Budgetforslaget der oversendes til byrådets 1. behandling tager udgangspunkt i følgende:
- Basisbudget 2022-2026 som forelagt byrådet d. 21. august 2023. Resultatopgørelse for basisbudgettet er vedlagt.
- Siden Økonomiudvalgets behandling af sagen "Budget 2024 - Rammeudmelding og procesplan" d. 14. august 2023 er der fremkommet tekniske ændringer, som er indarbejdet i den vedlagte resultatopgørelse.
- Forvaltningens forslag til budget i balance, der er udarbejdet med baggrund i den aktuelle økonomiske situation. Fremgår af tabel 3.
Budgetforslaget består af basisbudgettet, tekniske ændringer samt forvaltningens forslag til budget i balance, som gennemgåes herunder:
Økonomiudvalget behandlede følgende hjørneflag for budgetlægningen på sit møde d. 14. august 2023.
- Kassebeholdning skal genetableres til målsætningen i økonomisk politik på ca. 95 mio. kr. i løbet af budgetperioden 2024- 2027.
- Fagudvalgenes budget skal samlet set overholdes. Servicereduktioner inden for eget udvalg kan være del af løsning i forhold til at overholde budgettet.
- Budgettet skal være realistisk. Der skal tages højde for alle merudgifter/mindreindtægter i budgetlægningen.
- Der skal budgetlægges med et årligt likviditetsoverskud på 10 mio. kr. til imødekommelse af udefrakommende mindreindtægter eller merudgifter indtil likviditeten har den målsatte størrelse, der indebærer mulighed for at imødegå tilfældige udsving. Dog ikke i 2024, da det ikke anses for muligt at reducere så meget i anlæg.
Økonomiudvalgets godkendte hjørneflagene med følgende beslutning:
Den 10 årige investeringsoversigt for anlæg 2024 – 2033.
I basisbudgettet indgår den 10 årige investeringsoversigt med 75 mio. kr. årligt. Oversigten er vedlagt sagen.
På mødet i maj besluttede Økonomiudvalget blandt andet, at der ikke skulle igangsætte nye anlæg i 2023 og at forvaltningen skulle "udarbejde et forslag til en 10-årig investeringsoversigt 2024-2033, hvor nettoanlægsudgiften i 2024 skulle udgøre 85 mio. kr. og i den resterede del af budgetperioden 2025-2027 skulle udgøre netto 75 mio. kr. Bemærk at tidligere års godkendte anlægsprojekter indgår i investeringsoversigten i budget perioden.
Dette forslag til investeringsoversigt blev forelagt for Økonomiudvalget på mødet i juni. Økonomiudvalget godkendte forslaget, og oversendte investeringsoversigten til budgetforhandlingerne. Forslaget til investeringsoversigt er vedlagt.
I investeringsoversigten indgik Sundhedshuset i 2024 med 15 mio. kr. Da budgettet til Sundhedshuset tidligere er bevilget, er det flyttet fra anlæg til finansforskydninger, så det ikke indgår i opgørelse af bruttoanlægsrammen i den fælleskommunale budgetkoordinering.
Tekniske ændringer til basisbudgettet
Siden budgettet blev behandlet i Økonomiudvalget d. 14. august er der fremkommet tekniske ændringer til basisbudgettet.
- Tekniske ændringer (moderniseringsplan):
Der er indarbejdet tekniske ændringer vedrørende moderniseringsplanen, som ikke var medtaget i basisbudgettet.
- Ejendomskatter
En ændring i Skatteministeriets skøn for kommunernes indtægter fra grundskyld medfører en forventet engangsmerindtægt på 10,4 mio. kr. i 2024.
- Forøgelse af rammen, andel af 650 mio. kr. fra regering:
Regeringen har udmeldt yderligere 650 mio. kr. til kommunerne som en vedvarende budgetforøgelse. Det svarer til en forøget indtægt på 3,2 mio. kr. årligt i Rebild kommune.
- Tidsforskydning af anlæg fra 2023 til efterfølgende år:
Der forventes mindreudgifter i ØKV2 på anlæg i 2023 på 8 mio. kr. i forhold til de 98 mio. kr. som Økonomiudvalget besluttede skulle prioriteres i 2023 efter indførelse af aflægsstop på mødet d. 17. maj 2023. De tidsforskudte anlæg på 8 mio. kr. forventes brugt ligeligt med 2 mio. kr. årligt i budgetperioden 2024-2027.
Disse tekniske ændringer er gengivet i tabel 1 herunder, samt i nederst i vedlagte resultatopgørelse for basisbudgettet.
Tabel 1: Basisbudgettet og tekniske ændringer
Resultat - kassehenlæggelser
|
2024
|
2025
|
2026
|
2027
|
Basisbudget: Kassehenlæggelser
|
33,6
|
-2,5
|
-6,1
|
-17,0
|
1. Tekniske ændringer (moderniseringsplan)
|
0,0
|
8,8
|
1,3
|
0,0
|
2. Ejendomskatter
|
-10,4
|
|
|
|
3. Forøgelse af rammen, andel af 650 mio. kr. fra regering
|
-3,2
|
-3,2
|
-3,2
|
-3,2
|
4. Tidsforskydning af anlæg fra 2023 til efterfølgende år
|
2,0
|
2,0
|
2,0
|
2,0
|
RESULTAT: Basisbudget og tekniske ændringer
|
22
|
5
|
-6
|
-18
|
Valg af statsgaranti
I basisbudgettet er der taget udgangspunkt i valg af statsgaranti frem for selvbudgettering ved budgetlægning af skatter, tilskud og udligning. Senest ved byrådets 2. behandling af budgettet skal Byrådet tage stilling til valget mellem statsgaranti og selvbudgettering.
Budgettet tager på indtægtssiden udgangspunkt i følgende forudsætninger:
- Kommunal udskrivningsprocent 25,33 %
- Kirkeskatteprocent 1,20 % (der mangler en udmelding fra Provstiet).
- Grundskyldspromille på 7,200 på produktionsjord og 8,9 promille på øvrige ejendomme.
- Dækningsafgift for grundværdien af de statslige ejendomme på 13,045 promille, for andre offentlige ejendomme 12,070 promille og offentlige ejendommes forskelsværdi 5,000 promille.
- Statsgaranteret udskrivningsgrundlag og befolkningstal.
”Budget i balance”
Afledt af hjørneflag er der udarbejdet et forslag til budget i balance, som fremgik af sagen 14. august 2023 og uddybet i et vedlagt notat. Her gives kort status.
I ØKV2 forventes en ultimo kassebeholdning på 54 mio. kr. svarende til omkring 2.000 kr. pr. indbygger for 2023 opgjort efter kassekreditregel. Afledt af hjørneflag 1 om genetablering af kassen i budgetperioden 2024-2027, skal der som følge af det nye skøn i gennemsnit lægges 12 mio. kr. i kassen årligt, jævnfør tabellen herunder.
Tabel 2: Hjørneflag 1 og kassehenlæggelser
Likviditet
|
2024
|
2025
|
2026
|
2027
|
Primo året (december året før)
|
54
|
66
|
78
|
90
|
Ændring af likviditet (kassehenlæggelser)
|
12
|
12
|
12
|
12
|
Ultimo året (december)
|
66
|
78
|
90
|
102
|
Kassekreditregel (mio. kr.)
|
60
|
72
|
84
|
96
|
Kassekreditregel kr. pr. indbygger
|
1.929
|
2.309
|
2.696
|
3.083
|
De tekniske ændringer (jævnfør ovenstående afsnit) til basisbudgettet samt nyt skøn for kassehenlæggelser er indarbejdet i et ”Budget i balance” i tabellen herunder.
Tabel 3: Budget i balance
Resultat - kassehenlæggelser
|
2024
|
2025
|
2026
|
2027
|
|
Gns.
|
RESULTAT: Basisbudget og tekniske ændringer
|
22
|
5
|
-6
|
-18
|
|
1
|
1. Fælles udfordringer
|
22,0
|
19,6
|
20,7
|
20,8
|
|
21
|
2. Leasing af to dagtilbud
|
-27,0
|
14,0
|
13,0
|
0,0
|
|
0
|
3. Indskud i landsbyggefonden
|
-4,0
|
-3,0
|
-3,0
|
1,0
|
|
-2
|
4. Omlægning af lån
|
-1,9
|
-1,9
|
-1,9
|
-1,9
|
|
-2
|
5. Afregning af mellemværende med affaldsområdet
|
-6,2
|
2,1
|
2,1
|
2,1
|
|
0
|
6. Restreduktion anlæg eller andre forbedringer
|
-18,0
|
-39,7
|
-36,2
|
-16,5
|
|
-28
|
7. Drift - Rammeudmelding (serviceudgifter 1%)
|
-15,0
|
-15,0
|
-15,0
|
-15,0
|
|
-15
|
8. Drift - Regeringens besparelse på administration (løn 0,35%)
|
-3,5
|
-3,5
|
-3,5
|
-3,5
|
|
-4
|
Ændringer
|
-76
|
-47
|
-45
|
-34
|
|
-50
|
RESULTAT: Budget i balance med tekniske ændringer
|
-32
|
-22
|
-30
|
-31
|
|
-29
|
9. Overskydende råderum i forhold til hjørneflag
|
20
|
0
|
8
|
9
|
|
9,3
|
RESULTAT: Revideret måltal for budget i balance
|
-12
|
-22
|
-22
|
-22
|
|
-20
|
Fortegn: -= kassehenlæggelse
|
|
|
|
|
|
|
De enkelte poster er gennemgået herunder
Ad 1. Fælles udfordringer
Afledt af hjørneflag 3 om at Budgettet skal være realistisk er der identificeret en række udfordringer, som skal håndteres, eksempelvis årlige merudgifter til NT på 9,1 mio. kr. Det samlede beløb til merudgifter, som skal håndteres udgør 20-22 mio. kr. årligt. De fælles udfordringer på 20-22 mio. kr. er specificeret i vedlagte notat om et budget i balance side 10-11.
Ad 2 og 6. Anlæg
For at sikre overholdelse af hjørneflag, er der i "Budget i balance" forudsat leasing af to dagtilbud og yderligere anlægsreduktioner, som ikke er nærmere defineret.
Ad 3, 4 og 5. Omlægning af lån, indskud i landbyggefonden og affaldsområdet
Der er tale om en række tekniske omlægninger.
7. Drift
De forudsatte ændringer af fagudvalgenes driftsrammer i et "budget i balance" behandles af fagudvalgene i august og september.
9. Overskydende råderum
Tekniske ændringer samt nyt likviditetsskøn medfører et overskydende råderum på henholdsvis 20, 0, 8 og 9 mio. kr. i 2024-2027.
1.Ydre krav til budgetlægning (serviceramme og anlægsramme)
Servicerammen er tillagt Rebilds andel på 3,2 mio. kr. af de 650 mio. kr. regeringen har tilført kommunerne sidst i budgetlægningen. Den betydelige fri anlægsramme i "Budget i balance" skyldes leasing dagtilbud -27 mio. kr., reduktion af anlæg på -18 mio. kr. samt tidsforskudte anlæg på 2 mio. kr.
Tabel 4: Opgørelse af service og anlægsramme
Mio. kr.
|
Vejledende rammer fra KL
|
Basisbudget
|
Budget i balance
|
Budget
|
Fri ramme
|
Budget
|
Fri ramme
|
Serviceramme
|
1.524
|
1.500
|
24
|
1.504
|
21
|
Anlægsramme
|
87
|
85
|
2
|
40
|
45
|
* inklusiv andel af 650 mio. kr.
2.Forhandlingsprocessen
I den videre budgetproces fremgår, at der i lighed med sidste år gennemføres følgende forhandlingsmøder om budgettet.
Dato
|
Aktivitet
|
11. September
|
Drift
|
18. September
|
Anlæg
|
28. September
|
Forlig og tekst
|
Møderne afholdes kl. 16-20. Møderne indledes med en rammesætning af borgmesteren samt fælles drøftelse, hvor hele byrådet har mulighed for deltagelse. Derefter overgår møderne til forhandlinger efter de retningslinier, som er beskrevet i budgetproceduren.