Visionsprogram - Livs- og læringsmiljøet
Visionsprogram
Kommunens fælles vision for fremtidens livs- og læringsmiljø er udviklet i samarbejde med børn, unge og voksne i hele kommunen med inspiration fra afholdte workshops. Det er blevet en vision for et dynamisk samlingspunkt for børn, unge og voksne, hvor skole, fritid og lokalsamfund smelter sammen til en levende helhed. Her mødes undervisning, kultur, fritid og erhverv for at skabe et pulserende centrum, der summer af liv – hele døgnet.
Visionsprogrammet markerer afslutningen af ”visionsfasen”, som er den første fase i realisering af livs- og læringsmiljøet. Visionsprogrammet skal sikre, at visionen for livs- og læringsmiljøet videreføres i de kommende faser, hvor projektet konkretiseres i byggeprogram, bruger- og interessentinddragelse og projektering. Visionsprogrammet rummer både en pædagogisk vision for skolen samt en vision for livs- og læringsmiljøet som et samlingspunkt for byen og kommunen.
I visionsprogrammet beskrives livs- og læringsmiljøet med fire dimensioner:
-
Undervisnings- og skolefritidsmiljø
-
Natur- og madskolemiljø
-
Kultur- og fritidsmiljø
-
Værksteds- og inkubationsmiljø
Undervisning- og skolefritidsmiljøet er hjertet af miljøet. Her kan børn og unge indgår i undersøgende og meningsskabende undervisningsforløb i et kreativt, inkluderende og stimulerende miljø.
Natur-og madskolemiljøet understreger en praktisk og klimafokuseret dimension til læringen, og gennem madlavning og fællesspisning skabes der et stærkt fællesskab, hvor mennesker mødes og deler oplevelser over et måltid.
Kultur- og fritidsmiljøet udvider læringsmiljøet yderligere ved også at rumme lokale klubber, kulturforeninger og fritidsaktiviteter. Miljøet understøtter både eksisterende foreninger og nye initiativer, der bidrager til en mangfoldig og levende lokal kultur.
Værksteds-og inkubationsmiljøet er miljøet, hvor iværksætteri og innovation blomstrer. Her får entreprenante børn, unge, voksne og kreative sjæle adgang til ressourcer, faglig viden og netværk, der hjælper dem med at udvikle og realisere deres idéer.
Hverdagen i livs- og læringsmiljøet er kendetegnet ved en dynamisk, engagerende og varieret hverdag for børn, unge og voksne. De fysiske rammer skal danne grundlag og mulighed for anderledes skemaer, forskellige holdsammensætninger og mere fleksible daglige strukturer, der kan tilpasses aktuelle emner og aktiviteter.
Livs- og læringsmiljøet er ét hus og et samlet sted for både skoleliv, fritidsliv og byliv. Det betyder, at værksteder, møde- og konferencefaciliteter, køkkener, bevægelsesrum mm. kan anvendes af alle brugere af stedet og så vidt muligt hele døgnet.
Udearealerne skal opleves som en integreret del af indendørsmiljøerne, og de skal give let adgang og mulighed for at deltage i udendørs aktiviteter og fællesskaber.
Med afslutningen af visionsfasen går projektet videre til næste fase, som er programfasen. Her vil livs- og læringsmiljøet blive yderligere konkretiseret, og der arbejdes på at skabe stærke partnerskaber med lokalsamfundets mange aktører som f.eks. foreningsliv, institutioner og erhverv.