Rebild Kommune oplever stor efterspørgsel på lokalplanlægning. Center Plan, Byg og Vej oplever løbende henvendelser fra ansøgere og borgere med forespørgsler om at fremme udvalgte lokalplanansøgninger. Argumenterne kan være mange, og det kan være vanskeligt at balancere de mange hensyn op imod hinanden. Forvaltningen prioriterer lokalplanlægningen højt, og der forventes at kunne igangsættes yderligere 7 lokalplaner i 2023. Der er således behov for en politisk prioritering af rækkefølgen for udarbejdelse af lokalplaner.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede 30. november 2022, at alle lokalplanansøgninger skal være fuldt belyste, førend den konkrete lokalplanlægning igangsættes. Det betyder, at det for ansøgere kan være nødvendigt at tilvejebringe fx en støjanalyse, vandhåndteringsplan eller trafikal redegørelse for at sandsynliggøre, det ansøgte projekt kan realiseres. Udvalget prioriterede på samme møde lokalplaner på baggrund af den nye tilgang til igangsætning af lokalplaner for første gang.
Erfaringer med ændret procedure
Efter ændring af proceduren har forvaltningen samlet op på de indhentede erfaringer så langt. Grundlæggende er det forvaltningens vurdering, at en fuld belysning af en lokalplanansøgning er hensigtsmæssig for en mere effektiv og smidig proces, hvor færre lokalplanprocesser går i stå.
Forvaltningen har endnu ikke gjort sig erfaringer med processen fra start til slut. Ud fra det nuværende ressourcebillede forventes det, at der vil opstå ”slip” i processen fra, at en lokalplanansøgning er fuldt belyst og til, at den konkrete lokalplanlægning indledes i det omfang, at afklaringsprocessen prioriteres i umiddelbar forlængelse af modtagelse af en ansøgning. Det kan ud fra et ressourcemæssigt perspektiv være uhensigtsmæssigt og betyde, at lokalplanlægningen ”koster” flere ressourcer, end hvis processen forløb fortløbende.
Tilpasning af procedure
På den baggrund anbefaler forvaltningen, at den nye procedure tilpasses, så opfølgende dialog om fuld belysning af nye lokalplanansøgninger først indledes, når det er ressourcemæssigt muligt at fortsætte den konkrete lokalplanlægning i umiddelbar forlængelse af afklaringsprocessen. Derved sikres en mere effektiv sagsgang. Det giver på samme tid en større sikkerhed for, at det ansøgte projekt ikke har forandret sig i tiden mellem fuld belysning og opstart af lokalplan, og at der ikke udarbejdes unødvendige forundersøgelser.
Den tilpassede proces ser således ud og følger principperne i diagrammet på bilag 1:
- Rebild Kommune modtager ansøgning om udarbejdelse af lokalplan.
- Forvaltningen kvitterer og screener ansøgningen, så ansøger ved, hvilke forundersøgelser der som udgangspunkt kan være nødvendige for den pågældende lokalplan. Der kan i samme ombæring administrativt tages stilling til, om ansøgningen skal afslås.
- Forvaltningen fremlægger ansøgninger, der afhænger af større kommuneplanændringer eller er i strid med gældende lokalplaner, for Teknik- og Miljøudvalget for stillingtagen til, om der skal arbejdes videre med projektet, eller der skal gives afslag.
- Lokalplanansøgningen afventer forvaltningens ressourcer. Ansøgninger plukkes efter de politisk godkendte prioriteringskriterier.
- Forvaltningen søger via dialog med ansøger fuld belysning af ansøgningen. Denne proces omtales fremover kvalificering af projekt inden politisk igangsætning.
- Forvaltningen forelægger sagen for Teknik- og Miljøudvalget med henblik på politisk igangsætning af udarbejdelse af lokalplanforslaget. Evt. politiske opmærksomhedspunkter medtages i den kommende lokalplanproces.
- Forvaltningen og ansøger udarbejder i samarbejde forslag til lokalplan.
- Forvaltningen forelægger forslag til lokalplan til politisk godkendelse med henblik på offentlig høring.
- Offentlig høring. Herefter samler forvaltningen op på evt. indkomne høringssvar.
- Forvaltningen forelægger lokalplanen politisk til endelig vedtagelse. Herefter annoncering.
Overgangsfase
I overgangsfasen anbefaler forvaltningen, at de allerede indkomne ansøgninger, som endnu ikke er fuldt belyste, fortsat skal kvalificeres med henblik på en politisk igangsætning af udarbejdelse af lokalplan. Dette sker i et samarbejde mellem ansøger og forvaltningen, og den politiske igangsætning sker med afsæt i forvaltningens ressourcer og prioriteringskriterierne. Det drejer sig om de planer, der fremgår med status "Kvalificering" på bilag 2, og som ikke foreslås opstartet i 3. eller 4. kvartal 2023.
Kriterier for prioritering af lokalplaner
Rebild Kommune har jf. planlovens §12 stk. 1 en forpligtigelse til at virke for kommuneplanens realisering. Det betyder konkret, at der som udgangspunkt ikke kan afvises udarbejdelse af en lokalplan, der ligger inden for kommuneplanens rammer, medmindre der meddeles et forbud efter planlovens §14, og kommuneplanlægningen efterfølgende revideres. Der er dog en mulighed for at prioritere i rækkefølgen på de ansøgte lokalplaner.
Forvaltningen anbefaler følgende prioriteringskriterier:
- Politiske beslutninger og lokalplaner, der særligt understøtter byrådets vision. (Politiske beslutninger bl.a. i form af budget og salg af grunde. Det er opgaver, der skal prioriteres højt, når grundlaget for at kunne udarbejde planerne er på plads.)
- Lokalplaner, der understøtter forsyningssikkerhed. (Forsyningssikkerhed skal forstås bredt og kan fx omfatte energi, varmeforsyning og drikkevand.)
- Lokalplaner for offentlige formål / private institutioner, der er nødvendige for befolkningsudvikling. (Institutioner forstås bredt og dækker fx over daginstitutioner, skoler, botilbud, ældrecentre m.v. Dækker både over offentlige institutioner og private institutioner, der tilsammen dækker behovet.)
- Lokalplaner for byudvikling, der understøtter bymønsteret. (Lokalplaner for fx boliger, erhverv og detailhandel, der planlægges i tråd med bymønsteret.)
- Lokalplaner for udvikling i øvrigt. (Lokalplaner i og udenfor byerne, der ikke er i tråd med bymønsteret.)
- Ajourførende lokalplaner. (Lovliggørende lokalplaner samt hel- og delvis aflysning af lokalplaner.)
Med afsæt i politisk godkendte kriterier anbefales det, at forvaltningen fremadrettet kan indlede forberedelse til politisk igangsætning. Forvaltningen foreslår, at Teknik- og Miljøudvalget får en status og prognose to gange om året med mulighed for at korrigere rækkefølgen om nødvendigt.
Planlægning for vedvarende energianlæg
På baggrund af den statslige indsigelse mod solcelleprojektet i Brorstrup anbefaler forvaltningen at pause følgende lokalplaner: Solceller og vindmøller ved Rodhøj, Solceller og vindmøller ved Lindenborg og Solceller ved Nysum. Forvaltningen har været i dialog med Miljøstyrelsen om mulighederne for at få løftet vetoet i Brorstrup. Vurderingen er, at vetoet kan forhandles på plads, men at øvrige anlæg indenfor landskabsudpegninger er afhængige af en samlet planlægning for tekniske anlæg i det åbne land. Det betyder, at solceller ved Abildgård og Skonhøj, som er fri af landskabsbindinger, kan fortsætte.
Der kommer en selvstændig beslutningssag til Teknik- og Miljøudvalget til september om den fremtidige håndtering af ansøgninger om tekniske anlæg i det åbne land.
Kommende lokalplaner
På baggrund af ovenstående har forvaltningen udarbejdet en liste med igangværende og kommende lokalplaner. Lokalplanlisten er vedlagt som bilag 2.
Status er, at der pt. er 17 lokalplaner under udarbejdelse, hvoraf 2 er aflysning af lokalplaner. 14 lokalplanansøgninger er under kvalificering inden politisk igangsætning jf. den tidligere proces. 4 af de ansøgninger er fuldt belyst, hvoraf de 2 er politisk godkendt.
Der foreslås opstart af 7 lokalplaner i sidste halvdel af 2023, de 4 første foreslås opstartet i 3. kvartal mens de resterende foreslås opstartet i 4. kvartal. Disse fremgår af bilag 2, hvor de er fremhævet med grøn under kolonnen ”Start kvalificering”. 6 af lokalplanerne stammer fra de planer, der er under kvalificering, mens den sidste er en af planerne under politiske beslutninger, der er klar til at blive kvalificeret.
Da der er en overgangsfase, vil kvalificeringen af nogle af lokalplanerne allerede være i gang, og de kan også været politisk igangsat, selvom de først foreslås opstartet i sidste halvdel af 2023. I de tilfælde er det den konkrete lokalplanudarbejdelse, der igangsættes. Fremadrettet vil datoen afspejle, hvornår kvalificeringen af ansøgningen forventes at starte.
Grundet overgangsfasen er der fortsat lokalplaner under kvalificering, der ikke følger prioriteringskriterierne. Det drejer sig om de planer, der står ”under kvalificering” på bilag 2. Det anbefales jf. overgangsfasen, at kvalificeringen af de 8 lokalplaner fortsætter.
7 lokalplaner er i øjeblikket på ansøgningsniveau og dermed på venteliste. Herudover ligger en række løse forespørgsler, lokalplaner der er gået i stå og uudnyttede kommuneplanrammer, der med tiden let kan udvikle sig til ønske om yderligere lokalplaner. Der udarbejdes med den nuværende bemanding omtrent 12 lokalplaner om året.
Forvaltningen har med afsæt i ovenstående anbefalinger og nuværende budget udarbejdet et forslag til prioritering af lokalplaner til opstart i 2023. Der er tale om en prognose, og det må forventes, der kan ske forskydninger alt efter evt. udfordringer forbundet med den konkrete lokalplanproces og evt. politiske beslutninger.
Forvaltningens forslag til prioritering er vedlagt som bilag 2. Lokalplanlistens status er opdelt med farvekoder. Betydningen af farverne fremgår af bilaget. Af oversigten ses også den samlede lokalplanventeliste. Ventelisten består af ”Ansøgning”, ”Politisk beslutning” og ”Sat i bero”. Desuden er listen forsynet med et prioriteringskriterie, på baggrund af ovenstående oplæg til kriterier. Ændres kriterierne ved den politiske behandling, tilpasses lokalplanlisten.