Hus på villavej

Lån til betaling af ejendomsskat

Hvis du er boligejer og har friværdi i huset, kan du søge om lån til betaling af ejendomsskatten, hvis du opfylder visse betingelser.

Du eller din ægtefælle skal:

• Have fast bopæl i Danmark

• modtage social pension eller efterløn

• have friværdi i din ejendom

Fra 2024 skal du ansøge ved Skat.dk

Fra 2024 skal du ansøge om lån til betaling af ejendomsskat på TastSelv/boligskattelån på skat.dk. Det bliver muligt fra den 1. november 2023. Hele ejendomsskatteområdet overgår til Skat fra 2024.

Lån oprettet før 2024 skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt frem til den 1. januar 2024.

Omkostninger og renter

Du har ingen omkostninger ved oprettelse af lånet. For at lånet kan træde i kraft, skal der tinglyses et skadesløsbrev på ejendommen.

Der er ikke noget fast minimum- eller maksimumbeløb på lånets størrelse, men lånet inklusive renter skal være indenfor friværdien i den senest fastsatte offentlige ejendomsværdi.

Renten fastsættes af Økonomiministeriet og er i 2023 fastsat til 1,53 %. Bemærk, at renten ikke er fradragsberettiget, så du kan ikke trække den fra i SKAT på din årsopgørelse. Til gengæld gives der et nedslag i påløbne renter, når lånet indfries.

Vær opmærksom på, at fristen for at søge om lån i 2023 er overskredet. Det er ikke længere muligt at sende ansøgninger til kommunen.