Her kan du læse om, hvad der rører sig netop nu.

Status på affaldsindsamlingen

Du kan følge driftsstatus for affaldsindsamlingen ved at klikke på nedenstående link.

Se driftsstatus

Hvis du har henvendelser vedrørende dit affald, bedes du sende en mail til rebild@nordvaerk.dk

Ændrede tømmedage

Vær opmærksom på, at der i forbindelse med højtider og helligdage kan være ændrede tømmedage for både mad- og restaffald og genbrugscontaineren.

Se de ændrede tømmedage for mad- og restaffald i affaldshæftet.

Gå til affaldshæfte

Du finder de ændrede tømmedage for genbrugscontaineren bagerst i affaldshæftet eller ved at søge på din adresse via nedenstående link.

Gå til tømmekalender

Undgå vand i affaldscontaineren

Efterårets regnfulde vejr kan give vand i din affaldscontainer, hvis den ikke står i læ. Det er derfor en god idé at have containeren stående under overdække eller i et containerskjul med tag.

Når temperaturen kommer under frysepunktet, kan vandet i bunden af containeren fryse til is, hvilket resulterer i, at affaldet sidder fast eller at poserne i containeren til mad- og restaffald rives i stykker, når containeren tømmes.

Hvis affaldsposen til madaffald ikke er ordentlig lukket eller går i stykker, kan væske fra madaffaldet løbe ud og ligeledes skabe problemer i frostvejr. Følg derfor altid nedenstående råd, når du sorterer dit madaffald:

• Brug en normal affaldspose af plast til dit madaffald.
  • Sørg for at dryppe madaffaldet af, inden det kommes i affaldsposen.
  • Undgå at fylde posen helt op og sørg for at lukke luften ud af posen, inden den lukkes til.
  • Affaldsposer, der drypper, lægges ned i en ekstra pose, der lukkes tæt med en knude.
  • Læg posen med madaffald forsigtigt ned i containeren.

Læs mere om gode råd til sortering af madaffald

Du får nye klistermærker på din genbrugscontainer

Vi er i fuld gang med at sætte nye affaldspiktogrammer på alle genbrugscontainere. Du skal derfor ikke blive forskrækket, hvis du møder en medarbejder fra Rebild Kommune i færd med at sætte klistermærker på din genbrugscontainer.

Hvis vi ikke kan finde din genbrugscontainer, når vi er forbi din adresse, lægger vi klistermærkerne og en guide til, hvordan de skal sættes på, i din postkasse.

Det er et krav i affaldsbekendtgørelsen, at kommunen skal mærke affaldscontainere ved husholdninger med ensartede affaldspiktogrammer fra det nationale piktogramsystem.

Har du spørgsmål til noget i forbindelse med de nye affaldspiktogrammer, er du altid velkommen til at kontakte Nordværk via Rebild Kommunes app, Rebild Affald, eller på mail og telefon.

Kontakt Nordværk

Affaldspiktogrammer

Haveaffald til storskrald skal være i papirsække eller bundet med snor

Efter beskæring kan du bestille afhentning af haveaffald ved din bopæl via storskrald. Haveaffaldet til storskrald skal altid være i papirsække eller bundtet med snor.

Du er også velkommen til at køre dit haveaffald på genbrugspladsen, hvor det altid skal afleveres løst. Hvis du kommer med dit haveaffald i sække, skal du derfor huske at tømme dem.

Har du plads til det, kan du overveje at beholde dit haveaffald hjemme i haven. Det sparer dig for køreturen til genbrugspladsen og klimaet for CO2.

En måde at bruge sit haveaffald på, er f.eks. ved at lave et kvashegn. Der giver dig læ, samtidig med at havens dyr og insekter får et sted at bo.

Forsøg med containere af genanvendt husholdningsplast

Rebild Kommune har sagt ja til at teste containere fremstillet af 50% genanvendt husholdningsplast.

Den genanvendte husholdningsplast kommer fra sorteringsanlægget i Aalborg, hvilket er det sorteringsanlæg, som Rebild Kommune leverer affald til. Den plast I sorterer derhjemme, indgår derfor i containerne.

Forsøget har til formål at teste containerne i brug samt vise, hvad vores affald kan blive til. Containerne har en estimeret levetid på 8-10 år, hvorefter de kan omsmeltes til nye containere op til 10 gange. Det vil altså sige, at det plast du sorterer, kan få en levetid på op til 100 år.

95 husstande i og omkring Suldrup by har sagt ja til at deltage i forsøget og har derfor fået udskiftet deres containere med de nye af genanvendt husholdningsplast.

Du kan blive klogere på forsøget ved at se TV2 Nords indslag herunder.

Se TV-indslag om containerforsøg