Du kan ikke bruge rebild.dk i Internet Explorer. Du skal bruge en anden web-browser. Internet Explorer udgår i slutningen af 2021.

Selvbetjening

Spar turen til rådhuset! Vores selvbetjening har åbent 24 timer i døgnet hele året rundt. Og du kan bruge den hjemmefra.

Vandsamarbejdet i Rebild kommune

Mandag d. 9. september 2019 blev et nyt vandsamarbejde for grundvandsbeskyttelse i Rebild Kommune (VSRK) stiftet. Ud af kommunens 41 almene vandværker er 24 vandværker tiltrådt. Vandværkerne, der er med i samarbejdet, oppumper tilsammen 70 % af vandmængden til almene vandværker i Rebild Kommune. Taksten for vandsamarbejdet blev på VSRK's stiftende generalforsamling fastsat til 1,3 kr./m3 i 2020. Taksten fastsættes årligt på generalforsamlingen. Kommunen har i 2019 bevilliget 150.000 kr., som tilskud til opstart af samarbejdet.


Forvaltningen har opfordret vandværkerne til at gå sammen i vandsamarbejdet, og har understøttet processen op til tilblivelsen. Oprettelse af et vandsamarbejde om grundvandsbeskyttelse har været et mål for kommunen siden vedtagelse af Vandforsyningsplan 2013-2023. Tanken bag et vandsamarbejde er, at det ikke er det enkelte vandværk, der skal betale for grundvandsbeskyttelsen, men vandsamarbejdet. Det forventes at medføre, at det ikke i samme grad er økonomien, der afgør om vandværkerne kan se et formål med, at der sker grundvandsbeskyttelse i eget indvindingsområde. På denne måde kan grundvandsbeskyttelsen blive mere ambitiøs, så drikkevandsforsyningen i kommunen kan sikres for fremtiden. Det kan ske ved grundvandsbeskyttelse af prioriterede kildepladser i den næste generation af indsatsplaner og forbindelsesledninger / nødforsyning til vandværker, der ikke skal have grundvandsbeskyttelse.


Det oprettede vandsamarbejde har besluttet at deres første opgave, at løfte den lovpligtige indsats med BoringsNære BeskyttelsesOmråder (BNBO) for medlemsvandværkerne (se dagsordenspunkt nr. 139 om BNBO). Vandsamarbejdet skal jf. de godkendte vedtægter bl.a. forhandle og indgå frivillige aftale, betale for aftalerne og føre tilsyn med overholdelse af indgåede aftaler. Vandsamarbejdet kan også, når BNBO-opgaven er løst, stå for beskyttelse i indvindingsoplande og evt. forsyningsledninger. De godkendte vedtægter beskriver, at almene vandværker i Rebild Kommune løbende kan melde sig ind i samarbejdet, men at de så stadig skal betale for de år der er gået fra oprettelsen af samarbejdet.


Status for de 17 vandværker, som endnu ikke har meldt sig til samarbejdet, er:

  • 2 store vandværker (Nørager og Suldrup-Hjedsbæk) har meldt tilbage, at de forholder sig afventende / vil vente med at melde sig til (17% af vandmængden i kommunen)
  • 4 vandværker har meldt tilbage, at de ikke ønsker at deltage i vandsamarbejdet frivilligt (5% af vandmængden i kommunen)
  • 8 vandværker afventer beslutning på generalforsamling som ikke er afholdt pga Corona-pandemien
  • 2 vandværker (Risdal og Smidie) skal formentlig stå uden for VSRK fordi de ikke har fordel af vandsamarbejdet (de får vand eller planlægger at få vand fra vandværker i Aalborg Kommune)
  • 1 vandværk har forvaltningen ikke kunnet komme i kontakt med.


Frivillige vandsamarbejder mellem almene vandværker oprettes med hjemmel i Vandforsyningslovens §52b. Herudover har kommunerne mulighed for at påbyde vandsamarbejder med Vandforsyningslovens §48. Nogle af vandværkerne har nævnt, at de gerne ser at kommunen påbyder samarbejdet, i lighed med de vandværker der er omfattet af vandsektorloven. Teknik og miljøudvalget har således allerede påbudt kommunens to sektorvandværker at deltage i vandsamarbejdet for at hæve vandværkets prisloft (TMU 4. dec. 2020 pkt. 187).


Forvaltningens bemærkninger

I forhold til processen omkring BNBO-opgaven ville der være en del fordele ved, at vandsamarbejdet inkluderede alle kommunens vandværker. Hovedmålet er dog, at det lykkes at få beskyttet BNBO'erne og det er uafhængigt af, hvem der står for arbejdet og økonomien. Nogle vandværker ønsker selv at løfte opgaven med beskyttelse af BNBO, og mener også at de har tilstrækkelige ressourcer til opgaven. Forvaltningen har endnu ikke fuldt indblik i mulighederne / ressourcerne til at løfte opgaven hos de 15 vandværker, der på nuværende tidspunkt ikke har tilsluttet sig til vandsamarbejdet. Forvaltningen forventer, at det kan blive en stor opgave, hvis kommunen skal bistå nogle af disse vandværker i opgaven, og foreslår derfor, at forvaltningen i første omgang prioriterer at understøtte vandsamarbejdets opgave med BNBO for medlemsvandværkerne.


Forvaltningen vurderer, at vandsamarbejdet og kommunen vil opnå værdifuld erfaring gennem BNBO-opgaven, som kan anvendes til at løfte den efterfølgende endnu større opgave med grundvandsbeskyttelse til fremtidssikring af vandforsyningen i hele kommunen. I forbindelse med denne opgave vurderer forvaltningen, at det kan blive nødvendigt, at påbyde nogle vandværker at deltage i vandsamarbejdet, hvis de ikke har ressourcer til eller ønske om at løfte opgaven selv. Vi vurderer, at denne opgave bliver bedst løst af et vandsamarbejde. Det vil sikre den mest effektive, solidariske og økonomisk forsvarlige løsning, der samtidig vil medføre flere sidegevinster i form af bl.a. tættere samarbejde mellem vandværker.

ESDH ID
Sagsfremstilling

Monsido - statistik

Cookieinformation