
Få et indblik i hvordan og hvorfor vi forvalter vores budget, regnskab og revision som vi gør.
Budget
Hvert år - senest den 15. oktober - bliver budgettet for det kommende år, samt tre overslagsår, vedtaget.
Budgettet bliver udarbejdet på baggrund af en budgetvejledning, der beskriver den politiske budgetproces.
Budgetvejledningen bliver vedtaget hvert år i februar/marts måned.
Du får udleveret et budget i form af en fysisk budgetbog - du kan også finde budgettet på vores hjemmeside.
- Læs: Budget
Regnskab
Vi aflægger regnskab hvert år i april. På samme tid tages der stilling til eventuelle overførsler mellem årerne. Når regnskabet er godkendt af byrådet, sendes det til revision.
- Se: Regnskab
Revision
For os som kommune er det lovpligtigt med ekstern revision. Statsforvaltningen skal godkende revisionsselskabet.
Revisionen varetager følgende opgaver: finansiel revision, sagsrevision, revision af refusionen fra staten, uanmeldt kasseeftersyn, forvaltningsrevision med mere.
Vi har indgået aftale med BDO kommunernes revision.
Revisionens samarbejde med det politiske system er beskrevet i 'Rapportering ved revisionsbesøg' og i 'Regulativ for økonomisk styring' (se nedenfor).
Med den økonomiske politik er du som politiker med til at sætte de økonomiske mål - for eksempel omkring kommunes likviditet, låneoptagelse, anlægsinvesteringer og -niveau, garantier, leasing, råderum, effektiviseringer.
Vi har et sæt overordnede regler for styring kommunens økonomi.
Du kan læse regulativet på Kulissen under Organisation > Økonomi. Her finder du linket under 'Genveje' til venstre. Hvis du sidder ved en computer uden for kommunens netværk skal du skrive kulissen.rebild.dk i adressefeltet og logge ind med NemID. (Kulissen kan ikke tilgås på en iPad.)
Formålet med regelsættet er blandt andet at sikre:
- Tilstrækkelige værktøjer til styring af kommunens økonomi
- Korrekt og effektiv administration af kommunens kasse- og regnskabsvæsen
- Præcisering af budgetansvar og ledelsesansvar
- Tilstrækkelige interne kontroller, som tager udgangspunkt i en afvejning mellem væsentlighed og risiko.
Regelsættet beskriver kun de overordnede organisatoriske og styringsmæssige principper, som har en væsentlig rolle i forhold til økonomistyring.
Beskrivelsen er derfor relativ kortfattet, men med en henvisning/link til detaljerede beskrivelser hvor det er relevant.
I praksis fungerer regelsættet derfor også som en henvisning til for eksempel mere uddybende beskrivelser, bilag, politiske beslutninger.
Regulativet indeholder blandt andet forhold om:
- Det økonomiske ledelsestilsyn
- Bevillingssager
- Tillægsbevillinger
- Sikkerhedsstillelser, garantier og lån
- Leje og leasingaftaler
- Budgetprocessen
- Bogføringsprocessen
- Økonomisk tilsyn (intern revision)
- Anvendelse af betalingskort
- Økonomivurdering (budgetopfølgning)
- Regnskabsaflæggelse
- Anlægsregnskaber
- Anvendelse af it-systemer.
Hvem har ansvar for hvad?
Regelsættet er den praktiske udmøntning af styrelseslovens § 42, stk. 7.
Der står: 'Kommunalbestyrelsen fastsætter de nærmere regler for indretningen af kommunens kasse- og regnskabsvæsen i et regulativ, hvori der tillige optages forskrifter vedrørende forretningsgangen inden for kasse- og regnskabsvæsenet'.
Det formelle ansvar for kommunens økonomiske styring er på politisk niveau: Økonomiudvalget skal blandt andet have indsigt i de økonomiske og administrative forhold i kommunen. Det er også udvalgets ansvar at varetage forvaltningen af kommunens kasse- og regnskabsvæsen (styrelsesloven § 18).
Fagudvalgene skal blandt andet forvalte økonomien på deres respektive områder, inden for rammerne af årsbudgettet. Det enkelte fagudvalg skal også holde øje med, at de bevilgede beløb ikke overskrides (styrelsesloven § 21).
Borgmesteren har den øverste daglige ledelse af kommunens administration (styrelsesloven § 31).
En del af opgaverne omkring styringen af kommunes økonomi er i praksis lagt over på det administrative niveau - netop via Regulativ for økonomisk styring.
Som offentlig myndighed er vi forpligtet af udbudsreglerne i den danske tilbudslov og i EU-udbudsdirektivet.
Det betyder, at vi skal udbyde de opgaver, der er omfattet af udbudsreglerne.