Forslag om nedlæggelse af Læringscenter Himmerland pr. 31. juli 2024
Som følge af budgetaftalen for 2024-2027 sendes forslag om nedlæggelse af specialskolen Læringscenter Himmerland pr. 31. juli 2024 i høring.
Forslaget blev behandlet på Børne- og Familieudvalgets møde d. 15. november, hvor det også genbehandles efter høring d. 7. februar, inden der vil blive truffet endelig afgørelse i byrådet d. 29. februar.
Med forslaget vil der fremadrettet være et specialtilbud på Suldrup Skole, som vil have en målgruppe, der matcher eleverne, som går i P-sporet på Læringscenter Himmerland i dag. Eleverne i F-sporet fra Læringscenter Himmerland vil blive visiteret til tilbud i nabokommuner, og børnene i dagtilbuddet vil overgå til nyt specialdagtilbud, der oprettes i Støvring i 2025.
Der er høringsfrist d. 11. januar kl. 9.00.
Vedlagte dokumenter
Høringssvar
Ingen rolle
-
Angående: Høring vedrørende nedlæggelse af Læringscenter Himmerland (LCH)
Jeg skriver for at udtrykke min stærke uenighed med forslaget om nedlæggelse af Læringscenter Himmerland, som er blevet præsenteret i høringsdokumentet.
Mit hoved anliggende er, at forslaget ikke ser ud til at tage tilstrækkelig hensyn til de menneskelige konsekvenser, der vil opstå som følge af denne ændring. Flytningen af de mest sårbare elever til andre specialtilbud, rejser en række spørgsmål, som ikke er blevet belyst tilfredsstillende i høringsdokumentet.
For det første er det ikke klart, hvordan kommunen har vurderet de menneskelige omkostninger ved at flytte disse elever til nye miljøer. Hvad vil være konsekvenserne for elevernes trivsel og udvikling? Er der taget højde for eventuelle udfordringer, de kan stå over for ved at tilpasse sig nye omgivelser?
For det andet mangler der detaljer om besparelserne, der angiveligt vil opstå som følge af denne ændring. Hvad er de faktiske økonomiske fordele, og hvordan vil midlerne blive omfordelt for at imødekomme behovene i de nye tilbud? Er der taget højde for de nødvendige udgifter til tilpasning af de nye steder for at opfylde de særlige krav?
Endelig er der ikke tilstrækkelig information om, hvilken støtte og økonomisk hjælp der vil blive ydet til de berørte familier. Det er afgørende at forstå, hvordan kommunen planlægger at støtte familier, der allerede kæmper i systemet og nu står over for betydningsfulde ændringer.
Jeg opfordrer hermed til, at der foretages en mere udførlig beskrivelse af de menneskelige konsekvenser og de økonomiske aspekter af forslaget, inden der træffes endelig beslutning. Det er vigtigt, at en sådan beslutning ikke kun er baseret på regneark, men også tager højde for det dyrebare menneskelige aspekt.
Jeg vil sætte mig imod godkendelse af beslutningen, medmindre der foreligger mere udførlig og gennemsigtig information om de nævnte spørgsmål.
-
Jeg har været ansat på LCH siden den 1. december 2023 og vil derfor i den forbindelse give et høringssvar på den påtænkte lukning af LCH.
Jeg oplever en ledelse som yderst dygtige og gør en stor indsats i dagligdagen. Jeg opfatter dem som lydhøre, anerkendende over personalet som de også har et godt samspil med. De gør en indsats for også at lære eleverne at kende. De deltager også i dagligdagen fx hvis der er mangler personale.
LCH er et rigtigt godt sted for børnene/elever. De trives, der er et godt samspil med dem – de oplever alle de udfordringer de andre har. Jeg oplever der er en indbydes respekt imellem dem – De lærer noget – de føler sig trygge. Det er et forholdsvis lille sted – et afskærmet miljø som de børn der på LCH finder tryghed i, kan navigere i og ikke mindst et sted, hvor de gerne vil være og kan udvikle sig i deres individuelle udviklingszoner.
Fordi som jeg oplever personalegruppen som yderst kompetent der besidder stor faglighed, stor nødvendig viden om eleverne som ikke kan læses om, rigtige gode samarbejdsevner. En gruppe der passer på hinanden.
Jeg mener det vil være en kæmpefejl at lukke LCH, da I siger farvel til yderst kompetent personalegruppe der besidder stor faglighed, stor viden om eleverne og hvor de skal gribes hvis de falder. Der har arbejdsglæde og et godt samspil med forældre, ledelse, kollegaer og andre faggrupper.
Eleverne vil brutalt blive rykket ud af de rammer som de er rigtigt glade for og vil blive utrygge, der kan opstå skole væring, flere konflikter, de vil blive ramt negativt på deres læring. De vil måske føle det som et nederlag.
Det kan tage rigtigt lang tid før de kommer tilbage på rette spor, hvis rammer er til det.
Jeg er sikker på med min egen viden og med mere end 15 års erfaring på området at lukker LCH vil det være dybt tragisk og et stort tabt for Rebild Kommune på mange områder ikke mindst fagligt, økonomisk og menneskeligt.
MVH
Lars Mygind
Socialpædagog -
Høringssvar vedr. Lukning af LCH
-
Høringssvar fra Danske Handicaporganisationer Rebild kommune ang. lukning af læringscenter Himmerland (LCH).
Det er med meget alvorlig bekymring at, vi skriver dette fælles høringssvar
Siden det som en del af budgetforliget blev besluttet at lukke Læringscenter Himmerland, har DH Rebilds bestyrelse været i dialog med samtlige politiske partier i byrådet, forvaltningen og bestyrelsen på LCH. Efter dialogerne står 2 ting helt klart for os.
1) Beslutningen om at lukke LCH er truffet på uoplyst grundlagtBeslutningen om lukningen af LCH er taget på baggrund af en rapport, som er udarbejdet i 2020. Beslutningen bør træffes på baggrund af, hvordan situationen ser ud på LCH nu og ikke før en masse tiltag blev sat i værk efter seneste analyse. Tiltag, som har skabt stor positiv forandring på LCH, hvis man spørger forældrene, som altovervejende er meget glade for tilbuddet. I analysen er der fejl i de faktuelle børnetal og der mangler information om de børn, der går i F-sporets børnehave. Børn som om få år, forventeligt, skal sendes ud af kommunen. Vi er klar over, at intet kan siges med sikkerhed, men der må i det mindste blive lavet nogle estimater omkring antallet af børn der skal sendes ud af kommunen, så I, som politikere, kender de økonomiske konsekvenser af de beslutninger I træffer.
Vi har adskillige gange stillet de samme spørgsmål, men har fået forskellige svar alt efter hvem der har spurgt. Det kan ikke være rigtigt, at der ikke kan svares nogenlunde korrekt på et simpelt spørgsmål ang. f.eks. hvor mange børn, der kan træne selvhjulpen hed/livsduelighed med offentlig transport på sigt? Handicaprådet fik svaret 7-9 børn, mens bestyrelsen på LCH fik at vide, at der var tale om max 3 børn. Vi mener, at de divergerende svar gør det meget utroværdigt, at de primære argumenter for at det er en god ide, at børnenes skal flyttes, beror på dette. Vi finder det ydermere bekymrende, at der i argumentet om træning af offentlig transport, ikke indtænkes børnenes energiforvaltning. Det er for præcis denne målgruppe meget centralt, at der i et hvert mål og krav tages højde for børnenes energikapacitet for hele dagen. Samtidig finder vi der også yderst kritisabelt, at der på intet tidspunkt bliver lavet en vurdering af, hvor mange børn der vil komme i mistrivsel/yderligere mistrivsel ved en flytning. Fagpersoner i psykiatrien mener, at det vil være direkte skadeligt for nogle af børnene.
Det samme gælder, når der stilles spørgsmålstegn til lokalerne i Suldrup. Det bliver igen oplevet, at der er modsatrettede oplysninger til bestyrelsen på LCH og til skole og dagtilbudschefen, der ifølge hende selv er blevet oplyst, at lokalerne på Suldrup Skole opfylder kravene til de børn, der skal undervises. Bestyrelsen på LCH fik fremvist andre/færre lokale, hvilket herefter er blevet ændret. Prisen på istandsættelse af lokaler er ændret fra ”en spand maling”, som borgmesteren udtalte, til op imod 2 mio. kr., selvom det i 2020 ville koster 6 mio. Betyder dette børnehavedelen ville koste 4 mio, hvis den skulle flyttes til Suldrup? Vil I virkelig træffe beslutninger på baggrund af noget, som er undersøgt så overfladisk? Man kan også stille spørgsmålstegn ved, om de personer, som er med til, at prisfastsætte og planlægge projektforandringer af lokaler og legepladser, har de rette kompetencer og forudsætninger for at vurdere, hvilke specialpædagogiske krav lokalerne stiller til den berørte målgruppe?
DH oplever også, at oplysningerne i Q&A på kommunens hjemmeside er ændret efter, vi har påpeget faktuelt forkerte oplysninger ang. sammenligning af pris på skoletilbud i og udenfor kommunen. Kommunens eget tilbud fremstod i første omgang væsentlig dyrere end tilbud i andre kommuner. Vi bekymrer os naturligvis om, hvilke andre oplysninger, der ikke er korrekte og drejet i favør mod en lukning af LCH.
Der er rigtig mange beslutninger, som vi ikke har kunne få yderligere indsigt i grundet GDPR. Det har vi som udgangspunkt stor respekt for. Dog bekymrer det os meget, når vi oplever at GDPR bliver brugt som årsagen til manglende svar på, hvor mange er børnene, der vil få noget ud af en spejling med børn fra almenområdet? Hvis GDPR kan være årsagen til, at man ikke kan få oplysning om, hvor mange børn man forventer at kunne spejle sig neurotypiske børn, så må det logiskvis dreje sig om et fåtal. Dette hænger dog ikke på nogen måde sammen med, at det børnenes spejling er et væsentlige argument for at lukke LCH og flytte børnene til Suldrup. DH må derfor sætte et alvorligt spørgsmålstegn ved, hvor få børn, det drejer som om?
2) Beslutningen om at lukket LCH er truffet udelukkende for der på nuværende tidspunkt ikke er et specialtilbud i distrikt Nord (Bavnebakken, Øster Hornum og Suldrup skoler)
Med udgangspunkt i punkt 1 kan vi ikke se faglige/pædagogiske argumenter for at flytte LCH til Suldrup. Vi tillader os også at sætte spørgsmålstegn ved, om der er en økonomiske besparelse ved en flytning, da det ikke har været muligt at få et budget eller et reelt estimat. Det lader os tilbage med, at det eneste argument for en flytning, som vi kan få øje på, handler om at der ikke, på nuværende tidspunkt, er et specialtilbud i distrikt Nord.
Vores antagelse blev bekræftet på seneste handicaprådsmøde, hvor de foreløbige målgruppebeskrivelser på specialområdet blev gennemgået af skole og dagtilbudschef. Her blev det nævnt, at hvis LCH ikke blev flyttet til Suldrup, så skulle et andet specialtilbud flyttes for, at der var specialtilbud i alle 3 distrikter. Vi har fortalt på alle de møder vi har deltaget i med alle partier, hvad vi mener konsekvenserne vil være af en flytning af disse meget udsatte og sårbare børn. Da bestyrelsen på LCH går i dybden med dette i deres høringssvar vil vi blot understrege, at vi er fuldt ud enige i deres betragtninger
Vi ønsker endnu engang at fremhæve, at DH Rebild finder det meget problematisk, hvis I træffer beslutning om lukning af LCH på et så uoplyste og fejlagtige grundlag som foreligger på nuværende tidspunkt. Hvis I får nye/supplerende informationer på jeres temadag om LCH, så bedes I huske på, at dette vil være oplysninger, som vi som interesserenter ikke har haft adgang til i forbindelse med vores høringssvar. Disse oplysninger bør derfor fremlægges for de relevante parter.
Slutteligt ønsker vi at pointere, det er svært at se, hvordan beslutningen om en evt. lukning af LCH stemmer overnes med kommunens handicapstrategi, hvori der bla. står: ”Det er vores fælles ansvar at sikre, at politiske valg foretages med fuldstændig indsigt i de potentielle konsekvenser for dem, de påvirker.” Vi opfordrer derfor til en omhyggelig genovervejelse af lukningen af LCH og vi opfordrer til, at man sikrer at fremtidige beslutninger træffes på baggrund af korrekte og valide oplysninger samt en dybdegående forståelse for de reelle konsekvenser for kommunens borgere.Med venlig hilsen
På vegne af DHs 35 Handicaporganisationer
Maria Adele Bonde, formand for DH Rebild -
Jeg er i mod lukningen - ene og alene på den baggrund, at de mennesker som benytter sig af tilbuddet er i mod.
Jeg har desværre ikke tiltro til vores politikere her i kommunen, gang på gang træffer de hovedløse beslutninger eller simpelthen ingen beslutninger tager. -
Vores søn på 1 år er nu skrevet på venteliste til F-sporet på LCH, men da denne gruppe kun består af "en håndfuld børn" (ja, beklager vi ikke kunne skrabe flere sammen..), skal de efter lukning sendes ud til andre kommuner. Ingen har dog indtil nu kunnet fortælle os hvorhen. Ej heller hvornår. Der er nemlig ikke plads andre steder.
Det er et hovedrystende, brutat og voldsomt indgreb for de børn og familier, der allerede er tilknyttet LCH. Og for vores søn en utopisk tanke, der ikke kan lade sig gøre, da han ikke (engang) kan holde til den lange transport..
Og tanken om at børnene/vores barn blev til to linjer omtalt som en håndfuld børn, der skal sendes ud af kommunen..altså, hvis man fremsætter eller vedtager sådant et to linjers forslag, så har man simpelthen ikke det mindste begreb om (det håber jeg i hvert fald ikke, man har!), hvilke følelser man kæmper med som familie med et handicappet barn. Alt det man prøver at overbevise sig selv om (at verden vil ham det bedste, at der er en plads til ham i det nære fællesskab, at han ikke bliver ekskluderet, at han ikke er forkert..) bliver med de to linjer skudt til jorden. Og ikke et menneskesyn man har lyst til at skulle forklare hans 8-årige storesøster..Som forældre til et handicappet barn går det meste af vores tid med bekymringer, træning, samarbejde med kommunen, klager, fys, ergo, utallige sygehus-besøg (tilknyttet - indtil videre - 5 forskellige afdelinger og akutte besøg hver uge). Og en storesøster. Og et forsøg på et familieliv. Vi er ekstremt pressede. Lad nu være med at presse os yderligere. Og slet ikke vores børn.
-
Høringssvar fra BUPL Nordjylland
-
Høringssvar fra Lev vedr. lukning af Læringscenter Himmerland
-
Se vedhæftet høringssvar.
-
Høringssvar fra bestyrelsen ved Læringscenter Himmerland
-
Høringssvar MED Læringscenter Himmerland
-
Under henvisning til "høringsmateriale vedrørende nedlæggelse af Læringscenter Himmerland sender vi fra Sektor-med Børne og Ungeudvalget medarbejdersiden
Hermed vores input til materialet:Det skal understreges at Sektor-med ikke kan anbefale en skolenedlæggelse, da det er en beslutning, som kun byrådet kan tage.
Uanset hvilken løsning der bliver besluttet skal der sikres bedst mulige vilkår for medarbejderne igennem hele processen. Ellers ser vi en bekymring for at miste faglighed og på arbejdsmiljøet.
På vegne af Sektor Med Børne og unge udvalget medarbejdersiden
Karin Knudsen
Næstformand. -
Selvom LCH ikke er et autismespecifikt behandlingstilbud og dermed ikke vores førsteønske til vores 7-årige infatil-autistiske dreng, er vi overbeviste om at en nedlæggelse af LCH vil føre til en stor forringelse af hans trivsel og udvikling.
Det umiddelbare problem er at Indy ikke kan trives i et inklusionsmiljø og at han derfor må visiteres udenfor kommunen, hvilket vi for så vidt ville være glade for, men realiteten er at der ikke findes pladser i Ålborg Kommune, hvor der er institutioner der ville passe til ham. Vi har på egen hånd flere gange (også for nyligt) kontaktet de relevante institutioner og der er simpelthen ikke pladser at få; og ingen konkrete udsigter til at de får det indenfor en rimelig tidshorisont. Vores dreng var faktisk i dette skoleår visiteret til Kollegievejens Skole i Ålborg, men endte med at få plads på LCH netop af den grund.
Og selvom LCH ikke er helt rigtige tilbud til vores dreng har det vist sig, at han, bl.a. grundet skolens begrænsede størrelse og kortere transport til og fra skole, kan trives der.
Men vigtigst af alt har en ny ledelse og nye friske lærekræfter udvist ambitioner og handlekraft og en lyst til at sætte sig ind i de autismespecifikke problemerstillinger som vi og vores dreng kæmper med. Vi er fortrøstningsfulde om at der ikke længere bliver tale om 'opbevaring', for så vidt at LCH formår at holde på personalet. Det lader til at brikkerne omsider er faldet på plads og vores dreng kan få meget af den støtte og undervisning han har brug for.
Nedlægges LCH falder vores skrøbelige korthus sammen. Og uden en reel mulighed for visitation udenfor kommunen, tænker vi, at vi atter skal ud i en langvarig kamp for at få den nødvendige støtte, med stor risiko for at vores dreng må passes hjemme, hvilket også vil føre til en væsentlig forringelse af trivsel og udvikling.
-
Det virker som en ugennemtænkt beslutning at lukke LCH og det har været meget uklart hvad de gode argumenter skulle være.
Ideen om at lave et tilbud i Suldrup for at LCH børnene skulle have nogle at spejle sig i, er helt skudt ved siden af. Mange af børnene på LCH er rigeligt udfordrede ved blot at skulle rumme hinanden og det er endda i deres faste trygge rammer.
LCH er en tryg ø, hvor alle i en eller anden grad er i samme båd. Der er fra andre forældre og de ansatte på LCH en særlig forståelse og omsorg og vi kan i hinanden genkende tegnene når det har været en særlig hård weekend eller nat.
Jeg har svært ved at se nogle som helst fordele ved et specialtilbud i tilknytning til den eksisterende skole i Suldrup, det vil kun sætte børnene såvel som deres familier på overarbejde og betyde stagnation og mistrivsel.
Høringssvar ang lukning af Læringscenter Himmerland