Din afgift på rottebekæmpelse vil fremover blive beregnet ud fra antal bebyggede kvadratmeter og bliver fra årsskiftet til 2024 opkrævet via en bidragsbillet, som dækker rottebekæmpelse.
Når vi træder ind i 2024, bliver det med en ny opkrævningsmodel for ejendomsskatten, som fremover trækkes over 12 måneder direkte på ejerens forskudsskat.
I den forbindelse har Miljøministeriet ligeledes valgt at ændre på opkrævningsmodellen for rottebekæmpelse.
Opkrævningskort i din digitale postkasse
Tidligere blev du som ejer af en ejendom opkrævet ud fra ejendomsværdien. Fra 1. januar 2024 bliver afgiften beregnet ud fra, hvor mange kvadratmeter du har bygget på grunden – jf. Rottebekendtgørelsen, kapitel 12, paragraf 52, stk. 2.
Det vil for langt de fleste ejendomsejere betyde en mindre afgift end i dag. Men for enkelte vil det dog medføre en stigning.
Opkrævningen vil fremover foregå via en bidragsbillet sendt til din digitale postkasse. Er du ikke tilmeldt digitalt post, modtager du opkrævningen med fysisk post.
Er du allerede tilmeldt PBS i forhold til din hidtidige betaling af ejendomsskat, skal du ikke foretage dig yderligere, da opkrævningen vil ske automatisk. Er du ikke tilmeldt PBS, får du tilsendt et girokort omkring d. 20. januar.
Sådan beregner du din afgift
I Rebild Kommune er satsen beregnet til 0,46 kr. pr. kvadratmeter.
Du kan selv beregne din kommende afgift. Hvis du har en bolig på 160 kvadratmeter og en carport med redskabsskur på 40 kvadratmeter, er din samlede bebyggelse på 200 kvadratmeter.
Omregnet betyder det, at du fra årsskiftet skal betale 92 kr. pr. år i rottegebyr. (200 m2 x 0,46 kr.)
Bidragsbillet som kopi
Er I to eller flere ejere af samme ejendom, vil hovedejer, eller den der står, først modtage en original bidragsbillet. Øvrige medejere modtager bidragsbilletten med påskriften ”kopi”.