Forslag til kommuneplantillæg nr. 4 og lokalplan nr. 353 samt tilhørende miljørapport har været fremlagt i offentlig høring i 8 uger. Et oversigtskort over planområdet ses af bilag 1. Forslag til kommuneplantillæg nr. 4 med tilhørende miljørapport er vedlagt som bilag 2 og forslag til lokalplan nr. 353 med tilhørende miljørapport er vedlagt som bilag 3. Planerne kan også findes i digital version her: Kommuneplantillæg nr. 4 og Lokalplan 353.
Lokalplanens indhold
Lokalplanen giver mulighed for, at området kan anvendes til erhvervsformål i form af let industri og håndværk, tung industri, transport- og logistikvirksomheder, der er afhængig af god tilgængelighed til det overordnede vejnet og som primært genererer godstransporter, der så vidt muligt skal ledes uden om bymæssig bebyggelse. For at sikre en fleksibilitet og mulighed for at imødekomme flere typer af virksomheders behov, fastlægger lokalplanen et princip for udstykningsplan med mulighed for, at erhvervsgrundene kan opdeles i mindre grunde med grundstørrelser ned til mindst 10.000 m². Delområde IA og IB reserveres dog til tekniske anlæg, natur og grønt friareal, herunder med mulighed for indretning af fælles regnvandsbassiner til håndtering af overfladevandet (rensning og forsinkelse) fra planområdet.
Der er i planlægningen for området særligt fokus på disponering af arealet ift. hensyn til eksisterende højspændingsledning og gasledning, at sikre naboer mod miljøgener, håndtering af overfladevand i området, hensyntagen til grundvandsinteresser, trafikbetjening af området samt beskyttelse af bilag IV-arter.
Indenfor delområde IIA og IIB er der begrænsede muligheder for opførelse af erhvervsbyggeri pga. nærhed til gasledning og højspændingsledning.
De mest miljøbelastende virksomheder ift. støj, støv, lugt og anden luftforurening skal placeres med størst afstand til de nærmeste naboer langs Nibevej. Med lokalplanen er der reserveret areal til støjvold langs Nibevej, da støjberegninger viser, at det kan være nødvendigt at etablere støjvold for at sikre, at Miljøstyrelsens støjgrænseværdier mod naboer kan overholdes. Med lokalplanens bestemmelser om ibrugtagning sikres, at støjvolden skal etableres inden ny bebyggelse til erhverv tages i brug. Støjafskærmning kan dog undlades, hvis det dokumenteres, at de vejledende støjgrænser kan overholdes uden støjafskærmning.
Overfladevandet fra det vestlige bassin ledes til regnvandssystem i Sørup, mens overfladevandet fra det østligste bassin ledes videre til Juelstrup Sø. Regnvandet ledes til stamvej, som kan anvendes til skybrudsvej og videre til regnvandsbassiner. Bassiner dimensioneres til at kunne håndtere en 50 års regnhændelse, således at det sikres at overfladevandet kan håndteres uden risiko for oversvømmelser i og uden for lokalplanområdet.
Lokalplanen fastlægger, at udpegede eksisterende bygninger og træer ikke må nedrives eller fældes, da de kan være levested for damflagermus. Hvis senere undersøgelser viser, at bygninger og træer ikke er yngle- og rasteområde for damflagermus, kan kommunen meddele dispensation fra lokalplanen til nedrivning af bygninger og fældning af træer. Alternativt skal der ske udslusning og nedrivning i overensstemmelse med Artsfredningsbekendtgørelsen og Forvaltningsplan for flagermus.
Lokalplanen bestemmer, at området skal vejbetjenes fra Nibevej via to overkørsler og der skal udlægges areal til stamvej, hvorfra den enkelte erhvervsgrund skal vejbetjenes. Trafikundersøgelser viser, at trafikken kan afvikles med vigepligtsreguleret kryds ved vejtilslutning til Nibevej. Dog viser undersøgelserne også, at udbygning af erhvervsområdet vil medføre behov for udbygning af motorvejsrampernes kapacitet. Forvaltningen er i dialog med Vejdirektoratet, som ejer rampeanlæggene, om hvilke konkrete anlæg der er nødvendige for at sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling.
Kommuneplantillæg
Sideløbende med forslag til lokalplan nr. 353 har forslag til kommuneplantillæg nr. 4 været udsendt i offentlig høring. Med kommuneplantillægget ændres afgrænsningen af kommuneplanramme 09.E19 så det kuperede terræn mod nordøst udtages af erhvervsrammen. Til gengæld udlægges et mindre areal mod sydøst ud mod motorvejen i rammen. Der udlægges et nyt rammeområde 9.T4 til teknisk anlæg med mulighed for indretning af regnvandsbassin.
Miljøvurdering
Planforslagene samt spildevandstillæg nr. 20 følges af miljørapport. I miljørapporten behandles emnerne "Virksomhedsstøj", "Trafiksikkerhed, trafikafvikling og øget trafikbelastning" og "Natur".
I miljørapporten dokumenteres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for virksomhedsstøj kan overholdes ved naboskel under forudsætning af, at der etableres en 6,3 m høj støjvold langs Nibevej samt at der foretages mindre reduktion af støjkilder i aften- og nattimerne for virksomheder med længere driftstid. Beregningerne tager udgangspunkt i worst-case og det kan vise sig, at én eller flere virksomheder kan indrette sig i området uden at skulle etablere støjafskærmning.
Trafikberegninger viser, at overkørsel til det nye erhvervsområde til Nibevej kan afvikles med vigepligtsreguleret kryds. Derimod konkluderes det i miljørapporten, at planlægning for erhvervsområdet kan påvirke trafikafviklingen ved rampekryds 31, Støvring Syd, væsentligt og der vil være behov for, at der foretages afværgetiltag. Jf. ovenfor pågår der dialog mellem Forvaltningen og Vejdirektoratet om hvilke konkrete anlæg, der er behov for.
Overfladevand fra lokalplanområdets østlige del ledes til regnvandsbassin mod øst til både rensning og forsinkelse. Herfra føres vandet i rør til engareal mod nordøst og videre til recipient - Juelstrup Sø. Engarealet nordøst for planområdet vil blive væsentlig reduceret, men da det er muligt at etablere erosionssikring af udløbet til engen, vurderes der ikke risiko for erosion af engarealet og der vil ikke ske nogen væsentlig påvirkning. Idet vandet renses inden udledning vurderes, at der ikke vil ske en forurening af Juelstrup Sø. Undersøgelser viser, at tilledning af overfladevand til Juelstrup Sø alene vil give anledning til en meget begrænset vandstandsstigning i søen og på den baggrund vurderes, at der ikke vil ske en væsentlig påvirkning eller tilstandsændring af Juelstrup Sø og dens umiddelbare omgivelser.
Der er udarbejdet en sammenfattende redegørelse, hvori der redegøres for hvorledes miljøvurderingen og de gennemførte høringsprocedurer har påvirket planen og beslutningen om at vedtage planen, samt det endelige overvågningsprogram. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag 8. Høringssvar, jf. nedenfor, har givet anledning til mindre ændringer i lokalplanen og som konsekvens heraf præciseringer/ændringer af afværgeforanstaltninger beskrevet i miljørapporten. Ændringer er dog uden betydning for de vurderinger og konklusioner, der allerede er foretaget i miljørapporten.
Høringssvar
I høringsperioden har Rebild Kommune modtaget 9 høringssvar, der er nærmere behandlet i bilag 4. Høringssvarene er vedlagt i sin fulde længde i bilag 5. Herudover har forvaltningen i høringsperioden været i dialog med Rebild Vand og Spildevand vedrørende forsyning af området ift. områdets terrænforhold, som har medført forslag til ændring af lokalplanens bestemmelse om terrænregulering. Dette forslag fremgår også af bilag 4.
De høringssvar, der har givet anledning til mindre indholdsmæssige ændringer i lokalplanen, er kort beskrevet nedenfor. Dog fremgår mindre ændringer, der ikke har betydning for planens indhold, kun af bilag 4. Derudover er der indkommet en række høringssvar, som ikke har givet anledning til ændringer. Disse høringssvar fordeler sig overordnet på emnerne byudvikling, miljøforhold, landskab, arkæologi og proces, og er kun behandlet i bilag 4. Ændringsforslag medfører ikke krav om supplerende høring.
Adgangsforhold og trafiksikkerhed på Nibevej
Vejdirektoratet henviser til miljørapporten og undersøgelser der viser, at der vil blive behov for etablering af afværgetiltag ved rampeanlæg 31, Støvring Syd. Vejdirektoratet har igangsat fremkommelighedsanalyse og henstiller til, at Rebild Kommune ikke meddeler tilladelse til vejadgang D mod øst, før der foreligger resultat af analysen med mulige løsningsforslag. Analysen forventes færdigt i efteråret 2023. Vejdirektoratet anbefaler, at området udvikles etapevis og fra vest mod øst.
En nabo til det nye erhvervsområde udtrykker bekymring for trafiksikkerheden på Nibevej ved realisering af lokalplanen. Der henvises til, at der ved overkørsel A mod vest er dårlige oversigtsforhold samtidigt med, at bilisterne kører med høj hastighed på Nibevej.
Forvaltningen bemærker, at der ikke kan fastsættes rækkefølgebestemmelser med lokalplanen, men kommunen har mulighed for at styre udviklingen af området, da de ejer arealet. Der pågår dialog med Vejdirektoratet om hvilke konkrete tiltag, der skal udføres for at sikre en hensigtsmæssig trafikafvikling og der bør ikke meddeles tilladelse til vejadgang mod øst, før der er en afklaring heraf. Forvaltningen vurderer, at det på sigt kan være hensigtsmæssigt ift. trafikafviklingen nær rampeanlægget, at etablere højresvingsbane ved vejadgang mod øst til erhvervsområdet.
Undersøgelser foretaget ifm. udarbejdelse af planforslagene viser, at trafikken ved vejtilslutning til Nibevej ved udbygning af området kan afvikles med vigepligtsreguleret kryds. Desuden forventes, at langt hovedparten af trafikken til/fra området vil orientere sig mod motorvejen. Det er korrekt, at vejadgangen er placeret forholdsvis tæt på svinget på Nibevej. Forvaltningen vurderer, at det det kan vise sig hensigtsmæssigt på sigt at etablere højresvingsbane ved vejadgang til erhvervsområdet.
Forvaltningen indstiller, at lokalplanen ændres ved at tilføje bestemmelser om reservation til kanaliseringsanlæg ved vejtilslutning til Nibevej ved både overkørsel A og D.
Terrænregulering
Forsyningen vurderer at med det nuværende terræn og det planlagte vejtracé, vil der blive behov for, at ledningsanlæg skal placeres med lægningsdybder på op til 7-8 m under terræn. Dette kan medføre betydelige ekstraomkostninger i forbindelse med anlægsarbejder og vil desuden give udfordringer i forbindelse med vedligeholdelse af ledningsanlæggene. Forsyningen har fået udarbejdet notat, der beskriver mulighed for terrænregulering, der tager hensyn til lægningsdybder og samtidigt sikrer, at afledning af spildevand kan ske ved gravitation.
Forvaltningen indstiller, at lokalplanens bestemmelser om terrænregulering ændres med baggrund i notat - herunder at der fastsættelse af minimums terrænkoter i området. Bestemmelsen følges af nyt kortbilag 5 - Terrænregulering, der viser eksisterende og fremtidige terrænkurver efter byggemodning samt opdeling af området med fastsættelse af minimumskoter.
Støjvold, læbælte og oversigtsforhold
Flere naboer påpeger, at en 6,3 m høj støjvold vil ændre områdets karakter og udsyn fra naboejendomme. Nabo henstiller til, at læbæltet langs Nibevej opretholdes.
Jf. oven for viser støjberegninger for worst-case scenariet, at det forudsættes, at der etableres en støjvold langs Nibevej for at sikre, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdier kan overholdes ved naboskel. Der er i planforslaget taget udgangspunkt i, at afskærmning mod støj skal ske i form af støjvold, da forvaltningen havde en forventning om, at der i forbindelse med byggemodningen ville være en del overskudsjord. Nærmere undersøgelser viser dog, at der ikke vil være overskudsjord fra byggemodningen.
Desuden er forvaltningen blevet opmærksom på, at det kan være vanskeligt at opnå tilstrækkelige oversigtsforhold ved overkørsel A pga. placering af støjvold og eksisterende læbælter.
Forvaltningen indstiller, at lokalplanen ændres således, at der gives mulighed for, at støjafskærmningen også kan udføres som en begrønnet støjskærm, som kan opnå samme afskærmende effekt, kan placeres tættere på støjkilde samt optager knapt så meget plads. Det indstilles, at støjafskærmning vest for overkørsel A, skal opføres som støjskærm. Desuden indstilles, at lokalplanen ændres således, at er stilles vilkår om, at læbæltet langs Nibevej skal bevares, men at dele heraf kan fjernes for at opnå tilstrækkelige oversigtsforhold ved overkørsel A samt mulighed for etablering af højresvingsbane. Beplantningsbæltet må kun fjernes på betingelse af, at det erstattes af nye beplantningsbælter af samme arter.
Vandafledning og natur
Indsiger sår tvivl om de beregnede vandmængder, der ledes til Juelstrup Sø og dermed planens påvirkning på Juelstrup Sø og dens omgivelser. Desuden stilles spørgsmål til, om regnvandsbassinet er dimensioneret med en størrelse, der kan opnå tilstrækkelig renseeffekt. Indsiger henviser til, at der i miljørapporten ikke er taget stilling til opfyldelse af Vandrammedirektiv og Indsatsbekendtgørelsen, da han ikke mener, at der er taget konkret stilling til projektets påvirkning på Juelstrup Sø.
Forvaltningen vurderer, at de beregnede vandmængder, der skal afledes til Juelstrup Sø, er retvisende. En årsmiddelnedbør på 600 mm er valgt ud fra erfaringstal for hvor meget af årsmiddelnedbøren, der afstrømmer. I beregningen forudsættes en befæstelsesgrad på 80 pct. med en hydrologisk faktor på 1,0. Dvs. at der beregnes på, at alt vand på befæstede arealer afstrømmer til søen.
Beregning af bassinvolumen er foretaget med den forudsætning, at bassinet etableres med et rensevolumen på 200 m³/red/ha, hvilket er almindelig praksis som følger af anbefalinger om BAT (bedst anvendelig teknologi). Overfladevandet vil renses inden det ledes til Juelstrup Sø og på den baggrund vurderes, at der ikke vil ske en forringelse af søens tilstand og planlægningen er ikke i strid med Vandrammedirektiv eller Indsatsbekendtgørelsen.
Forvaltningen indstiller, at der i lokalplanens redegørelse præciseres, at regnvandsbassinet skal dimensioneres til både rensning og forsinkelse, men at den endelige størrelse bestemmes i udledningstilladelsen, hvor der vil stilles krav om, at bassinet skal udføres efter BAT (bedst anvendelige teknologi).
Redaktionelle ændringer
Forvaltningen anbefaler desuden, at forvaltningen bemyndiges til at foretage redaktionelle ændringer i planen. Redaktionelle ændringer vil kun omfatte rettelser af stavefejl eller sproglig karakter, som ikke har betydning for indhold og kontekst samt konsekvensrettelser jf. bilag 1.