Baggrund
I maj 2019 blev der fremlagt en evaluering af den økonomiske tildelingsmodel på specialundervisningsområdet i Rebild Kommune. Evalueringsrapporten indeholdt en række anbefalinger til udvikling af specialundervisningsområdet, en af de væsentligste anbefalinger var udarbejdelse af en fælles retning for den inkluderende praksis. Der blev igangsat en involverende proces med både elever, forældre, medarbejdere, ledere og interessenter på hele børne- og ungeområdet. Dette resulterede i den fælles vision og de fem pejlemærker for inkluderende praksis "Udviklende Fællesskaber". Visionen blev vedtaget på møde i Børne- og Familieudvalget den 2. september 2020. Visionen viser, hvordan børn, unge og forældre skal oplever sig set, hørt og mødt af alle professionelle omkring børnene og de unge. Fokus er på at skabe muligheder for, at alle børn og unge udvikler deres potentiale bedst muligt og lykkes i livet (se visionen i bilag).
Udover arbejdet med “Udviklende fællesskaber” har skolecheferne i de Nordjyske kommuner gennem de sidste par år drøftet udfordringerne omkring inklusion, og er gået sammen om at afdække behovet for et kompetenceudviklingsprojekt i samarbejde med UCN og AP Møller Fonden. På udvalgsmødet den 9. juni 2021 (sag 100) blev der orienteret om visionen bag det tværkommunale projekt Den mangfoldige folkeskole.
"Projektet skal bidrage til at styrke alle børn og unges mulighed for trivsel, læring og deltagelse i folkeskolens almene læringsmiljøer samt i overgangen til folkeskolen. Visionen er at bidrage til en større mangfoldighed i den danske folkeskole med endnu mere kvalificeret rettethed mod trivsel, læring og deltagelsesmuligheder for alle børn. Det er visionen at skabe en folkeskole hvor diversitet og mangfoldighed i folkeskolen ses som et grundvilkår - og hvor alle børn og unge gives ret til deltagelse. Det langsigtede mål er, at færre børn og unge ekskluderes fra skolens betydningsfulde læringsfællesskaber samt segregeres til specialtilbud".
I det samlede projekt går kommunerne sammen om at lykkes bedre på børnene vegne, ud fra et ønske om at skabe en læringskultur, hvor vi afprøver og lærer sammen og lærer af hinanden, hvilket er en forlængelse af måden der arbejdes med prøvehandlinger om Udviklende Fællesskaber i Rebild Kommune.
Ambitionen bag projektet er
- at skabe en mangfoldighed af indsatser i de enkelte kommuner og på tværs af kommunerne med samme mål om at styrke alle elevers deltagelsesmuligheder.
- at udvikle anvendelsen af aktionslæring som fælles metode for kompetenceudvikling, videndeling og forankring i praksis.
I forlængelse af den overordnede ansøgning til fonden, er der blevet arbejdet med en afdækning af den enkelte kommunes kompetenceudviklingsbehov i relation til udfordringer i forhold til inklusion samt kommunens strategiske indsatsområder. I oktober 2022 fik vi i Rebild Kommune godkendt vores andel af projektet.
Udviklende fællesskaber og Den mangfoldige folkeskole i Rebild
I Rebild Kommune lander “Den mangfoldige folkeskole” ind i den igangværende proces i arbejdet med vores inklusionsstrategi ”Udviklende fællesskaber”, som gennem kompetenceudvikling, videndeling og lokale og fælles prøvehandlinger, undersøger hvordan vi kan skabe øgede deltagelsesmuligheder for alle børn.
Den praksisbaserede tilgang og fokus på udvikling af didaktiske tilgange til planlægning og gennemførsel af en aktiverende og elevinvolverende undervisning, som er en del af arbejdet med “Udviklende fællesskaber” og “Spændende og motiverende skoledag” understøttes yderligere af “Den mangfoldige folkeskole”. Kompetencemidlerne fra projektet skal bidrage til at løfte og styrke igangværende indsatser og opbygge kapaciteten på området gennem forskellige videns input, faciliterede workshops, aktioner i praksis, systematik, sparringer/læringssamtaler, refleksioner og videndeling.Rebild Kommune ønsker at kompetenceudviklingen sker som aktionslæring i både lokal ledelsessparring med fokus på ledelse af Udviklende fællesskaber/Den mangfoldige folkeskole og medarbejdernes udvikling, samt ledelsessparring på tværs med fokus på udvikling af den inkluderende praksis i kommunen.
Indsatsen understøttes som tre spor,
- Ledelsesspor for alle ledere på skoleområdet
- Fællesspor for ledere og ressourcepersoner på tværs af kommunerne skoler
- Lokalt spor med fokus på aktionslæringsforløb for medarbejdere og kompetenceudvikling på den enkelte skole og forløber i 1 ½ år
Ledelsesspor
Ledelsessporet er tilrettelagt
som et fælles spor på tværs af kommunens skoleledelser (skoleledere, mellemledere og SFO-ledere), der har til hensigt at opbygge den ledelsesmæssige kapacitet på hele skoleområdet i kommunen - og peger ind i både implementeringen af PBL-projektet og arbejdet med "Udviklende fællesskaber". Tilknyttet ledelsessporet er en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra hhv. skoleledelser og forvaltning. Arbejdsgruppens opgave er at afdække organisatoriske og ledelsesmæssige behov i forhold til skole- og kompetenceudvikling, bidrage med input til kompetenceløft og inspirationsforløb for lederne samt etablere setup/fora for understøttelse af sammenhængskraft og et øget forpligtende fællesskab skolerne imellem.
Ledelsessporet blev sat i gang i efteråret, hvor skole- og SFO-ledere deltog i et ledelsesseminar om innovations- og forandringsledelse. Videns input på seminaret stod UCN for og tilbagemeldingerne var yderst positive og har givet ledelserne et fælles sprog og begrebsapparat for, hvorfor vi gør som vi gør.
Udover seminar er der søgt midler til temamøder og møder om ledelse, som er vist i illustrationen nederst, og er en del af den eksisterende mødestruktur, hvor lederne i forvejen indkaldes. Ambitionen er, at projektet ikke bliver et projekt, der løber sideløbende med skolernes andre indsatser, men at projektet bliver en kontinuerlig del af skolernes praksis - og det vi har fælles fokus på.
Fællesspor
Derudover er der søgt midler til etablering af et fælles spor for CBU, ledere og ressourcepersoner på tværs af kommunens skoler, hvor det bliver muligt at gå i dybden med fælles udfordringer, som kvalificeres af videns input samt ledelsesaktionslæringsforløb og sparringer på tværs af ledergrupper, evt. med deltagelse af ressourcepersoner.
Fællessporet blev igangsat med et temamøde for repræsentanter i forvaltningen, repræsentanter fra PPR, ressourcepersoner fra skolerne og alle ledere i januar 2023. Dagen blev faciliteret af UCN og med videns input/forskningsbaseret viden om inklusion, inklusionsforståelse og børnesyn med henblik på at styrke et fælles inkluderende mindset og få et sprog herom i organisationen.
Dagen fik positive tilbagemeldinger, med ønsker til fremtidige emner og videndeling på tværs.
Lokalt spor
De lokale spor tilrettelægges ud fra lokale drøftelser mellem CBU, UCN og den enkelte skole, som aktionslæringsforløb med fokus på en udforskning af praksis og det vi kender eller ‘plejer’ – at vi tænker os om på ny. De lokale forløb tager udgangspunkt i der, hvor den enkelte skole er, hvad de er optaget af og hvilken kompetenceudvikling der er brug for ift. at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn. Herunder også med afsæt i de igangværende indsatser på skolerne. Læringscenter Himmerland (LCH) deltager som første skole i projektet - og er et eksempel på, hvordan inklusion tænkes ind i alle læringsfællesskaber og vedrører alle børn, da LCH er kommunens mest specialiserede tilbud og rummer børn med indlæringsvanskeligheder, ADHD, autisme, kognitive og fysiske vanskeligheder. På LCH arbejdes overvejende med en tematisk baseret undervisning, som har vist sig at have et stort lærings- og trivselspotentiale blandt LCH-børnene. Ledere og medarbejdere er nysgerrige på, at undersøge potentialet i at sammenkoble den problembaseret lærings didaktik med greb fra specialpædagogikken ift. at skabe større læring og øgede deltagelsesmuligheder for deres målgruppe - og få et fælles fagligt sprog herfor. De øvrige skoler fortsætter arbejdet med specialpædagogikkens potentiale i almen, undersøgelse af god klasseledelse, børnesyn, mestringsfællesskaber, mellemformer, Co-teaching, ICDP, som kobles til projektet Den mangfoldige folkeskole.
Indsatsen ses som langsigtet; at alle skoler i Rebild Kommune over en årrække vil have været involveret i kompetenceudviklingen i Den mangfoldige folkeskole på forskellig vis, ikke nødvendigvis på samme tid. Skolerne kobles på i etaper for også at sikre og koordinere den sideløbende implementering af projektet om problembaseret læring.
Illustration af indsats: