Forvaltningen modtog den 17. juli 2023 en ansøgning fra grundejer af Skørping Privathospital om dispensation til midlertidig indlogering i hospitalets hovedbygning. Den 18. juli 2023 afholdt forvaltningen et opfølgende møde med grundejer med henblik på afklaring af anvendelsesændringens formål og påvirkning på bebyggelse og udenomsarealer. Udvalget blev den 16. august 2023 orienteret om forespørgslen jf. Siden Sidst pkt. 139. På baggrund af indsendt ansøgningsmateriale og efterfølgende dialog med ejer, har forvaltningen sendt ansøgningen om dispensation i nabohøring. Der er modtaget 8 høringssvar, som er vurderet af forvaltningen. Udvalget skal træffe beslutning om tildeling af midlertidig dispensation fra anvendelsen i gældende lokalplan nr. 4.1.3.
Oversigtskort er vedlagt i bilag 1-2.
Området består af hospitalsbebyggelse med tilhørende servicebygninger samt beboelse. Se bilag 3 for en oversigt over de berørte bygninger og udenomsarealer. Lokalplan 4.1.3 giver mulighed for anvendelse til liberale erhverv, herunder hospital / klinik og andre sundhedsformål, samt udstillingsvirksomhed og anden kulturel aktivitet. Indenfor området kan der indrettes helårsboliger i tilknytning til virksomheden.
Grundejer vil afsøge mulighederne for midlertidig tilladelse til husning af et mandskab i hospitalets hovedbygning (Himmerlandsvej nr. 36, jf. bilag 3) i en begrænset periode på 12-18 måneder. Mandskabet skal arbejde på et projekt for Port Aalborg og består af ca. 100 elektrikere, ingeniører, supervisorer samt en site manager, der vil forestå opsyn med indkvarteringen. Site manageren defineres af grundejer som en vicevært, der vil sørge for ro og orden i området omkring Privathospitalet. Mandskabet transporteres samlet i busser til og fra arbejdsstedet, og har en forventet arbejdsdag mellem kl. 6.30-18.00.
Grundejer beskriver, at antallet af indlogerende mandskab i gennemsnit vil være ca. 100 personer ad gangen. Det enkelte ophold pr. medarbejder vil have en varighed mellem 4 hverdage til 3 uger inkl. weekender.
Behovet for overnatningsmulighed i forbindelse med projektet i Aalborg er efter ejers udmelding presserende, og der vil ske indflytning, så snart projektet har opnået en midlertidig dispensation, en landzone- og byggetilladelse. Ejer har desuden en interesse i, at bygningerne ikke står tomme af økonomiske årsager og for at forebygge hærværk.
Det midlertidige ophold kan rummes inden for de eksisterende bygninger, og der vil ikke ske ændring af bygningernes facader, udendørs opholdsarealer og landskab. Udendørs ophold sker syd for hovedbygningen i det offentlige parkområde. Der vil ikke blive opstillet nogen former for pavilloner, mandskabsvogne eller lignende på matriklen.
Parkering forventes ud fra en opgørelse af parkeringspladser tilsendt af grundejer at kunne rummes på matriklen. Grundejer redegør for, at der udover 35 pladser til nuværende boliger og erhverv, er plads til ca. 125 parkerende biler i området – i alt 160 pladser. Se bilag 4 for en oversigt over parkering. Grundejer har tilkendegivet, at der reserveres særskilte pladser til områdets nuværende lejere, så disse er sikret parkering.
Anvendelsesændringen kræver en midlertidig dispensation fra lokalplan nr. 4.1.3 og derudover en landzone- og byggetilladelse.
Der skal dispenseres fra følgende bestemmelser i lokalplanen:
§1, stk. 1, Formålet med lokalplanen er at fastlægge anvendelse af eksisterende bygninger i området, samt lokalplanområdet til erhvervsformål, liberale erhverv, herunder hospital/klinik og andre sundhedsformål samt udstillingsvirksomhed og anden kulturel aktivitet. Endvidere kan bygningerne anvendes til formål der står i naturlig forbindelse med de ovenfor nævnte formål.
§3, stk. 1, samt udstillingsvirksomhed og anden kulturel aktivitet. Endvidere kan bygningerne anvendes til formål der står i naturlig forbindelse med de ovenfor nævnte formål.
En midlertidig dispensation fra lokalplanens anvendelse skal tidsbegrænses til højst 3 år fra tilladelsesdatoen.
Naboorientering
Naboorienteringen om midlertidig dispensation fra anvendelsen i lokalplan nr. 4.1.3 har været fremlagt i 2 uger. Et oversigtskort over planområdet kan ses i bilag 1.
I høringsperioden er der indkommet 8 høringssvar, som omhandler parkering, asfaltbelægning, affaldshåndtering, tyveri og generelle betragtninger om midlertidig dispensation for området. Høringssvarene er vedlagt i bilag 5 og kommenteret i bilag 6.
Parkering
Høringssvaret omhandler parkering og sikring af parkeringspladser til de nuværende beboere og virksomheder som lejere af de øvrige bygninger. Der er en bekymring om, hvorvidt der er tilstrækkelig parkering, og der er et ønske om, at der reserveres parkering til de eksisterende lejere. Grundejer påtager sig ansvar for at reservere parkeringspladser til eksisterende beboelse og erhverv. Det drejer sig om 35 pladser. Forvaltningen vurderer, at antallet af parkeringspladser er tilstrækkeligt, da der forventes at være ca. 100 personer indlogeret ad gangen. Forvaltningen ser ligeledes positivt på grundejers udmelding om, at der reserveres faste pladser til eksisterende lejere.
Asfaltbelægning
Høringssvaret omhandler nedslidte asfaltbelægninger i indkørslen fra Himmerlandsvej til områdets bebyggelse. Forvaltningen vurderer, at bemærkningen ikke er relevant for sagen om dispensation, da indkørslen er privatejet vej. Høringssvaret er videregivet til grundejer.
Affaldshåndtering
Høringssvaret omhandler affaldshåndtering, hvor der er bekymring om, hvorvidt der vil være nok containere til håndtering af affald i tilknytning til den midlertidige beboelse. Grundejer oplyser, at der opstilles affaldscontainere særskilt til de midlertidige beboere. Grundejer skal kontakte forvaltningens afdeling for affald for en vurdering af antal og størrelse før ibrugtagning.
Fællesarealer
Høringssvaret omhandler bekymring om brug af fællesopholdsarealer ved en øgning på 100-150 ekstra personer i området, og at disse henvises til opholdsarealet i parken syd for hovedbygningen. Det er grundejers intention at henvise de midlertidige beboere til parken. Der vil ikke ske ændringer i udendørs inventar og udearealer i øvrigt. Forvaltningen vurderer, at brugen af udearealerne vil være begrænset, da mandskabet ikke vil være til stede i området størstedelen af dagtimerne.
Støj
Høringssvaret omhandler støj fra køretøjer og mandskab ved afgang og ankomst. Forvaltningen vurderer, at den midlertidige anvendelse ikke vil have nogen nævneværdig betydning for støj i området, da mandskabet transporteres i bus til og fra området.
Tryghed
Høringssvaret omhandler opretholdelse af ro og orden og bekymringer om tyveri. Forvaltningen vurderer, at grundejer imødekommer behovet for tryghed ved at tilknytte en site manager til opsyn i perioden for midlertidig indkvartering.
Generelle betragtninger
Høringssvaret omhandler en positiv indstilling til en midlertidig dispensation fra anvendelsen ifm. indlogeringen. Forvaltningen tager bemærkningerne til efterretning.
Forvaltningen indstiller, at der meddeles midlertidig dispensation fra anvendelsen i lokalplan nr. 4.1.3 med en tidsbegrænsning på 18 måneder.