Høring af forslag til strukturplan Støvring Syd
Borgermøde den 15. august 2024.
Rebild Kommune har den 27. juni 2024 besluttet at sende strukturplan for Støvring syd i offentlig høring.
Strukturplanen for Støvring Syd skaber rammerne for byens udvikling, men er ikke juridisk bindende. Den viser Rebild Kommunes intentioner for området. For at udvikle områderne skal mere konkrete planer udarbejdes, som strukturplanen danner grundlag for. Strukturplanen giver ingen byggeret og har ingen direkte virkning, før de efterfølgende planer er lavet.
Forslaget er i høring fra den 1. juli til den 9. september 2024.
- Dato for offentliggørelse: Den 1. juli 2024
- Høringsfrist: Den 9. september 2024
- Klagefrist for afgørelse om miljøvurdering. Den 9. september 2024
Skulle du have bemærkninger til planen, vil vi gerne høre fra dig.
Planforslaget er vedlagt som PDF. Har du bemærkninger til planen, kan du skrive dem ved at trykke ”Tilføj kommentar” nedenfor. Alternativt kan du sende på en mail til plan@rebild.dk – mærk gerne din mail med ”Strukturplan” i emnefeltet.
Borgermøde
Der afholdes borgermøde for alle interesserede i planen den 15. august 2024 i Stubhuset, Støvring. Mere info om borgermøde opdateres løbende.
Miljøvurdering
Grundet planens størrelse og omfang har Rebild Kommune vurderet, at planen kan have en sådan indvirkning på miljøet, at der skal foretages en miljøvurdering.
Miljøvurderingen er også vedlagt her på siden.
Følgende emner behandles i miljørapporten:
- Landskab og jordhåndtering
- Befolkningen og menneskers sundhed – støj, trafik, rekreative arealer
- Materielle goder – ændringer i arealanvendelse og klima
- Vand – grundvand og overfladevand
- Biologisk mangfoldighed – beskyttet natur og beskyttede arter
- Kulturarv – værdifulde kulturmiljøer
Spørgsmål
Har du spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at skrive til plan@rebild.dk eller kontakte Emilie Mignon på 99889102 / Chalotte Pedersen på 99887634.
Vedlagte dokumenter
Høringssvar
Privatperson
-
Høringssvar vedrørende etablering af ny omfartsvej
Jeg ønsker at påpege nogle væsentlige forhold i forbindelse med etableringen af den nye omfartsvej, som jeg mener, kommunen bør tage i betragtning. På side 23 i høringsdokumentet beskrives det, at der vil blive etableret støjafskærmning for at undgå støjgener i den nye bydel. Det er positivt, at der er fokus på støjreduktion for de nye boliger, men det fremgår desværre ikke, hvordan kommunen har tænkt sig at håndtere støjproblematikken for de eksisterende ejendomme i området, herunder min ejendom.
Min ejendom er nu omgivet af støjvolde på hver side og overfor, hvilket skaber en tragt, der kanaliserer støjen direkte mod min bolig. Dette har medført en væsentlig forøgelse af trafikstøj. Kommunen har desuden oplyst, at der ikke er afsat økonomi til yderligere støjdæmpende foranstaltninger for min eksisterende ejendomme, og at jeg i stedet skal tage dialogen med bygherren.
Jeg finder det uacceptabelt, at der ikke er taget højde for de eksisterende beboeres behov i planlægningen, og jeg vil derfor bede kommunen om at genoverveje, hvordan denne udfordring kan løses. Det er vigtigt, at der findes en retfærdig og bæredygtig løsning, som også tager hensyn til de beboere, der allerede bor i området, og som må leve med de øgede støjgener.
Jeg håber, at kommunen vil tage mine bekymringer seriøst og tage initiativ til at sikre en bedre støjafskærmning for de eksisterende ejendomme, så vi kan få en hverdag uden unødvendige støjgener.BYCENTER:
forslag til et nyt bycenter og et tilhørende udeområde, det er vigtigt at skabe et sted, der kan tiltrække og engagere alle generationer. Dette kan opnås ved at designe et fleksibelt og inkluderende område, der rummer aktiviteter for både børn, unge, voksne og ældre. Her er nogle konkrete forslag:1. Legeplads og aktivitetsområde for børn og familier
Legeplads: En moderne legeplads med naturlige elementer som klatretræer, sandkasser og rutsjebaner kan skabe et trygt og spændende sted for de mindste.
Multifunktionelt aktivitetsområde: Indret en del af udeområdet med multibaner til boldspil, løbehjulsramper, gynger og balancebaner, der kan bruges af børn i forskellige aldre.
Picknick-områder: Med borde, bænke og grillmuligheder kan familier samles til hyggelige udendørs måltider, hvilket giver liv i området, særligt i weekender og aftener.
2. Sport og motion for unge og voksne
Multisportsbane: En alsidig bane, der kan bruges til basketball, fodbold, volleyball og andre sportsgrene, vil være attraktiv for unge og voksne.
Udendørs fitnessområde: Opsætning af træningsudstyr som pull-up bars, step-kasser og elliptiske maskiner kan motivere folk til at dyrke motion udendørs.
Løberuter og cykelstier: Skab markerede ruter rundt om området med belysning, så de kan bruges både tidligt om morgenen og om aftenen.
3. Afslapning og rekreation for ældre
Stilleområder med bænke og grønne omgivelser: Ældre borgere kan have gavn af rolige zoner med skyggefulde bænke og blomsterhaver, hvor de kan sidde, snakke og nyde omgivelserne.
Petanque- eller skakbane: Et lille område med faciliteter til spil som petanque eller skak kan være attraktivt for seniorer og skabe mulighed for socialt samvær.
Sikkerhed og tilgængelighed: Sørg for, at området er tilgængeligt med ramper og gangstier, så det er nemt at navigere for alle.
4. Kultur og samvær for alle generationer
Caféområde eller food trucks: Et lille caféområde med udeservering, eller food trucks, kan fungere som et naturligt samlingssted for alle generationer.
Events og markeder: Planlæg regelmæssige events som loppemarkeder, kunstudstillinger, eller madfestivaler, der kan tiltrække forskellige grupper på forskellige tidspunkter af dagen og året.
5. Interaktive installationer og kunst
Interaktive kunstværker: Skab kunstværker, der inviterer til deltagelse, såsom lysinstallationer, skulpturer eller vandfunktioner, som børn og voksne kan interagere med.
Bæredygtighed og natur: Integrer grønne elementer som blomsterbede, træer, og en lille vandhave, hvor børn kan lære om naturen og ældre kan finde ro.
6. Fælles faciliteter og fleksible rum
Fælleshus eller pavillon: Et fælles rum, der kan bruges til workshops, møder eller klubaktiviteter, vil kunne samle folk på tværs af generationer.
Fleksible rum: Design området, så det let kan tilpasses forskellige formål, f.eks. omdannes til julemarked om vinteren eller til en udendørs biograf om sommeren.
Med en kombination af aktiviteter, der taler til alle aldersgrupper, og steder, hvor generationer kan mødes og interagere, kan bycenteret blive en levende del af lokalsamfundet, hvor der altid er liv og aktivitet, uanset tidspunkt på dagen. -
Det første, der bør etableres er den nye omfartsvej også kaldet Ny Nibevej. Den er vej er en forudsætning for, at borgerne i Rebild, Skørping og Gl. Skørping kan komme hurtigt på motorvejen. Når den vej er på plads, kan den eksisterende Nibevej nedklassificeres og Høje Støvring kommer til at hænge naturligt sammen med resten af Støvring. Omfartsvejen skal kobles på rundskørslen ved OK-tanken. Der burde anlægges en ny rundkørsel, hvor trafikken samles umiddelbart øst for E45. Det ville give en mere smidig trafikafvikling.
Det virker meget underligt, at der skal etableres bydele på begge sider af omfartsvejen - så bliver vejen jo lige pludselig til en fordelingsvej i byen. Måske ikke så hensigtsmæssigt med en vej, hvor fartgrænsen som et minimum bliver 80 km/t.
Hvorfor etablere bydelscentre med butikker? Er der ikke rigeligt med tomme butikslokaler i Støvring? Eller tanken at slå butikkerne i centrum helt ihjel?
Afslutningsvis - hvor skal alle de borgere komme fra? Der er stadig mange ledige grunde i Støvring og resten af Rebild Kommune. Lad os da få dem bebygget først.
-
Tak for et udemærket møde.
Boende for borgere på Buderupholmvej er et trafikalt inferno, hvor støjen fra tung trafik er belastning i dagligdagen.
Det har længe været vedtaget at trafikken skulle ledes af en omfartsvej øst for Hobrovej, men intet er sket i årevis; faktisk er det livsfarligt at cykle her og ikke et sted,hvor børn kan cykle uledsaget.2. Der mangler seniorboliger i oplægget, hvor gode fælleskaber kan skabes for seniorer. Sådant findes der ikke meget af i Støvring idag for at sige ingenting. Naturen i området vil ellers virke appellerende på mange seniorer. Alt behøver jo ikke være kæmpevillaer.Ca 30% af danskere bor alene især i den ældre aldersgruppe.
3. Der skal også tænkes på infrastruktur imellem boligområderne så der opnås mulighed for at komme let omkring også uden bil, gerne med bybusser/flex eller anden form for offentlig transport
-
NB. Jeg har også vedlagt et PDF dokument med billeder, sammme spørgsmål som nedenunder.
Generelle spørgsmål
1. Jeg formoder, at der vil blive taget hensyn til de tilbageværende beboere i naturområderne, som har valgt at bo på landet for at undgå støj og trafik.2. I dag har jeg godkendt nedsivning på marken. Hvem skal dække udgifterne til en ny tilslutning til kloakering ved mig, når der bygges på marken? (Se venligst kort nedenfor). Jeg går ud fra, at jeg ikke skal pålægges denne omkostning, da beslutningen om byggeri ikke er truffet af os.
3. Jeg har en privat vandboring med fremragende vandkvalitet, som jeg gerne vil beholde og dermed ikke ønsker at blive tilsluttet byens vandforsyning, og hvis det pålægges som et krav, forventer jeg, at omkostningen ikke skal bæres af mig.
4. Opvarmningen sker i dag med træpiller, og vi har installeret et nyt træpillefyr i 2023. Vil det blive et krav at tilslutte sig fjernvarme? I så fald ønsker jeg ikke dette, og hvis det pålægges som et krav, forventer jeg, at omkostningen ikke skal bæres af mig.
5. Vi er i dag beliggende i landzone og har kæledyr, herunder en ged og fritgående katte. Jeg forventer, at dette vil kunne fortsætte, da projektet lægger vægt på at bevare naturen omkring os.
Spørgsmål til strukturplandokumentet
1. Vi er meget tilfredse med det nuværende kort, især placeringen af den nye vej, som ikke skal komme tættere på os. Vi er også glade for, at Præstevej lukkes, da der i dag køres for stærkt på den vej, som desuden er i dårlig stand.2. Hvordan vil adgangsvejen til vores hus blive etableret? Den røde linje indikerer en cykelsti, vil der være en vej hertil? vil det være en boligvej med en hastighedsbegrænsning på 15 km/t ved siden af den røde linje?
3. Det grønne område omkring vores grund – som vist på kortet (markeret gult) – forventer vi vil blive beplantet med skovlignende vegetation, så der ikke bygges tæt op til skel.
4. Hvornår forventes Præstevej at blive lukket?
5. Samtidig med at den nye erhvervspark ”smedjebakken” bliver opført forventer vi at også at der bliver lavet beplantning op mod vores grund & støjdæmpning, så ikke den først sker når etape 2 bliver igangsat, da vi ellers vil skulle bo med støj fra den nye erhvervspark.
6. Vi har i dag en grusvej bag vores ejendom, som også er afmærket på kortet. Jeg formoder, at denne vej vil blive bevaret, da den udgør en del af vores ind- og udkørsel gennem gårdspladsen.
7. På marken overfor os står et lille læbælte. Jeg forventer, at dette bevares frem for at plante nyt, som vil tage 10-20 år at vokse op til samme højde.
8. Hvornår forventes den nye Nibevej at blive anlagt?
9. Hvornår forventes opstarten af etape 2 (Petersminde-kvarteret)?
Jeg ser frem til jeres svar. 😊
Med venlig hilsen,
Per Olsen
Præstevej 72 -
Tak for et fint borgermøde.
"Noget at være fælles om". "Fællesskabet først".
Dette fællesskab bør også gælde for dem, der allerede er bosat i området og ikke kun tilflytterne. Derfor vil jeg opfordre til, at der bliver mulighed for at eksisterende ejendomme kan blive en del af det nye fællesskab. F.eks. er det nye område "Plovhøj" tegnet udenom ejendommen Hobrovej 175. Det har desværre den konsekvens, at det ikke længere bliver muligt at bevare udsigten til markerne. Så landlivet med diverse husdyr bliver ikke længere end mulighed. Udsigten i fremtiden bliver derimod et kig til de andres fællesskab. Så opfordringen er: "Lad alle blive en del af fællesskabet". -
Høringssvar Strukturplan Støvring Syd
Strukturplanen er ”Et resultat af et grundigt forarbejde” står der. Ønskeligt at det var beskrevet lidt mere hvem der har været inddraget i det forarbejde.
En skole mere i Støvring er der ikke tvivl om at der er behov for snarest, men derefter har ”omfartsvejen” meget høj prioritet for at trafiksikre vejene til den nye skole. Nibevej og Buderupholmvej bør lukkes af for uvedkommende trafik snarest og det kan vidst kun ske ved at få etableret ”omfartsvejen”.
Husk støjdæmpning af ”omfartsvej”, meget gerne naturlig fx i form af træer, ikke jordvolde.
Overvej mulighed for dagligvarehandel på området til offentligt formål på hjørnet af Hobrovej og Buderupholmvej.
Dagligvarehandel ved skole, pas nu på trafikken af de 4-hjulede mod de bløde trafikanter.
Læg op til grønne tage, enten i form af planter eller i form af solceller.
Trafiksikring af Hobrovej er ikke nævnt i planen så vidt jeg kan se. Det er og bliver en stor vej igennem området på modsat led af ”omfartsvej”.
Multibaner i bydelscenteret og med bænke lige i nærheden, måske ”anderledes” bænke, der er brug for både at hvile sig og se på.
Opdel bydelscenteret i mindre områder med lav bevoksning, blomsterkummer med stauder/blomsterløg som kræver minimum af vedligehold.
El-udtag ved åbne pladser til events, madvogne og andre lignende behov.
Ikke bolig lige op ad multibaner/opholdsrum som på bytorvet i Støvring, giver nemt konflikter om støj.
Overdækket ”rum” som fx Katbakken, Ellidshøj eller ”Mødestederne” fra Realdania. Gerne i hver etape/område.
God mulighed for belysning af mulitbaner/torve og stier for at sikre udnyttelse i flere timer i døgnet.
Afmærkede stier i alle områder og som forbindelse af områder (Hjerteforeningen, Kløversti).
I forhold til det videre arbejde og realisering omtalt på side 46 er det nødvendigt at præcisere at en stor del af etape IV Plovhøj allerede er i realisering. Det kan være meget svært at se.
Almennyttige boliger i området tættest på skole og bydelscenter/offentlig transport, der vil være et behov statistisk set.
Hvor er ældreboliger tænkt ind?
Umiddelbart ser det ud til at der ikke skal være mulighed for gennemkørende veje mellem områderne. Hold fast ved det, særligt til/fra industriområdet ”Smedebakken” så der ikke bliver mulighed for tung trafik igennem boligområder som fx i dag på Fasanvej, Lærkevej, Mågevej som er en ”smutvej” til området ved Hagensvej.
Udenfor området: Ønske om cykelsti langs Buderupholmvej ved fiskesøerne for nem adgang til skoven og cykelmulighed til Skørping/Arden. Visionen om god infrastruktur og prioritering af de bløde trafikanter ønskes ført videre også med forbindelse til Skørping. Kortet på side 13 viser cykelsti i kanten af området på Buderupholmvej fra Hobrovej forbi Ødekirken og ind til Buderupholm (Hovedgård), men det er ikke den bedste vej ind i skoven. Den bedste cykelvej ind i skoven er efter Lindenborg Å ad vejen forbi Buderupholmvej 52, 9520 Skørping. Vi ved godt der er mulighed for via Klepholmvej at komme til Skørping på cykel, men det er noget af en omvej fra det nye område ”Støvring Syd” og fx det eksisterende boligområde i Buderupholm og på Høje Støvring.
Udenfor området: Pendlerplads på vestsiden af motorvejen ønskes, da pendlere i sydgående retning der kommer fra vest pt. skal over motorvejen for at samle op/blive samlet op for så at krydse motorvejen igen. Morgen og aften er der i forvejen meget trafik, så det vil kunne lette adgangen til og fra motorvejen. -
Vedhæftet
-
Til Rebild Kommune
Att.: Høringssvar til Strukturplan for Støvring SydSom helt nye ejere af Lundehusvej 6 (overtagelse 1. maj 2024) ønsker vi hermed at udtrykke vores bekymringer og forslag i forbindelse med den nye bydel Støvring Syd - særligt med fokus på Lushøj-udstykningen og den nærliggende natur. Når by og natur integreres, er det afgørende at sikre en bæredygtig udvikling, der tager højde for eksisterende boligejere og den omkringliggende naturs kapacitet i forhold de 3.300 nye indbyggere.
Naturen som centralt element ved Lushøj
Lushøj-udstykningen ligger i tæt forbindelse med både Lunden Skov og Lindenborg Å, som er unikke og sårbare naturområder med stor rekreativ værdi og essentiel betydning for biodiversiteten. Erfaringer fra lignende projekter, som i Nibe, viser, hvordan for tæt bebyggelse kan skade nærliggende skovområder. Vi ønsker at undgå en lignende udvikling ved Lushøj-udstykningen. Ideelt set så vi derfor helst, at lige netop Lushøj-etapen ikke blev realiseret og konverteret til decideret by- og boligområde. Vi ved dog også, at en virkelighed med borgervækst presser sig på, og har derfor adresseret nedenstående konkrete punkter, som vi håber, I vil lytte til, hvis det findes strengt nødvendigt at foretage ændringer i området omkring Lushøj.
Behov for flere grønne arealer og rekreative zonerFor at beskytte Lunden Skov og det øvrige naturlandskab foreslår vi kraftigt, at der afsættes flere grønne arealer og rekreative zoner i området end foreskrevet i den nuværende visionsplan. Disse arealer er vigtige for at bevare naturen og skabe mødesteder, der styrker fællesskabet og sikrer en bæredygtig udvikling.
Revurdering af udviklingsområde langs Lundehusvej
Det foreslåede udviklingsområde langs vestsiden af Lundehusvej bør revurderes med fokus på at beskytte naturen og respektere eksisterende bebyggelse. Området bør i stedet udformes som en overgangszone mellem by og skov og anvendes til rekreative formål og indeholde elementer såsom regnvandbassiner, naturlegeplads med bålområde, heste- eller fårefolde og picnic-områder (se venligst oplæg til ny strukturplan i vedhæftede).Potentiale for et “Mini Guldbæk” i Lushøj-området
Lushøj-etapen har potentiale til at blive et mondænt og naturpræget område som Guldbæk, hvis der planlægges med omtanke. Boligområdet tæt ved skoven bør reduceres markant i størrelse for at give plads til mere natur. Dette vil ikke blot beskytte den omkringliggende natur, men også øge områdets rekreative værdi for både de kommende beboere og resten af byens indbyggere.Derudover bør vejnettet omkring den planlagte rundkørsel revurderes. I stedet for en gennemgående vej mod syd, foreslår vi, at der etableres en sti for gående og cyklister. Dette vil bevare dalstykket som en naturkile i landskabet ligesom de øvrige dale i Støvring - for eksempel ved Mastrup Søerne og bækken ved Høje Støvring. Vi har vedhæftet et konkret forslag til en forbedret strukturplan, som illustrerer det totale koncept for området.
Vi opfordrer desuden også til, at der i nogle af de eksisterende gamle bygninger bliver gjort plads til en lille naturcafé, som kunne bidrage til at skabe liv og fællesskab i området. Inspireret af steder som Top Karens Hus eller Keramikcafé Møllehuset i Lønstrup, kunne caféen tilbyde et simpelt måltid og en god kop kaffe i naturskønne omgivelser, der kan forbinde Rebild Bakker og Støvring via Gravlev Ådal.
Bevaring af eksisterende løvskov og etablering af regnvandsbassin
Den eksisterende løvskov ved bunden af Lundehusvej bør bevares og suppleres med et regnvandsbassin i det laveste område. Dette vil skabe et sammenhængende og attraktivt område, der fremstår eksklusivt og naturpræget.Omfartsvej og infrastruktur
Af hensyn til den eksisterende bebyggelse på Porthusvej og Lundehusvej bør omfartsvejen justeres således, at den efter den planlagte cykelsti/gangpassage drejer i en mere nordlig retning og dermed bevæger sig væk fra eksisterende bebyggelse. Dette vil også give en mere dynamisk formgivning, der sikrer hastigheden nemmere kan kontrolleres i området og lydgener fra trafikken reduceres en smule. På trods af denne justering vil omfartsvejen have samme fletningspunkt med hhv. Fløevej og Buderupholmvej, så bl.a. kirkebeskyttelseslinjen på de 300 meter ikke overskrides. Se venligst vores oplæg til strukturplanen i vedhæftede.Derudover er det vigtigt, at omfartsvejen nedsænkes med høje, naturlige støjvolde og beplantning langs vejen for at reducere støjgener og minimere visuel påvirkning af landskabet. Indtil omfartsvejen er etableret, bør der implementeres en midlertidig løsning, der tager hensyn til både beboerne og den omkringliggende natur.
Bæredygtig udvikling og fremtidssikret planlægning
Lushøj-udstykningen bør planlægges med en langsigtet tilgang, hvor naturbeskyttelse prioriteres. Byggeprojekter og infrastruktur skal designes med stor respekt for den eksisterende natur, og der bør evt. indføres restriktioner for at beskytte de mest sårbare områder. Vi foreslår også, at antallet af boliger på Lushøj reduceres fra de foreslåede 160 til maksimalt 100 boliger, og at disse boliger placeres på den vestlige del af strukturplanen for Lushøj-udstykningen for at minimere påvirkningen af den omkringliggende natur.Derudover bør Rebild Kommune fokusere på den langsigtede udvikling af Støvring, således byen i højere grad indgår direkte i ligningen (sammen med Rebild og Skørping etc.) som Nordjyllands outdoor centrum. Dette kræver, at man undgår kortsigtede beslutninger, der udelukkende tilgodeser investorer eller lodsejere, der søger hurtige økonomiske gevinster. Beslutninger om udviklingen af Lushøj bør altså træffes med fokus på de langsigtede fordele for både naturen og lokalsamfundet, og ikke økonomiske interesser. Overvej eventuelt, om det overhovedet er et område som investorer udefra skal kunne kontrollere, men i stedet tage det kommunale ejerskab over udviklingsområder, for at sikre en bæredygtig fremtid.
Overvejelser vedrørende konvertering fra landzone til byzone
En konvertering fra landzone til byzone vil sandsynligvis føre til en betydelig stigning i beskatningsgrundlaget for eksisterende ejendomme i Lushøj-området. Det er derfor vigtigt at redegøre for, hvordan konverteringen vil påvirke nuværende beboere, og om der skal implementeres foranstaltninger for at undgå økonomisk pres på de nuværende lodsejere og deres ejendomme. Alternativt kan eksisterende matrikler, der grænser op til Lundehusvej, bevares som landzone.Etabler et forbedret beslutningsgrundlag
Den nuværende strukturplan er ikke tilstrækkelig som beslutningsgrundlag. Det er nødvendigt at udarbejde en mere præcis og virkelighedsnær plan baseret på satellitfotos og højdekurver med retvisende data fra Dataforsyningen. Dette vil sikre, at planlægningen afspejler de faktiske forhold i området. Eksempelvis er der i den visuelle strukturplan for Lushøj fejl i placeringen af planlagte regnvandbassiner ift. højdekurver samt mangler i forhold til eksisterende læbælter, som i øvrigt spiller en afgørende rolle i beskyttelsen af både flora og fauna. Det er desuden vigtigt at påpege, at “udviklingsområdet” op ad Lundehusvej overlapper med vores markant afgrænsede og relativt lille matrikel på Lundehusvej 6. Vi anmoder derfor om en grundig redegørelse for, hvorfor netop dette overlap kan retfærdiggøres og skal inddrages fra vores grund jævnfør strukturplanen, da det for os forekommer uforståeligt. Særligt fordi det er altafgørende i forhold til udsigt og ny bebyggelse, som vi netop planlægger for 2025.Navngivning af området
Vi foreslår, at området navngives “Buderupholm Bakker eller Bøgelunden” i stedet for “Lushøj”, da dette navn bedre afspejler områdets historie samt indbyder og introducerer områdets unikke landskab i sammenhæng med Lunden Skov.
Opfordring til revision af strukturplanenVi opfordrer kommunen til at revidere strukturplanen for Støvring Syd med fokus på ovenstående forslag og bekymringer for at sikre en harmonisk udvikling, hvor både mennesker og natur trives. Vi ønsker også en tydelig tidslinje for, hvornår Lushøj-udstykningen forventes at blive etableret, så vi kender horisonten og eventuelle afhængigheder til de øvrige udstykningsplaner.
Tak for muligheden for at bidrage med dette høringssvar. Vi håber, at vores bekymringer og forslag vil blive taget i betragtning i den videre planlægningsproces, og vi vil gerne deltage aktivt i den videre udarbejdelse af landskabsplan, kvartersplan og lokalplan for området.
Mvh venlig hilsen
Martin Bjørnbak Christensen og Katrine Elkjær Madsen
Lundehusvej 6, 9530 Støvring
Martinbjoernbak@gmail.com -
Vedrørende lukning af Præstevej.
På de i strukturplanen vedhæftede kort fremgår det, at Præstevej bliver lukket og om omdannet sti nord for Fløevej. Som det ser ud, lukkes Præstevejen, hvor den krydser Fløevej.
Min ejendom Fløevej 18, er beliggende, hvor Fløevej krydser Præstevej. Jeg vil gøre opmærksom på at en længe af ejendommen ligger mod nord ned ad Præstevej. I den er mit varmeanlæg placeret, og det har forsyning fra Præstevej. Forsyningen foregår med indblæsning via tankbil. Hvis Præstevej lukkes helt oppe, hvor den krydser Fløevej, vil jeg ikke længere kunne få påfyldt brændsel på mit anlæg. Jeg har derfor brug for, at det stadigt tid vil muligt at have adgang - med tankbil - til den del af min ejendom fra Præstevej -
1.
Skydebanen i Støvring Syd bær flyttes for at kunne matche de ønsker vi hørte de folkevalgte havde for området Støvring Syd.
Der er rekreative område, det er supergodt tænkt, men der er meget lydstøj fra skydebanen, hvis man ønsket at opholde sig udenfor. Så nedlæg skydebanen, hvis man ønsker de rekreative oaser skal komme til deres ret.2.
For at området skal være attraktivt gennem hele livet, børne institutioner og plejehjem, skal man også tænke muligheden for dagligvarer ind. Hvis jeg skal kunne se mig selv i området gennem hele live, skal det være muligt at gå hen og handle. Jeg tænker ikke indkøbscenter. Men daglig vare butikker3.
Vejen skal have en anden vej igennem end der er tænkt nu, da det gennemskærer bolig områderne, selv om det er en vej med plads til bløde trafikanter, så vil den komme til at ødelægge området, når den gennemskærer boligområderne. Man kan forbedre sammenhæng ved at lade vejen dele industri fra boligområder, og det vil minimere de støj og andre gener fra industrien.4.
Der skal ses på, hvordan man får integreret, de nuværende områder, så det “gamle Buderupholm “ bliver en del af det nye område, så der kommer vi oplevelse frem for dem og os, som der er rigeligt af i det politiske niveau i Rebild kommune. Det betyder også at man er nød til at få opgraderet veje og fortov, rekreative områder.5.
Tænk i helheder, så gammelt og nyt smelter sammen. Tænk på at der ikke er veje der ødelægger det nye område, ved at skære igennem hele området med f.eks en vej, der støjer. Det er koen vej, hvor der vil være tilkørsel til motorvejen for rigtig mange. -
Jeg deltog i borgermødet med stor interesse for den langsigtede og meget spændende udviklings strategi for Støvring Syd.
Jeg har hermed 6 forslag til strukturplanerne:
1: Der bør sikres en blandet boligmasse i det nye område, som giver gode muligheder for bosættelse af alle slags borgere. Derfor skal der planlægges med etagebyggerier med mange lejemål i det lave/middel prisniveau. Gerne mixet med større og dyre lejligheder, så der er et sundt dynamisk fællesskab mellem borgere fra alle lag.
Det vil muligvis være godt placeret i kvarterene Smedebakken, Pedersminde og Mastrup Ådal, hvor der bliver relativt kort afstand til bydelscenter med indkøbsmuligheder og skole og fritids områder.2: Det nye skole byggeri skal i særlig høj grad sikre en sammenhængende sports aktiviteter hvor der er god parkeringsforhold og hvor de forskellige aktivitets bygninger er samlet så der kan laves størst mulig samarbejde og fællesskaber på tværs af sportsgrene og for diverse alderstrin. Fx så søskende og forældre kan følges ad til og fra aktiviteterne og så parkering er muligt i umiddelbar nærhed og med stor trafiksikkerhed og tryghed.
3: Omfartsvejen skal bygges i eet stræk i hele sin helhed fra vest over Mastrup Ådal og tilslutning til Hobrovej og videre til tilslutningen til Skørping vejen ved dambruget! Denne vej vil give meget stor værdi for al trafikken til og fra hele byggeriet i alle de stadier de forskellige områder udbygges. jord og materialer kan køres til og fra med mindst mulig gene for de nuværende beboere. Jord og materialer kan leveres fra alle verdenshjørner via den nye omfartsvej kortest muligt og med mindst gene for alle igennem de mange år det vil stå på.
4: Straks omfartsvej øst (Hobrovej til Dambruget) er åbnet skal Buderupholm vej spærres for gennemgående trafik af biler og stor køretøjer. Kun fastholdes vejen for cyklende og gående. Bom indføres ud for Ødekirken.
5: Gammel Kirkevej forlænges fra Drosselvænget på den æld gamle vej op over bakken og ned til Buderupholmvej 29 hvor den offentlige sti ender. Pt. er stien desværre ufremkommelig pga. væltede træer i østenden ved nr. 29. Den oprensede Gammel Kirkevej sti vil perfekt forbinde den gamle historiske rute til det nye udsyn til naturområdet mod nordøst. Cykel og gangsti mellem Støvring og Ødekirken og over mod Rold skov og Skørping har længe været et ønske for mange.
6: Cykelsti skal laves fra det nye Plovhøj og via Gammel Kirkesti fra Buderupholm til Skørping. Det må ikke udsættes længere! Den nye strukturplan skal derfor også sikre at den bløde trafikant endelig kan komme sikkert fra og til Skørping!
Jeg ser frem til at få mine forslag bekræftet og tillagt strukturplanen.
-
Til Rebild Kommune
Att. Høringssvar til Strukturplan for Støvring Syd.
Indsendt af:
Vivian og Erik Eriksen Lundehusvej 25, 9530 Støvring
Bodil og Preben Pedersen Lundehusvej 10, 9530 Støvring
Annemarie og Alex Jensen Porthusvej 13, 9530 Støvring
Dorte og Jørgen Mølgaard Jensen Porthusvej 16, 9530 Støvring
Vi ønsker hermed at fremsætte indsigelser og forslag på vegne af en gruppe boligejere, der er berørt af
udviklingen i forbindelse med den nye bydel Støvring Syd, særligt i relation til Lushøj-udstykningen og
dens påvirkning på de omkringliggende naturområder. Når by og natur integreres, er det afgørende at
sikre en bæredygtig udvikling, der tager hensyn til både naturen og de nuværende beboeres ønsker og
værdier i området.
Naturen som centralt element ved Lushøj
Lushøj-udstykningen ligger i nærheden af unikke naturområder som Lunden Skov og Lindenborg Å, der
har stor rekreativ værdi og er væsentlige for biodiversiteten. Erfaringer fra andre områder viser, hvordan
tæt bebyggelse kan skade skovområder. Vi opfordrer derfor til, at den foreslåede udstykning til
boligarealer reduceres markant, for på den måde at beskytte naturen og sikre en harmonisk udvikling og
belastning for fremtiden.
Det vil samtidigt bidrage positivt til kravet om øget natur og skov i Danmark og specifikt Rebild
Kommune.
Potentiale for et “Mini Guldbæk” ved Lushøj-etapen
Lushøj-etapen har potentiale til at blive et mondænt og naturpræget område som Guldbæk, hvis der
planlægges med omtanke. Boligområdet tæt ved skoven bør reduceres markant i størrelse for at give
plads til mere natur. Dette vil ikke blot beskytte den omkringliggende natur, men også øge områdets
rekreative værdi for både de kommende beboere og resten af områdets indbyggere.
Derudover bør vejnettet omkring den planlagte rundkørsel revurderes. I stedet for en gennemgående vej
mod syd, foreslår vi, at der sammen med etableres en sti for gående og cyklister. Dette vil bevare
dalstykket som en naturkile i landskabet, på samme måde som de øvrige dale i Støvring, for eksempel
ved Mastrup Søerne og bækken ved Høje Støvring.
Søer- og regnvandsbassiner.
I den østlige del – og syd for Porthusvej – i den rekreative zone, er der tilsyneladende tænkt anlagt et par
søer og regnvandsbassiner.
Opmærksomheden henledes på, at dette er områdets højest beliggende del. Vi foreslår dem henlagt til
lavere beliggende arealer der følger et naturligt fald i terræn mod ødekirke og med mulighed for
naturkile ii området.
Cykel- og gangstier.
Idet vi erfarer at ny omfartsvej er påtænkt anlagt uden cykelstier stiller det krav til planlægningen af
alternative cykel- og gangstier for Støvring Syd.
Vi anbefaler at planlagte cykel- og gangstier i udstykning Lushøj kun har til formål at servicere
udstykningens beboere ellers vil naturen og området blive overbelastet. Vi henleder opmærksomheden
på, at vi har et af Danmarks største naturområder til rådighed øst for Lindenborg å, hvor der i forvejen er
en stort og veletableret net af cykel- og naturstier. Det forudsætter etablering af forbindelser fra
Ødekirken under omfartsvej og over Lindenborg å.
Bæredygtig udvikling og fremtidssikret planlægning
For at sikre en bæredygtig udvikling opfordrer vi til, at antallet af boliger på Lushøj-etapen reduceres, og
at der fokuseres på at placere nye boliger med respekt for den omkringliggende natur. Området bør
planlægges med omtanke, så både natur og beboere tilgodeses i det lange løb. Vi mener, at kommunen
bør tage et langsigtet perspektiv på udviklingen af Støvring og undgå kortsigtede løsninger, der primært
tjener økonomiske interesser.
Konvertering fra landzone til byzone
Konverteringen fra landzone til byzone vil sandsynligvis påvirke de eksisterende ejendommes
beskatningsgrundlag. Det er derfor vigtigt at redegøre for, hvordan denne ændring vil påvirke de
nuværende lodsejere, og hvilke tiltag der kan implementeres for at mindske det økonomiske pres på de
berørte beboere.
Vi forventer ikke, at der skal foretages nedrivninger af eksisterende boliger for at få det nye område til at
fungere!
Etabler et forbedret beslutningsgrundlag
Den nuværende strukturplan er ikke tilstrækkelig som beslutningsgrundlag. Det er nødvendigt at
udarbejde en mere præcis og virkelighedsnær plan baseret på satellitfotos og højdekurver med retvisende
data fra Dataforsyningen. Dette vil sikre, at planlægningen afspejler de faktiske forhold med
transportveje i området.
Vi ser frem til, at Porthusvej og Lundehusvej forsat kan være ”adgangsveje” til de eksisterende boliger
og ejendomme beliggende på disse, idet disse boliger/ejendomme jo netop siden de blev bygget
orienterer sig mod de nævnte 2 veje.
Navngivning af området
Vi foreslår, at området navngives med et andet navn f.eks. ”Lunden” i stedet for “Lushøj”, da dette bedre
afspejler områdets forhistorie. - opkaldt efter det store rekreative zone/område syd for området mod
Lindenborg å.
Opfordring til revision af strukturplanen
Vi opfordrer kommunen til at revidere strukturplanen for Støvring Syd, så der tages hensyn til de nævnte
forslag og bekymringer. En harmonisk udvikling vil sikre, at både mennesker og natur trives i området.
Vi ønsker også en tydelig tidslinje for, hvornår udstykningen forventes at blive realiseret, så vi og andre
berørte beboere kan planlægge i forhold til de kommende ændringer.
Tak for muligheden for at bidrage med dette høringssvar. Vi håber, at vores input vil blive taget i
betragtning, og vi står til rådighed for yderligere dialog i den videre proces.
Buderupholm den 8. sept. 2024.
Med venlig hilsen
Jørgen Mølgaard Jensen
Porthusvej 16, 9530 Støvring
Mail :jorgen@molgaard-jensen.dk -
I følge Strukturplanen for Støvring Syds oversigtskort kommer ca. halvdelen af vores ejendom til at ligge i det område, som er udlagt til bydelscenter og offentlige formål.
Det giver en del usikkerhed for os og vores ejendoms fremtid.
Når der er taget en beslutning, ser vi frem til at blive kontaktet af Rebild Kommune, så vi kan få information om, hvordan det vil påvirke vores ejendom.
Peter Heilskov og Benedikte Hedegaard, Nibevej 23 -
Helhedssyn ja, men...
En strukturplan er et politisk styringsredskab, der skaber et fælles billede af en bydels fremtid. (her Støvring syd).
I planen nævnes et "Behov for en samlet planlægning", hvilket man kun kan være enig i.
I tidens ånd nævnes 5 Temaer, der primært handler om, fællesskab, miljø og klima, medens der gås let henover handelslivet. Det handelsliv, der er en grundlæggende betingelse for en selvstændig by, i modsætning til en soveby - her til Aalborg.Alle undersøgelser viser , at når man spreder indkøb af dagligvare, dør byernes specialbutikker - midtbyen. (eks. Odder, Aabenraa m.fl.)
Så i stedet for, at blive ved med at udvide Støvring mod syd, kunne man se på "Behovet for en samlet planlægning". "Hvor skal vi hen du?"Der var i sin tid fremsynede politikkere i Støvring, der besluttede, at bygge en bro over jernbanen.
Måske skulle vi bygge en bro over motorvejen - fx. Hæsumvej - for derved, at bevare en naturlig bymidte med levende butikker. -
Til Rebild Kommune
Høringssvar angående Strukturplan for Støvring Syd (publiceret Juni 2024)
Vi er beboere af Hobrovej 179, 9530 Støvring og derfor er vi direkte berørte af den nye strukturplan. Da vi købte ejendommen i 2020, havde vi ingen forestilling om, at vi “snart” skulle være byboere, og endda slet ikke, at vi skulle omringes af to store omfartsveje.
På trods af, at vi havde orienteret os godt i kommunens dokumenter om byudvikling og infrastruktur.
I forhold til udvidelse af Støvring by er den eneste mulighed at udbygge mere mod syd, og derfor forstår vi godt, at byen udvider sig mod vores ejendom.Vi undrer os meget over placeringen af Ny Nibevej, da der vil være en omfartsvej som går direkte mellem to nye boligområder - Plovhøj og Lushøj.
Har I overvejet muligheden for, at lave linjeføringen endnu sydligere, således byen bliver mere sammenhængende og der ikke vil komme unødig støj midt i byen?I strukturplanen står der ikke, hvordan der vil blive taget højde for eksisterende ejendommes øgede støjgener. Det mener vi er en fejl.
I dag kører langt de fleste biler bare forbi og derfor lægger vi ikke så meget mærke til trafikken. Men med den nye linjeføring vil vi komme til at høre mange biler - og om sommeren også motorcykler - accelerere. Det kommer til at påvirke vores livskvalitet væsentligt, da vi i dag blot hører vejen som en summende lyd.Hvis det vil være nemmere for jer at lave et strukturplan hvor I kan udnytte vores ejendom på Hobrovej 179, 9530 Støvring, er vi åbne for at gå i dialog om et eventuelt salg af vores ejendom.
Hilsen
Christina og Stefan Lykke Krabbe -
Som ejer af Porthusvej 17, er jeg bekymret for føringen af den nye omfartsvej mod Skørping. Tegningerne indikere at vejen bliver ført over det ene hjørne af min grund, hvilket betyder at støjen fra trafikken bliver markant højere inde i stuehuset. Jeg ønsker derfor at vejen holdes i bedst mulige afstand til min bolig, dvs. flyttes lidt længere nord på. Jeg tilslutter mig desuden kommentarer og synspunkter fra mine naboer på Porthusvej og Lundehusvej angående Lushøj.
Mvh
Flemming Larsen -
Strukturplanen for Støvring Syd er på mange måder et positivt og visionært dokument.
Jeg vil dog advare imod at strukturplanen gennemføres i dens præsenterede form. Selv den bedste og mest visionære plan kan have skadevirkninger, der rækker ind på andre områder af byen og oplandet.
Det virker ikke heldigt at gennemføre etablering af nye handelscentre, der vil skade både det eksisterende handelsliv i Støvring by og sandsynligvis også i Skørping.
Planlægning af handelslivet i Støvring centrum halter langt bagefter og bør færdiggøres før man begynder at planlægge centerfunktioner andre steder.
For mange år siden, da Støvring var en mindre by, blev handelslivet i den gamle handelsgade, Jernbanegade, og området deromkring nærmest ødelagt ved at der blev etableret handelscentre 3 andre steder i byen, nemlig Støvring Midtpunkt, Grangårdscentret og den nye Brugs, hvilket gjorde det umuligt at opnå synergieffekter for handelslivet. Såfremt der etableres mulighed for handelscentre udenfor midtbyen vil fortidens fejltagelser blive gentaget.
Nu er Støvring by heldigvis vokset så meget at de 3 centre, der delte byen nu er nærmest forenede.
Før der tænkes nye butikker i området udenfor Støvring bycentrum bør visionerne for Støvring bycentrum som prioritet nr. 1 bringes på plads. Kun herved kan vi undgå at visionerne for en god udvikling udenfor bycentrum kommer til at kollidere med visionerne for udvikling af selve bycentrum.
-
Dette høringssvar er indsendt på vegne af tre husstande langs Buderupholmvej:
Anja og Morten K. Thomadsen, Buderupholmvej 13
Jens Horsdal, Buderupholmvej 15
Thomas Kirkebæk og Hanne Kristensen , Drosselvænget 2
Høringssvar vedhæftet.
Forening og selvejende institution
-
Høringsmateriale fra Hulvejens Grundejerforening ifbm. Forslag til Strukturplan Støvring Syd.
Forslaget til Strukturplan Støvring Syd har særlig interesse for Hulvejens grundejere. Dels bliver Hulvejen nabo til det nye område og dels kommer Hulvejen til at være et centralt element i at forbinde Støvring Syd med resten af Støvring.
Vi er positive og spændte på at se det endelige resultat for strukturplanen, og vi håber at Rebild Kommune vil være inkluderende i det endelig udkast. Vi byder det nye område velkommen og forstår vores rolle i strukturplanen.
Vi har dog nogle bekymringer, som vi forventer at der bliver lyttet til, og dermed indført tiltag herfor, i den endelige Strukturplan for Støvring Syd.
# Stridighed mod lokalplan for nuværende støjvold
Jf. Lokalplan 136 - §9.2, skal der opføres jordvold i op til 3.5 meters højde langs Nibevej.
Hvordan forholder Rebild Kommune sig til dette?
# Støjgener efter åbning af nuværende støjvold
Der er bekymring om, hvilken effekt en åbning af den nuværende støjvold har for de omkringliggende parceller. Vil en åbning fungerer som en tragt af lyd ind mod resten af Hulvejen?
Vi har en forventning om at Rebild Kommune via tests, sikre at støjniveauet ikke stiger ved en åbning af den nuværende støjvold.
Hvilke tiltag har Rebild Kommune hvis støjniveauet stiger, for at sikre samme støjniveau som tidligere?
# Uvedkommen trafik efter åbning af nuværende støjvold
Der er stigende bekymring for uvedkommende trafik ind på Hulvejen ved en eventuel åbning. Hulvejens Grundejerforening har i samarbejde med Hede Danmark brugt mange ressourcer på at skabe en støjvold, som både tager lyd, men som også begrænser bevægelighed over den.
Hvilke tiltag har Rebild Kommune for at sikre grundejere på Hulvejen mod en stigning i eksempelvis tyveri og uvedkommende trafik gennem åbningen af støjvolden?
# Vedligehold af støjvold ved åbning
Hulvejens Grundejerforening står for vedligeholdelsen af den nuværende støjvold. Ved en åbning af støjvolden, må det antages af vedligeholdelsen af den del der åbnes, overgår fra Hulvejens Grundejerforening til Rebild Kommune.
Hvilke tiltag har Rebild Kommune her?
# Kompensation for ændring i nuværende støjvold
En åbning af den nuværende støjvold vil betyde at der er nogle grundejere som bliver ramt af;
1. Et stisystem, hvor der ikke normalt er sti.
2. Trafik af mennesker, scootere og cykler.
3. Støj fra trafikanter på stisystemet.
4. Støj fra Nibevej.
5. Forringelse af husværdi.
6. Forringelse af udsigt.
Hvordan vil Rebild Kommune kompensere Hulvejens grundejere i den henseende?
# Støjgener ved ny-anlagt stisystem
Ved et nyt stisystem, hvor der hidtil ikke har været stisystem før, vil det skabe støj fra de trafikanter der bruges stisystemet.
Hvordan vil Rebild Kommune sikrer at de omkringliggende grundejere ikke bliver påvirket af støj?
# Frugtlund
Hulvejens Grundejerforening har brugt mange penge på etablering af frugtlund, samt vedligeholdelsen af denne.
Hvordan vil Rebild Kommune kompensere Grundejerforeningen for arealet der skal bruges til sti?
Hvordan vil Rebild Kommune kompensere for de frugttræer der skal fjernes?
# Opgradering af stisystemer
Da stien ned gennem Hulvejen forventes at blive yderligere trafikeret, og dens nuværende tilstand dårlig sammenlignet med resten af stierne.
Hvilke tiltag forventer Rebild Kommune er gøre, for at de eksisterende stisystemer kan klare mere trafik?
# Affaldshåndtering på stisystemer
I dag bruges stisystemerne primært af grundejerne. Vi oplever ikke at der smides affald i naturen nu, men vi har en bekymring om hvordan det vil være på sigt, når det bliver en trafikeret sti.
Hvilke tiltag forventer Rebild Kommune at gøre for at undgå at der smides affald ved stisystemer?
# Vedligehold af stisystemer
I dag vedligeholdes stisystemerne af Rebild Kommune, og ved rengøring eller fjernelse af beplantning, reageres der først når Hulvejens Grundejerforening rykker for dette.
Hvilke tiltag forventer Rebild Kommune at gøre, for at sikre stisystemener, således at disse også kan bruges, og at de stemmer overens med lokalplan 136 - §5.2?
# Trafikdæmpende sluser/barrikader
Vi gør opmærksom på Lokalplan 136 - §5.3, og har en forventning om at dette er inkluderet i den endelige strukturplan.
# Kompensation og tiltag for støjgener under bebyggelsen
Vi er bekymrede for de støjgener det medfører, når byggerierne går i gang. Vi ved fra flere andre byggerier i kommunen, at der arbejdes fra tidlig morgen til sen aften, samt weekender.
Hvilke tiltag forventer Rebild Kommune at gøre i forbindelse med dæmpning af støjgener i forbindelse med byggeprocesserne?
Hvilken kompensation forventer Rebild Kommune at kunne give de berørte grundejere, i forbindelse med byggeprocesserne?
# Kompensation og tiltag for støvgener under bebyggelsen
Vi er bekymrede for de støvgener det medfører, når byggerierne går i gang. Vi ved fra flere andre byggerier i kommunen, at man som nabo til en byggeplads, vil opleve mere støv. Dette vil både have en økonomisk effekt i forbindelse med rengøring, og det vil have en effekt for de personer der enten er allergiske for støv eller ikke kan tåle støv.
Hvilke tiltag forventer Rebild Kommune at gøre i forbindelse med dæmpning af støvgener i forbindelse med byggeprocesserner?
Hvilken kompensation forventer Rebild Kommune at kunne give de berørte grundejere, i forbindelse med byggeprocesserne?
# Bekymring om sikker trafikvej
Hulvejen vil i fremtiden kommer til at høre under det nye skoledistrikt. I den forbindelse har vi en bekymring om, at vi i dag har en sikker trafikvej til Karensmindeskolen, hvor vi i fremtiden skal se børn og unge krydse Nibevej gennem den nye sti. Der er ikke lagt op til at Nibevej skal lukkes, hvilket er uforståeligt, når man planlægger at lave en omfartsvej. Vi har forståelse for, at der er offentligt transport der skal bruge Nibevej i fremtiden.
Derfor vil vi gerne komme med et oplæg, hvor man lukker Nibevej for al transport undtagen offentlig transport. Hvad tænker Rebild Kommune om dette forslag?
Har Rebild Kommune andre tiltag ang. sikker trafikvej?
¤Konklusion og forståelse for de politiske beslutninger ¤
Som indledt, byder vi de nye områder velkomne og er meget positive over den udvikling der sker i byen og i særdeleshed Støvring Syd.
Hulvejens Grundejerforening håber på dialog, inkludering i beslutninger og hensyntagen til eksisterende lokalplan. Vi forstår og accepterer, at vi skal bidrage til det fælles bedste, men vi har samtidig også en forventning om, at når man tager, må man også give.
Såfremt overvejelserne i nærværende høringssvar giver anledning til spørgsmål eller kommentarer er Hulvejens Grundejerforenings bestyrelse, naturligvis klar til at gå i dialog med politikere og kommunen om det.
-
Høringssvar 1: Shuttlebusser i Støvring
Forslag: Vi foreslår, at der etableres eldrevne shuttlebusser rundt i Støvring, med en shuttle-terminal på vestsiden af stationen. For at optimere transportnetværket foreslår vi yderligere, at der etableres en ny busstation på østsiden af stationen, dedikeret til de eksisterende regionale busser. Denne opdeling vil effektivisere trafikstrømmene, mindske belastningen i midtbyen, og forbedre forbindelsen mellem det nye og gamle Støvring. Samtidig vil det reducere omkostningerne til vejvedligeholdelse og understøtte kommunens fokus på klima og bæredygtighed, som fremhævet i strukturplanens temaer omkring bæredygtig mobilitet og klimaindsatser.
Høringssvar 2: Sikring af skoleveje
Fokus: Vi opfordrer til et øget fokus på sikkerheden omkring skoleveje, især med hensyn til krydsninger over omfartsvejen og andre større veje i området. Særligt anbefaler vi etablering af sikre over- eller underføringer for bløde trafikanter, så vi kan beskytte vores børn på deres daglige skolevej. Dette vil bidrage til at skabe trygge skoleveje og understøtter strukturplanens mål om at prioritere lette trafikanter.
Høringssvar 3: Udfordringer ved Mastrup Ådalskvarteret og Pederminde
Notits: Vi ønsker at påpege, at den nuværende manglende direkte vejforbindelse mellem Mastrup Ådalskvarteret og Pederminde vil gøre det vanskeligt at skabe en samlet og integreret bydel i Støvring. Hvis ambitionen er at skabe et forenet Støvring, bør dette adresseres i planlægningen.
Høringssvar 4: Sikkerhedsforanstaltninger ved vandløb og faskiner
Fokus: Vi anmoder om, at der foretages en grundig vurdering af vandløbenes bredder og dybder samt faskinernes sikkerhed i de rekreative områder, der er tæt på. Der bør overvejes passende sikkerhedsforanstaltninger for at minimere risikoen for drukneulykker, især i betragtning af områdets tiltrækning som rekreativt sted.
Høringssvar 5: Aktivitetsområder for unge
Fokus: Vi foreslår, at der i den videre udvikling af Støvring syd afsættes rigeligt med plads til både indendørs og udendørs aktivitetsområder for unge. Dette inkluderer faciliteter som boldbaner, BMX-baner, og skøjtebaner, der kan understøtte de unges behov for fysisk aktivitet og socialt samvær.
Høringssvar 6: Overvejelse af sikringsrum
Overvejelse: Vi foreslår, at der i forbindelse med planlægningen af nye byområder overvejes etablering af sikringsrum, som en del af den overordnede sikkerhedsplanlægning for fremtidige beboere. -
Hermed fremsende høringssvar fra Grunderejerforeningen Høje Støvring, Etape II til strukturplan Støvring Syd.
-
Se vedhæftede
-
Himmerland Boligforening samarbejder med BRIKKEN A/S om at udvikle Støvring Ådal centergrunden som en udvidelse af bymidten i overensstemmelse med kommuneplan, helhedsplan m.v. Vi indgår endvidere i arbejdet i det nydannede midtbyråd. Planer for Støvring Syd kan have indflydelse på muligheder for at realisere ønskede investeringer i bymidten. Derfor opfordrer vi til, at der i det videre arbejde sker en præcisering af rollefordelingen mellem bymidten og den ny bydel fsv. angår karakter og omfang af byfunktioner.
Med venlig hilsen Himmerland Boligforening -
Indsigelse, forslag til strukturplan for Støvring Syd
Vi er frygter at det store areal afsat til nye indkøbsmuligheder i Støvring Syd vil betyde butiksdød for de eksisterende butikker i Støvring og Skørping.
Detailhandlen er i forvejen presset og vi kæmper for at bevare de butikker vi har. I de seneste år har tre dagligvarebutikker samt flere specialbutikker i Støvring måtte lukke. Vi ønsker at fokus på nye indkøbsmuligheder er i Støvring centrum, så vi får skabt en sammenhængende handelsby. Hvor det er naturligt at besøge specialbutikkerne, når man foretager sin dagligvarehandel. Et alsidigt handelsliv og en levende bymidte skal være et trækplaster for bosættelse og besøg i Støvring. Det skaber vi ved at fokusere på udviklingen af bymidten og sammenhængen mellem den eksisterede etablering.
Historisk set har det fungeret dårligt for Støvring at sprede handlen ud på flere lokationer og vi står med flere tomme lokaler i byens to butikscentrer. Lad os fokusere på at få den haltende infrastruktur i Støvring C. til at fungere.
Brug pladsen i Støvring Syd på at skabe nye muligheder for fritidsaktiviteter, som vil passe godt med et skolemiljø. Betonbyggeri med store detailbutikker vil ikke harmonere med en bydel ”på landskabet og naturens præmisser”. Værn om de få butikker vi har tilbage, så vi får de bedste præmisser for at drive forretning i byen. For vi vil meget gerne kunne fortsætte med at have handel og erhverv i Støvring.
Med Venlig Hilsen
Bestyrelsen i Støvring Handel & Erhverv -
Ved Bjergets Grundejerforening har gennemgået det foreliggende materiale om Strukturplan Støvring Syd, og ønsker hermed at fremføre følgende bemærkninger.
Vi ser det som afgørende, at den tunge trafik bliver ledt ud af Ny Nibevej, samt at der indføres effektive restriktioner, som sikrer at den tunge trafik ikke benytter Vestre Primærvej og Over Bækken.
Vi finder det positivt, at der i planlægningen er lagt vægt på støjreduktion for de nye boligområder. Imidlertid savner vi en beskrivelse af, hvordan Rebild Kommune vil håndtere støjgener langs Vestre Primærvej. Vi opfordrer derfor til, at der i den videre planlægning indarbejdes løsninger, der adresserer denne udfordring.
Vi ser frem til en fortsat dialog, og imødeser en afklaring af ovenstående problemstillinger.
Med venlig hilsen
Ved Bjergets Grundejerforening - Bestyrelsen
-
Som stor og velfungerende idrætsforening i Støvring følger vi med stor interesse planerne for Støvring Syd. En stor udfordring for foreningerne i Støvring er den manglende halkapacitet, som lige nu har konsekvenser for, hvor mange tilbud vi kan udbyde og for, at vi er nødt til at afvise børn og unge, der gerne vil dyrke sport, men som vi ikke kan finde haltider til.
Vores håb er derfor, at idrætsforeningerne tages med på råd, når der bygges nye idrætsfaciliteter, så man dermed opnår brugbare faciliteter, der opfylder de krav, den størrelse og den udforming, der flugter med de behov, idrætsforeningerne har.
Virksomhed
-
Som investor hilses en positiv udvikling af Rebild Kommune velkommen, herunder Støvring Syd.
Brikken A/S mener, det er ødelæggende for den nuværende bymidte i Støvring, at disponere både detailhandel og bycentrum i Støvring Syd, før der er skabt en tidssvarende og sammenhængende bymidte i Støvrings nuværende "Centrum".
Støvring midtby er i dag presset m.h.t. detailhandel, byliv og bymæssig sammenhæng fra togstationen til Stubhuset.
Det virker derfor skadeligt og bekymrende på investorer i midtbyen, at man netop nu vælger at gennemføre en høring omkring strukturplan Støvring Syd incl. "bycenter" samtidig med et igangværende midtbyprojekt for Støvring.
Midtbyprojektet i Støvring har været i gang uden væsentlige investeringer i snart 10 år. Der er lavet en helhedsplan på baggrund af et §17 stk. 4 udvalg. Der blev i 2016 taget beslutning om en ny bydel, Brikken ved togstationen.
Begge projekter mangler forsat at blive aktiveret med allerede besluttede investeringer i infrastrukturen.
Brikken A/S opfordrer til, at der lægges betydelig større vægt på infrastruktur og detailhandel i Jernbanegade, Hobrovej, Citycenter og Grangårdscenter og centergrunden lige ved togstationen, før der udrulles en strukturplan med nyt butikscenter i Støvring Syd.
Fra Brikken A/S lyder en opfordring til, at udvikle Rebild kommunes største by, Støvring indefra og ud.
Venlig hilsen Brikken A/S.
-
Vedrørende: Høringssvar til strukturplan for Støvring Syd
I forbindelse med den igangværende høring af forslaget til strukturplan for Støvring Syd fremsendes hermed, på vegne af Bundgårdsminde ApS, et høringssvar, der indeholder forslag til mindre justeringer vedrørende det område, som ejes af Bundgårdsminde ApS.
De væsentligste punkter i høringssvaret omfatter:
- Sikring af adgang til udviklingen af de første etaper i Mastrup Ådalskvarteret.
- Udvidelse af området mod øst op mod Mastrup Ådal, med særlig hensyntagen til naturen.
- Forslag om mageskifte, hvis dele af Bundgårdsminde ApS´ arealer udlægges til offentlige formål.
- Sammentænkning af grønne strukturer med regnvandshåndtering for at sikre en bæredygtig og sammenhængende udvikling.Vi ser frem til en konstruktiv dialog og håber, at vores input vil bidrage positivt til udviklingen af Støvring Syd.
Ændringsforslagene er nærmere beskrevet i den vedhæftede pdf.
Er absolut modstander af at omfartsvejens trafik ledes ud på Vester Primærvejen i stedet for rundkørslen ved Juelstrupparken /OK tankstationen. Vi er i forvejen voldsomt belastet af trafikstøjen fra især motorvejen, men også Vester Primærvejen, og ønsker ikke Vester Primærvejen yderligere trafikbelastet.