Omfartsvej syd for Støvring
Indkaldelse til ideer og forslag til planlægning af omfartsvej syd for Støvring
Rebild Kommune ønsker at etablere en ny omfartsvej syd for Støvring by. Vejen har til formål at aflaste den eksisterende Nibevej og Buderupholmvej.
I forbindelse med projektet udarbejdes der lokalplan, kommuneplantillæg og miljøvurdering.
Som del af arbejdet afholdes der er en høring, hvor alle interesserede opfordres til at komme med ideer og forslag til planlægningen og indholdet i den kommende miljøvurdering.
Høringsperiode er fra den 30. marts til 24. april 2022
Der afholdes åbnet hus om projektet torsdag d. 7. april fra kl. 15:00 til 19:00 på Støvring bibliotek Grangårdsvej 13a, 9530 Støvring
Læs mere i idéoplægget, udkast til afgrænsningsnotat for miljøvurdering samt ansøgning herunder.
Vedlagte dokumenter
Høringssvar
Ingen rolle
-
Ønsker man i projektet er opmærksom på hvordan tilkørsel fra Buderupholmvej 40A og 40B samt nr. 44 kommer til at ske.
-
Jeg vil forså en dialog med os der. Liver påvirket af omfartsvejen.
Stor frustration over at jeg som alm. Borger Ikke bliver hørt.
Ved mere trafik forbi min ejendom, hvor jeg i forvejen er meget påvirker af den trakt der er lavet af trafikstøj. Når jeg skriver trakt er det fordi der nu er lavet støjvold på hver side af min ejendom, så støjen kan kun komme ind der. Da jeg kontakter kommunen for dialog, var svaret “ hvad vil du have ud af dit opkald”
Dybt uprofessionelt.
Jeg vil forslå der kommer cikader fra ny omfartsvej mod Støvring.Som kommune ville jeg ønske at blive lyttet til og dialog om udbredningen når I tilføre støj.
Målinger efter projektet er etableret så det er fakta baseret tal.Hvad med indkørsel til min ejendom, jeg oplever i forvejen farlige situationer, da der bliver kørt med en enorm hastighed. Kunne være god service at informere omkring det
-
Det bør overvejes at tilslutte omfartsvejen ved rundkørsel Juelstrupparken fremfor at etablere ny rundkørsel ved Vester Primærvej. Både bedre trafikafvikling og reduceret støj i fht. boligkvarteret ved Vester Primærvej må kunne være positivt resultat af denne ændring.
Det bør belyses om hvilke støjreducerende foranstaltninger, der kan etableres langs omfartsvejen aht. den bebyggelse, som i dag ligger i et meget roligt område. -
Jeg er imod det nuværende hovedforslag om Ny Nibevejs linjeføring af mange årsager. En af dem er, at den vil blive markant dyrere end dén oprindelige linjeføring, som lå offentligt tilgængelig for blot et par år siden. I en kommune der rammes af store besparelser og har svært ved at give den nødvendige pleje til ældre- og handicapområdet, har jeg som borger meget svært ved at se, hvordan det kan retfærdiggøres, at vi bruger pengene som kan holde vores forældre og bedsteforældre i live på at lave en endnu længere vej syd om Støvring planlagt. Det får mig til at stille spørgsmål til om det nye byråd overhovedet har sat sig ind i kommunens budgetter tilstrækkeligt, inden de træffer dens slags beslutninger.
En anden årsag til at jeg er imod den nuværende linjeføring er, at jeg som ejer af en berørt ejendom er blevet ført bag lyset, da jeg købte ejendommen for blot et par år siden. Jeg købte ejendommen velvidende om, at Ny Nibevej vil være i området. Jeg tog naturligvis linjeføringen med i mine overvejelser ift. købet, men når man på blot et år beslutter sig for at flytte en linjeføring uden at lytte til de berørte borgere, så kan I, som embedsmænd og folkevalgte politikere, i mine øjne ikke sige, at I opfylder jeres forpligtelser om at have borgerne in mente. Jeg er ikke blevet hørt i dialogen på trods af at den nye linjeføring vil komme til at påvirke min ejendoms værdi, min families leveevne og forøge vores helbredsrisici. Der er videnskabeligt evidens for at øget trafikstøj forhøjer risikoen for hjerteproblemer, og det er noget jeg er DYBT bekymret for som en datter af en familie med arvelige hjertesygdom. Vi kan ikke komme uden om, at flere accelerationer kommer til at skabe mere støj, og det vil der naturligt komme med en rundkørsel mellem Ny Nibevej og Hobrovej. Netop accelerationer fra rundkørsler var årsagen til at jeg måtte finde en ny bopæl, da det giver mig nætter, hvor jeg vågner pga. støjen badet i koldsved og med et hjerte er ved at dunke ud af brystkassen. Jeg forventer, at I som kommune rent faktisk kommer ud og måler støjen i de berørte områder frem for blindt at stole på computersimuleringer. Desuden finder jeg det uacceptabelt, at I til jeres åbent hus bilder folk i Rebild ind, at en ny linjeføring vil nedbringe støjen på Hobrovej, når det helt åbenlyst er forkert. Den forøger støjen.
En tredje årsag var et ønske om at være bosiddende i en kommune der værdsætter naturen. Men det gør kommunen tydeligvis ikke længere, når I vil hellere nedlægge fredskoven på Hobrovej 180 end at skulle stå ved de oprindelige tegninger, som flere lodsejere har truffet livsvigtige beslutninger på baggrund af. Det virker utroligt respektløst at ødelægge de naturlige udbredelsesområder, når der er andre brugbare trafikale alternativer.
Jeg ønsker, at når de oprindelige tegninger ikke længere, at kommunen undersøger alternativet til hovedforslaget yderligere, da det vil kunne formidle den dårlige situation, jeg står i som husejer i området. Forhåbentlig vil I kunne finde ud af, at man i virkelighed kan lægge linjeføringen tættere på svinegården end det nuværende hovedforslag og tilhørende alternativ. Grisene er jo ligeglade med om vejen kommer tættere på - det er os husejere, hvor vejen kommer til at gå i baghaven bestemt ikke. Det kommer til at gå ud over vores levevilkår og helbred. Alternativt er I velkomne til at købe min ejendom.
Men lytter I overhovedet til os som borgere? Er I ikke forpligtede som embedsmænd og folkevalgte politikere til at lytte på os som borgere, når vi fortæller jer noget? Linjeføringen har været i høring før, og der har jeg også sendt et høringssvar. Det skete der ikke noget ved sidste gang. Jeg håber inderligt, at I vil tage høringssvarene til efterretning denne gang. Som borger i kommunen har jeg bekymringer, som jeg meget gerne vil i dialog med jer om. Så min bøn er denne gang; kom ud og tag en snak med os berørte borgere.
-
Når der i referater på kommunens hjemmeside snakkes om projektet “Ny Nibevej” står der ofte, at alle berørte lodsejere ville blive/er blevet kontaktet, fordi kommunikation var af høj prioriteret.
Hvad er en berørt lodsejer? Er det udelukkende én, hvis jord bliver direkte berørt af Ny Nibevej, eller er det også borgere, som kommer til at bo med en ny hovedvej i baghaven?
Vores ejendom, beliggende på Hobrovej 179, mener jeg bliver meget påvirket af projektet!Særligt med hovedforslaget, som er valgt i skrivende stund, vil vores ejendom blive meget berørt af vejen.
Jovist vil Porthusvej blive lukket fra Hobrovej og koblet på Ny Nibevej ikke så langt fra, hvor skellet er på marken ind mod Porthusvej (Asger Rahbek Hansen sagde det til os, da vi spurgte hvad der ville ske med Porthusvej), men jeg vil stadig skulle høre på biler der accelerer i stedet for at bilerne bare kommer kørende forbi i jævn hastighed.Derudover vil der komme mange flere biler i nærheden af vores ejendom, hvis Ny Nibevej opføres med den linjeføring der er valgt i øjeblikket. Dette vil selvsagt resultere i mere støj på vores ejendom. Selvom lyden teoretisk set ikke vil komme til at overstige de 58 dB, som er den grænseværdi miljøministeriet har valgt, er jeg meget spændt på, hvad den bliver i virkeligheden. Der er stor forskel mellem teori og praksis! Og ofte har jeg oplevet, at teorien får tingene til at lyde meget bedre, end hvad der er i praksis - og det tror jeg også er tilfældet i forhold til Ny Nibevej.
Ifølge WHO og deres analyse fra 2018, Night Noise Guidelines for Europe, bør larmen om natten ikke overstige 40 dB for at beskytte de mest udsatte grupper; børn, kroniske syge og de ældre. Dette er en stor faktor, som var med i mine overvejelser, da jeg blev enig med min kone om at købe denne ejendom. Særligt fordi vi købte ejendommen her for, at vi kunne blive gamle på vores drømme ejendom - eller i hvert fald det den var, da papirerne blev underskrevet i maj 2020.
Da der til åbent hus blev spurgt, hvorfor politikerne ikke bare holdt fast i den oprindelige linjeføring var det med flere svar, men de hovedpointer jeg hørte var; 1) på grund af de nye udstykninger, 2) fordi politikerne har valgt noget andet, og 3) på grund af de mange tilflyttere.
For en tilflytter virker det bare som om, at man i Rebild Kommune følger Jens Otto Krags citat: “Man har et standpunkt til man tager et nyt”. Både med hensyn til linjeføring og hvilke berørte borgere der skal tages kontakt til. Som borger med Ny Nibevej i bunden af haven finder jeg det meget mærkeligt, at jeg ikke er blevet kontaktet.Flere beboere på Høje Støvring, som jeg har været i personlig kontakt med, har også sagt, at de synes det er for dårligt, at når der har været snak om den oprindelige linjeføring for Ny Nibevej så længe, at så må de, som køber grund på Høje Støvring undersøge de planer der allerede foreligger. Hvis ikke de har undersøgt de eksisterende planer, så skal det ikke gå ud over dem, som laver sit eget forarbejde grundigt.
Jeg håber at I, politikere, læser og forstår min bekymring og irritation som borger. Jeg håber også, at I vælger at komme ud til os før I gør noget endeligt.
Min absolutte foretrukne linjeføring er den oprindelige. Hvis I vil lave vejen en smule kortere, end den linjeføring der er valgt nu, er I mere end velkommen til at købe min ejendom. Alternativt synes jeg, at en god mulighed er, at lade Ny Nibevej gå endnu sydligere, og dermed lade vejen komme til at gå endnu tættere på grisefarmen beliggende Hobrovej 187. -
Jeg forstår ikke at man vælger at bruge så mange penge på et projekt, når der er vigtigere emner de kan bruges på, ex en ny/bedre skoler i kommunen, og vedligehold af det i forvejen trætte vejnet og eksisterende skoler.
Som jeg forstår det så har man endnu ikke et overblik over hvad projektet ender ud med at koste. Flere kommuner udskyder eller hest stopper nye vejprojekter, da blot udgiften til asfalt er steget med 60-80%
Skulle man bruge pengene nogenlunde fornuftigt, så skulle man lave projektet fra Hobrovej og mod buderupholm, også vente med resten af ny nibevej til at der er lavet bedre/nye skoler og man har fundet ud af hvad man vil bruge jorden til, for det giver da ingen mening at skære evt. kommende byggegrunde igennem med en ny bred vej.?
Rebild kommune vil gerne være klima Rebild, det opnår man bestemt ikke ved at anlægge endnu en stor vej gennem naturskønt område med ex både rådyr, harer og landbrug.
Det undrer mig også at man har fjernet det stykke jord bag ved præstevej 72 der skulle have været rekreativt område? Det har tidligere været med i planerne men på mystisk vis forsvundet? Og er i den nye plan blevet til erhvervs grund – hvad er grunden til det?
Jeg har kommentarer til punkterne i ” Afgrænsningsnotat – Vejprojekt syd for Støvring”
Støj – Der vil også EFTER anlægsfasen være mere støj for de omkringliggende ejendomme, dette punkt skal også belyses – det er ikke KUN i anlægsfasen,
Støjvold punktet er blevet fjernet med begrundelsen at den først opføres når/hvis der bliver byggegrunde, det bør man se på igen.
Luftkvalitet – Dette punkt er sat som ”Ikke relevant” Det er da i yderste grand relevant, da man i dag IKKE har en stor vej, men skøn fredelig natur, så forskellen vil være stor for de omkring liggende ejendomme. -
Det virker uhensigtsmæssig at skabe mere trafik på over bækken og vestre primærvej som i forvejen er tungt belastede. Som andre nævner virker det umiddelbart som en bedre løsning at koble den nye vej på Juelstrup parken og lade den øgede trafik ske i industriområdet i stedet for tæt på beboelsesområderne.
-
Ny Nibevej – eller vejprojektet syd for Støvring
Rebild kommune ønsker at etablere en ny omfartsvej syd for Støvring by.
Hvorfor overhovedet etablere en ny omfartsvej blot fordi det gennem årtier har været besluttet? Og hvorfor overhovedet etablere en ny omfartsvej når kommunen på nuværende tidspunkt endnu ikke har taget stilling til, hvordan området syd for Støvring by skal anvendes i fremtiden? Det kan jo vise sig at være et helt forkert projekt?
Hvorfor ødelægge bevaringsværdig natur for et stykke vej? Der er tværtimod brug for at vi tager hensyn til naturen og giver naturen mere plads. Vejprojektet handler også om at beskytte og bevare den unikke natur omkring Støvring Ådal. Uanset linjeføring vil vejprojektet påvirke arealer underlagt Naturbeskyttelsesloven.
I afgrænsningsnotat udarbejdet for kommunen af MOE A/S fremstår
”Det kan ikke afvises, at projektet vil påvirke Natura 2000 området eller dets udpegningsgrundlag”. Notatet henviser til ”Bilag IV-arter - beskyttede arter efter EU's naturbeskyttelsesdirektiver”
Bilag 4 er arter, der er beskyttet efter EU´s naturbeskyttelsesdirektiver. Reglerne indebærer, at myndighederne skal sikre sig, at de ikke tillader eller planlægger aktiviteter, der kan skade dyrenes yngle- eller rasteområder.
Det fremgår desuden af notatet at vejføringen vil få negativ indflydelse på vandforløbets funktion i Mastrup Bæk.
”På en kortere strækning vil der i forbindelse med vejen skulle rørlægges et kortere forløb af Mastrup Bæk, der både er omfattet af naturbeskyttelses- og vandløbsloven. Vandløbet er også længere opstrøms omfattet af statens vandområdeplaner 2021-2027. Projektets indvirkning på den økologiske tilstand i Mastrup Bæk både under anlæg og drift vurderes i miljøkonsekvens rapporten”.
Endelig er der økonomien. Ingen kender de totale omkostninger for vejprojektet. Ved at droppe vejprojektet kan Rebild kommune frigøre mellem 60 og 120 millioner kroner. Pengene kunne i stedet anvendes til at styrke indsatser for klimaet, naturen og miljøet. Klimarenovering, nye klimavenlige institutioner, trafiksikre skoleveje, indsats for rent drikkevand samt styrke og gøre plads til mere natur.
Lad klima, natur og miljø vinde – drop vejprojektet Ny Nibevej.Med venlig hilsen
Bitt Juul Jensen og Bent Skovgaard Olsen Nordre Skovvej 13, 9520 Skørping. -
Indledningsvis kan det undre, at den alternative linjeføring syd om Porthusvej overhovedet er kommet i spil som en del af denne høring. Kommunens egne rådgivere MOE Tetraplan har i notat dateret 11. februar 2022, som var bilag til Byrådets behandling af sagen den 24. marts 2022, skrevet følgende anbefaling: ”Det anbefales ikke at der arbejdes videre med en placering af vejen, der ligger syd for Porthusvej, da løsningen vil indeholde for mange ulemper i forhold til en linjeføring nord for Porthusvej, uden at tilbyde egentlige fordele.”
På den baggrund er det vanskeligt at forstå, hvordan man politisk kan godkende at at en linjeføring syd for Porthusvej skal undersøges som alternativ. Endvidere behandler det fremsendte høringsmateriale alternativet meget begrænset – som om det lige var noget der kom med i sidste øjeblik. Men til hvilken gavn? Det virker ikke seriøst på nogen måde, men skaber blot større usikkerhed for os der bor i området.
En linjeføring syd for Porthusvej vil medføre et stort indgreb i et sammenhængende naturområde. Det vil udgøre en stor risiko for påkørsel af vilde dyr i området, og begrænse dyrearternes naturlige vandring mellem de små skove i området. Det vil være rådyr, grævling, ræv, egern og skovmår der udsættes for påkørsel, når de krydser den nye vej ved den alternative linjeføring syd for Porthusvej. Dyrene bevæger sig i et relativt stort område. Netop på denne del af strækningen grænser anlægget op til fredsskov og Natura 2000 område.
Her fremgår det jo også af det fremsendte afgrænsningsnotat, at ”det ikke kan afvises, at projektet vil påvirke Natura 2000 området eller dets udpegningsgrundlag”. Dette bør man forholde sig til i valg af linjeføring.
Angående trafikstøj vil vi i Lundehusvej nr. 5 uden tvivl få væsentlige gener fra både nord og vest døgnet rundt på grund af den korte afstand til linjeføringen syd om Porthusvej. Det vil forringe ejendommens herlighedsværdi væsentligt, ligesom vi er bange for at trafikstøjen vil påvirke vores dagligdag og livskvalitet.
Ud fra det fremsendte materiale kan vi ikke få øje på nogle positive konsekvenser af den sydlige linjeføring. Umiddelbart er det faktisk lidt svært at forstå, hvorfor alternativet er taget med, når de negative konsekvenser for landskab, flora og fauna – samt ikke mindst økonomisk - er så markante.
Derfor anmoder vi Byrådet om at tage den eneste rigtige beslutning – at vælge linjeføringen i hovedforslaget nord for Porthusvej.
-
Høringssvar fra beboerne på Præstevej 74 angående etablering af Ny Nibevej
Støjgener og støjvold
Som påpeget i et tidligere høringsbrev er vi meget bekymrende i forhold til støjgener vejen medfører. Vi mener stadig, at vi mangler en beskrivelse om støjvolde ved eksisterende boliger.Vi har derudover tænkt meget på, hvordan vi kan forbedre livskvaliteten på vores ejendom, når den nye linjeføring kommer. For eksempel vil det stykke grusvej, som ligger op til vores grund være et godt sted at plante et læbælte, som kan afskærme for lys-og lydgener fra vejen. Vi håber under fordelingen af evt. jord, at der er mulighed for at dette lille stykke vej kunne tilfalde os, så vi kan få arealet til vores ønskede læbælte.
Byen vokser for hurtigt til projektet
Det er tydeligt, at Støvring er en by i udvikling, den vokser hurtigt, og måske endda også for hurtigt ift. den valgte linjeføring.
Da man i slutningen af 2020/start 2021 kom ud med de nye linjeføringer, var begrundelsen at Linjeføring 1 var blevet for begrænsende for Støvrings byudvikling.
Hvis man venter for længe med etableringen af linjeføring 3, er vores bekymring at denne også bliver for begrænsende, hvorfor de mange millioner projektet koster kan være brugt forgæves.
Vi stiller derfor spørgsmålet: Er det så overhovedet den rigtige linjeføring for byens hastige udvikling?Vi byder på kaffe
Vi er endnu engang klar til et besøg fra Byrådet og andre projektansvarlige, så I kan se nærmere på området omkring Præstevej 74. Dette besøg kan arrangeres i samarbejde med andre pårørte lodsejere, så man får indblik i naturen og området for projektet.Hilsen
Anders Overgaard Christensen og Julie Franck Enemark
Præstevej 74 -
se vedhæftet
-
Høringssvar fra Hulvejens Grundejerforeningen til miljøvurdering ifbm. etablering af Ny Nibevej.
I henhold til at denne høringsperiode og Foroffentlighed omhandler planlægning og indholdet til den kommende miljøvurdering. Så vil vi i vores grundejerforening forholde os til det grundlag der ligger foran beslutningerne omkring selve tilslutningen.
Trafiktal og usikkerheder
Der ligger forud for politikernes beslutning om tilslutning til Vestre Primærvej en digital trafikberegning der kigger på trafikstørrelse og fordeling over tid. Altså en indikativ størrelse, som man herefter skal ind og tolke på som trafikplanlægger.
Vi har på et møde i kommunen d. 4. April 2022 været inviteret forbi til en snak om processen indtil nu og frem i projektet. Her bemærkede og omtalte vi usikkerhederne på trafikmodelberegningerne og har sidenhen fået en redegørelse fra rådgiveren for hvordan brugen af disse beregninger er i praksis;“Det er rigtig svært at sige noget konkret om de forventede usikkerheder på tallene. Det afhænger meget af modellens kalibrering, nettets kompleksitet og trafiksituationen på den pågældende strækning. Modelberegninger giver et overordnet billede af trafikkens forventede fordeling og størrelsesorden, men ikke præcise angivelser af trafikken et bestemt sted. Som udgangspunkt er kortene derfor også arbejdsredskaber, der kræver en tolkning af en trafikplanlægger, og ikke noget som borgere eller andre udenforstående bør kigge på, hvis der er fare for at de overtolker budskabet.
På Vestre Primærvej er de trafikale ændringer ikke meget store, ligesom trafikken i modellen udgøres af en række forskellige bidrag. Usikkerheden kan derfor være relativt stor på de viste tal. De vil med rimelighed kunne afrundes til hele 250 eller 500, men så er der risiko for at der pludselig er 500 biler et sted og 0 biler i forlængelse af, hvilket heller ikke er hensigtsmæssigt.”Det er altså almindelig praksis ifølge rådgiveren at tolke på trafiktallene.. Det er interessant at kigge på de her trafiktal som et grundlag for en beslutning, når de i meget høj grad har store udsving i kvalitet, er usikre og i nogle tilfælde er decideret mangelfulde.
Se vores kommentarer og sammenligning af de fremskrevne trafiktal i vedhæftede bilag “Trafiktal Ny Nibevej.pdf”Miljøvurdering eller belastning
Det nye forslag om tilslutning til Vestre Primærvej tilføjer i udgangspunktet en ekstra rundkørsel til vejnettet få 100 meter fra en allerede etableret fordelingsnøgle. Med en ekstra rundkørsel tilføjes også en stor portion nedbremsninger, tilsvarende ekstra accelerationer, partikudledning og emission. Vil vi miljømæssigt stå bedre med to rundkørsler? Og hvad er prisen?
Resultatet vil også blive flere biler indenfor 50 meter til vores boligområde og selvsagt en tilføjelse støjmæssigt, til et ikke i forvejen skønt billede med Ambercon larmende i baghaven.
Teoretisk set vil den nye vej ikke overstige de 58db som Miljøminiseriet synes er rart at lytte til, men der er lang vej fra teori til praksis og fra pludselig larm til konstant summen, hvorfor vi også har en parallelt behandlet sag med støjgener fra vores erhvervsnaboer, hvor støjgrænsen for ”Ekstern Støj fra virksomheder” i øvrigt er lave 40db. En teoretisk støjberegning tager i det eksempel ikke omkringliggende støjgener og faktorer med i beregningen og vi må anmode om, at man forholder sig til en sådan beregning i praksis, da VVM redegørelsen skal vurdere støjbelastning på boliger, så det er muligt at rundkørslen - på grund af accelerationer, støjer mere end 58 db hos de tætteste beboere. Vi skal blot bede om at det bliver undersøgt.I Hulvejens Grundejerforening antager vi, at det i foroffentligheden og den egentlige høring i processen vil forblive et fornuftigt og godt samarbejde med et højt kommunikationsniveau. Også selvom indholdet fremstår som en allerede truffet afgørelse, hvor det er svært som borgere, at have større tiltro til at eventuelt input vil indgå med nogen vægt.
-
Efter at have læst oplægget til ny omfartsvej syd om Støvring har vi følgende kommentarer, som vi håber Rebild kommune vil tage til efterretning og have med i overvejelserne omkring det videre forløb.
Støvring er i vores optik en by med en enestående beliggenhed omgivet af fantastisk natur, hvilket vi der bor her, sætter rigtig meget pris på. Med den præsenterede linjeføring vil Ny Nibevej føres meget tæt på både den unikke natur og dyreliv i den sydlige ende af byen, samt eksisterende boligområder. Med den byudvikling der har været i de senere år, er det heller ikke svært at forestille sig, at den foreslåede linjeføring inden for kort tid, kommer til at stoppe udvikling mod syd, da den allerede vil være tæt på bebyggede områder. Man vil herved stå med samme problem, som vi står overfor nu med børn, som skal krydse den ikke trafiksikre Nibevej mod skole og fritidsaktiviteter, pga. den manglende over- eller underkørsel mod Højdedragets stisystem.
Hvis der skal arbejdes med en Ny Nibevej, vil vi derfor opfordre til, at der i stedet forfølges en linjeføring længere mod syd, som eksempelvis linjeføring 4. Denne vil i højere grad følge eksisterende veje, samt sikre større afstand til den fredede natur omkring Mastrup Ådal, eksisterende og fremtidig bebyggelse, hvorfor den må anses som betydelig mere fremtidssikret.
-
Vi foreslår, at man helt lader være med at bygge Ny Nibevej. Mastrup Ådal gennemskæres allerede af den eksisterende Nibevej, så hvorfor ødelægge den fredede § 3-ådal med endnu en dæmning? Sammenhængende natur er vigtig, for at fredede dyr som oddere, padder og krybdyr har en biotop.
Beboerne i Buderupholm vil meget let kunne tilgodeses ved at omlægge Porthusvej med et af de skitserede vejforløb, hvorefter trafikken kan ledes ad Hobrovej til enten Støvring eller via Nibevej til motorvejen. Hastigheden på Nibevej er allerede nedsat til 60 km/t i ådalen og kunne uden videre reduceres yderligere til 50 km/t. Dette tiltag ville også kunne reducere CO2-udledningen.
De nuværende beboere langs den påtænkte Ny Nibevej har valgt at bosætte sig i landlige omgivelser. Deres nærmiljø vil blive voldsomt negativt berørt af trafikken, og det vil ikke være rimeligt, at man for at tilgodese nogle nye (by-)beboere belaster nuværende landbeboere. Oven i købet uden mulighed for at kunne få gavn af vejen.
I Rebild Kommune er vi optaget af at passe på naturen. Desværre overser man ofte de sande og vigtige naturperler som fx Mastrup Bæk, som er et førsteklasses gydevandløb, hvor der iflg. oerredkortet.dk findes 250 stk. ørredyngel pr. 100 meter vandløb, hvilket er helt unikt! Foruden ørreder gyder bæklampretten, som er sjælden i Danmark. Man kan ikke kompensere for ødelæggelsen af gydepladserne ved at etablere såkaldt ”erstatningsnatur”. På den baggrund bør området henligge, som det forefindes nu.
Fastholder man imidlertid anlæggelsen af Ny Nibevej, bliver man nødt til at tage højde for flg.:
I anlægsfasen må der ikke ske udvaskning af sand, jord etc. til Mastrup Bæk, da dette vil betyde tilsanding af gydepladserne, som derved bliver ødelagt. På samme måde skal der skabes sikkerhed for, at overfladevand fra beboelseskvartererne bliver ledt sedimentfrit ud i Mastrup Bæk. Der skal etableres sandfang, som med jævne mellemrum og efter behov skal renses op.Oplægget er, at Ny Nibevej kommer til at krydse Mastrup Ådal via en dæmning. Dæmningen vil ødelægge den frie faunapassage for de dyr, der lever i ådalen (vi minder i den forbindelse om politikernes store interesse for vilde dyrs frie bevægelighed i forbindelse med etableringen af naturnationalpark Rold Skov!). Hvis dyrene fortsat skal kunne bevæge sig frit i ådalen, vil de være nødt til at passere Ny Nibevej med fare for at blive kørt over. Vi foreslår derfor, at man i stedet for dæmningen anlægger en bro, som dyrene kan passere under. Det har man eksempelvis gjort, hvor Hadsundvej krydser Lindenborg Å.
Vi fastholder imidlertid, at det vil være bedst helt at undlade byggeriet af Ny Nibevej, og vi finder det betænkeligt, at et snævert borgerligt byrådsflertal vil belaste kommunens budget med et så utroligt bekosteligt projekt.
Med venlig hilsen
Heino Ullrich og Ulla Pedersen
Det vil give en meget mere smidig trafikafvikling ved at lade omfartsvejen have sit udgangspunkt ved den allerede etablerede rundkørsel ved Juelstrupparken. Så bliver transittrafikken ledt hurtigere ud på omfartsvejen og skal ikke blandes med lokaltrafik til Støvring.
Ved den foreslåede løsning etableres blot en ekstra rundkørsel til gene for transittrafikken.