Baggrund:I oktober 2020 behandlede udvalget en henvendelse fra bestyrelsen i Kilden Børne- og Ungeunivers vedrørende initiativ om en analyse af udskolingen i Kilden med henblik på at styrke udskolingen. Udvalget tog henvendelsen til efterretning og gav opbakning til bestyrelsens gennemførelse af den foreslåede analyse på baggrund af de foreslåede kriterier. I januar 2021 fremsendte bestyrelsen deres analyse, og i marts 2021 blev der truffet endelig beslutning i Byrådet om at samle udskolingen for Kilden Børne og Ungeunivers på afdelingen i Terndrup.
Bestyrelsen har gennem længere tid arbejdet med en styrkelse af udskolingen i Kilden, så elevernes motivation fastholdes fra mellemtrin til udskoling. Ambitionen er, at kvaliteten af undervisningen skal være endnu bedre, og der skal være mulighed for at designe et uddannelsesmiljø, hvor den varierende og motiverende skoledag er i centrum, samtidig med at det professionelle arbejdsfællesskab udvikles yderligere. Bestyrelsens vision er, at en samlet udskoling vil give mulighed for at organisere et ungemiljø, som understøtter de unges motivation og lyst til en uddannelse.
Målene for arbejdet med den samlede udskoling er:
- Alle unge får en ungdomsuddannelse
- Alle unge i folkeskolen oplever at lykkes med deres skolegang
- Alle får flere udfordringer og valgmuligheder
- Alle får mulighed for at blive livsduelige mennesker
På baggrund af analysen var bestyrelsens anbefaling, at Kildens udskoling fra skoleåret 2021/22 blev samlet i Terndrup. Det blev vurderet, at der ville være store faglige og sociale fordele i en samlet udskoling fremfor fastholdelse af to udskolingsafdelinger.
I forbindelse med den politiske beslutning var der stor opmærksomhed fra bestyrelsen på, at der skulle iværksættes en meget inddragende proces frem til sammenlægningen. En proces, som skulle involvere både elever og forældre med fokus på information, inddragelse og fælles aktiviteter på årgangene på tværs. Desværre har forårets coronarestriktioner gjort det meget vanskeligt at gennemfører denne proces, da der fortsat ikke må arbejdes med blanding af klasser på skolerne.
I forbindelse med den politiske beslutning var det et ønske fra Børne- og Familieudvalget at følge arbejdet med udvikling af både den skærpede faglige profil og det styrkede sociale liv for eleverne på alle alderstrin og alle 3 matrikler i Kilden.
Skærpet faglig profil i udskolingen
Den skærpede faglige profil vil i udskolingen særligt tage udgangspunkt i, at eleverne arbejder med løsning af konkrete problemstillinger/ opgaver. Det vil sige, at eleverne vil arbejde med problembaserede arbejdsmetoder, hvor der arbejdes fra problem til idé via udvikling til et produkt, der kan anvendes. Undervisningen vil i høj grad tage afsæt i elevansvar og elevstyring af arbejdsprocesserne. Derudover vil der med udgangspunkt i de tidligere erfaringer fra udviklingsprojektet om praksisfaglighed fokuseres på samarbejde med virksomheder, erhvervsskoler og interesseorganisationer i området.
Udskolingseleverne vil derudover opleve, at samarbejdet mellem parallelle klasser styrkes gennem et øget arbejde i dynamiske læringsfællesskaber, hvor eleverne kan samarbejde på tværs af klasser afhængig af interesser, læringsbehov, kompetencer mm. Dette styrker ligeledes de fagprofessionelles arbejde med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen.
Styrket socialt liv i udskolingen
Et væsentligt element ved samlingen af udskolingen er de nye klassedannelser. Her har det været vigtigt at involvere eleverne i denne proces.
Derudover samarbejdes der med Rebild Ungdomsskole om forskellige tiltag, som skal styrke det sociale liv for de unge eksempelvis My-Life og andre samarbejdsprojekter, der giver eleverne mulighed for at lære hinanden at kende, skabe social tryghed og nye venskaber.
Forældrene spiller derudover en vigtig rolle i at understøtte det styrkede sociale liv. Der skal derfor nedsættes fælles forældreråd mellem parallelklasserne.
Elevernes stemme er vigtig i hele processen, derfor er der nedsat en elevstyregruppe, som sammen med medarbejdere og ledelse løbende skal evaluere og udvikle den styrkede faglig profil og det sociale liv.
Skærpet faglig profil 0.-6. klasse (Bælum, Blenstrup og Terndrup)
For eleverne på 0.-6. klassetrin arbejdes der med at skabe en rød tråd for eleverne, sådan at de allerede i de yngre klasser møder den problembaserede tilgang til læring. Særligt vil det for eleverne i indskoling og mellemtrin være med afsæt i udeskoleundervisning. Erfaringerne med udeskole er, at eleverne bliver mere motiverede for at gå i skole, de er mere fysisk aktive og lærer på anderledes måder, og derved husker de også bedre.
I Blenstrup og Bælum samlæses klasserne på tværs af årgange i hele eller dele af skoledagen. Det giver mulighed for, at alle elever har kammerater de kan spejle sig i, og fagligt er der større samarbejdsflader, for alle elever. Med to undervisere i timerne, vil der didaktisk være rum for at udfordre alle på det niveau, de er på.
Styrket socialt liv 0.-6. klasse (Bælum, Blenstrup og Terndrup)
For at styrke det sociale liv for eleverne på 0.-6. årgang arbejdes der med aktiviteter lokalt på den enkelte afdeling og fælles på tværs af afdelingerne. Eksempelvis vil der for alle elever være tema- og fagdage, hvor de tre afdelingers skoleårgange er sammen. Derudover er der aktiviteter/ traditioner som lejrskoler, svømning og musik som foregår på tværs af afdelingerne.
I det vedhæftede bilag kan der læses mere om arbejdet med en skærpet faglig profil og et styrket socialt liv for alle elever og på alle matrikler.
Udvalget vil få mulighed for at spørge yderligere ind til arbejdet og erfaringerne i forbindelse med dialogmødet med Kildens bestyrelse i det kommende skoleår.