Forslag til lokalplan nr. 340 og kommuneplantillæg nr. 6 har været fremlagt i 8 uger. Et oversigtskort over planområdet kan ses i bilag 1. Formålet med plangrundlaget er at udlægge området til teknisk anlæg, som muliggør etablering af et solcelleanlæg og dertilhørende nødvendige tekniske anlæg, veje, hegn og beplantning.
Planlægningen har været fremlagt Teknik- og Miljøudvalget tre gange:
- 14. april 2021 - udvalget tog stilling til, at planlægningen skulle fortsætte trods de landskabelige påvirkninger.
- 9. juni 2021 - ansøger ønskede at udvide det ansøgte område med ca. 25 ha, hvilket blev godkendt.
- 2. marts 2023 - byrådet besluttede at sende lokalplan, kommuneplantillæg og miljøkonsekvensrapporten i offentlig høring.
Lokalplanen ligger desuden inden for det område, som byrådet d. 13. oktober 2022 besluttede at melde ind som potentiel energipark til staten. Energistyrelsen besluttede, at området ikke skulle udpeges som statslig energipark.
I den offentlige høring indkom der 6 høringssvar. Ét af disse var en statslig indsigelse fra Miljøstyrelsen.
De øvrige 5 høringssvar er ikke behandlet da processen, grundet den statslige indsigelse, blev sat på pause. De 5 høringssvar fra den første høring behandles i forbindelse med opsamlingen af høringen af det tilrettede projekt. Der sendes en orientering om den nye høring og behandling af tidligere høringssvar til dem, der i forbindelse med den første høring har indsendt høringssvar.
Statslig indsigelse
På baggrund af anlæggets placering inden for bevaringsværdigt landskab og større sammenhængende landskab, gjorde Plan- og Landdistriktsstyrelsen indsigelse på vegne af Miljøstyrelsen. Planforslag og miljøkonsekvensrapport er på baggrund af dialog med Miljøstyrelsen blevet tilrettet, hvilket medførte, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen den 9. januar 2024 frafaldt indsigelsen.
For at komme i mål med forhandlingen med Miljøstyrelsen har der været et stort fokus på anlæggets størrelse og dets påvirkning på landskabet. Planområdets vestlige del, der ligger inden for udpegningen til bevaringsværdigt landskab, er i dag præget af intensivt dyrkede landbrugsarealer og visuelt påvirket af vindmøller, højspændingsmaster og -ledninger. Der er foretaget en vurdering af landskabets karaktergivende elementer, og solcelleanlægget holdes øst for højspændingsledningen. Samlet betragtet vil solcelleanlægget have en moderat negativ påvirkning af landskabet, men med de forskellige afværgeforanstaltninger i planerne vil det i nogen grad afbøde denne landskabspåvirkning. For yderligere at styrke overgangslandskabet mellem ådalen og solcelleanlægget, etableres der et område på ca. 32 ha vedvarende græs i overgangen mellem landskabet og solcelleanlægget, der skal friholdes for beplantning og bebyggelse. Dette sikres i lokalplanbestemmelserne og rammebestemmelserne i kommuneplantillægget. Disse områder tilsås med forskellige græstyper og blomsterfrø til gavn for insekter og andre smådyr.
Rettelserne betyder desuden, at solcellearealet reduceres fra 88 ha til 70 ha.
Forvaltningen vurderer, at ændringerne medfører, at planforslagene og miljøkonsekvensrapporten skal sendes i 8 ugers høring på ny.
Borgermøde
I lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven) er det krav, at opstiller/bygherre i samarbejde med Energistyrelsen skal afholde et offentligt borgermøde inden for perioden, hvor planforslagene er i offentlig høring. Til borgermødet skal opstiller bl.a. redegøre for konsekvenserne for de omkringliggende beboelsesejendomme, og Energistyrelsen skal redegøre for værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen. I forbindelse med den første høring blev der afholdt borgermøde d. 21. marts 2023. Energistyrelsen har vurderet, at ændringerne af projektet ikke udløser behov for et nyt borgermøde.
Beskrivelse af tilrettet kommuneplantillæg
Kommuneplantillæg nr. 6 udvider afgrænsningen på rammeområdet 15.T805, der udlægger anvendelsen til vindmølleanlæg og omfatter de 5 eksisterende vindmøller i området. Rammeområdet udvides til at omfatte afgrænsningen af nærværende lokalplan og tilføjer den specifikke anvendelse: solenergianlæg, se bilag 2. Udover ændringen på kommuneplanrammen fjernes retningslinjen under "Opstilling af vindmøller", hvor der står, at der ikke kan opføres større tekniske anlæg indenfor vindmølleparker. Retningslinjerne for opstilling af vindmøller harmonerer ikke med retningslinjerne for solenergi i kommuneplanen, der beskriver, at solenergianlæg med fordel kan placeres i nærhed til infrastrukturanlæg og andre tekniske anlæg for at samle det. Der er tilføjet rammebestemmelser, der sikrer beplantningsprincipper, jf. ovenstående afsnit om statslig indsigelse, der skal være med til at afbøde landskabspåvirkningen fra solcelleanlægget.
Beskrivelse af tilrettet lokalplanforslag
Lokalplanområdet er placeret ved Brorstrup Kær ca. 6 km nord for Nørager og er samlet set ca. 109 ha. Lokalplanområdet ligger i landzone og forbliver i landzone ved planens vedtagelse. Lokalplanen udlægger et areal på ca. 70 ha til solcelleanlæg med en forventet samlet effekt på ca. 85 MW, svarende til energiforbruget for ca. 17.000 husstande. Anlægget understøtter dermed den samfundsmæssige interesse i grøn omstilling og bæredygtig energiproduktion. Højden på solcellepanelerne må ikke overstige 3,2 m. Udover dette fastlægger lokalplanen areal til tekniske installationer, interne serviceveje og mindre bygninger. Der er indarbejdet beplantningsprincipper og fastlagt et areal til vedvarende græs i overgangen mellem ådalslandskabet og solcelleanlægget, jf. ovenstående afsnit om statslig indsigelse. Lokalplanforslag er i bilag 3.
Der skal derudover etableres en afskærmende beplantning omkring solcelleanlægget, der tilpasses områdets landskab og eksisterende beplantningsstruktur. Samtidig er beplantningen fastlagt med fokus på at afskærme nabobeboelser for anlægget. Hvor der er eksisterende beplantning, bevares og udbygges denne, se bilag 5.
I forbindelse med vindmøllerne i området er der etableret lokale ”møllestier”, der anvendes rekreativt i området. Stierne forbinder landsbyerne i området og har til formål at gøre beskyttet natur og vindmøllerne tilgængelige for gående, cyklende, ridende både lokale og turister. Eksisterende adgangsveje til vindmøller bibeholdes, så de stadig kan være åbne for offentligheden som rekreative stiforbindelser. Stinettet udvides med en ny nord-vest-sydgående stiforbindelse langs det vestlige solcelleareal, se bilag 5.
Miljøvurdering
Planerne er omfattet af miljøvurderingsloven, da det hører under industrianlæg til fremstilling af elektricitet. Bygherre har anmodet om, at det konkrete solcelleprojekt skal undergå en miljøkonsekvensvurdering, jf. miljøvurderingslovens §18, stk. 2. Samtidigt har Rebild Kommune vurderet, at kommuneplantillæg og lokalplan er omfattet af krav om miljøvurdering, jf. miljøvurderingslovens § 8. Miljøvurderingerne er udarbejdet som én samlet miljørapport, der offentliggøres sammen med planforslagene. Miljørapporten er i bilag 4.
Følgende miljøemner er belyst i miljørapporten:
- Landskab
- Klima
- Biodiversiteten
- Vand
- Befolkningen
- Menneskers sundhed
- Arealanvendelse
Miljørapporten danner bl.a. grundlag for at kunne give tilladelse til det konkrete projekt efter vedtagelsen af planforslagene. Udkastet til tilladelsen til det konkrete projekt offentliggøres i forbindelse med høringen af planforslagene og miljørapporten.
Høringsområdet
Planforslag og miljørapport sendes i høring i en radius af 1,5 km fra lokalplanafgrænsning, se bilag 6. Afstanden er valgt, da det er den afstand, som Energistyrelsen anvender, når de udsender invitationer til borgermøder i forbindelse med værditabsordningen.