Med afsæt i Budget 2024-2027 fremlægger forvaltningen hermed forslag til den konkrete udmøntning inden for Teknik- og Miljøudvalgets område.
Anlæg
For anlægsbudgettet gælder, at igangværende projekter fortsættes og færdiggøres i henhold til gældende aftaler. Nedenstående beskriver således alene nye poster i anlægsbudgettet, eller de poster hvor det kan være uklart, hvordan udmøntning forventes politisk.
Helhedsorienteret og struktureret tilgang til prioritering af anlægsmidler – Puljer
Forvaltningen iværksætter en proces med henblik på forventningsafstemning om udmøntning af de afsatte puljer til trafiksikkerhed, mindre anlægsprojekter, kommunale kulturhuse, haller mv. Liste med projektforslag sendes til politisk prioritering i de respektive fagudvalg.
Harmonisering af veje
Forvaltningen fortsætter det igangværende arbejde med at udpege nyere veje samt grusveje i kommunen med henblik på overdragelse til grundejerne.
Navnene på de påtænkte veje for harmonisering deles i to til tre delpakker med en pakke om året. Der går mellem 4 til 6 år fra igangsætning til den endelige godkendelse. De første veje annonceres i 2023 og forventes dermed til endelig politisk behandling ultimo 2027.
Forvaltningen får i 2024 udført tilstandsrapport for et antal relevante, påtænkte veje med henblik på at kvalificere økonomien forbundet med harmoniseringen. Tilstandsrapporterne forventes at foreligge i foråret 2024, hvorefter byrådet orienteres om resultaterne heraf.
Klimahandlingsplan
Forvaltningen udmønter Klimahandlingsplan (DK2020) bl.a. ved udpegning af klimakoordinator til sikring af fremdrift, koordination af indsatser og årlig statusrapportering.
Driftsbudget
Driftsbudgettet er i 2024 reduceret på nedenstående områder med de anførte konsekvenser:
Reduktion af serviceniveauet på vintertjenesten
Budgetreduktion på 0,221 mio. kr. betyder reduktion af serviceniveauet på klasse 4 vejene i åbent land. Budgetreduktionen kan kun realiseres ved at revidere vinterregulativet og efter forhandling med politiet. Vinterregulativet skal efter politiets godkendelse godkendes af byrådet.
Besparelsen omfatter nedlæggelse af 4 traktorruter, der udfører snerydning på grusveje på landet. Kontrakten på de 4 ruter kan opsiges med 6 måneders varsel, når ændringen af vinterregulativet er godkendt. Kontraktbeløbet for de 4 ruter er på 221.000 kr., heraf udgør 86.000 kr. beredskabshonoraret som er en direkte overførbar besparelse ved nedlæggelse af ruten, da det er beløbet, som entreprenøren får for at stå til rådighed i vinterperioden. De resterende 135.000 kr. er et estimeret beløb afhængig af, hvor mange gange entreprenøren kaldes ud til snerydning.
Forvaltningen reviderer vinterregulativet og forhandler godkendelse med politiet, inden det reviderede vinterregulativ kan godkendes i byrådet. Herefter opsiger forvaltningen kontrakten på de 4 traktorruter. Udmøntningen af besparelsen kan derfor tidligst effektueres fra vintersæsonen 2024/2025, hvorfor budgetreduktionen heller ikke kan hentes i fuldt omfang i regnskabsåret 2024.
Klipning af græs – Større græsflader, arealer
Budgetreduktion på 0,3 mio. kr. udmøntes ved implementering af Rebild Kommunes ”Kvalitetsbeskrivelser for drift af de bynære grønne områder”, som blev taget til efterretning af Teknik- og Miljøudvalget 14. november 2023.
Grusveje
Der udføres vedligeholdelse af kommunale grusveje med forskellig frekvens, afhængig af brugen af grusvejen og vejrliget. Vedligeholdelsen har hidtil svinget mellem 2 og 11 gange årligt, afhængig af, hvilken grusvej, der er tale om.
Budgetreduktionen på 0,1 mio. kr. betyder, frekvensen for vedligeholdelse af grusveje sættes til maks. 5 gange årligt, og der samtidig reduceres i tilførsel af grus.
Borgere og brugere vil derfor forventeligt opleve flere huller i grusvejene, og at grusvejen ikke vil blive vedligeholdt så ofte som tidligere. Serviceniveauet vil falde, da Rebild Kommunes hidtidige praksis med at afhjælpe huller i grusveje inden for kort tid, når brugere af grusvejen ringer ind og gør opmærksom på manglende vedligeholdelse eller klager, forsvinder og erstattes af udbedring i forbindelse med den almindelige turnusordning.
Trafiksikkerhed
Budgetreduktion på 0,05 mio. kr. betyder, at kampagnemidlerne reduceres til 0 kr., og at Rebild Kommune derfor ikke deltager i de landsdækkende trafiksikkerhedskampagner i forbindelse med skolestart mm. Borgerne bliver dermed ikke eksponeret for trafiksikkerhedskampagner.
Rabatter, grøfter og skråninger
Budgetreduktion på 0,1 mio. kr. for vedligeholdelse af rabatter, grøfter og skråninger på strækninger i åbent land. Manglende vedligeholdelse af rabatter, grøfter og skråninger vil betyde, at der kan komme til at stå vand på kørebanen. Vand på kørebanen har store konsekvenser for belægningen, da der kan ske underminering af vejen. Vejen kan få frostskader ved tø/frost. Huller i vejen bliver hurtigt større, når grus og sand hvirvles op ved vand på vejen. Kantgrus langs med vejen forsvinder hurtigere, når vandet ikke kan komme væk fra rabatterne.
Kommunen vil forventeligt blive mødt af flere krav om dækning af forsikringsskader, når bilister kører ud i rabatter, der ikke er vedligeholdt, og der kan ske færdselsulykker, hvis biler m.v. kører ud i rabatten og mister herredømmet over bilen.
Nyetablering – Grønne områder
Budgetreduktion på 0,03 mio. kr. betyder, at udskiftning af bænke og inventar /udstyr på de kommunale grønne områder ikke bliver gennemført, og at inventaret bliver fjernet, men ikke erstattet med nyt, når det er nedslidt og vurderes at udgøre en sikkerhedsrisiko for borgere og brugere.
Matrikulær berigtigelse af veje
Der er på vejvedligeholdelseskontoen afsat 100.000 kr./årligt til at udmatrikulere de offentlige veje.
Rebild Kommune har flere offentlige veje, der ikke er udskilt som en vejmatrikel, som ellers er et lovkrav jf. vejlovens § 61.
Ved at reducere beløbet til udmatrikulering af veje med 0,1 mio. kr. vil der gå flere år, før Rebild Kommune er i mål med at få udskilt de offentlige veje jf. vejlovens §61.
Hvis der efter ønsker fra grundejere opstår behov for at udmatrikulere vejene, kan disse ønsker ikke imødekommes af forvaltningen.
Henkastet affald
Budgetreduktion på 0,03 mio. kr. betyder, at opsamling af henkastet affald langs med de kommunale veje reduceres, og der derfor kun i meget begrænset omfang vil være midler til at hente dumpet affald i naturen og grøfter mv.
Afvandingsledninger, brønde mv.
Budgetreduktion på 0,1 mio. kr. betyder, at serviceniveauet for borgere for afhjælpning af afvandingsproblemer vil blive mindre. Forvaltningen er nødsaget til at prioritere skarpere ved borgerhenvendelser, og flere borgere vil forventeligt få et nej til afhjælpning af afvandingsproblemer.