Byrådet behandlede på møde den 22. juni 2021 alternative linjeføringer for Ny Nibevej og besluttede at vælge "linjeføring 3 med tilslutning til Vestre Primærvej og med en lidt sydligere krydsning af Hobrovej idet det i forbindelse med projekteringen undersøges hvilke muligheder, der er for fartreduktion på hele Vester Primærvej til 60 km i timen, og hvordan der kan etableres cykelsti langs Vestre Primærvej."
Byrådet besluttede den 24. marts 2022 den sydligste linjeføring ved rundkørsel ved Hobrovej skulle indgå som hovedforslag i miljøkonsekvensrapporten, en række justeringer af tracéét samt at en løsning syd om Porthusvej skulle medtages i det videre arbejde som alternativ til hovedforslaget
Ny Nibevej er omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering af projektet og forudsætter, at der vedtages en lokalplan og udlægges en ramme i kommuneplanen, der også skal miljøvurderes. Såvel miljøkonsekvensrapport som kommuneplanændring kræver fordebat. Der er derfor afholdt en fordebat i uge 13-16, hvor alle interesserede opfordredes til at komme med ideer og forslag til planlægningen og indholdet i den kommende miljøvurdering. Se bilag 1: Ideoplæg og bilag 2: Udkast til afgrænsningsnotat, som var sendt i foroffentlighed.
Der er i alt modtaget 32 høringssvar fra borgere og myndigheder. Et resume af høringssvarene, samt forvaltningens bemærkninger og stillingtagen fremgår af bilag 3 og den fulde længde af høringssvarene fremgår af bilag 4. Opsamling fra åben hus arrangementet den 7. april 2022 fremgår af bilag 5. Ejendommen Hobrovej 180 og Præstevej 74 (bilag 4: nr. 19 og 20) ønsker at mødes med politikerne til besigtigelse af de aktuelle lokaliteter.
De indkomne høringssvar omhandlede hovedsageligt følgende emner:
- Vej og trafikforhold, herunder forslag om alternative vejforløb og forslag om genovervejelse af tidligere forslag, trafiksikkerhed og adgangsforhold for ejendomme og marker der driftes. Desuden foreslås vejen tilsluttet ved Juelstrupparken i stedet for Vestre Primærvej.
- Støj, primært påvirkning af beboere, fra ejendomme, der ligger tæt på enten hovedforslaget eller det alternative sydlige forslag.
- Landskabelige forhold, herunder Mastrup Ådal og de særlige landskabsmæssige udpegninger som Mastrup Ådal er en del af.
- Rekreative værdier, herunder den visuelle påvirkning for beboere i nærheden af den nye vej.
- Naturforhold, herunder hensynet og beskyttelsen af dyr og planter og spredningsmuligheder for områdets dyreliv.
Med baggrund i høringssvarene foreslår forvaltningen, at udkast til afgrænsningsnotat suppleres med følgende emner:
Befolkning og menneskers sundhed
|
Trafik
|
Adgangsforhold for ejendomme og marker i drift vil indgå i miljøvurderingen.
Trafiksikkerhed vil indgå som en del af miljøvurderingen.
|
Rekreative interesser
|
Den visuelle påvirkning af omboende medtages i miljøvurderingen
|
Biologisk mangfoldighed
|
Beskyttede naturtyper (naturbeskyttelseslovens § 3)
|
Påvirkning af Mastrup Bæk tilføjet, herunder foranstaltninger til sikring af Mastrup Bæk i anlægsfasen vil indgå som en del af miljøvurderingen.
|
Miljøfaktor
|
|
Spredningskorridorer og barrierer
|
Generel vurdering af dyrenes spredningsmuligheder vil indgå i miljøvurderingen.
|
Materielle goder, kulturarv og landskab
|
Landskabelige forhold
|
Generel vurdering af de landskabelige forhold vil indgå i miljøvurderingen.
|
Miljøstyrelsen gør i deres høringssvar opmærksom på, at styrelsen vurderer, at det bliver vanskeligt at opnå dispensation for fredningen Gravlevdalen og Rebild Bakker samt at sagsbehandlingstid på fredningssager ligger på 1/2-4 år, alt efter om der søges om ophævelse eller dispensation. Umiddelbart vurderer forvaltningen, at vejprojektet ikke er i strid med fredningsbestemmelserne og således ikke forudsætter en egentlig ophævelse/ny fredning, men at der kan dispenseres fra fredningsbestemmelserne. Kommunen er i dialog med Miljøstyrelsen herom.
Linjeføringer
Alternativer til hovedforslag
Der er kommet flere forslag om en sydligere linjeføring end hovedforslaget. Argumenterne drejer sig primært om; at mindske genevirkningerne for ejendomme beliggende tæt på hovedforslaget, at det vil give mulighed for mere byudvikling, og at vejens indvirkninger på naturværdierne kan mindskes. Der er endvidere forslag om at gå tilbage til den oprindelige linjeføring eller til kombinationer af allerede undersøgte alternativer.
Forvaltningen vurderer, at der ikke er fremkommet nye oplysninger i forhold til den forudgående linjeføringsanalyse, der fremgår af bilag 7 og den politiske beslutning om valg af hovedforslag. Forvaltningen anbefaler derfor ikke, at linjeføringen ændres.
Tilslutningspunkt
Flere høringssvar anbefaler, at vejen tilsluttes ved Juelstrupparken i stedet for ved Vestre Primærvej. Argumenterne drejer sig primært om, at trafikafviklingen vil blive bedre og at den øgede trafik på Vestre Primærvej vil øge de trafikale gener langs og på tværs af vejen. Der nævnes støj, lugtgener, trafiksikkerhed og trafikafvikling.
Forvaltningen bemærker, at de miljømæssige påvirkninger langs Vestre Primærvej mellem Nibevej og Over Bækken, indgår i afgrænsningsnotatet. Mulighederne for etablering af cykelstier langs Vestre Primærvej og hastighedsreduktion til 60 km/t medtages i projektet jf. byrådets beslutning den 22. juni 2021.
Vestre Primærvej er klassificeret som ”trafikvej” og er dimensioneret til kunne afvikle øgede trafikmængder. Vejen er udformet med kanaliseringsanlæg i diverse kryds, og der er anlagt støjvolde mod boligområderne. En rundkørsel ved Vestre Primærvej vurderes, jf. bilag til byrådets beslutning den 24. marts 2022, at have en tilstrækkelig restkapacitet til også at kunne håndtere fremtidige trafikstigninger efter trafikmodellens 2035 scenarie. Tilslutningen ved Vestre Primærvej vurderes at give den bedste trafikløsning overordnet set, og at have det største potentiale i forhold til at aflaste vejene i byområdet og specielt Hobrovej.
Alternativ linjeføring syd om Porthusvej
Byrådet besluttede den 24. marts 2022, at en løsning syd om Porthusvej skulle medtages i det videre arbejde som alternativ til hovedforslaget. Alternativet opstod, idet der blev valgt en sydlig tilslutning ved en fremtidig rundkørsel ved Hobrovej, og der derfor viste sig et ikke tidligere undersøgt alternativ, hvor vejen fortsatte mod øst syd om Porthusvej.
Kommunens rådgiver har gennemført en vurdering af alternativet syd om Porthusvej. Se bilag 6.
Inden der udarbejdes miljørapport og lokalplan, så skal der tages stilling til, hvilken linjeføring, der skal indgå som hovedforslag i miljørapporten og danne grundlag for lokalplan.
Forvaltningen bemærker hertil, at det ikke vil være rimeligt overfor de lodsejere, som vil blive berørt af projektet, at der er usikkerhed om linjeføringen.
Den undersøgte alternative linjeføring er placeret, så den ikke kommer i berøring med Natura2000-området, da det vurderes at være vanskeligt at opnå tilladelse til at føre vejen igennem dette, når der er et anvendeligt alternativ.
Linjeføringen vil trafikalt set ikke adskille sig væsentligt fra en linjeføring nord for Porthusvej, da længden af de to løsninger er omtrent den samme, og da tilslutningspunkterne også vil være de samme.
Det sydlige alternativ har nogle ulemper, mens der ikke kan peges på nogle væsentlige fordele. De væsentligste ulemper er:
- Løsningen vurderes at betyde, at to ejendomme skal totaleksproprieres.
- Lokale vejtilslutninger besværliggøres og fordyres ved anlæg af tunnel for Lundehusvej og ny tilslutning for Buderupholmvej 40-44.
- Det vil sandsynlig vis ikke være muligt at etablere en niveaufri stikrydsning ved Buderupholmvej pga. Natura2000-området.
- Løsningen medfører - i forhold til det nordlige alternativ - en lidt større påvirkning af de:
- Landskabelige værdier
- Naturmæssige værdier
- Rekreative værdier
Hovedforslaget nord om Porthusvej ikke er til hinder for byudvikling mod syd, og i strukturplanen arbejdes med udnyttelse af området syd for hovedforslaget og Porthusvej, til boligformål. Byudvikling i den sydlige del af strukturplanen har et langt tidsperspektiv og forudsætter nedlæggelse af husdyrbrug
Rådgiver vurderer at alternativet syd om Porthusvej vil blive 3-5 mio. kr dyrere end det nordlige hovedforslag (tunnel ved Lundehusvej og ekstra jordarbejder). Dertil kommer udgifter til ekspropriation af to ejendomme, hvis samlede værdi jf. den offentlige ejendomsvurdering er på 2,33 mio. kr. Der er ikke indhentet en konkret vurdering af markedsprisen, men det bemærkes, at der på den ene ejendom indenfor det sidste år, og efter vurderingen, er opført en større tilbygning.
Der er indkommet flere høringssvar fra beboere, som bliver berørt af alternativet (bilag 3 og 4: nr. 5, 16, 32 og 27 med underskriftsindsamling fra 14 ejendomme)
Man er generelt uforstående overfor, at alternativet bliver præsenteret så sent i processen, og er bekymrede for at de naturmæssig og landskabsmæssige værdier i området vil blive ødelagt, og at de fremtidige adgangsforhold til ejendomme og de rekreative områder, vil blive ringere. Danmarks Naturfredningsforening kan på ingen måde støtte op om det skitserede forslag om at trække traceet syd om Porthusvej.
Med baggrund i den gennemførte vurdering af alternativets indvirkning på diverse ejendomme samt de økonomiske og landskabsmæssige konsekvenser, anbefaler forvaltningen, at alternativet ikke erstatter hovedforslaget og alene indgår i miljørapporten som et undersøgt alternativ.