Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 9. marts 2022 at igangsætte en proces med indhentning af forslag til en ny områdefornyelse. Den 31. maj 2022 indkaldte og inviterede forvaltningen offentligt til, at lokalråd og borgerforeninger i byer med færre end 4.000 indbyggere og i det åbne land kunne indsende forslag til en ny områdefornyelse. På den baggrund modtog forvaltningen i efteråret 2022 ti konkrete forslag. Teknik- og Miljøudvalget fik den 8. februar 2023 forelagt forslagene. Her blev der truffet beslutning om, at byer med vigende befolkningstal skulle prioriteres, og at forslagene fra byerne Blenstrup, Bælum og Ravnkilde skulle belyses nærmere. Se Bilag 1 - Oversigt over prioriterede byer. Forvaltningen anbefaler, at udvalget træffer endelig beslutning om udpegning af byer til områdefornyelse samt tidspunkt for opstart.
OM OMRÅDEFORNYELSE
En områdefornyelse er en femårig lokal indsats, hvor der kan arbejdes med fysiske tiltag, fx indretning og forbedring af byrum, trafikale foranstaltninger samt sociale og kulturelle initiativer. Formålet med områdefornyelsen er at igangsætte positiv udvikling og omdannelse af problemramte byer, og derigennem at gøre dem attraktive for bosætning og styrke grundlaget for private investeringer.
Det er byrådet, der vurderer og tager stilling til behovet for at igangsætte en områdefornyelse i områder med
- en flerhed af væsentlige problemer, og
- hvor der er væsentligt behov for en bymæssig udvikling.
UDDYBNING AF PRIORITEREDE ANSØGNINGER
Forvaltningen har siden sidst været i dialog med ansøger. Der er afholdt et fysisk møde i hver af de pågældende byer for at opnå en god forståelse af forslagene til områdefornyelse og de problemstillinger byerne står med. Herudover blev ansøger oplyst om processen for områdefornyelse samt emnerne, som forvaltningen foreslår belyst.
Hver af de tre ansøgere er blevet bedt om at uddybe økonomi, drift og vedligehold for indsatserne samt overvejelser om inddragelse med afleveringsfrist den 28. april 2023. Dette er sammenfattet i Bilag 2 – Belysning af prioriterede byer. Bilaget indledes med en opsummerende forside samt forvaltningens eventuelle bemærkninger til indsatserne i forslaget. Forsiden opfølges af det faktiske materiale, som er indsendt af ansøger.
Belyste emner:
Økonomi
Hver ansøger har udarbejdet et økonomisk overslag på indsatserne, som beskrives i forslaget. I processen efter udpegning, vil tiltagene blive videreudviklet og økonomien konkretiseret i samarbejde med forvaltningen. Ansøgers overslag angiver dermed ikke det samlede budget for udgifterne til områdefornyelsen, men er en indikator for udgifterne, som indsatserne umiddelbart rummer. Nogle af indsatserne er ikke prissat, da priserne afhænger af udarbejdelsen af byfornyelsesprogrammet og et færdigudviklet projekt.
Drift og vedligehold
Forslagene rummer anlægsprojekter, som efterfølgende vil kræve en eller anden grad af vedligehold. Ved at sætte fokus på drift og vedligehold tidligt i processen, er det forhåbningen at bidrage til langtidsholdbare udviklingsprojekter og løsninger, som vil være overkommelige og realistiske for lokalsamfundet og kommunen at drive videre, når områdefornyelsen er afsluttet. Ansøger er blevet bedt om at belyse deres overvejelser om drift og vedligehold af de foreslåede indsatser.
Inddragelse og gennemførelse
Det er en forudsætning for en områdefornyelse, at interessenterne i området inddrages i planlægning og gennemførelse af indsatsen. Der er mange forskellige drivkræfter i byområderne, som kan inddrages i processen. Det kan være handelslivet, de lokale erhverv og dem, som bor og arbejder i områderne, men også skoler, fritidsklubber, organisationer og foreninger - både i og på tværs af byområder. Ved at inddrage de private kompetencer og midler tidligt i processen, kan der ske ejerskab hos de berørte borgere, virksomheder og organisationer, der sikrer en fortsat udvikling i området – også efter at de offentlige investeringer ophører. Ansøger har fået mulighed for at beskrive deres overvejelser om, hvordan byens borgere inddrages i løbet af processen, så der opstår lokal tilknytning, som bidrager til, at udviklingen fortsætter udover projektrammen på de 5 år.
De oprindelige ansøgninger fra byerne Blenstrup, Bælum og Ravnkilde indsendt i efteråret 2022 (jf. sagsfremstilling på Teknik- og Miljøudvalgsmødet den 8. februar 2023) fremgår af Bilag 3 – Gennemgang af oprindelig ansøgning.
Blenstrup
Blenstrup Lokalråd har ønske om at etablere et samarbejde med kommunen om at tiltrække flere borgere til byen og sælge de kommunale byggegrunde ved at synliggøre og udvikle de eksisterende kvaliteter i byen. Indsatserne består af fysiske tiltag og trafikale foranstaltninger, hvor der bl.a. søges midler til forskønnelse af byrum, nye stiforbindelser for bløde trafikanter samt synliggørelse af byens indfaldsveje.
Indsats
|
Økonomi
|
Drift og vedligehold
|
Inddragelse og gennemførelse
|
Forskønnelse af parkeringsplads ved hal og børnehave
|
25.000 kr. *
(skitseforslag v. arkitektrådgiver)
|
Deles mellem kommune og frivillige.
|
Borgermøder og workshops.
|
Forskønnelse af hovedgade
|
Lokalrådet afholder udgifterne.
|
Frivillige.
|
Indsamling til fællesarrangementer og aktiviteter.
|
Synliggørelse af indfaldsveje
|
Lokalrådet afholder udgifterne.
|
Frivillige.
|
Indsamling til fællesarrangementer og aktiviteter.
|
Etablering af hundeskov
|
70.000 kr.
(porte og hegn)
+ donation el. indkøb af træer
|
Frivillige.
|
Borgermøde og inddragelse af skolebørn. Gennemføres i samarbejde med Blenstrup Vandværk og lokale lodsejere.
|
Udvidelse af stisystemer
|
Ikke prissat. *
|
Frivillige.
|
Idékonkurrence for byens borgere.
|
Økonomisk overslag i alt
|
95.000 kr. *
|
* Udgifter til projektering og anlægsarbejder ifm. forskønnelse af parkeringsplads og udvidelse af stisystemer er ikke angivet, da det først er muligt at prissætte, når man kender omfanget af projekterne, som konkretiseres i udarbejdelsen af byfornyelsesprogrammet og under selve områdefornyelsen. Det økonomiske overslag vil derfor være betydeligt højere end angivet.
Bælum
Bælum Lokalråd søger områdefornyelse til at skabe udendørs opholdsrum og synlige forbindelser mellem byens betydningsfulde samlingspunkter og derigennem at gøre byen attraktiv for indbyggere og besøgende. Forslaget består af såvel fysiske tiltag som sociale og kulturelle indsatser, der indbyder til aktivitet og ophold på tværs af målgrupper. Der søges bl.a. om anlæggelse af en byhave, shelterplads samt begrønning af stiforløb.
Indsats
|
Økonomisk overslag
|
Drift og vedligehold
|
Inddragelse og gennemførelse
|
Shelterplads
|
333.629 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Begrønning af cykelsti
|
98.000 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Byhave
|
430.000 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Skilte og informationstavler
|
49.000 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Økonomisk overslag i alt
|
910.629 kr.
|
Ravnkilde
Haverslev-Ravnkilde Lokalråd foreslår områdefornyelse til fysiske tiltag samt sociale og kulturelle indsatser, hvor man ønsker at tilføre byen et rekreativt område med vild natur og et supplement til at facilitere byens foreningsliv i form af en ny pavillon. Forslaget rummer også trafikale foranstaltninger, som skal bidrage til en øget trafiksikkerhed i byen.
Indsats
|
Økonomi
|
Drift og vedligehold
|
Inddragelse og gennemførelse
|
Pavillon
|
500.000 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Trafikale tiltag
|
Ikke prissat.
|
Deles mellem kommune og frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Rekreativt område
|
225.000 kr.
|
Frivillige.
|
Borgermøder og arbejdsgrupper.
|
Økonomisk overslag i alt
|
725.000 kr.
|
SYNERGIER MED IGANGVÆRENDE ELLER PLANLAGTE PROJEKTER
Forud for møderne i Blenstrup, Bælum og Ravnkilde, er der afholdt intern høring med de berørte afdelinger i Center Plan Byg og Vej samt Center Natur og Miljø for at få kendskab til potentielle bindinger i forslagene samt at få kendskab til igangværende eller planlagte projekter i pågældende områder.
I en områdefornyelse ydes der refusion til udgifter til etablering af særlige foranstaltninger til klimatilpasning. Det omhandler fx lokal nedsivning af regnvand i offentlige byrum samt opsamling og genanvendelse af regnvand i offentlige byrum mv. Håndtering af regnvand var et gennemgående tema for alle tre byer, hvor der vil være potentiale for synergier. En synergi kunne f.eks. være ved et samarbejde med forsyningen, der har givet positiv respons på at blive inddraget i belysning af områdefornyelsesprojekterne. Forsyningen og afdeling for spildevand har tilkendegivet planer om regnvandsbassiner i bl.a. Bælum og Ravnkilde. Regnvandsbassinerne er ikke et endeligt projekt endnu, men hvis der planlægges for det, vil man med fordel kunne integrere bassinerne som et rekreativt element i tilknytning til en områdefornyelse. Blenstrup er med i klimatilpasningsplanen, hvor der er problemer med oversvømmelser i byen. Indsatsen ved hallen er omfattet af et risikoområde, der indgår i udpegningen, og der vil derfor være god mulighed for synergi i området.
PROCES FOR OMRÅDEFORNYELSE
Gennemførelsen af et områdefornyelsesprojekt sker i flere forskellige faser. Det drejer sig om den indledende udpegning af området (nuværende fase), hvorefter kommunen skal igennem en programfase og endelig selve gennemførelsesfasen.
Den overordnede proces i gennemførelsen af et områdefornyelsesprojekt er følgende:
1. Kommunalbestyrelsen udpeger et område med en flerhed af væsentlige problemer til områdefornyelse.
2. Når kommunen har udpeget et område til områdefornyelse, udarbejdes et byfornyelsesprogram i samarbejde med borgere og berørte parter. Byfornyelsesprogrammet beskriver de mål og indsatser, som fastsættes for at igangsætte udviklingen af området. Programmet skal indeholde beskrivelser af indsatserne, en handlings- og tidsplan, organisering af indsatserne og budget for projektperioden på de 5 år.
Ved, som i pågældende tilfælde, at tilrettelægge processen med en indledende ansøgningsrunde forud for udpegning af byer til områdefornyelse, er de pågældende byer allerede langt i forhold til ønsker og idéer til konkrete tiltag til udarbejdelsen af byfornyelsesprogrammet. Byfornyelsesprogrammet vil derfor tage afsæt i ansøgningerne. Indsatserne skal sikres lokal forankring gennem borgerinddragelse i form af borgermøder, arbejdsgrupper mv. i programfasen. Indsatserne kan dermed videreudvikles i processen fra forslaget til byfornyelsesprogram.
3. Områdefornyelsen påbegyndes, når kommunen har godkendt programmet og dermed endeligt har vedtaget beslutningen om områdefornyelsen. Kommunen har efter godkendelsen 5 år til at gennemføre beslutningen om områdefornyelse. Fristen beregnes fra det tidspunkt, hvor byrådet har vedtaget beslutningen.
IGANGSÆTNING AF NY OMRÅDEFORNYELSE
Områdefornyelsesprocessen er et langstrakt forløb på 5 år. Forvaltningen vurderer med udgangspunkt i tidligere områdefornyelser, at udarbejdelsen af et byfornyelsesprogram inkl. borgerinddragelsesprocesser vil tage ca. 6 måneder. Herefter sendes dette til politisk behandling, hvor byrådet træffer endelig beslutning om områdefornyelse ved at godkende byfornyelsesprogrammet.
Rebild Kommune har på nuværende tidspunkt en igangværende områdefornyelse i Skørping, som er planlagt afsluttet ved udgangen af 2025, og en igangværende i Terndrup som afsluttes i 2023.
Forvaltningen anbefaler, at der igangsættes en områdefornyelse til opstart i 2. halvår 2023 og en til opstart i 2024. En evt. tredje områdefornyelse vil kunne igangsættes primo 2026, når områdefornyelsen i Skørping er afsluttet. Ved udpegning af alle tre byer forventes den sidste afsluttet i 2030-2031 jf. Bilag 4 – Oplæg til tidsplan for områdefornyelser.
Processen for områdefornyelse vil, uanset indsatsernes omfang og kompleksitet, være den samme. Udarbejdelse af byfornyelsesprogram og realisering berører ikke alene Center Plan, Byg og Vej, men afføder også opgaver til Center Natur og Miljø. Hvis der træffes beslutning om, at der igangsættes flere områdefornyelser på én gang, vil der skulle ske en omprioritering af forvaltningens øvrige projekter og opgaver.