende matrikler.
Der vil i den nye organisering af hjemmeplejen være det samme antal medarbejdere som i den nuværende.
Hvad kan den nye organisering understøtte?
Forventningen til ovenstående organisering af hjemmeplejen er at der kan drages de samme erfaringer og indhentes de samme fordele som det ses i Jammerbugt Kommune.
Her fremhæves særligt:
- Synlig ledelse
- Lederne kan hjælpe og sparre med hinanden
- Optimal udnyttelse af planlæggernes ressourcer
- Planlæggerne kan hjælpe hinanden i forbindelse med udfordringer på kørelisten - optimal drift færre vikartimer
- Bilparken er placeret samme sted, hvilket optimerer ressourcer der skal bruges på service af bilerne.
- Medarbejderne, herunder både assistenter og hjælpere, planlæggere og ledere, kender hinandens områder, og kan derved lettere tage over ved fravær og andre udfordringer.
Organiseringen vil således give en mere optimal udnyttelse af vores ressourcer og skabe en mere bæredygtig og fremtidssikret hjemmepleje, samt gøre medarbejderne i stand til at løse deres kerneopgave på allerbedste vis.
Det er således forventeligt, at organiseringen vil styrke arbejdsmiljøet for medarbejderne, og dermed også skabe endnu bedre forudsætninger for kommunens indsats med rekruttering og fastholdelse.
En anden løsning
Hvis ikke hjemmeplejen får ændret organisering, som beskrevet ovenfor, vil det være nødvendigt at understøtte ledelsen på anden vis. Det vil således være nødvendigt med ekstra medarbejderressourcer og ekstra ledelsesunderstøttelse i hver af de tre hjemmeplejegrupper.