Byrådet behandlede den 22. juni 2023 forslag til "Bæredygtig vækst og udvikling - Planstrategi 2023" og besluttede at sende planstrategien i offentlig høring. Planstrategien er afsættet for den kommende kommuneplanrevision. Planstrategien har været i 10 ugers offentlig høring fra den 26. juni til den 4. september. Forvaltningen har modtaget 21 høringssvar fra 10 forskellige afsendere, der fordeler sig på private borgere, myndigheder, interesseorganisationer, lokalråd og landsbyråd. Alle høringssvarene kan ses i sin fulde længde i bilag 1. Et resume af høringssvarene samt forvaltningens bemærkninger og forslag til ændringer på baggrund af høringssvarene fremgår af bilag 2.
Høringssvarene omhandler i hovedtræk nedenstående emner:
Udvikling i hele kommunen
I nogle høringssvar udtrykkes bekymring for, at der i planstrategien kun er fokus på udvikling i Støvring og Skørping, og at man glemmer de andre områder i kommunen. Der savnes mere fokus på at sikre udvikling andre steder i kommunen, herunder også fokus på livet i landsbyerne og på landet og mødesteder i både store og små byer. Det udtrykkes, at bæredygtig vækst også er at opretholde og understøtte byernes funktioner, som der ønskes mere arbejde med i den videre planlægning. Der er positive forventninger til målet om strategisk planlægning for landsbyer.
Forvaltningen bemærker, at planstrategiens emner ikke er tiltænkt de større byer, men omtaler byer og bysamfund under ét. Byerne har forskellige roller i kommunens samlede bymønster og skal udvikle sig på forskellige måder og ud fra byens eget udgangspunkt. Selvom udviklingen er forskellig, har alle byer en væsentlig rolle for Rebild Kommune. Forvaltningen anbefaler, at bymønsteret skærpes i forbindelse med revisionen af kommuneplanen i sammenhæng med arbejdet med strategisk planlægning for landsbyer.
På den baggrund anbefales følgende ændringer i planstrategien:
- at der i indledningen indarbejdes et skærpet fokus på byernes interne rollefordeling og forskellige udvikling, og at naturen er et værdifuldt aktiv, som skal prioriteres i fremtidens udvikling.
- at det generelt skærpes, at emnerne omhandler både større og mindre byområder.
- at nogle af billederne i rapporten udskiftes, så der er billeder med fra flere dele af kommunen.
- at der i afsnit om kvalitet i udviklingen tilføjes et afsnit om udvikling af områder, hvor udviklingen ikke handler om befolkningsvækst.
- at der i afsnittet om kvalitet i udviklingen indarbejdes, at der også er fokus på mødesteder i de mindre lokalsamfund, men mødestederne skal tilpasses byen og lokalsamfundet, de skal være i.
Erhvervsudvikling
Der udtrykkes bekymring for, at der i Terndrup mangler erhvervsareal til mindre erhvervsdrivende, der vil etablere sig lokalt. Samtidig er der kommet et ønske om større muligheder for at etablere erhverv i landsbyerne og landdistriktet.
Forvaltningen bemærker, at der i august 2021 blev vedtaget en ny lokalplan for at udvide erhvervsområdet i Terndrup, som ikke er udnyttet. Muligheden for at etablere erhverv i landdistriktet er begrænset, hvis det er udenfor tiloversblevne landbrugsbygninger og landsbyrammerne. I forbindelse med revision af kommuneplanen tages der stilling til udlæg af nye arealer til erhvervsudvikling.
Der udtrykkes, at det er positivt, hvis der skal arbejdes med strategisk planlægning for bymidter andre steder end Støvring og Skørping. Forvaltningen anbefaler, at der i forbindelse med revision af kommuneplanen tages stilling til, hvordan og i hvilket omfang der skal arbejdes strategisk planlægning for bymidter.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Boligudbud
Der udtrykkes ønske om flere seniorvenlige boliger og et bredere udvalg af boliger i landsbyerne for at give mere mangfoldige bysamfund.
Forvaltningen bemærker, at dette falder i tråd med planstrategiens mål om et varieret boligudbud, da der i de fleste af Rebild Kommunes bysamfund er mangel på et bredere udvalg af mindre boliger.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Forbindelser
Der bemærkes i et høringssvar, at Hovedvej 507, som er en væsentlig transportkorridor og pendlerrute for borgerne i den østlige del af kommunen, er glemt i planstrategien. Derudover spørges der til, hvordan cykelstier prioriteres fra landsbyerne til skolebyerne. Forvaltningen bemærker, at der i kommuneplanen kan indarbejdes principper for cykelstier, men at de konkrete strækninger ikke indgår i kommuneplanen, men kan indgå i anlægsønsker for nye cykelstier.
På den baggrund anbefales følgende ændringer i planstrategien:
- at Hovedvej 507 indarbejdes i afsnittet om Rebild Kommunes placering.
Natur
Der efterspørges konkrete initiativer til beskyttelse og genoprettelse af natur i planstrategien og mål for naturbeskyttelsen. Samtidig spørges der ind til, hvad kommunen gør for at udvikle potentiel natur til reel natur, og hvilken betydning kommuneplanens udpegning af potentiel natur har for administrationen og beskyttelsen af natur.
Forvaltningen bemærker, at naturarealer udlægges i kommuneplanen. Der kan udpeges flere arealer i kommuneplanen til naturinteresser, og retningslinjerne for udpegningerne kan skærpes. Flere udpegede områder øger dog ikke nødvendigvis kvaliteten, fordi der ikke er handlepligt på naturforbedrende tiltag.
Der er indkommet ønsker om flere blågrønne byrum med højere naturværdi samt krav om naturværdi i grønne arealer i erhvervsområderne. Det foreslås, at naturarealer opdeles, så der udlægges arealer med plads til aktiviteter og områder, hvor naturen beskyttes. Forvaltningen anbefaler, at både krav om kvalitet i de grønne områder i byerne og opdelingen i de grønne områder vil indgå i den kommende kommuneplanrevision. Samtidig anbefaler forvaltningen, at der i den kommende kommuneplanrevision tages stilling til om der skal udpeges flere områder til særlig naturområder og nye potentielle naturområder.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Beskyttelse af vandløb
Der er blevet udtrykt bekymring for beskyttelse af kommunens vandløb mod forurening, da de er centrale for biodiversiteten. Der foreslås at lave beskyttelseszoner rundt om kommunens vandløb. Forvaltningen bemærker, at vandløb allerede er beskyttet mod forurening i forskellige lovgivninger.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Landbrug
Der udtrykkes bekymring for, at landbrugenes vækst hæmmer både landsbyernes udvikling og naturens vilkår. Store landbrug tæt på landsbyerne skaber gener for beboerne, der gør dem mindre attraktive. Samtidig begrænser de adgangen til naturen for landsbyerne og landet. Der efterspørges beskyttelseszoner omkring landsbyer, der holder store husdyrbrug længere væk, for at gøre bosætning mere attraktivt i landsbyerne og skabe plads til mere natur i tilknytning til landsbyerne. Der spørges ind til muligheden for at ændre praksis og nægte dispensationer til store husdyrbrug uden for arealer udpeget til store husdyrbrug i kommuneplanen.
Forvaltningen bemærker, at kommunen er forpligtet efter husdyrbrugsloven til at foretage en konkret, individuel vurdering af den enkelte ansøgning om udvidelse eller etablering af driftsbygninger og -anlæg. Formålet med retningslinjen for store husdyrbrug er at sikre en hensigtsmæssig placering af store husdyrbrug i forhold til andre arealinteresser i det åbne land. Alle husdyrbrug har dog fortsat krav på at få vurderet ansøgninger om udvidelser. Lovgivningen sætter rammer og grænser for placeringen og udvidelsen af husdyrbrug, og til emissioner, lugt og støj. Forvaltningen arbejder ud fra et princip om, at de nuværende husdyrbrug har mulighed for at udvikle sig inden for lovgivningens rammer. Dette princip skal medvirke til at begrænse nye barmarksprojekter, som kan have en negativ konsekvens for lokalområdet.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Det åbne land
Der udtrykkes bekymring for, hvordan alle interesserne i det åbne land sikres, og om der er plads til biodiversiteten, hvis der også skal være plads til vækst.
Forvaltningen bemærker, at der er igangsat en temarevision for vedvarende energianlæg i det åbne land, som er det første skridt i prioriteringen af det åbne land. Med temarevisionen afvejes interesserne for VE-anlæg mod de øvrige interesser i det åbne land. Vækst og biodiversitet vil ikke nødvendigvis være modsætninger, hvis naturens vilkår tænkes ind i udviklingen.
På den baggrund anbefales det ikke at ændre i planstrategien.
Der har i den offentlige høringsperiode været afholdt et borgermøde, hvor borgere og andre interessenter havde mulighed for at høre mere og stille spørgsmål til strategien. I bilag 3 er der en opsamling på drøftelser fra borgermødet. Opsamlingen på borgermødet fremgår ikke af bilaget til behandling af høringssvar, da de overordnet afspejler de høringssvar, der er indkommet.
Forslag til den tilrettede planstrategi er vedlagt som bilag 4, hvori de anbefalede ændringer er tilføjet. Tekst med orange anbefales tilføjet.
Med endelig vedtagelse af ”Bæredygtig vækst og udvikling - Planstrategi 2023” opstartes arbejdet med revision af kommuneplanen i starten af 2024. I den kommende kommuneplanrevision indarbejdes planstrategiens visioner og målsætninger i relation til fysisk planlægning. Kommuneplanen bliver revideret og konsekvensrettet med udgangspunkt i planstrategiens strategiske retninger og målsætninger. Der foretages en fuld revision af kommuneplanen med særligt fokus på de temaer, der er beskrevet i planstrategien. De bemærkninger fra den offentlige høring, som er kommuneplanrelateret, vil blive inddraget i den videre planproces med kommuneplanen. Se bilag 5.